Onko teistä ihan normaalia että isovanhempi kieltäytyy hoitamasta lapsenlastaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sanoinkin ihan aluksi etta 'vahan asian vieresta' - enka halunnut tehda uutta aloitusta koko isovanhemmuus ja velvoite hommasta. Jos vaikka vihaspaissasi tuon sanoitkin, niin jain kuitenkin asiaa ajattelemaan pitemmalle. Etka ole ainoa joka on noin sanonut tai olisi tuota mielta. Kirjoitin vaan omia ajatuksiani tuon asenteen kohdin - oli se sinun asenteesi tai ei. Tiedan etta on monia, jotka OVAT juuri tuota mielta...

*ei mitaan henkilokohtaista*
*ja ei, minua ei ole kukaan isovanhemmista koskaan auttanut, syysta jos toisesta; 4 lasta olen kasvattanut ja joka lastenhoito huki on ollut rahalla jostain ostettava*

Ok.:-)

Ja eniten tässä ehkä hiertää tosiaan se, että tämä isovanhempi on usein ensin iloisena luvannut, ja sanonut kuinka kivaa hänestä on olla lapsenlapsensa kanssa jne. hölynpölyä mitä ei ole kuitenkaan tarkoittanut, koska on saattanut perua viime tipassa, ja tehdä jotain muuta. Hän siis on aika kaksinaamainen, ja se minua ärsyttää enemmän, kuin se että jos sanoisi suoraan ettei halua/pysty/osaa/jaksa. Hän nimenomaan aina sanoo kun tiedustelen hoitomahdollisuutta, että voi tietenkin hoidan omaa kullannuppuani, ja sitten peruu.

[QUOTE="a p";24920204]Ok.:-)

Ja eniten tässä ehkä hiertää tosiaan se, että tämä isovanhempi on usein ensin iloisena luvannut, ja sanonut kuinka kivaa hänestä on olla lapsenlapsensa kanssa jne. hölynpölyä mitä ei ole kuitenkaan tarkoittanut, koska on saattanut perua viime tipassa, ja tehdä jotain muuta. Hän siis on aika kaksinaamainen, ja se minua ärsyttää enemmän, kuin se että jos sanoisi suoraan ettei halua/pysty/osaa/jaksa. Hän nimenomaan aina sanoo kun tiedustelen hoitomahdollisuutta, että voi tietenkin hoidan omaa kullannuppuani, ja sitten peruu.[/QUOTE]
Eikö omalle äidilleen voi puhua suoraan? Tai jos kyse on miehesi äidistä, eikö miehesi voi puhua hänelle suoraan? Mun lapseni tietävät, että en ole meedio enkä lue heidän ajatuksiaan. Jos jotain musta haluavat, heidän pitää sanoa se mulle, Tyttären puolisolle tein jo selväksi asian 3 vuotta sitten ja kyllä hän soittaa mulle ja kertoo asiansa ilman tyttäreni avustusta. Toivon, että tuleva miniänikin osaa tehdä niin, Jos ei, laittakoot poikani asialle.

Hmm. Mua loukkaisi ehkä jos oma vanhempani kieltäytyisi hoitamasta lastani jos minulla olisi työhön tai opiskeluun liittyvää menoa, harrastushommaan en kyllä edes kehtaisi pyytää. Heillä on molemmilla omat elämänsä. Ovat nuorempia, vielä työelämässä mukana. Mun mielestä harrastus on sellanen juttu, ettei sitä varten ruveta rasittamaan turvaverkkoa. Pyytäisin jotakuta sellaista, jolle voisin helposti "maksaa takaisin". Esim meillä naapurilla on kaksi pientä lasta. Voisin aivan hyvin pyytää heitä katsomaan lastani sillä aikaa kun käyn lenkillä, ja sitten tarjoutua ottamaan lapset luokseni jotta he voisivat viettää laatuaikaa aikuisten kesken. Sen sijaan en todellakaan rupeaisi vaivaamaan äitiäni tai isääni sen vuoksi, että mä tahtoisin käydä jossakin *harrastuksessa*. Jos minulla on työvuoro tai opiskeluun liittyvä meno niin voin hyvin soittaa heille ja tiedän, että saan apua tarvittaessa, mutta hupimeno nyt vaan ei ole sellainen, että lähtisin ruinaamaan apua vanhemmiltani. Sellaiseen on muita apuja, sellaisia ihmisiä joiden kanssa apu on vastavuoroisempaa tai jolle voin maksaa palkkaa, esim pikkusisko tai nuorempi serkku.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24920242:
Eikö omalle äidilleen voi puhua suoraan? Tai jos kyse on miehesi äidistä, eikö miehesi voi puhua hänelle suoraan? Mun lapseni tietävät, että en ole meedio enkä lue heidän ajatuksiaan. Jos jotain musta haluavat, heidän pitää sanoa se mulle, Tyttären puolisolle tein jo selväksi asian 3 vuotta sitten ja kyllä hän soittaa mulle ja kertoo asiansa ilman tyttäreni avustusta. Toivon, että tuleva miniänikin osaa tehdä niin, Jos ei, laittakoot poikani asialle.
Minä en nyt ymmärtänyt mitä tarkoitit. Siis tämä ISOVANHEMPI ei puhu suoraan vaan teeskentelee että on mielellään lapsenlapsensa kanssa, ja sitten peruu usein vimetipassa.

Minä kyllä olen hänelle viimeksi tänään sanonut ihan suoraan että minusta moinen toiminta on aika kieroa, parempi on sanoa suoraan ettei mielellään ole lapsenlapsensa kanssa.

Niin ja kertaakaan ei ole ottanut yökylään, eikä siis halua viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa kahdestaan vaikka toista esittää.

Eli MINUN pitäisi pyytää häntä puhumaan suoraan, ja sen teenkin.

[QUOTE="a p";24919273]Niin, ja uskon että kun tämä isovanhempi vanhenee, niin kyllä hänkin lapsiltaan apua jotuu pyytämään. Vähän pistää mietityttämään, että kannattaako sitä apua silloin antaa itsekään.[/QUOTE]

Sulla on aivan sama asenne kuin lapsesi isovanhemmilla.

[QUOTE="apila";24920281]Hmm. Mua loukkaisi ehkä jos oma vanhempani kieltäytyisi hoitamasta lastani jos minulla olisi työhön tai opiskeluun liittyvää menoa, harrastushommaan en kyllä edes kehtaisi pyytää. Heillä on molemmilla omat elämänsä. Ovat nuorempia, vielä työelämässä mukana. Mun mielestä harrastus on sellanen juttu, ettei sitä varten ruveta rasittamaan turvaverkkoa. Pyytäisin jotakuta sellaista, jolle voisin helposti "maksaa takaisin". Esim meillä naapurilla on kaksi pientä lasta. Voisin aivan hyvin pyytää heitä katsomaan lastani sillä aikaa kun käyn lenkillä, ja sitten tarjoutua ottamaan lapset luokseni jotta he voisivat viettää laatuaikaa aikuisten kesken. Sen sijaan en todellakaan rupeaisi vaivaamaan äitiäni tai isääni sen vuoksi, että mä tahtoisin käydä jossakin *harrastuksessa*. Jos minulla on työvuoro tai opiskeluun liittyvä meno niin voin hyvin soittaa heille ja tiedän, että saan apua tarvittaessa, mutta hupimeno nyt vaan ei ole sellainen, että lähtisin ruinaamaan apua vanhemmiltani. Sellaiseen on muita apuja, sellaisia ihmisiä joiden kanssa apu on vastavuoroisempaa tai jolle voin maksaa palkkaa, esim pikkusisko tai nuorempi serkku.[/QUOTE]
No minun omani ei ole hupimenoa vaan harrastus joka on vielä pääosin vain harrastus, mutta osittain jo sivutyö, josta saan siis palkkaa.

Jos lenkille tai uimahalliin tahdon, teen sen kun mies on kotona.

[QUOTE="a p";24920330]Minä en nyt ymmärtänyt mitä tarkoitit. Siis tämä ISOVANHEMPI ei puhu suoraan vaan teeskentelee että on mielellään lapsenlapsensa kanssa, ja sitten peruu usein vimetipassa.

Minä kyllä olen hänelle viimeksi tänään sanonut ihan suoraan että minusta moinen toiminta on aika kieroa, parempi on sanoa suoraan ettei mielellään ole lapsenlapsensa kanssa.

Niin ja kertaakaan ei ole ottanut yökylään, eikä siis halua viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa kahdestaan vaikka toista esittää.

Eli MINUN pitäisi pyytää häntä puhumaan suoraan, ja sen teenkin.[/QUOTE]

Mitä kivaa teillä on tapana silloin tällöin järkätä lapsenne isovanhemmille, tästä varmasti osaat neuvoa paljon esimerkkejä :) :) :)

[QUOTE="mä";24920344]Sulla on aivan sama asenne kuin lapsesi isovanhemmilla.[/QUOTE]

Kannattaa lukea koko ketju eikä vain poimia joitain kohtia joihin takertuu, ilman että tietää kokonaisuutta.

Olen jo kertonut että tuon sanoin suutuspäissäni, kyllä todellakin autan vanhempaani jos/kun hän sitä tarvitsee, ja olen auttanutkin monet monituiset kerrat. Esim. muutama vuosi sitten kun hän oli todella sairas pari viikkoa, kävin hänen luonaan 3-5 kertaa viikossa töiden jälkeen, vaikka matkaa oli 130 km suuntaansa.

Sanoinpa vaan että tuollainen pointti tuli mieleeni.

[QUOTE="mä";24920359]Mitä kivaa teillä on tapana silloin tällöin järkätä lapsenne isovanhemmille, tästä varmasti osaat neuvoa paljon esimerkkejä :) :) :)[/QUOTE]

Mm. kutsumme mökille kesällä, viemme joskus ulkomaille, pyydämme mukanamme esim. Linnanmäelle, Korkeasaareen, piknikille tai ihan vaan meille syömään muuten vaan, ja sen lisäksi jouluna, pääsiäisenä yms.

Miksi en osaisi antaa esimerkkejä, ja miten tämä edes aiheeseen liittyi? :-O

[QUOTE="a p";24920387]Kannattaa lukea koko ketju eikä vain poimia joitain kohtia joihin takertuu, ilman että tietää kokonaisuutta.

Olen jo kertonut että tuon sanoin suutuspäissäni, kyllä todellakin autan vanhempaani jos/kun hän sitä tarvitsee, ja olen auttanutkin monet monituiset kerrat. Esim. muutama vuosi sitten kun hän oli todella sairas pari viikkoa, kävin hänen luonaan 3-5 kertaa viikossa töiden jälkeen, vaikka matkaa oli 130 km suuntaansa.

Sanoinpa vaan että tuollainen pointti tuli mieleeni.[/QUOTE]

Kokonaisuus on ketjun perusteella kiittämätön ja ilkeä naikkonen, jolla on lapsi.

[QUOTE="a p";24920414]Mm. kutsumme mökille kesällä, viemme joskus ulkomaille, pyydämme mukanamme esim. Linnanmäelle, Korkeasaareen, piknikille tai ihan vaan meille syömään muuten vaan, ja sen lisäksi jouluna, pääsiäisenä yms.

Miksi en osaisi antaa esimerkkejä, ja miten tämä edes aiheeseen liittyi? :-O[/QUOTE]

Miten siellä mökillä meni viime kesänä? Joulu sen lisäksi, no ei ole paljon ei. Mitäs kivaa olitkaan ajatellut äidille/miehen äidille tämän vuoden jouluna, ennen kuin v**tuunnuit...

Ei voi kuin ihmetellä miten tekopyhää porukkaa täällä kirjoittelee. Minut on teilattu tässä ketjussa aika monen taholta, mutta tuolla toisessa ketjussa suurin osa sanoo haluavansa tulevaisuudessa olla isovanhempi joka on valmiina auttamaan lapsiaan aina kun vain suinkin voi, ja ottaa lapsenlapsiaan yökylään sekä on läsnä.

Täällä sitten moni sanoo että vaadin liikoja, kun haluaisin että isovanhempi olisi lapsenlapsensa kanssa 5 kertaa vuodessa pari tuntia kerrallaan. :-O

[QUOTE="a p";24920330]Minä en nyt ymmärtänyt mitä tarkoitit. Siis tämä ISOVANHEMPI ei puhu suoraan vaan teeskentelee että on mielellään lapsenlapsensa kanssa, ja sitten peruu usein vimetipassa.

Tarkoitin juuri tuota, että kun äidiltäsi kysyt "miksi et ota lapsenlastasi hoitoon niinä päivinä?" niin mitä hän silloin vastaa. Mitä äitisi vastasi, kun sanoit hänen toimintansa olevan kieroa?

En loukkaantuisi jos en pääsisi harrastukseen. En edes ajatellut harrastaa mitään itse kun lapseni olivat alle k ouluikäiäsiä. silloin pitää järjestää harrastukset niin että menee sitten jos ja kun pääsee. valitettavasti. meidän lasten isovanhemmat asuvat kaukana.
Se loukkaa, jos isovanhempia ei vähempää voisi kiinnostaa edes silloin kun heiltä kysytään milloin heille sopisi ja tai jos ei kiinnosta edes jutustella lapsille lasten asioista kyläillessä. vaan omat jutut tai toiset lapsenlapset vain ovat niin tärkeitä.

Miten siellä mökillä meni viime kesänä? Joulu sen lisäksi, no ei ole paljon ei. Mitäs kivaa olitkaan ajatellut äidille/miehen äidille tämän vuoden jouluna, ennen kuin v**tuunnuit...
Hyvin meni, kaksi viikkoa olimme, ja sen lisäksi viime keväänä muutaman päivän. Lisäksi kävimme viikonloppureissulla ulkomailla porukalla. Olemme käyneet lisäksi ulkona syömässä useita kertoja hänen kanssaan tänä vuonna, ja hän on ollut meillä syömässä. Kesällä kävimme harva se viikonloppu yhdessä jossain. Ja jouluna hän tosiaan tulee meille, olen jo hankkinut lahjat, tai suurimman osan.

No sinulla ehkä on vain yksi lapsi vasta ja olet vähän aikaa ollut äiti. Silloin jaksaa. Eikä ymmärrä että isommilla lapsilla on väsyneemmät vanhemmat.

Itsekin äitinä usein sanon omillekin lapsilleni, että teen jotain ja haluaisin tehdä, mutta usein on vain hemmetin väsynyt. Ehkä äitisi haluaisi hoitaa mutta tulee katumapäälle, pelkää että ei jaksakaan. Ja sitten sinun asenne, että hänen kuuluisi hoitaa vain jonkun harrastuksen takia, tai sinä äkämystyt.

Alkuperäinen kirjoittaja kät kijä;24920468:
En loukkaantuisi jos en pääsisi harrastukseen. En edes ajatellut harrastaa mitään itse kun lapseni olivat alle k ouluikäiäsiä. silloin pitää järjestää harrastukset niin että menee sitten jos ja kun pääsee. valitettavasti. meidän lasten isovanhemmat asuvat kaukana.
Se loukkaa, jos isovanhempia ei vähempää voisi kiinnostaa edes silloin kun heiltä kysytään milloin heille sopisi ja tai jos ei kiinnosta edes jutustella lapsille lasten asioista kyläillessä. vaan omat jutut tai toiset lapsenlapset vain ovat niin tärkeitä.

No en minäkään loukkaantuisi jos isovanhempi sanoisi suoraan ettei käy, tietty olisin menemättä tai hankkisin toisen hoitajan. Mutta niin kuin jo olen kirjoittanut, niin eniten tässä hiertää se että hän iloisena lupaa, ja peruu viime tipassa ja toteaa että oikeastaan hän on kyllä jo vähän niinkuin lapsensa hoitanut.

Toivottavasti minun ei tätä samaa tarvitse tänne enää kovin montaa kertaa kirjoittaa. Minusta on vähän outoa että täällä ei monikaan lue koko ketjua, ja sitten joutuu kertomaan samat asiat moneen kertaan.

[QUOTE="a p";24920414]Mm. kutsumme mökille kesällä, viemme joskus ulkomaille, pyydämme mukanamme esim. Linnanmäelle, Korkeasaareen, piknikille tai ihan vaan meille syömään muuten vaan, ja sen lisäksi jouluna, pääsiäisenä yms.

Miksi en osaisi antaa esimerkkejä, ja miten tämä edes aiheeseen liittyi? :-O[/QUOTE]

siis maksatteko nämä kaikki lasten isovanhemmille? mielestäni teette enemän kuin kukaan tietämäni jos maksatte. Yleensä maksupuoli lapsiperheissä menee just toisinpäin. Isovanhemmat maksavat ja kutsuvat lapsenlapsia noihin kohteisiin ja mökille ja laittavat ruoat ym.

Jos teette näin paljon isovanhempien eteen, niin sitten hän lienee vain väsynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja kät kijä;24920501:
No sinulla ehkä on vain yksi lapsi vasta ja olet vähän aikaa ollut äiti. Silloin jaksaa. Eikä ymmärrä että isommilla lapsilla on väsyneemmät vanhemmat.

Itsekin äitinä usein sanon omillekin lapsilleni, että teen jotain ja haluaisin tehdä, mutta usein on vain hemmetin väsynyt. Ehkä äitisi haluaisi hoitaa mutta tulee katumapäälle, pelkää että ei jaksakaan. Ja sitten sinun asenne, että hänen kuuluisi hoitaa vain jonkun harrastuksen takia, tai sinä äkämystyt.

Sanon nyt sinullekin että lukisit koko ketjun. Ihan vähän aikaa sitten vasta kirjoitin että kyseessä ei ole "vain harrastus".

Ja on tosiaan ikävää jos peruutetaan tuntia paria ennen, eikä ehdi saada toista hoitajaa. Ja vain siksi ettei kehdata sanoa ettei huvita hoitaa lapsenlastaan.

Jos minusta tulee joskus isovanhempi, aion kyllä sanoa heti kysyttäessä jos ei sovi.

[QUOTE="a p";24920506]No en minäkään loukkaantuisi jos isovanhempi sanoisi suoraan ettei käy, tietty olisin menemättä tai hankkisin toisen hoitajan. Mutta niin kuin jo olen kirjoittanut, niin eniten tässä hiertää se että hän iloisena lupaa, ja peruu viime tipassa ja toteaa että oikeastaan hän on kyllä jo vähän niinkuin lapsensa hoitanut.

Toivottavasti minun ei tätä samaa tarvitse tänne enää kovin montaa kertaa kirjoittaa. Minusta on vähän outoa että täällä ei monikaan lue koko ketjua, ja sitten joutuu kertomaan samat asiat moneen kertaan.[/QUOTE]
Mun ikäisille naisille taidettiin jo lapsuudessa iskostaa pääkoppaan se, että olemme olemassa vain muita ihmisiä varten. Mulla kesti kauan oppia sanomaan "EI" ja vielä pitää kiinni siitä. Tunnen monia 50-60 -vuotiaita, jotka eivät vieläkään osaa sanoa "EI". Ihan oikeasti...puhu äitisi kanssa. Tee hänelle selväksi, että hän ihan oikeasti saa olla lupautumatta, jos siltä tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja kät kijä;24920514:
siis maksatteko nämä kaikki lasten isovanhemmille? mielestäni teette enemän kuin kukaan tietämäni jos maksatte. Yleensä maksupuoli lapsiperheissä menee just toisinpäin. Isovanhemmat maksavat ja kutsuvat lapsenlapsia noihin kohteisiin ja mökille ja laittavat ruoat ym.

Jos teette näin paljon isovanhempien eteen, niin sitten hän lienee vain väsynyt.

Maksamme, koska hän on köyhä ja yksinäinen ihminen.

Ja saapahan lapsi ainakin silloin olla isovanhempansa kanssa, kun tästä niin kovasti pitää.

[QUOTE="apila";24920281]Hmm. Mua loukkaisi ehkä jos oma vanhempani kieltäytyisi hoitamasta lastani jos minulla olisi työhön tai opiskeluun liittyvää menoa, harrastushommaan en kyllä edes kehtaisi pyytää. Heillä on molemmilla omat elämänsä. Ovat nuorempia, vielä työelämässä mukana. Mun mielestä harrastus on sellanen juttu, ettei sitä varten ruveta rasittamaan turvaverkkoa. Pyytäisin jotakuta sellaista, jolle voisin helposti "maksaa takaisin". Esim meillä naapurilla on kaksi pientä lasta. Voisin aivan hyvin pyytää heitä katsomaan lastani sillä aikaa kun käyn lenkillä, ja sitten tarjoutua ottamaan lapset luokseni jotta he voisivat viettää laatuaikaa aikuisten kesken. Sen sijaan en todellakaan rupeaisi vaivaamaan äitiäni tai isääni sen vuoksi, että mä tahtoisin käydä jossakin *harrastuksessa*. Jos minulla on työvuoro tai opiskeluun liittyvä meno niin voin hyvin soittaa heille ja tiedän, että saan apua tarvittaessa, mutta hupimeno nyt vaan ei ole sellainen, että lähtisin ruinaamaan apua vanhemmiltani. Sellaiseen on muita apuja, sellaisia ihmisiä joiden kanssa apu on vastavuoroisempaa tai jolle voin maksaa palkkaa, esim pikkusisko tai nuorempi serkku.[/QUOTE]
Minusta taas isovanhempien ei kuulu hoitaa jos itse tienaa rahaa itselleen. sitä varten on maksulilnen hoito.
ymmärrän paremmin että omaa virkistäytymistä varten, laatuaikaa parisuhteetlle jne. pyydetään mummoa ja vaaria.

[QUOTE="a p";24920441]Ei voi kuin ihmetellä miten tekopyhää porukkaa täällä kirjoittelee. Minut on teilattu tässä ketjussa aika monen taholta, mutta tuolla toisessa ketjussa suurin osa sanoo haluavansa tulevaisuudessa olla isovanhempi joka on valmiina auttamaan lapsiaan aina kun vain suinkin voi, ja ottaa lapsenlapsiaan yökylään sekä on läsnä.

Täällä sitten moni sanoo että vaadin liikoja, kun haluaisin että isovanhempi olisi lapsenlapsensa kanssa 5 kertaa vuodessa pari tuntia kerrallaan. :-O[/QUOTE]

tekopyhää porukkaa?? :O No ehkä siihen toiseen ketjuun vastas eri ihmiset kuin tähän ketjuun. Ja vaikka haluaiskin ite olla vanhana lapsenlapsiaan hoitava mummo tai pappa niin eihän se tarkoita sitä että olettaa että omansa tekevät samoin. Minä ainakin haluan tulevaisuudessa auttaa omia lapsiani heidän lasten hoidossa, kuitenkaan en oleta että mun lasten mummo hoitais meidän lapsia. Se ei ole hänen velvollisuutensa ja jos hän sanoo ei niin se on ei eikä siitä pidä loukkaantua. Mun mielestä sulla ap on nyt itselläs asenne vinksallaan.

tekopyhää porukkaa?? :O No ehkä siihen toiseen ketjuun vastas eri ihmiset kuin tähän ketjuun. Ja vaikka haluaiskin ite olla vanhana lapsenlapsiaan hoitava mummo tai pappa niin eihän se tarkoita sitä että olettaa että omansa tekevät samoin. Minä ainakin haluan tulevaisuudessa auttaa omia lapsiani heidän lasten hoidossa, kuitenkaan en oleta että mun lasten mummo hoitais meidän lapsia. Se ei ole hänen velvollisuutensa ja jos hän sanoo ei niin se on ei eikä siitä pidä loukkaantua. Mun mielestä sulla ap on nyt itselläs asenne vinksallaan.

Asenne vinksallaan, kun pyydetään isovanhempaa vaikka mihin, ja ollaan autettu monessa asiassa. Ja sitten loukkaannun kun hän peruu viime tipassa jo sovitun lapsenhoidon toistuvasti, ja kun sitä on muutenkin vain muutaman hassun kerran vuodessa, mitään muuta en häneltä ole pyytänyt. Enkä edes olisi loukkaantunut jos hän olisi suoraan sanonut ettei jaksa hoitaa lasta, se loukkaa että hän aina ensin lupaa.

Kyllä se näin on että SINULLA on asenne vähän vinksallaan. :-)

Mina vastasin molempiin ketjuihin. Ja vaikka ap'n dilemmaan en sen enempaa kommentoinut kun yleismaailmallisella mietiskelylla siita kuinka tama 'velvollisuusympyra' pyorii ja mihin suuntaan.... niin mummi kyselyyn vastasin etta mina olen mummi joka viettaa aikaa, ottaa yokylaan, ostaa vaatteisa sun muuta, pelaa peleja, jne jne - siita syysta etta HALUAN olla sellainen mummi. Omilla lapsillani ei ole ollut isovanhempia ollenkaan elamassaan (monesta syysta, ) ja se on ollut kipea paikka niin minulle kuin lapsillekin. Olen itselleni sen paattanyt, etta MINA muutan taman toimintamallin OMALLA kohdallani. Mehan emme voi vaikuttaa toisten toimintaan ja paatoksiin - vain omiimme!

Yhteistyössä