Tarvitseeko sinun mielestäsi 2-vuotias yöllä ruokaa/juomaa?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Pitkälti saa. Ei sentään alkoa juoda, mutta normi asiat kyllä. Jos lapsella on _nälkä_, saa hän syödä. Minusta on kamalaa kieltää keneltäkään ruoka, oli kello mitä hyvänsä.

Ei kyllä tule mitään oikein mieleen, mitä meillä saisi aikuiset tehdä, mutta lapset ei. Olisiko esimerkkejä?
No, meillä ei ole lapsella ollut tarvetta syödä öisin. On nimittäin lapsella säännöllinen rytmi. Toisin kuin perheemme aikuisilla.

Voih, minulle tulee montakin asiaa mieleen joita lapsi ei saa tehdä, mutta aikuinen saa. Jos lähdetään ihan lapselle laillisista asioista liikkeelle, niin esim. yöllä lapsi ei saa heilua jalkeilla, vaikka kuinka haluaisi.
 
No, meillä ei ole lapsella ollut tarvetta syödä öisin. On nimittäin lapsella säännöllinen rytmi. Toisin kuin perheemme aikuisilla.

Voih, minulle tulee montakin asiaa mieleen joita lapsi ei saa tehdä, mutta aikuinen saa. Jos lähdetään ihan lapselle laillisista asioista liikkeelle, niin esim. yöllä lapsi ei saa heilua jalkeilla, vaikka kuinka haluaisi.
Mä antaisin valvoa, jos lasta ei kerran nukuta. Nukkumaan mennään silloin, kun väsyttää. Kuka sitä nyt virkeänä jaksaisi sängyssä maata?

Just oli viikon sisällä kahden palstalaisen lapsia mun luona yökylässä ja saivat valvoa niin kauan kuin halusivat. :D Nukuttiin myös "oikeaoppisesti" perhepedissä. ;)
 
Pitkälti saa. Ei sentään alkoa juoda, mutta normi asiat kyllä. Jos lapsella on _nälkä_, saa hän syödä. Minusta on kamalaa kieltää keneltäkään ruoka, oli kello mitä hyvänsä.

Ei kyllä tule mitään oikein mieleen, mitä meillä saisi aikuiset tehdä, mutta lapset ei. Olisiko esimerkkejä?
Ja huomauttaisin kohteliaasti vielä, että ap kysyi tarvitseeko lapsi ruokaa yöllä ei suinkaan saako lapsi ruokaa yöllä, jos on nälkäinen.
 
Mä antaisin valvoa, jos lasta ei kerran nukuta. Nukkumaan mennään silloin, kun väsyttää. Kuka sitä nyt virkeänä jaksaisi sängyssä maata?

Just oli viikon sisällä kahden palstalaisen lapsia mun luona yökylässä ja saivat valvoa niin kauan kuin halusivat. :D Nukuttiin myös "oikeaoppisesti" perhepedissä. ;)
Heh, minä en todellakaan anna lapseni keikkua jalkeilla yöllä, jos aamulla on klo 7 herätys. :D Enkä kyllä anna viikonloppuisinkaan kolmevuotiaan valvoskella niin pitkään kuin itse haluaa. Minun lapseni ei ole oikeastaan koskaan nukkumaan mennessä (klo 21-22) väsyneen oloinen, mutta kummasti kyllä nukahtaa puolessa tunnissa petiin menon jälkeen. Minun lapseni keikkuisi ylhäällä varmastikin vähintään puolille öin saakka, jos häntä ei ohjattaisi nukkumaan ajoissa. Iltavirkku on, kuten äitinsä.
 
  • Tykkää
Reactions: Kurmeli
vrs
No, meillä ei ole lapsella ollut tarvetta syödä öisin. On nimittäin lapsella säännöllinen rytmi. Toisin kuin perheemme aikuisilla.

Voih, minulle tulee montakin asiaa mieleen joita lapsi ei saa tehdä, mutta aikuinen saa. Jos lähdetään ihan lapselle laillisista asioista liikkeelle, niin esim. yöllä lapsi ei saa heilua jalkeilla, vaikka kuinka haluaisi.
Miksei saa, jos antaa muiden nukkua? Jos siis ei vaan saa nukuttua. Mitä lapsi tekee unettomina öinä?
 
vrs
No eipä ole meidän lapsella unettomia öitä. Nukkuu hyvin yönsä sen jälkeen kun hänet on ajallaan nukkumaan ohjattu.
No teillä on siis toistaiseksi käynyt hyvä tuuri. Minäkin kuulemma lapsena nukuin yöni hyvin. Tosin, olin kyllä huono syömään, eikä meillä ollut ateriarytmeistä tietoakaan. Enpä nuku enää. Mieheni heräili ja kekkuloi milloin minnekin öisin koko lapsuutensa ajan, mutta nukkuu nykyään kuin tukki. Heillä oli äärimmäisen tarkat rytmit ja systeemit ja molemmat veljensä nukkuivat erinomaisesti. Joskus olen kuullut väitettävän, että ihmiset olisivat erilaisia. Voihan se olla, että lapsetkin ovat yksilöitä, niin hullulta kuin se sinusta saattaakin kuulostaa.
 
No teillä on siis toistaiseksi käynyt hyvä tuuri. Minäkin kuulemma lapsena nukuin yöni hyvin. Tosin, olin kyllä huono syömään, eikä meillä ollut ateriarytmeistä tietoakaan. Enpä nuku enää. Mieheni heräili ja kekkuloi milloin minnekin öisin koko lapsuutensa ajan, mutta nukkuu nykyään kuin tukki. Heillä oli äärimmäisen tarkat rytmit ja systeemit ja molemmat veljensä nukkuivat erinomaisesti. Joskus olen kuullut väitettävän, että ihmiset olisivat erilaisia. Voihan se olla, että lapsetkin ovat yksilöitä, niin hullulta kuin se sinusta saattaakin kuulostaa.
No, edelleenkin, ap kysyi tarvitseeko kaksivuotias sinun mielestäsi yöllä ruokaa. Ja siihen vastasin. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää? Kaksivuotias ei mielestäni tarvitse yöllä ruokaa. Piste.

Kaksivuotiaalla on säännöllinen ateriarytmi, jos vanhemmat tai muut huoltajat sen hänelle mahdollistavat. Ja jos on säännöllinen ateriarytmi, ei tarvitse yöllä nukkuma-aikaan ruokaa, vaikka kuinka kekkuloisi yöllä.

Lapset ovat yksilöitä. Ihanko totta?! Kiitos, että kerroit.

Ja btw, meillä lapsi on todellakin aikoinaan kekkuloinut yöllä, ollut _hyvin_huono_syömään_, moniallerginen ja refluksitaudista kärsivä, joten kyllä, tiedän mitä on painia ravitsemukseen ja uniongelmiin liittyvien pulmien kanssa. Oikeassa olet silti, hyvä tuuri meillä on käynyt. Lapsen uniin ja ruokailuihin liittyvät ongelmat ovat korjaantuneet oikea-aikaisella ja -laatuisella rytmityksellä ja ravinnolla. Itsestään ne, kuten tavallisesti muutkaan ongelmat eivät korjaantuneet.
 
Entä lapsi, jolla on säännöllinen ruokarytmi, mutta tarvitsee yöllä ruokaa, pidetäänkö hänet nälässä? Oletko tosiaan niin kaikkivoipa, että voit päättää toisen ihmisen elimistön perustarpeista?
Annatko yhdenkin elävän esimerkin lapsesta, jolla on säännöllinen ruokarytmi ja syö iltapalan ja ravitsemuksellisista syistä (ei siis siksi, että on tottunut) tarvitsee yöllä ruokaa. Ja voi olla, että jonkin erityisen perussairauden vuoksi näin on, mutta sellaisia esimerkkejä en nyt kaipaa, vaan puhutaan ihan "tavallisista" lapsista.
 
Entä lapsi, jolla on säännöllinen ruokarytmi, mutta tarvitsee yöllä ruokaa, pidetäänkö hänet nälässä? Oletko tosiaan niin kaikkivoipa, että voit päättää toisen ihmisen elimistön perustarpeista?
Ja tähän vielä, että kyllä, olen niin kaikkivoipa, että päätän niistä lapseni perustarpeista, joista hän ei itse vielä kykene päättämään. Päätän milloin on ruoka-aika (pakko ei ole syödä, mutta ruokaa on tarjolla säännöllisesti) ja päätän milloin lapseni käy levolle iltaisin. Näistä perustarpeista ei kaikkivoipaisuuskuvitelmainen kolmevuotias (tai kaksivuotias) ole itse kykenevä päättämään.
 
"a.p"
Miten musta tuntuu, että tämä aloitus on aika tarkoitushakuinen. :D Ap on joku taaperoimetyksen vastustaja. :whistle:
Ap ei ole taaperoimetyksen vastustaja, eikä kannata huudatusunikouluja. Olet typerä, kun oletat kaikkea. Sitä mieltä olen sen sijaan, että terve 2 v. ei tarvitse yöllä ruokaa eikä juomaa, jossakin on silloin vikaa.

Ja pakko laittaa tähän loppuun, että jos lapsi on kipeä, se on eria asia tai jos joskus kuumalla juo lasin vettä tms. Tarkoitin aloituksella sitä, että lapsi syö/juo öisin toistuvasti ja usein, esim. jotkut hörhöt imettävät 2 v. öisin useita kertoja. Terve 2 v. ei tarvitse yöllä ruokaa(maito lasketaan ruuaksi)
 
-l-
No ei tarvitse 2v yöllä ruokaa, jos siis on terve lapsi ja päivällä on saanut mahansa täyteen. Vettä toki voi antaa jos janoon herää, tuossakin kohtaa kuitenkin sellainen epänormaali janon tunteeseen heräily kantsii tarkastaa lääkärillä (diabetes..).

Niinkuin ei kukaan aikuinenkaan tarvitse yöllä ruokaa. Ruuansulatuksen ja aineenvaihdunnan kannalta on epäterveellistä syödä öisin, tämän tietää kaikki vuorotyöntekijätkin. Yksi riski sydän- ja verisuonitaudeille. Lisäksi lapsellakin on oikeus kunnon yöuniin, eli vanhempien tehtävä on ohjata nukkumaan yöllä, eikä syömään.
 
"vieras"
No ei tarvitse 2v yöllä ruokaa, jos siis on terve lapsi ja päivällä on saanut mahansa täyteen. Vettä toki voi antaa jos janoon herää, tuossakin kohtaa kuitenkin sellainen epänormaali janon tunteeseen heräily kantsii tarkastaa lääkärillä (diabetes..).

Niinkuin ei kukaan aikuinenkaan tarvitse yöllä ruokaa. Ruuansulatuksen ja aineenvaihdunnan kannalta on epäterveellistä syödä öisin, tämän tietää kaikki vuorotyöntekijätkin. Yksi riski sydän- ja verisuonitaudeille. Lisäksi lapsellakin on oikeus kunnon yöuniin, eli vanhempien tehtävä on ohjata nukkumaan yöllä, eikä syömään.
Täysi peesi. Myös persvakoonasana tjsp vastasi loistavasti tällä sivulla! tytsi-89 voisi myös antaa niitä neuvojaan sitten vasta kun on äiti ;)

Ja ps. en kannata huudatusunikouluja, mutta on aivan älytöntä, että 2 v. lapsi syö/juo usein ja joka yö. Lapsella oikeus nukkumiseen, ja vanhempien tehtävä on antaa lapselle terveellistä ja ravitsevaa ruokaa aamulla, päivällä ja illalla jne, ja sitten ohjata lapsi nukkumaan, uni on lapselle tärkeää. Säännöllinen vuorokausirytmi siis tukee lapsen kasvua.
 
  • Tykkää
Reactions: Kurmeli
vrs
[QUOTE="lll";24910394]Vauvalle se on etupäässä ruokaa.[/QUOTE]

Entä 2v:lle? Siitähän tässä oli kyse. 2v:lle maito on juoma, ravitseva sellainen, mutta silti. Ruokaa on sitten esim peruna tai liha. Joten miksi pitäisi antaa edes yöllä lapselle vettä, jos hän haluaa rintamaitoa, kun rintamaito on niin paljon terveellisempää...? Tai sokerivettä, kuten joku neropatti ehdotti. :D
 
vrs
Annatko yhdenkin elävän esimerkin lapsesta, jolla on säännöllinen ruokarytmi ja syö iltapalan ja ravitsemuksellisista syistä (ei siis siksi, että on tottunut) tarvitsee yöllä ruokaa. Ja voi olla, että jonkin erityisen perussairauden vuoksi näin on, mutta sellaisia esimerkkejä en nyt kaipaa, vaan puhutaan ihan "tavallisista" lapsista.
Johan annoin; mieheni. Omista lapsistani kuopus käy edelleen vajaa 2v iässä rinnalla monesti yössä, sen kyllä lasken juomiseksi. Esikoinen lopetti nuorempana, olisiko ollut siinä 1v ja risat tietämillä... Minä itse tarvitsen huikopalaa nyt aikuisenakin ja ei, en ole ylipainoinen. Kyse ei ole tavasta, vaan herään niin kovaan nälkään, että vatsaa kouristaa ja heikottaa. Raskausaikoina tuo oli vielä pahempaa, heräsin monesti yössä syömään. Menen yleensä nukkumaan n23-24 aikoihin ja 6h pärjään, jos menen aikaisemmin nukkumaan, herään viimeistään neljältä syömään ja menen takaisin nukkumaan. Niinä aamuina, kun mies hoitaa lapset, tuo hän minulle banaanin sänkyyn 6.30 aikoihin ja jaksan nukkua 9ään. Sitten on jo niin nälkä, että tarvitsen jotain tuhdimpaa.
 
"vieras"
Johan annoin; mieheni. Omista lapsistani kuopus käy edelleen vajaa 2v iässä rinnalla monesti yössä, sen kyllä lasken juomiseksi. Esikoinen lopetti nuorempana, olisiko ollut siinä 1v ja risat tietämillä... Minä itse tarvitsen huikopalaa nyt aikuisenakin ja ei, en ole ylipainoinen. Kyse ei ole tavasta, vaan herään niin kovaan nälkään, että vatsaa kouristaa ja heikottaa. Raskausaikoina tuo oli vielä pahempaa, heräsin monesti yössä syömään. Menen yleensä nukkumaan n23-24 aikoihin ja 6h pärjään, jos menen aikaisemmin nukkumaan, herään viimeistään neljältä syömään ja menen takaisin nukkumaan. Niinä aamuina, kun mies hoitaa lapset, tuo hän minulle banaanin sänkyyn 6.30 aikoihin ja jaksan nukkua 9ään. Sitten on jo niin nälkä, että tarvitsen jotain tuhdimpaa.
Aika harvinaista, että aikuinen ihminen(terve) ei pärjää kuin 6 h ja sitten on saatava ruokaa :D Ei juma! Jossakin mättää
 
Täällä mielipide keskustelussa isot aikuiset tappelee, hävetkää. Teette itsestänne varsin lapsellisen oloisia kun ette kestä toistenne mielipiteitä ja kiskotte herneitä nenään tuollaista tahtia. Ja vielä joku kehtaa väittää teinejä huonoiksi äideiksi iän takia. Minkähän ikäisiltä te sitten vaikutatte.. ette paljoa vanhemmilta.
Jokaisella on oma mielipide, olis kiva jos pidetään tää keskustelu jossain määrin järkevänä ja vähän positiivisempana, ei jaksa lukea tommosta ihme pilkun viilausta ja turhaa väittelyä. :)
 

Yhteistyössä