Mä en kykene sopeutumaan uuteen koulujärjestelmään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fjonga
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

fjonga

Aktiivinen jäsen
11.10.2004
20 142
6
38
Mä en vaan millään kykene opettamaan lapsia niillä hemmetin venytetyillä äänteillä, itekkin (kuten muutkin tuhannet) oppiin lukemaan kirjaimista.
Numero 7 kirjoitan viivalla ja hammasta purren autan matikan läksyissä ku näen punasta tuosta ettei viivaa uuden normin mukaan siihen kuulu...
Nyt sitten tämä 1-2 luokkien kirjallisten todistusten korvaaminen arviointikeskusteluilla... :headwall: En nyt keksi mitään positiivista siitä, koska samat asiat ollaan juteltu vanhempainilloissa/vartissa. Lisäksi ois niin mukavaa saada muistoksi se prkleen paperinpala vaikka tuleehan niitä joo sitten muilta luokilta, mut kuka muistaa enää 10v päästä miten menikään se keskustelu niiltä ihanilta alkutaipaleilta?
Ja sitten tuo KiVa koulu ei toimi ollenkaan meidän kouluissa |O

Vissiinkin se seiskan viiva ollaan ottamassa takaisin- tällainen kuva mulle jäi vaalisotkujen takia :saint:

Onko tuo 1. ja 2. lk:n todistuksettomuus joku uusi asia? Mun lapset ovat nyt 5.- ja 4.lk ja he saivat ihan normitodistukset ekalla ja tokalla ollessaan. Todella tyhmää jos ei saa keväälläkään mitään todistusta kotiin..

KiVakoulu on toiminut meillä kohtuullisesti- lastani kiusattiin rankalla kädellä ja koulun puolesta asiaan puututtiin reippaasti ja välittömästi ja asia saatiin hoidettua. Toki syrjimistä, nälvimistä ja "tönimistä" on aina, tuskin sellaista saadaankaan poistettua.

Mä en vaan millään kykene opettamaan lapsia niillä hemmetin venytetyillä äänteillä, itekkin (kuten muutkin tuhannet) oppiin lukemaan kirjaimista.

Niin minäkin, ja kummastelin kovin kun tytär meni kouluun. Mutta täytyy myöntää, että olen joutunut taipumaan tuon logiikan edessä- kun vain suostuu ajattelemaan asian siten että se ON paljon loogisempaa niin. Mun luokallani silloin vuonna kivi ja kirves oli pari lukihäiriöistä lasta, joiden oppiminen oli täyttä tuskaa eivätkä oppineet edes kolmessa vuodessa lukemaan, josko tuosta tyylistä olis ollut apua silloinkin? Ehkä.

Vissiinkin se seiskan viiva ollaan ottamassa takaisin- tällainen kuva mulle jäi vaalisotkujen takia :saint:

Onko tuo 1. ja 2. lk:n todistuksettomuus joku uusi asia? Mun lapset ovat nyt 5.- ja 4.lk ja he saivat ihan normitodistukset ekalla ja tokalla ollessaan. Todella tyhmää jos ei saa keväälläkään mitään todistusta kotiin..

KiVakoulu on toiminut meillä kohtuullisesti- lastani kiusattiin rankalla kädellä ja koulun puolesta asiaan puututtiin reippaasti ja välittömästi ja asia saatiin hoidettua. Toki syrjimistä, nälvimistä ja "tönimistä" on aina, tuskin sellaista saadaankaan poistettua.

Joulutodistukset korvataan keskusteluilla ainakin, tämä tuli uudeksi asiaksi meille tänä vuonna. Kevättodistuksista ei oo mulla tarkempaa tietoa mutta mä en tee sillä keskustelulla mitään mikäli sellainen on silloinkin -.-
Mä en viitti alkaa erittelemään miten toi Kiva koulu ei meillä toimi, mut tässä kyse paljon pahemmasta ku syrjintä, nälvintä ja töniminen... Mut sanotaanko näin, että jos yhdessä koulurakennuksessa on kaksi eri koulua joista se toinen on ns. käytösongelmaisten koulu niin ei todellakaan toimi...

Joulutodistukset korvataan keskusteluilla ainakin, tämä tuli uudeksi asiaksi meille tänä vuonna. Kevättodistuksista ei oo mulla tarkempaa tietoa mutta mä en tee sillä keskustelulla mitään mikäli sellainen on silloinkin -.-
Mä en viitti alkaa erittelemään miten toi Kiva koulu ei meillä toimi, mut tässä kyse paljon pahemmasta ku syrjintä, nälvintä ja töniminen... Mut sanotaanko näin, että jos yhdessä koulurakennuksessa on kaksi eri koulua joista se toinen on ns. käytösongelmaisten koulu niin ei todellakaan toimi...

Siinä onkin puolensa ja puolensa mihin erityisoppilaat sijoitetaan..On se aika väärin sekin että erityisoppilaat vievät opetusaikaa ja häiritsevät koko luokkaa niin että kaikkien työrauha ( ja huonoimmassa tilanteessa mielenkiinto opiskelua kohtaan ) menee..
Aika pitkällä erityisoppilaat yritetään integroida tavalliseen luokkaan- siis "häiriökäyttäytyvät" joka nyt on vähän kyseenalaista niin opettajan kuin muidenkin oppilaiden kannalta..

Siinä onkin puolensa ja puolensa mihin erityisoppilaat sijoitetaan..On se aika väärin sekin että erityisoppilaat vievät opetusaikaa ja häiritsevät koko luokkaa niin että kaikkien työrauha ( ja huonoimmassa tilanteessa mielenkiinto opiskelua kohtaan ) menee..
Aika pitkällä erityisoppilaat yritetään integroida tavalliseen luokkaan- siis "häiriökäyttäytyvät" joka nyt on vähän kyseenalaista niin opettajan kuin muidenkin oppilaiden kannalta..

Tässä koulurakennuksessa on siis käytösongelmaiset omissa luokissaan ja tämä "normikoulun" oppilaat omissaan, mutta mm välituntialue ja ruokala on yhteinen ja tämä on aiheuttanut ongelmia. Nämä häiriköt eivät ole saaneet edes puhuttelua vaan meidän normilasten vanhempien pitäisi yrittää ymmärtää "kun heillä on niin moninaisia ongelmia joille lapsi ei itse mahda mitään" :headwall:

Minua kismittää nimenoman se, että jatkossa erityisoppilaat aiotaan integroida normiluokkiin. Ei tule toimimaan. Opettajien aika menee häirikköjen kurinpitoon ja erityistukea tarvitsevien opetukseen. He eivät saa tarvitsemaansa ohjausta ja normioppilaat jäävät vaille opetusta ja joutuvat kaupan päälle vielä häiriköinnin kohteeksi.

Todistusten antaminen taitaa olla ihan koulukohtaista. Meillä on ekalla myös se arviointikeskustelu joulun jälkeen ja keväällä tulee sanallinen tms. arviointi, sen näkee sitten en nyt niin tarkkaan enää muista. Itse pidän nykyistä systeemiä ihan hyvänä, koska mitä se 7 tai 8 siellä todituksessa sanoo ekaluokkalaiselle? Sanallinen arviointi on parempi tuon ikäiselle ja kyllähän niitä numeroita ehtii myöhemminkin vertailla kavereiden kanssa ihan tarpeeksi.

Numeroarvostelu yleensä lisää vain paineita pienillä lapsilla ja alentaa itsetuntoa helpommin kuin sanalliset ja suulliset arvioinnit, jotka lapsen on helpompi ymmärtää kun se laittaa siihen muotoon, että lapsi ne tajuaa. Meillä ainakin kirjattiin ylös tavoitekeskustelussa soivut asiat, koska eihän niitä muuten muista ja tammikuussa kirjataan miten ollaan edistytty ja voihan sellaisen paperin säilyttää yhtä hyvin kuin tavallisen todistuksenkin. Enemmänhän se kertoo mitä lapsi on opetellut ekalla luokalla ja mitä oppinut kuin pelkät numerot tai arvosanat hyvä, tyydyttävä, heikko jne... vai mitä ap?

Äh, ulosantini yövuoron jälkeen ei paras mahdollinen näköjään. Nyt kun tarkemmin ajattelen niin eihän ne venytettyjä ole vaan jotain ihan muuta.
Eli enää ei saa sanoa että "hoo, koo, gee, äl, äm" jne vaan ne pitää ääntää "h, k, g, l, m" jne

Saikohan tästäkään selvää :D

Äänne lukeminen on ollut jo aika kauan käytössä jo ihan sen takia, että eihän siitä tule oikeaa sanaa, jos sanan HEVONEN lukee näin : hooeeveeooneeeenee tai jotain sinne päin vaan lapsen on hyvä alusta asti oppia sanomaan kirjaimen äänne eli h, e, v, jne... ja sitä kannattaa opetella venyttämään, jotta sanan kuuleminen on helpompaa.

olen syntynyt 1975 ja meillä oli jo tuolloin käytössä äännelukeminen, tosin meidän opettaja toimi myös äidinkielen erityisopettajana, olisikohan johtunut tuosta...

No minäkin olen ala-asteella opetellut hevosen lukemisen niin, että tunnistetaan ensin kirjaimet Hoo, ee, vee, oo .... ja sitten luettiin ääneen H-e-v-o-n-e-n, eikä siinä ollut mitään ihmeellistä.

Voi luoja, tunnen jo nahoissani kaiken sen oman turhan kapinoinnin koulujärjestelmää vastaan kun oma muksu/muksut painuu kouluun :whistle:

Mä en kans ymmärrä tätä kaikki oppilaat samaan luokkaan. Tytön luokalla on muutama häirikkö ja koko luokka kärsii. Opetukseen jää tunnista vartti kun loppu aika menee järjestyksenpitoon. Ja vanhempainillassa meitä käskettiin kattomaan peiliin kotona miten lapsiamme kasvatamme. Ja sanomattakin lienee selvää, ettei näitten häiriköitten vanhemmat olleet paikalla.
Mitäkähän se auttaa, että hiljaisten ja kilttien oppilaitten vanhemmat kattoo sinne peiliin...

Hahah! Mitä väliä siitä on millaisen kirjaimen oppii tekemään tai millaisen numeron ekaluokilla. Se muuttuu iän myötä. Mulle opetettiin silloin ekaluokalla just noita kirjaimii ja mähän tein ohjeiden mukaan, mutta kukaan ei kuitenkaan kieltänyt käyttämästä aineissa muita kirjaimia siis ns. vanhoja. Ja hyvä ettei kieltänyt. Ihmettelin sit yks päivä, kun sijainen tuli meille ja kirjoitti taululle "hyvää..." ja siis ä kirjaimiin se oli vetässy viivan niiden ylös eli ei tehnyt neljää pistettä. Toi oli karmeen näköstä mun mielest, ku ekan kerran näin sen. Mut sit aloin itekkin tekeen niin kun kirjotushan nopeutu siitä huimasti :) Eli käsiala muokkaantuu, joten jos opetat lapsille noita nykyjuttuja, niin kyllä ne vielä niitä vanhojakin voi alkaa ottaa käyttöön etenkin niitä mitä kokee helpottavasti vaikuttavan kirjoitukseen :) Itse opettelin seiskan ilman viivaa, mutta otin pian käyttöön viivan, koska se helpotti tunnistamista eikä opettaja sekoittanut. Opettelin tekemään ykkösen myös vinottain ja ilman hakasta, mutta olen sittemmin ottanut hakasen käyttöön ja harvemmin teen ykköstä vinoon ellen vahingossa.

[QUOTE="mamma";24859701]Sä oot varmaan ittekki opetellu lukeen sillai. Eli siis, esim. tavuttamisessa m-kirjain luettiin äm. Äännelukemisessa se luetaan mmm. A-kirjain luettiin ennen aa, nykyisin a, h oli ennen hoo, nykyisin vain "henkäistään" h jne. Eli kirjaimet sanotaan juuri kuten luetaan, S oli ennen äs, nykyisin sss jne.[/QUOTE]

Kuulostaapa järkevältä. Olen itsekin joskus ajatellut, että miksi noin ei tehdä. Itse harjoittelin ekaluokalla lukemaan lukemalla tavuja aapisesta...

Hahahahah toi KiVa koulu on ihan out hanke. Se ei oikeesti näy kouluissa mitenkään muuten kuin niin, että kerrotaan lukuvuoden alussa, että joo meidän koulusta tulee nyt KiVa koulu. Onpas idioottia, jos kerta ei enää saa paperiversiota arvioinnissa vaan puhutaan vaan lapsesta. Aika typerää.

[QUOTE="vieras";24859710]Kuulostaapa järkevältä. Olen itsekin joskus ajatellut, että miksi noin ei tehdä. Itse harjoittelin ekaluokalla lukemaan lukemalla tavuja aapisesta...[/QUOTE]

Juu, onkin. Lukihäiriöt on vähentyny tän myötä huomattavasti. Miettikää ny esim. sitä sanaa hevonen tavutettuna siitä tuli tällänen sanahirviö: hooee he veeoo vo äneeän nen - hevonen. Siis ei mikään ihme, et monilla oli vaikeuksia oppia lukeen ja kirjottaan. Siinä alussa hoo---ei ole mitään oota hevonen sanan alussa ja silti se kuuluu tuossa ja sekoittaa lapsen. Siksi tämä äännelukeminen on paljon selkeämpää ja lapset oppivat lukemaan paremmin ja nopeammin.

[QUOTE="mamma";24859752]Juu, onkin. Lukihäiriöt on vähentyny tän myötä huomattavasti. Miettikää ny esim. sitä sanaa hevonen tavutettuna siitä tuli tällänen sanahirviö: hooee he veeoo vo äneeän nen - hevonen. Siis ei mikään ihme, et monilla oli vaikeuksia oppia lukeen ja kirjottaan. Siinä alussa hoo---ei ole mitään oota hevonen sanan alussa ja silti se kuuluu tuossa ja sekoittaa lapsen. Siksi tämä äännelukeminen on paljon selkeämpää ja lapset oppivat lukemaan paremmin ja nopeammin.[/QUOTE]

Silloin kun tunnistettiin kirjaimia, lausuttiin kirjaimet noin pitkästi. Tavutuksen kanssa sillä ei ollut mitään tekemistä enää.
He-vo-nen tavutettiin ja lausuttiin myös nuin.

Tuosta äännelukemisesta sen verran, että meidän tytöllä on tavutusrytmi ihan kateissa ja pistän sen kyllä tuon venyttämisen syyksi. Hev-on-en. No ehkä se siitä korjautuu, kun kuitenkin on vasta eskarilainen kyseessä.

Todistusten antaminen taitaa olla ihan koulukohtaista. Meillä on ekalla myös se arviointikeskustelu joulun jälkeen ja keväällä tulee sanallinen tms. arviointi, sen näkee sitten en nyt niin tarkkaan enää muista. Itse pidän nykyistä systeemiä ihan hyvänä, koska mitä se 7 tai 8 siellä todituksessa sanoo ekaluokkalaiselle? Sanallinen arviointi on parempi tuon ikäiselle ja kyllähän niitä numeroita ehtii myöhemminkin vertailla kavereiden kanssa ihan tarpeeksi.

Numeroarvostelu yleensä lisää vain paineita pienillä lapsilla ja alentaa itsetuntoa helpommin kuin sanalliset ja suulliset arvioinnit, jotka lapsen on helpompi ymmärtää kun se laittaa siihen muotoon, että lapsi ne tajuaa. Meillä ainakin kirjattiin ylös tavoitekeskustelussa soivut asiat, koska eihän niitä muuten muista ja tammikuussa kirjataan miten ollaan edistytty ja voihan sellaisen paperin säilyttää yhtä hyvin kuin tavallisen todistuksenkin. Enemmänhän se kertoo mitä lapsi on opetellut ekalla luokalla ja mitä oppinut kuin pelkät numerot tai arvosanat hyvä, tyydyttävä, heikko jne... vai mitä ap?

En olekkaan numerollisen todistuksen perään vaan kirjallisen kuten itsekkin olen aikoinaan saanut eikä mulla siitä itsetunto romahtanut. Mä en osannut lainkaan sanaakaan suomea kun alotin ekaluokan täysin normaalissa suomalaisessa koulussa jossa ei ollut mahdollisuutta edes tulkkiin joten voinet kuvitella ettei todistus mistään parhaimmasta päästä ollut mutta olipahan silti ja ope kirjoitti sen tosi hyvin <3

Yhteistyössä