Keski-Suomen Keskussairaalassa synnyttäneet, lävistyksistä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susimieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Kätilö";24919107]Suomessa on, ikävä kyllä, paljonkin eroavaisuuksia eri sairaaloissa, ja eri kätilöillä. Yhtenäistä linjaa ei ole (vielä) nähty tarpeelliseksi vetää, ja moni (elämäänsä kyllästynyt) kätilö tai hoitsu pääsee sitten naureskelemaan asiakkaille, jotka kysyvät perusteita.

Susimieli, mun mielestä on ihan hyvä että kyseenalaistat, ja kysyt perusteita. Monelle asialle kun sellaisia ei ole olemassa, on vaan joku epämääräinen "käytäntö" tai sitten se että kun mä oon aina tehnyt näin. Sitten kun perustelu on (niinkuin tässä lävistysasiassa kiistatta on), niin sit suu suppuun ja tehdään miten käsketään.

Ideaalia olis, kun kaikki omituiset synnytyskäytännöt tarkisteltais tutkimusten valossa, ja luotaisiin yhtenäinen, tutkimusnäyttöön perustuva hoitokäytäntö maanlaajuisesti. Asiassa kuin asiassa. Ja sitten sitä päivitettäisiin jatkuvasti, että asiakkaan ei tarvisi täällä kysellä, miten on oikein, vaan hän saisi OIKEAN vastauksen sairaalasta ja voisi luottaa siihen. Mutta se vaatisi rahaa, aikaa, työtunteja ja asiaan omistautuneita ammattihenkilöitä. Mitä ei heltiä nykymaailman tilanteessa.

Ei ole syytä leimata Susimieltä huonoksi tai lapselliseksi, kun hän kysyy ja kyseenalaistaa. Tsemppiä synnytykseen Susimielelle![/QUOTE]
No ei sellaista paskaa aleta ikinä tutkimaan, minkä tarkotus on lävistysten puolesta puhuminen ja jonkun teinipellen identiteetin säilyttäminen synnytyksessä. Vai miten sitä oikein tutkitaan, että minkälaiset lävistyskorut voivat irrota intuboinnissa ja kuinka todennäköisesti päätyvät vahinhoittamaan potilasta, kun on ihan oikeitakin tutkimuksen aiheita olemassa. En oikein osaa lukea lävistyksien liittyvän "synnytyskäytäntöihin". Pitäisi varmaan järjestää sitten vielä oikein kurssi lääkäreille ja hoitajille, että miten lävistykset irrotetaan hätätilanteessa. Voi helvetti mitä lapsentasoisia idiootteja.

Parempana esimerkkinä tuosta että vanha käytäntö on kyseenalaistettu ja miettitty onko vanha toimintatapa turha / vahingollinen on esim. välilihan leikkaaminen jokaiselta naiselta, selinmakuulla synnyttäminen on vaihtunut puoli-istuvaan ja nyttemmin aina vaan pystympiin asentoihin, imetyssuositukset ovat muuttuneet kellon mukaan imettämisestä lapsentahtiseksi, vauvoja ei pidetä enää automaattisesti vauvaloissa vaan vierihoidossa äidin luona jne.

Mitään näistä tuskin olisi tapahtunut / muuttunut ellei joku olisi kyseenalaistanut toimintatapaa ja kysynyt MIKSI?

[QUOTE="vieras";24919161]No ei sellaista paskaa aleta ikinä tutkimaan, minkä tarkotus on lävistysten puolesta puhuminen ja jonkun teinipellen identiteetin säilyttäminen synnytyksessä. Vai miten sitä oikein tutkitaan, että minkälaiset lävistyskorut voivat irrota intuboinnissa ja kuinka todennäköisesti päätyvät vahinhoittamaan potilasta, kun on ihan oikeitakin tutkimuksen aiheita olemassa. En oikein osaa lukea lävistyksien liittyvän "synnytyskäytäntöihin". Pitäisi varmaan järjestää sitten vielä oikein kurssi lääkäreille ja hoitajille, että miten lävistykset irrotetaan hätätilanteessa. Voi helvetti mitä lapsentasoisia idiootteja.[/QUOTE]
Ja kätilö et ole missään tapauksessa. Kätilöt eivät halua haaskata aikaa teko-ongelmiin.

[QUOTE="vieras";24919161]Pitäisi varmaan järjestää sitten vielä oikein kurssi lääkäreille ja hoitajille, että miten lävistykset irrotetaan hätätilanteessa.[/QUOTE]

Uskoisin, että tätä on käsitelty jossain vaiheessa. Vai miten toimitaan jos ensiapuun tuodaan hoitoa tarvitseva henkilö jolla on läväri haitallisessa kohdassa? Luulisi, että jokin toimiva käytäntö on olemassa ettei mene sormi suuhun.

Parempana esimerkkinä tuosta että vanha käytäntö on kyseenalaistettu ja miettitty onko vanha toimintatapa turha / vahingollinen on esim. välilihan leikkaaminen jokaiselta naiselta, selinmakuulla synnyttäminen on vaihtunut puoli-istuvaan ja nyttemmin aina vaan pystympiin asentoihin, imetyssuositukset ovat muuttuneet kellon mukaan imettämisestä lapsentahtiseksi, vauvoja ei pidetä enää automaattisesti vauvaloissa vaan vierihoidossa äidin luona jne.

Mitään näistä tuskin olisi tapahtunut / muuttunut ellei joku olisi kyseenalaistanut toimintatapaa ja kysynyt MIKSI?
Kuka on väittänyt, ettei todellisia ongelmia voisi kyseenalaistaa. Sinulla on lukemisessa puutteita.

[QUOTE="vieras";24919146]Miksi ihmeessä sitten kokoajan vaan vaahtoat oikeudestasi tietää ja siitä, että tuolla sairaalassa on VAIN tuo käytäntö ilman (mielestäsi) pätevää syytä,
jos kerran aiot totella sairaalan sääntöä ja ottaa korun pois?
Siis mikä tässä sitten enää on ongelmana???

[/QUOTE]

Otan korun pois JOS saan siihen perustelun joka on järkeenkäypä.

Uskoisin, että tätä on käsitelty jossain vaiheessa. Vai miten toimitaan jos ensiapuun tuodaan hoitoa tarvitseva henkilö jolla on läväri haitallisessa kohdassa? Luulisi, että jokin toimiva käytäntö on olemassa ettei mene sormi suuhun.
Luulen, että se on herran haltuun sitten. Eivät varmasti näperrä huulikorun kanssa, jos tulee intubointitilanne. Pienempi haitta paikallaan olevasta huulikorusta on kuin pienestäkään viiveestä. Muualla en näe, että olisi mitään haittaa. Joku lävistys voi ehkä kiireessä revetä vaikka nännistä, mutta sellaista sattuu.

[QUOTE="vieras";24919161]No ei sellaista paskaa aleta ikinä tutkimaan, minkä tarkotus on lävistysten puolesta puhuminen ja jonkun teinipellen identiteetin säilyttäminen synnytyksessä. Vai miten sitä oikein tutkitaan, että minkälaiset lävistyskorut voivat irrota intuboinnissa ja kuinka todennäköisesti päätyvät vahinhoittamaan potilasta, kun on ihan oikeitakin tutkimuksen aiheita olemassa. En oikein osaa lukea lävistyksien liittyvän "synnytyskäytäntöihin". Pitäisi varmaan järjestää sitten vielä oikein kurssi lääkäreille ja hoitajille, että miten lävistykset irrotetaan hätätilanteessa. Voi helvetti mitä lapsentasoisia idiootteja.[/QUOTE]

Mun mielestä sun on melkoisen kohtuutonta alkaa puhumaan teinipelleistä, eihän lävistykset ole automaattisesti alla 20 vuotialle. Tai et tiedä mun ikääni, minuunhan tuolla ilmeisesti viittasit.

Mun mielestä tuo on aihe johon olisi nykypäivänä ihan kohtuullista olla yhtenevä linja sairaaloissa. Lävistyksiä kuitenkin on melko monella.
Ja eiköhän lävistysten irroittaminen ole, kuten joku jo mainitsi, henkilökunnan hyvä osata, ihan vaikka autokolaritilanteita ajatellen.

Ja sitten vielä se, että kun näistä asioista saadaan ihan tutkimusnäyttöä menee kuitenkin lähes se yks hoitajasukupolvi ennen kuin oppi on käytössä laajalti, vanhat jäärät tekevät asiat "niin kuin aina ennenkin on tehty" ja nuoret, valmistuvat kätilöt/hoitajat vievät tuoretta tutkimustietoa mennessään työelämään ja soveltavat käytäntöön. Nythän muuten on ihan valtakunnallinen suositus tuosta välilihan "käsittelystä" synnytyksissä julkaistu hiljattain, oli Kätilö -lehdessä pari numeroa sitten.

Itse synnytin lohjalla eikä lävistyksiä tarvinnut poistaa(minulla on useampi koruja kasvoissa).Itseasiassa niistä ei tadettu edes sanoa mitään kummalaakaan käynnilläni
.

Mun mielestä sun on melkoisen kohtuutonta alkaa puhumaan teinipelleistä, eihän lävistykset ole automaattisesti alla 20 vuotialle. Tai et tiedä mun ikääni, minuunhan tuolla ilmeisesti viittasit.

Mun mielestä tuo on aihe johon olisi nykypäivänä ihan kohtuullista olla yhtenevä linja sairaaloissa. Lävistyksiä kuitenkin on melko monella.
Ja eiköhän lävistysten irroittaminen ole, kuten joku jo mainitsi, henkilökunnan hyvä osata, ihan vaikka autokolaritilanteita ajatellen.
Teinipelleasenne voi olla vaikka kahdeksankymppisellä. Autokolaritilanteissa lävistykset ovat varmasti prioriteettilistalla sijalla 503. Joku irrottaa sitten, kun osaa ja ehtii. Pohdiskelusi ovat niin kaukana hoitoalan monimutkaisesta todellisuudesta, että et jaksaisi enää.

[QUOTE="vieras";24919185]Kuka on väittänyt, ettei todellisia ongelmia voisi kyseenalaistaa. Sinulla on lukemisessa puutteita.[/QUOTE]

Ei ole, itse olet vain asettanut todelliset ongelmat ja vähäpätöiset ongelmat omiin lokeroihinsa ja vain toisia saa kyseenalaistaa ja ihmetellä miksi, toiset (kuten huulikoru tai muu lävistyskoru) pitäisi olla jokaiselle itsestäänselvä asia koska se on sulle selvä asia.
Periaatteessa voidaan kyseenalaistaa tarviiko korvakoruja ottaa pois leikkaukseen, se on infektioriski, mutta riittääkö korujen teippaus ja potilaan hiusverkko suojaamaan? Onko kulmakoru tiellä jos jotain menee pieleen? Millaiset riskit on huulikorulla (no ne on jo todettu), saako synnytyksessä pitää kaulakorua, miksi vihkisormus on otettava pois, haittaako alaselän tatuointi puuduttamista (mitä haittaa siitä on) jne.

Ei ole edelleenkään tyhmää miettiä moisia.

• Tykkää
Reactions: idunnor
[QUOTE="vieras";24919217]Luulen, että se on herran haltuun sitten. Eivät varmasti näperrä huulikorun kanssa, jos tulee intubointitilanne. Pienempi haitta paikallaan olevasta huulikorusta on kuin pienestäkään viiveestä. Muualla en näe, että olisi mitään haittaa. Joku lävistys voi ehkä kiireessä revetä vaikka nännistä, mutta sellaista sattuu.[/QUOTE]

Sen saa pihdeillä poikki, yleensä. Ei tarvitse näpertää.

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;24919238:
kun mie jouduin hätäsektioon, piti ottaa pois sormukset, korvikset, kaulaketju..
vaikka en ymmärrä, miten hitossa ne sormukset olisivat tiellä olleet?!
Voivat kadota ja sitten syytetään hoitajia. Voivat olla haitaksi, kun potilas meneekin huonoon tilaan leikkauksessa ja makaa hoidossa henkitoreissaan ja pöhöttyneissä sormissaan. Ja kivempi se on hoitaa ihmistä kuin jotakin joulukuusta, jonka timantit törkkäävät hoitajia sormeen.

Sen saa pihdeillä poikki, yleensä. Ei tarvitse näpertää.
No pihtejähän hätätilantessa aletaankin ensimmäisenä tonkimaan. Jotenkin tuntuu, että lävistysihmiset ovat vähän yhden asian ihmisiä siinä missää karppaajatkin. "Minä ja mun läväri ja mun identiteetti, miksi antavat hiilarimössöä suoraan suoneen tiputuksen muodossa ja muuta epäolennaista kitinää."

Ei ole, itse olet vain asettanut todelliset ongelmat ja vähäpätöiset ongelmat omiin lokeroihinsa ja vain toisia saa kyseenalaistaa ja ihmetellä miksi, toiset (kuten huulikoru tai muu lävistyskoru) pitäisi olla jokaiselle itsestäänselvä asia koska se on sulle selvä asia.
Periaatteessa voidaan kyseenalaistaa tarviiko korvakoruja ottaa pois leikkaukseen, se on infektioriski, mutta riittääkö korujen teippaus ja potilaan hiusverkko suojaamaan? Onko kulmakoru tiellä jos jotain menee pieleen? Millaiset riskit on huulikorulla (no ne on jo todettu), saako synnytyksessä pitää kaulakorua, miksi vihkisormus on otettava pois, haittaako alaselän tatuointi puuduttamista (mitä haittaa siitä on) jne.

Ei ole edelleenkään tyhmää miettiä moisia.
Voi kyseenalaistaa, mutta hoitoalalla ja hoitotilanteissa ei kukaan sellaisia autistisia jorinoita jouda kuuntelemaan. Mennään sen mukaan mikä on käytännöllistä ja mistä ei ole potilaalle haittaa.

[QUOTE="vieras";24919294]No pihtejähän hätätilantessa aletaankin ensimmäisenä tonkimaan. Jotenkin tuntuu, että lävistysihmiset ovat vähän yhden asian ihmisiä siinä missää karppaajatkin. "Minä ja mun läväri ja mun identiteetti, miksi antavat hiilarimössöä suoraan suoneen tiputuksen muodossa ja muuta epäolennaista kitinää."[/QUOTE]

Mitä luulet, katkaiseeko hoitsu mieluummin lävärin poikki vai repii esim. huuleen ison aukon jota joudutaan siin samalla paikkailemaan?

Noita tilanteita nyt vain tulee, kun kaikenlaista sattuu. Veikkaan, että vähemmän vauriota tuottava tapa on se ensisijainen jos vain on toteutettavissa.

Viimeksi muokattu:
"Vieras", vedäppä henkeä ja ala keskustella sivistyneesti ja asiallisesti. Ja kyllä mä olen ihan oikeesti kätilö :)

Ei kaikkea voikaan, eikä tarvitse tutkia. Osaa käytännöistä voi.

Mutta tästä asiasta on ollut kyllä ihan artikkeleitakin, ja suosituksia alan lehdissä. Ammattihenkilönä osaan niitä jopa sinulle tähän etsiä. Se, miksi käytäntö ei ole kaikissa sairaaloissa, on taas monimutkaisempi, yhteiskuntapoliittinen ja Suomen hoitokulttuuriin liittyvä asia, mitä voidaan ruotia vaikka eduskunnan kyselytunnilla...

Linkki : http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ S0952818002003768

Case report
Tongue Piercing and Obstetric Anesthesia: Is There Cause for Concern?
Krzysztof M Kuczkowski MD , a, *, a, , Jonathan L Benumof MDa, †, a

Department of Anesthesiology and Department of Reproductive Medicine, University of California, San Diego Medical Center, San Diego, CA92103, USA
Received 3 March 2002; Accepted 14 March 2002. Available online 16 October 2002.

Abstract
The practice of oral tissue piercing, until recently, has been limited mainly to various native tribes in Africa. However, in recent years, body piercing (including oral tissue piercing), has become increasingly popular in the United States and Europe. We present a case of an obstetric patient who presented for emergency postpartum surgery with fixated tongue jewelry in situ, which resulted in trauma to the tongue and difficult airway management. The difficult airway management consisted of tongue bleeding at the time of laryngoscopy and tongue edema at extubation. We consider these two events to be near misses of “cannot intubate” and “cannot ventilate” situations, respectively. Because the popularity of body piercing is increasing in our society, it is reasonable to expect that the incidence of oral jewelry interference with airway management will also increase. Based on this experience, we advise laboring patients with oral jewelry to remove the hardware before receiving anesthesia for safety reasons.

Keywords: Airway management; anesthesia, obstetrical; body piercing; difficult intubation; pregnancy; tongue jewelry; tongue piercing

Guugeloikaapa piercing and intubation, sieltähän löytyy, ohhoh, ohjeita myös hoitajille kuinka lävärit otetaan pois.

Niinkuin joku tuolla ylempänä sanoi, aika moni tämän ketjun kommentoijista on tosi kaukana hoitotyön ja lääkäreiden työn monimutkaisesta todellisuudesta. Mutta hienoa että on saatu näinkin pitkä keskustelu aikaiseksi. Alkuperäiseen dilemmaan silti sanoisin Susimielelle, että se "JOS" on varmaan jo ohitettu, ja perusteet lävistyksen poisotolle olemassa?

• Tykkää
Reactions: idunnor
Mitä luulet, katkaiseeko hoitsu mieluummin lävärin poikki vai repii esim. huuleen ison aukon jota joudutaan siin samalla paikkailemaan?
Ei huulesta jouduta hätätilanteessa heti ottamaan korua pois, koska muut asiat ovat ensisijalla ja huulikorun riski hätätilanteessa epäolennainen. Sitten voidaan ottaa koru pois, kun on muut asiat tehty ensin. Ottavat kyllä varmasti korun pois jollakin konstilla, jos on huuli niin halki, että koru meinaa tipahtaa. Huulen hoitaminen ei ole koskaan muutenkaan ensisijaista. Ihan sama mitä sille tapahtuu, koska ei ole minkään tiellä, vaikka ei tietysti tahallisesti vahingoiteta. (Huulen ompelu voi kyllä pahassa tapauksessa viivästyä siitä kuudesta tunnista, jos on muuta hoidettavaa.)

[QUOTE="Kätilö";24919324]"Vieras", vedäppä henkeä ja ala keskustella sivistyneesti ja asiallisesti. Ja kyllä mä olen ihan oikeesti kätilö :)

Ei kaikkea voikaan, eikä tarvitse tutkia. Osaa käytännöistä voi.

Mutta tästä asiasta on ollut kyllä ihan artikkeleitakin, ja suosituksia alan lehdissä. Ammattihenkilönä osaan niitä jopa sinulle tähän etsiä. Se, miksi käytäntö ei ole kaikissa sairaaloissa, on taas monimutkaisempi, yhteiskuntapoliittinen ja Suomen hoitokulttuuriin liittyvä asia, mitä voidaan ruotia vaikka eduskunnan kyselytunnilla...

Linkki : http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/ S0952818002003768

Case report
Tongue Piercing and Obstetric Anesthesia: Is There Cause for Concern?
Krzysztof M Kuczkowski MD , a, *, a, , Jonathan L Benumof MDa, †, a

Department of Anesthesiology and Department of Reproductive Medicine, University of California, San Diego Medical Center, San Diego, CA92103, USA
Received 3 March 2002; Accepted 14 March 2002. Available online 16 October 2002.

Abstract
The practice of oral tissue piercing, until recently, has been limited mainly to various native tribes in Africa. However, in recent years, body piercing (including oral tissue piercing), has become increasingly popular in the United States and Europe. We present a case of an obstetric patient who presented for emergency postpartum surgery with fixated tongue jewelry in situ, which resulted in trauma to the tongue and difficult airway management. The difficult airway management consisted of tongue bleeding at the time of laryngoscopy and tongue edema at extubation. We consider these two events to be near misses of “cannot intubate” and “cannot ventilate” situations, respectively. Because the popularity of body piercing is increasing in our society, it is reasonable to expect that the incidence of oral jewelry interference with airway management will also increase. Based on this experience, we advise laboring patients with oral jewelry to remove the hardware before receiving anesthesia for safety reasons.

Keywords: Airway management; anesthesia, obstetrical; body piercing; difficult intubation; pregnancy; tongue jewelry; tongue piercing

Guugeloikaapa piercing and intubation, sieltähän löytyy, ohhoh, ohjeita myös hoitajille kuinka lävärit otetaan pois.

Niinkuin joku tuolla ylempänä sanoi, aika moni tämän ketjun kommentoijista on tosi kaukana hoitotyön ja lääkäreiden työn monimutkaisesta todellisuudesta. Mutta hienoa että on saatu näinkin pitkä keskustelu aikaiseksi. Alkuperäiseen dilemmaan silti sanoisin Susimielelle, että se "JOS" on varmaan jo ohitettu, ja perusteet lävistyksen poisotolle olemassa?[/QUOTE]
En väittänyt, että haittoja ei ole tutkittu (tuossa yksittäinen potilastapaus artikkelissa), vaan sanoin, että sitä ei aleta tutkimaan, että lävistyksien jättämistä kannatettaisiin, koska on käytännössä helpompaa toimia niin, mistä ei ole varmasti haittaa.

Moniin asioihin hoitotyön toteuttamisessa onkin olemassa jo valtakunnalliset käypähoito-suositukset ja yhtenäiset käytännöt hoitopaikkojen välillä. Usein aloite uudesta käytännöstä tuleekin potilaalta. Tässä toimintamalli, josta näkee miten prosessi etenee: http://www.hotus.fi/system/files/tiedostot/Toimintamalli.pdf

Sun ei ole perustelujenkaan jälkeen pakko poistaa lävistyksiä. Se on potilaan oikeus ja liittyy itsemääräämisoikeuteen. Komplikaatioriskit pitäisi kertoa potilaalle, ja ne ovat tässäkin keskustelussa tulleet hyvin selvästi esille. Ellet halua poistaa koruja, niin päätöksesi kirjataan hoitosuunnitelmaan mahdollisen potilasvahingon vuoksi.

Tässä vielä luettavaa, jos kiinnostaa: https://publications.theseus.fi/bit...ana_Karjalainen Jenna_Juntunen.pdf?sequence=1

Lisään vielä, että joskus potilaan kieltäytyminen tässä tapauksessa nyt lävistyksen poistamisesta voi olla este toimenpiteelle, esim. napalävistys laparoskopialle.

Viimeksi muokattu: