Suomalaispariskunta hyppäsi oravanpyörästä ja lähti ikuiselle matkalle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Taika"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Taika"

Vieras
Kuulostaa houkuttelevalta!

Borneossa asuvat Päivi ja Santeri Kannisto pitävät nettikahviloista käsin yhteyttä sukulaisiin.

Päivi ja Santeri Kannisto "hyppäsivät oravanpyörästä", niin kuin he itse sanovat, vuonna 2004 ja lähtivät päättymättömälle maailmanmatkalle. He ovat käväisseet Suomessa vain kerran, eivätkä enää viihtyneet.

Kannistot ovat asuneet Etelä-Amerikassa, Afrikassa, Kauko-idässä ja Etelä-Euroopassa. Joskus he ovat pysyneet paikallaan vain muutaman päivän, joskus toista vuotta.

Molemmat ovat 41-vuotiaita. Päivi on filosofian tohtori, Santerilla oli tunnettu it-alan yritys. Syksyllä 2004 he jättivät kaiken ja lähtivät Brasiliaan.

Kannistot kutsuvat itseään urbaaneiksi nomadeiksi. He korostavat, että maailmalla eläminen on halpaa. Toistaiseksi heiltä on kulunut keskimäärin vähän yli 500 euroa kuussa.

Kuukausiliite sai Kannistot kiinni Borneolta. Siellä he viihtyivät seitsemän kuukautta. Kaksi viikkoa sitten he siirtyivät Filippiineille. Yllättäen viime viikolla tuli tieto, että he päättivätkin jatkaa sieltä Kiinaan.

Suomalaispariskunta hyppäsi oravanpyörästä ja lähti ikuiselle matkalle - Kotimaa - HS.fi

Minusta tuo juttu on taas kirjoitettu ikävään sävyyn. Tuokaan pariskunta tuskin olisi lähtenyt minnekään ellei heillä olisi varallisuutta ja elleivät olisi ensin kouluttautuneet ilmaiseksi Suomessa. En tosin tiedä missä ovat kouluja käyneet, mutta useimmiten on juuri kyse siitä, että ensin otetaan kaikki hyöty ilmaiseksi ja sitten lähdetään halvan hintatason maahan kehuen kuinka nyt kaikki on niin ihanaa ja kivaa. Kehutaan kuinka ei olla oravanpyörässä, mutta samaan aikaan nämä halvan hintatason maat pyörivät moninkertaisesti raskaammalla oravanpyörällä kuin esimerkiksi Suomi.

Yllättäen myös se matkailu loppuu usein siihen pisteeseen, kun tulee ikää tai terveyshuolia ja silloin se Suomen sosiaalihuolto ja oravanpyörä yllättäen alkaa taas houkuttaa.

Itse en siis oikein pidä tuosta ihannoivasta asenteesta aina näissä vastaavissa jutuissa. Aina unohdetaan kertoa se toinen puoli niin Suomesta kuin näistä maista, joissa nämä ihmiset oleskelevat.

Vaihtoehtoinen elämäntapa sopii usein heille, joilla on rahaa, millä toteuttaa tuollainen.
Kun kaikki omaisuus on laitettu rahoiksi, nyt kuluu vain 500 e/kk ja säästössä lienee ihan mukava potti, jonka vuoksi ei tarvitse miettiä tulevaa tai toimeentuloa.

[QUOTE="vieras";24920604]Vaihtoehtoinen elämäntapa sopii usein heille, joilla on rahaa, millä toteuttaa tuollainen.
Kun kaikki omaisuus on laitettu rahoiksi, nyt kuluu vain 500 e/kk ja säästössä lienee ihan mukava potti, jonka vuoksi ei tarvitse miettiä tulevaa tai toimeentuloa.[/QUOTE]
Juuri näin :)

Minäkin ajattelin otsikosta ihan jotain muuta kuin mitä juttu oli :D

Mutta niin, kyllähän tuo vaatii kuitenkin niitä säästöjä. Jotta ei oravanpyörässä tarvitse olla eli ei tehdä töitä myöskään siellä ulkomailla niin kyllähän se vaatii rahaa. Ja jos ajattelee, että on varaa maksaa itse terveydenhuollosta (esim. isommat leikkaukset) missä tahansa sattuu olemaan, niin kyllähän siinä aika iso summa tarvitsee olla säästössä.

Itse en tuosta niinkään haaveile, kyllä se haave on se että saisi olla Suomessa ilman että tarvitsee käydä töissä :D Muuten sitten voisi matkustella sinne tänne, mutta kotipaikkana ehdottomasti Suomi. En pystyisi elämään noin, että ei olisi sitä pysyvää kotia missään.

Luin aamulla tuon jutun, aika mielenkiintoista. Musta ei ois kyllä lähtemään, olen ihan liian mukavuudenhaluinen ja epäsosiaalinen laiskiainen ja tuli huono olo jo vaan lukiessa madoista riisissä, sisään taloon tulevista käärmeistä ja rotista joita pitää ruokkia etteivät hyöki kimppuun :D

Jos olisimme lapsettomia, saattaisimme tehdä jotain vastaavaa. Asunnon ja muun omaisuuden myynnistä irtoaisi muutama sata tonnia ja niillä eläisi mukavasti monen monta vuotta jossain muualla.

Luin aamulla tuon jutun, aika mielenkiintoista. Musta ei ois kyllä lähtemään, olen ihan liian mukavuudenhaluinen ja epäsosiaalinen laiskiainen ja tuli huono olo jo vaan lukiessa madoista riisissä, sisään taloon tulevista käärmeistä ja rotista joita pitää ruokkia etteivät hyöki kimppuun :D
Madot, rotat ja käärmeet ovat mukavampia ja luotettavampia elollisia olentoja kuin suurin osa ihmiskunnasta.

Minua suretti se, että isä oli täysin poissa lastensa elämästä. Komppaan Akaattia. Suomen yhteiskunta on kustantanut heidän koulutuksensa ja mahdollistanut saavuttaa sen elintason, jonka realisoinnilla he ovat ikuisella matkalla. Minusta itsekästä ja piittaamatonta, teinimäistä. Artikkelissa mainittiin rouvan vanhemmat. Mitä jos he kaipaisivat apua tyttäreltään jossain vaiheessa tai joku muu läheinen on avuntarpeessa? Itse en pystyisi jatkamaan matkaani itsekkästi jos läheiset kaipaavat kovasti.

[QUOTE="Taika";24920629]Tuolla pariskunnalla on rahnaa tavallista enemmän. Mies myi menestyvän it-firman. Naisella oli asunto Tapiolassa. Heillä on taloudelliset resurssit olla reissussa todella kauan.[/QUOTE]

Eihän se myynyt firmaa, laittoi vain myyntiin. Naisellahan ne rahat oli tilillään kun Santeri halusi pestä kätensä maailmantaloudesta.

Itse haluaisin elää kutakuinkin vastaavaa elämää ja siihen tähtäsinkin n. 12 vuotta sitten. Mutta sitten syntyi esikoinen ja maailmanmatkailu sai jäädä. Olen jumissa tänään, tässä ja nyt. Mutta jos elän tarpeeksi pitkään niin siirrän vakituisen osoitteen ainakin talviksi johonkin intialaiseen ashramiin....
Mä ajattelen sen niin, että loppujen lopuksi ihminen elää enemmän itseään kuin yhteisöään varten. Näin ei kuitenkaan ajatella ihan kaikkialla maailmassa ja onhan se toisaalta melkoisen elitistinen ajatus.

[QUOTE="lyn";24920744]Minua suretti se, että isä oli täysin poissa lastensa elämästä. Komppaan Akaattia. Suomen yhteiskunta on kustantanut heidän koulutuksensa ja mahdollistanut saavuttaa sen elintason, jonka realisoinnilla he ovat ikuisella matkalla. Minusta itsekästä ja piittaamatonta, teinimäistä. Artikkelissa mainittiin rouvan vanhemmat. Mitä jos he kaipaisivat apua tyttäreltään jossain vaiheessa tai joku muu läheinen on avuntarpeessa? Itse en pystyisi jatkamaan matkaani itsekkästi jos läheiset kaipaavat kovasti.[/QUOTE]
Kuinka monta vuotta ihmisen pitää sitten Suomessa tehdä töitä ollakseen vapaa elämään omaa elämäänsä?

Minusta tuo juttu on taas kirjoitettu ikävään sävyyn. Tuokaan pariskunta tuskin olisi lähtenyt minnekään ellei heillä olisi varallisuutta ja elleivät olisi ensin kouluttautuneet ilmaiseksi Suomessa. En tosin tiedä missä ovat kouluja käyneet, mutta useimmiten on juuri kyse siitä, että ensin otetaan kaikki hyöty ilmaiseksi ja sitten lähdetään halvan hintatason maahan kehuen kuinka nyt kaikki on niin ihanaa ja kivaa. Kehutaan kuinka ei olla oravanpyörässä, mutta samaan aikaan nämä halvan hintatason maat pyörivät moninkertaisesti raskaammalla oravanpyörällä kuin esimerkiksi Suomi.

Yllättäen myös se matkailu loppuu usein siihen pisteeseen, kun tulee ikää tai terveyshuolia ja silloin se Suomen sosiaalihuolto ja oravanpyörä yllättäen alkaa taas houkuttaa.

Itse en siis oikein pidä tuosta ihannoivasta asenteesta aina näissä vastaavissa jutuissa. Aina unohdetaan kertoa se toinen puoli niin Suomesta kuin näistä maista, joissa nämä ihmiset oleskelevat.

Nää ihmiset olivat ihan varmasti jo maksaneet velkansa valtiolle, olivathan he tehneet vuosia duunia ja maksaneet veroja.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24920801:
Kuinka monta vuotta ihmisen pitää sitten Suomessa tehdä töitä ollakseen vapaa elämään omaa elämäänsä?

En minä sano, etteikö saisi lähteä, mutta usein nuo jutut esitetään siinä valossa, että on jotenkin parempaa jos lähtee. Samoin olen huomannut tietyn ylimielisyyden monissa (huom! en puhu nyt tästä lehtijutun pariskunnasta vaan aiheesta ennemminkin yleisesti) lähtijöissä.

En minä sano, etteikö saisi lähteä, mutta usein nuo jutut esitetään siinä valossa, että on jotenkin parempaa jos lähtee. Samoin olen huomannut tietyn ylimielisyyden monissa (huom! en puhu nyt tästä lehtijutun pariskunnasta vaan aiheesta ennemminkin yleisesti) lähtijöissä.

Nii, en tiedä. Kyllä mä koen tän oman yhteisöni ja maani joskus äärimmäisen ahdistavaksi. Silloin joskus kun maailmalle lährin, 6kk Intiassa kiertelin, niin oli mulla melkoisen kevyt ja vapautunut fiilis... kuten Madventuresin pojat asian esittivät niin 'hajotkaa loskaan'...ehkä se fiilis oli ylimielisyyttä?

Nii, en tiedä. Kyllä mä koen tän oman yhteisöni ja maani joskus äärimmäisen ahdistavaksi. Silloin joskus kun maailmalle lährin, 6kk Intiassa kiertelin, niin oli mulla melkoisen kevyt ja vapautunut fiilis... kuten Madventuresin pojat asian esittivät niin 'hajotkaa loskaan'...ehkä se fiilis oli ylimielisyyttä?

Intiakin on yksi maa, jossa on helppo elää rikkaana. Toista on kuitenkin elämän todellisuus suurimmalla osalle intialaisista.

Kyllä routa porsaat kotiin ajaa maailmalta...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24920607:
Mä lähtisin, jos ei olisi vielä näitä velvollisuuksia Suomessa.

Esin sulla oi velvollisuuksia lapsiasi kohtaan, nyt sinulla on velvollisuuksia vanhempiasi kohtaan, kunhan aika jättää vanhempasi niin sitten sinulla on keksittynä jokin uusi velvollisuus...

Yhteistyössä