Mä en käsitä miten joillain muka menee vain 20-50 euroa/vuosi rahaa lastenvaatteisiin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ollaan opiskeleva perhe ja pitää olla hyvin tarkkana raha-asioissa. Olenkin ostanut tytöllemme kaiken alesta ja kirppareilta, vaan silti hintaa kertyy...
Olen pitänyt kirjanpitoa ja väkisin menee 300-500e/vuosi tytön vaatteisiin. Yksi vaatekoko menee keskimäärin juuri vuoden ajan.

Tässä esimerkkejä, mitä pitää ostaa.

Sukkia 10 paria: 10 euroa (tarjouksessa)
alushousuja 3 paria 5,99, näitä 3 settiä: 18 euroa
sukkahousuja 2,99/pari, näitä 5 kpl: 15 euroa
trikoohousuja tarjouksessa 3,99 2 kpl: 8 euroa
kahdet farkut tarjouksessa 9,90: 20 euroa
collegehousuja kirpparilta kolmet a 2 euroa: 6 euroa
kirpparilta löytyneet samettihousut: 4 euroa
Huuto.netistä kosteussuojahaalari postareineen: 40 euroa
varahaalari kirpparilta: 10 euroa
toppahaalari huuto.netistä kosteussuojalla postareineen noin: 50 euroa
2 vedenpitävät välikausihanskat (ei löytynyt käytettynä hyviä): 30 euroa
2 vettähylkivät toppavälikausihanskat: 25 euroa
villahaalari käytettynä: 15 euroa
toppatakki kirpparilta: 8 euroa
toppahousut HM alerekki kosteussuojalla: 9.90
vettähylkivät talvikengät alesta: 24 euroa
talvikumpparit kirpparilta: 7 euroa
kesäkumpparit kirpparilta: 5 euroa
2 yöpaitaa kirpparilta yht: 4 euroa
2 pyjamaa kirpparilta yht: 7 euroa
uimapuku alesta: 5 euroa
lenkkarit alesta: 10 euroa
tennarit alesta: 5 euroa
juhlamekko kirpparilta 9 euroa
pari arkitunikaa kirpparilta yht: 5 euroa
7 pitkähihaista hinta keskimäärin 5 euroa: 35 euroa
t-paitoja 7 kpl, hinta keskimäärin 3 euroa: 21 euroa
valekroksit: 5 euroa

Joten, hinta menee 300-500/vuosi... Miten te jotkut ostatte halvemmalla!?!?

Meillä tyttö kohta 6v.

Jos saa vaatteita sukulaisilta tai kavereilta ?
Mun sisarusten kanssa on toimittu niin, että kaikki ne lastenvaatteet, jotka on OK-kunnossa, kiersi "perheen sisällä" siten, että ei paljon tarvinnut vaatteita ostella. Alusvaatteet ei kiertäneet, mutta melkein kaikki muu kyllä, ja jokainen osti vaan sen verran lisää, mikä oli välttämätöntä.
Mutta en silti usko, että tuo 50e olis riittänyt vuoden hankintoihin. Muuten tuo kierrätyshomma toimi todella hyvin kouluikään asti.

• Tykkää
Reactions: chef
Ap:n mainitsemilla hinnoilla pystyy kuka tahansa säästeliäs ja järkevä ihminen ostamaan lapselleen vaatteet. On kuitenkin mahdollista saada vielä halvemmalla jos:
a) saa paljon lahjoituksena tutuilta ja sukulaisilta
b) omaa hurjan kirppissilmän ja innon ja ajan kierrellä, vapaa-ajat meneekin sitten kirppareilla ja sieltä bongataan vain ne parhaat suhteessa halpaan hintaan, tosin 30-50e tuskin tällöinkään riittäisi, mutta saattaisi päästä alle 200:n/vuosi
c) pitää lapsellaan aikamoisia ryysyjä. Niitähän on kirppiksen "ota ilmaiseksi" -laareissa jne. säännöllisesti sekä myynnissä hintaluokkaan 1e/haalari. Ne vaan ovat niin hirvittävän näköisiä, reikäisiä ja tahraisia, kuluneita, että harva tahtoo vaatettaa lastaan siten.

Ap:n hintaluokka vaikuttaa ihan normaalilta vähävaraisen perheen vaatemenolta.

• Tykkää
Reactions: chef
Meillä menee 300e kuukaudessa lastenvaatteisiin... :whistle:

Mä luulen, että meillä menee melko samoihin. Tosin lapsia on kyllä 3, eli ei se lopulta ole kuin noin 100€/lapsi. Pienten vaatteisiin menee kyllä enemmän, kuin esikoisen vaatteisiin, koska hän ei kasva yhtä nopeata tahtia.

En usko, että sellainen ihminen, joka ostaa kaikki vaatteet lapsellensa itse ja jolla on ns. kasvavassa iässä oleva lapsi, saa ostettua 20 € tai edes sillä 50€ KAIKKI vuoden vaatteet lapsellensa. Vaikka miten käyttäisi aleja ja kirppiksiä, niin ei se vaan onnistu.

Eri asia toki (sitten voisi EHKÄ onnistua), jos saadaan paljon sukulaisilta tms. jonka avulla ne suurimmat hankinnat (lähinnä ulkovaatteet ja kengät) saadaan maksutta, mutta muutoin ei onnistuisi sitten niin millään.

Ap:n listalta toki löytyi vielä karsittavaa. Tai riippuu toki vähän siitä, että missä asuu jne. Meidän suunnalla on kirppiksiä senvertaa paljon ja niissä melko hyvä tarjonta, eli ne 7 pitkähihaista paitaa olisi saanut kirppikseltä puoleen hintaan ap:n listohintaan verrattuna. Sukkiksiakin sieltä saa jopa 0,20 sent kpl, joten jos asuu täälläpäin, saa ap:n listan hinnoista vielä nipistettyä.

Viimeksi muokattu:
Noin pienellä summalla selviäisi hyvin, jos saisi suurimman osan vaatteista lahjoituksena tutuilta tms. Ja jos kaikki kelpaisi käyttöön ja sattuisi saamaan juuri sellaisia tarvikkeita kun mitä tarvitsee.

Mutta ap:n budjetissa on musta maksettu isoja hintoja per vaate. Alennuksella ostetut vaatteet on kuitenkin kalliimpia kuin mitä kirppikseltä saa, jos on tarpeeksi valikoimaa kirpputoreissa. Ja minusta 40 euroa käytetystä haalarista, 15 euroa villahaalarista tai 5-7 euroa kumppareista on aika korkeita kirppishintoja. Samoin jos paidoista ja housuista maksaa järestään useamman euron, niin tuleehan se paljon kalliimmaksi kun jos järestään ostaa euron vaatteita :)

Jos saa vaatteita sukulaisilta tai kavereilta ?
Mun sisarusten kanssa on toimittu niin, että kaikki ne lastenvaatteet, jotka on OK-kunnossa, kiersi "perheen sisällä" siten, että ei paljon tarvinnut vaatteita ostella. Alusvaatteet ei kiertäneet, mutta melkein kaikki muu kyllä, ja jokainen osti vaan sen verran lisää, mikä oli välttämätöntä.
Mutta en silti usko, että tuo 50e olis riittänyt vuoden hankintoihin. Muuten tuo kierrätyshomma toimi todella hyvin kouluikään asti.

Tuossa kierrätyksessä on vaan se huono puoli, että harvoin ne lapset menevät iältään ja sukupuoleltaan mukavasti yhteen. Esim. meillä kävisi auttamatta niin, että me vaatettaisimme omat ja kälyn lapset... Tietysti jotain annetaan, mutta paljon pistetään myyntiin, jotta saa pikkuisen takaisinkin uusiin hankintoihin.

Ja otsikkoon liittyen- ei riittäisi 50 euroa, käytetyistä (niistä, jotka olivat vielä myytävässä kunnossa) saatiin rapiat 70 euroa, joten ostohinnat olleet hippasen enemmän...

Mä luulen, että meillä menee melko samoihin. Tosin lapsia on kyllä 3, eli ei se lopulta ole kuin noin 100€/lapsi. Pienten vaatteisiin menee kyllä enemmän, kuin esikoisen vaatteisiin, koska hän ei kasva yhtä nopeata tahtia.

En usko, että sellainen ihminen, joka ostaa kaikki vaatteet lapsellensa itse ja jolla on ns. kasvavassa iässä oleva lapsi, saa ostettua 20 € tai edes sillä 50€ KAIKKI vuoden vaatteet lapsellensa. Vaikka miten käyttäisi aleja ja kirppiksiä, niin ei se vaan onnistu.

Eri asia toki (sitten voisi EHKÄ onnistua), jos saadaan paljon sukulaisilta tms. jonka avulla ne suurimmat hankinnat (lähinnä ulkovaatteet ja kengät) saadaan maksutta, mutta muutoin ei onnistuisi sitten niin millään.

Ap:n listalta toki löytyi vielä karsittavaa. Tai riippuu toki vähän siitä, että missä asuu jne. Meidän suunnalla on kirppiksiä senvertaa paljon ja niissä melko hyvä tarjonta, eli ne 7 pitkähihaista paitaa olisi saanut kirppikseltä puoleen hintaan ap:n listohintaan verrattuna. Sukkiksiakin sieltä saa jopa 0,20 sent kpl, joten jos asuu täälläpäin, saa ap:n listan hinnoista vielä nipistettyä.

3 lasta meilläkin on. Satanen lasta kohti ei mun mittapuun mukaan oo kovin paljon, eihän sillä hirveästi mitään saa.

Eikö teillä ole sukulaisia tai isovanhempia? Meillä on toiset isovanhemmat ostaneet talvipuvun, toiset vk-haalarin ja varahaalarit siskoni perheeltä (käytettyjä). Joululahjaksikin saatu paljon vaatteita. Meillä varmaan menee se 50 eur.vuodessa vaikka ollaan molemmat töissä. Itse olen myös neulonut paljon ja suku neulonut villasukkia ylimäärin. Se 50 euroa taitaa mennä kenkiin joita bongailen kirpparilta. Esim. eilen uudenveroiset kuomat 5 eur ja niihin uudet huopapohjalliset 2,70 prismasta. Noilla mennään talvi :)

Ostan vain todella siistejä, uudenveroisia vaatteita... Siinä siis ehkä syys. Toisaalta, meilläpäin kaikki lapset on tosi siististi puettuja niin ja kirppareita täälä on vain 2 ja ne molemmat kierrän joka viikko läpi. Vaatekauppoja on enemmän ja niiden alerekit kierrän vähintään parin kk välein.

terv. ap

Mulla on itseäni 5v nuorempi pikkuveli, jolla ei ole lapsia, miehellä ei ole sisaruksia. Kavereilla ei ole lapsia, paitsi niillä, joihin ollaan tutustuttu lapsen myötä ja niiden lapset on samanikäisiä kuin meidän. Isovanhemmat ei ole itse ostaneet lapselle mitään, mutta ovat antaneet joululahjaksi parisataa euroa rahaa tms. Se menee kaikkeen elämiseen.

[QUOTE="vieras";24917182]Mulla on itseäni 5v nuorempi pikkuveli, jolla ei ole lapsia, miehellä ei ole sisaruksia. Kavereilla ei ole lapsia, paitsi niillä, joihin ollaan tutustuttu lapsen myötä ja niiden lapset on samanikäisiä kuin meidän. Isovanhemmat ei ole itse ostaneet lapselle mitään, mutta ovat antaneet joululahjaksi parisataa euroa rahaa tms. Se menee kaikkeen elämiseen.[/QUOTE]

Niin siis tääkin mun kirjoitama, terv. ap

3 lasta meilläkin on. Satanen lasta kohti ei mun mittapuun mukaan oo kovin paljon, eihän sillä hirveästi mitään saa.

No saa ja ei saa. Jos ostan kaupasta uudet Vikingit, jotka maksaa sen 80€, niin ei siinä tosiaan enää jää lapselle siihen kuuhun laskennallisesti, kuin 20€. Kaupasta sillä saa sitten yhdet farkut ja t-paidan.

Mutta kirppiksellä se satku riittää jos vaikka ja mihin :) Sieltä sillä saa Viikkareiden, farkkujen ja t-paidan lisäksi kassillisen, tai mahdollisesti jopa säkillisen vaatetta :)

Mulla on kouluikäinen poika. Kirppareilta ei hänelle saa mitään. Kaikki pitää ostaa uutena. Pikkutyttöjen äidit varmaan löytääkin kirppareilta paljon kaikkea, mutta 7v-> pojille siellä ei hirveesti oo tarjontaa...

Mun kaverilla ei oo menny tässä 2 vuoden aikana varmaan sitä 50 euroakaan vuodessa..kaikki saanut lahjoituksena, ei raaski ostaa edes kirpparilta vaatteita kuin aniharvoin. Itsekin ostan kaiken kirpparilta mutta kun olen oikea vaatehamastraaja (tytöllä 6 sopivat kengät jne) niin kyllä summa varmasti nousee ainakin 500 euroon vuodessa...

[QUOTE="vieras";24917173]Ostan vain todella siistejä, uudenveroisia vaatteita... Siinä siis ehkä syys. Toisaalta, meilläpäin kaikki lapset on tosi siististi puettuja niin ja kirppareita täälä on vain 2 ja ne molemmat kierrän joka viikko läpi. Vaatekauppoja on enemmän ja niiden alerekit kierrän vähintään parin kk välein.

terv. ap[/QUOTE]

Minä ostan myös ja minusta nuo sun kirppisvaatteet on TODELLA kalliita. Itse en tuollaisia summia maksaisi. En ole koskaan laskenut että mitä menee vaatteisiin mutta jo pelkästään pari sataa menee varmaan vuodessa kevät- ja talvivaatteisiin + kenkiin.

Eikö teillä ole sukulaisia tai isovanhempia? Meillä on toiset isovanhemmat ostaneet talvipuvun, toiset vk-haalarin ja varahaalarit siskoni perheeltä (käytettyjä). Joululahjaksikin saatu paljon vaatteita. Meillä varmaan menee se 50 eur.vuodessa vaikka ollaan molemmat töissä. Itse olen myös neulonut paljon ja suku neulonut villasukkia ylimäärin. Se 50 euroa taitaa mennä kenkiin joita bongailen kirpparilta. Esim. eilen uudenveroiset kuomat 5 eur ja niihin uudet huopapohjalliset 2,70 prismasta. Noilla mennään talvi :)

Meillä toiset isovanhemmat on kuolleet ja toiset ei todellakaan osta mitään vaatteita lapsillemme. Antavat kyllä muutaman kympin sekä synttäri- että joululahjaksi että sillä saa ostaa jotain, mutta muutoin ostamme kaiken itse. Meillä ei myöskään ole tuttavapiirissä lapsia niin että kierrätys onnistuisi kovinkaan hyvin. Kuopukselle oon jotain saanu ja ne kaikki vaatteet on ollu jostain kohtaa rikki taikka sitte ihan kulahtaneita. En käytä lapsillani sellaisia.

[QUOTE="vieras";24917161]Tuossa kierrätyksessä on vaan se huono puoli, että harvoin ne lapset menevät iältään ja sukupuoleltaan mukavasti yhteen. Esim. meillä kävisi auttamatta niin, että me vaatettaisimme omat ja kälyn lapset... Tietysti jotain annetaan, mutta paljon pistetään myyntiin, jotta saa pikkuisen takaisinkin uusiin hankintoihin.

Ja otsikkoon liittyen- ei riittäisi 50 euroa, käytetyistä (niistä, jotka olivat vielä myytävässä kunnossa) saatiin rapiat 70 euroa, joten ostohinnat olleet hippasen enemmän...[/QUOTE]

Meillä sisaruksilla on yhteensä 14 lasta, eikä alle kouluikäisillä ole niin eroa tyttöjen ja poikien vaatteilla - ja kun tuossa 14 muksussa on sekä tyttöjä, että poikia, niin saatiin kierrätys toimimaan mukavasti.
Meillä kiersivät myös äitiysvaatteet, onneksi ollaan suunnilleen samankokoisia kaikki :D

No saa ja ei saa. Jos ostan kaupasta uudet Vikingit, jotka maksaa sen 80€, niin ei siinä tosiaan enää jää lapselle siihen kuuhun laskennallisesti, kuin 20€. Kaupasta sillä saa sitten yhdet farkut ja t-paidan.

Mutta kirppiksellä se satku riittää jos vaikka ja mihin :) Sieltä sillä saa Viikkareiden, farkkujen ja t-paidan lisäksi kassillisen, tai mahdollisesti jopa säkillisen vaatetta :)

Mistä saa 20 eurolla sekä farkut että tpaidan??

Mä en kirppareilta paljoakaan löydä mitään sellasta mitä kelpuuttaisin lasteni päälle. En halua nukkaantunutta, kulahtanutta, venyttynyttä enkä haalistunutta. Ja sitten ne, mitkä ei jotain edellisistä ole, on sitte tosi kalliita kirppisvaatteiksi. Jonnkun kerran oon ostanu sieltä jotain ja sitte ne vaatteet on hajonnut parin käyttökerran jälkeen. Kyllä mulle käytetty kelpaa jos saa hyväkuntoista halvalla, täälläpäin sellasta ei näy paljon olevan. Poikien kohdalla on käyny niin että 1v+ ikäiselle ei löydy enää juuri mitään, tytölle löytyy jonkin verran.

[QUOTE="vieras";24917106]Tässä esimerkkejä, mitä pitää ostaa.

Sukkia 10 paria: 10 euroa (tarjouksessa) kirppiksellä yht 2-4e
alushousuja 3 paria 5,99, näitä 3 settiä: 18 euroa ok
sukkahousuja 2,99/pari, näitä 5 kpl 15 euroa: kirppiksellä 2,5e
trikoohousuja tarjouksessa 3,99 2 kpl: 8 euroa ok
kahdet farkut tarjouksessa 9,90: 20 euroa kirppiksellä yht.4e
collegehousuja kirpparilta kolmet a 2 euroa: 6 euroa ok
kirpparilta löytyneet samettihousut: 4 euroa kalliit!
Huuto.netistä kosteussuojahaalari postareineen: 40 euroa kirpparilta 25e
varahaalari kirpparilta: 10 euroa ok
toppahaalari huuto.netistä kosteussuojalla postareineen noin: 50 euroa ok
2 vedenpitävät välikausihanskat (ei löytynyt käytettynä hyviä): 30 euroa (2?)
2 vettähylkivät toppavälikausihanskat: 25 euroa (miksi 2 ?)
villahaalari käytettynä: 15 euroa kirpparilta alle 8e
toppatakki kirpparilta: 8 euroa ok
toppahousut HM alerekki kosteussuojalla: 9.90 ok
vettähylkivät talvikengät alesta: 24 euroa ok
talvikumpparit kirpparilta: 7 euroa kalliit, max 5e
kesäkumpparit kirpparilta: 5 euroa ok
2 yöpaitaa kirpparilta yht: 4 euroa ok
2 pyjamaa kirpparilta yht: 7 euroa ok
uimapuku alesta: 5 euroa ok
lenkkarit alesta: 10 euroa ok
tennarit alesta: 5 euroa ok
juhlamekko kirpparilta 9 euroa kallis, max 5e
pari arkitunikaa kirpparilta yht: 5 euroa kalliita, max3e
7 pitkähihaista hinta keskimäärin 5 euroa: 35 euroa kirpparilta max 10e
t-paitoja 7 kpl, hinta keskimäärin 3 euroa: 21 euroa kirpparilta yht 4e
valekroksit: 5 euroa ok

Joten, hinta menee 300-500/vuosi... Miten te jotkut ostatte halvemmalla!?!?

Meillä tyttö kohta 6v.[/QUOTE]

Laitoin tuossa esimerkit millä hinnalla nuo oikeasti saa, ja siinä meni 274e.en ymmärrä miksi sekä kosteussuoja väli- että toppahanskoja tarvitsee olla 2+2, jos toppikset likaantuu niiin käyttää vk-hanskoja lapasilla päivän? tai kirppishanskat varahanskoiksi?
Huutonetistä saa myös ihan käyttövaatetta paketeissa joissa kpl hinta jää alle 50snt.
itse vaatetan opiskelijan tuloilla 4 lasta eli kokemusta on. Ostan kaiken kirppikseltä, mutta siellä pitääkin sitten käydä paljon ja usein mikä on helpompaa pk-seudulla.

Riippuu varmasti pitkälti siitä kuinka paljon saa vaatteita lahjoituksina. Jos joutuu kaiken ostamaan itse niin vaikka kuinka kiertäisi kirppareita, on varmasti vaikeaa vaatettaa lapsi muutamalla kymmenellä eurolla vuoden ajan.

Sensijaan tunnen mm kolmilapsisen perheen jossa äiti juuri sanoi ettei ole montaa vaatekappaletta itse ostanut näinä vuosina ja nekin kirppiksiltä. He ovat saaneet käytännössä kaikki vaatteet, vauvan ja isompien lasten tavarat, lelut yms sukulaisilta ja tutuilta. Löytyy myös ne isovanhemmat jotka ostavat lapsille ne ulkoiluhaalarit uusina ja niihin saa esittää toiveita, muuten toki saa pitkälti mennä sen mukaan millaisia vaatteita sattuu saamaan.

Yhteistyössä