Onko tällainen ihminen narsisti? Ystävästä kyse. Kysyisin teiltä kokeneemmilta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lilli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lilli"

Vieras
-Ilmeet eivät ole luonnollisia, vähän niinkuin harjoiteltuja ilmeitä
-Hän varastaa ideoita muilta, ja kertoo niistä ikään kuin tahallaan ärsyttäen asianosaisia
-Selvästi hyvin kateellinen ihminen, mutta ei myönnä itsessään mitään negatiivisia tunteita
-Kilpailunhaluinen, röyhkeä, ei pelkää auktoriteetteja, nauttii muiden ihmisten nolaamisesta
-Ei osaa laittaa itseään toisen asemaan, hän on itse aina oikeassa
-Ei osaa lukea muiden käytöstä, tekee vääriä johtopäätöksiä, ymmärtää asioita usein väärin, ja kertoo itse asiat sekoittuneina toisiinsa, tietoisesti tai tiedostamattaan manipuloi muita, valehtelee

Mitä mieltä olette? Palstapsykologeja paikalla?
Miten tällaiseen ihmiseen kannattaisi suhtautua?

Jep samaa mieltä, että lievempi kuin narsisti joskin hyvin ärsyttävä persoona! Olen tavannut elämässäni ainakin kaksi kuvailemasi laista persoonaa. En tule heidän kanssa toimeen tai tulen, jos haluan, mutta joskus siihen haluunkin tulee stoppi, kun toinen on niin "vajavainen". Olen todennut hyväksi sen, että välillä kun haluan ettei hän ns. suutu, että pyrin asettamaan itseni tyhmemmäksi hänen lähellä kuin itse todellisuudessa olisinkaan. Eihän tämä hauskaa ole minulle, mutta joskus on pakko uhrautua ellei halua menettää kaveria. Menettäisin hänet mielelläni, jos vain olisi muita kavereita mutta ei oikein ole tarjolla.

[QUOTE="lilli";24840394]Hän esittää hyvää tyyppiä! Mutta epäonnistuu siinä minun silmissäni.
Monet pitävät hänestä.[/QUOTE]

Sama juttu munkin kaverilla! Tai siis eihän hänestä nyt välttämättä pidetä, mutta ei ainakaan kammoksuta eli aika neutraali suhtautuminen monilla ihmisillä toki joillakin sinisilmäisillä voi olla hyvinkin positiivinen suhtautuminen häneen kuten minulla alussa. Kun häneen tutustuu paremmin, niin et enää halua olla hänen ystävä. Sen voin kertoa.

Itse en tunnistanut tuntemaani narsistia muuta kuin yhdestä kohdasta: "hän on itse aina oikeassa".

Turbojurbon tavoin sanon, että on "vaan" vittumainen tyyppi kyseessä.
Sitä on tosi vaikea selittää, mutta ei narsisti ns. yritä mitään, eikä narsismiin liittyviä asioita voi "tehdä", kuten kuvailemasi henkilö tekee. Ne vaan on tuossa henkilössä. Ja narsisti on tavallaan fiksu toimiessaan narsistisesti, koska hän itse elää sitä maailmaa.

[QUOTE="lilli";24840341]-Ilmeet eivät ole luonnollisia, vähän niinkuin harjoiteltuja ilmeitä
-Ei osaa laittaa itseään toisen asemaan, hän on itse aina oikeassa
-Ei osaa lukea muiden käytöstä, tekee vääriä johtopäätöksiä, ymmärtää asioita usein väärin, ja kertoo itse asiat sekoittuneina toisiinsa

[/QUOTE]

Ihan muut jutut tulee näistä mieleen, kuin narsismi. Toisaalta, keskiverto-ihmisen voi olla hyvinkin vaikea osata tulkita sosiaalisesti rajoittuneen ihmisen käytöstä ja toimia, yleensä se ensimmäinen tulkintasuunta on kylmä/vittumainen/narsisti/jne.

Voin kertoa lisää kokemuksia, kun niitä mulla on. :)
Tällainen ihminen on hyvin kateellinen muille esimerkiksi, jos toinen perustelee asian todella hyvin niin hyvin kuin ikinä osaa, niin tämä henkilö vänkää vieläkin vastaan vaikka sisimmässään saattaa tietää, että ei mulla ole mahdollisuuksia perustella tätä sen paremmin kuin tollakaan. Kysyn sitten perusteluita hänen puoleltaan, että miksi asiaa ei voi tehdä kuten minä asian tekisin ja näkisin tehtävän, niin hänelle tulee tukalat oltavat eikä hän keksi perusteluita. Hän alkaa inttää vain, että ei sitä voi tehdä niin! Hän inttää kuin pikkuinen lapsi, eikä perustele lainkaan tai ainakaan niin monipuolisesti monelta kantilta kuin itse edellä perustelin

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;24840460:
Ihan muut jutut tulee näistä mieleen, kuin narsismi. Toisaalta, keskiverto-ihmisen voi olla hyvinkin vaikea osata tulkita sosiaalisesti rajoittuneen ihmisen käytöstä ja toimia, yleensä se ensimmäinen tulkintasuunta on kylmä/vittumainen/narsisti/jne.

No mä olen oikeasti tavannut tollasen ihmisen siis edellämainitus jota ap.kin kuvaili. Toki ajattelin aluksi, että ärsyttääkö toi tahalteen pikkuasioissakin. Mutta kun opin tuntemaan hänet, niin tajusin että ei... mun täytyy käyttäytyä vähän eritavalla, jos haluan miellyttää tota. No en mä sitä nyt kamalasti ryhtynyt miellyttämään, mutta usein tarpeeksi, jotta kaveruussuhde ei ajautunut karille. Ilman sitä että miellyttäisin häntä tarkoituksella edes vähän, niin monesti oltais menty karille. Hän kun on niin itsekäs, että on vaikea myöntää omat virheensä ja puutteensa.

[QUOTE="vieras";24840476]Voin kertoa lisää kokemuksia, kun niitä mulla on. :)
Tällainen ihminen on hyvin kateellinen muille esimerkiksi, jos toinen perustelee asian todella hyvin niin hyvin kuin ikinä osaa, niin tämä henkilö vänkää vieläkin vastaan vaikka sisimmässään saattaa tietää, että ei mulla ole mahdollisuuksia perustella tätä sen paremmin kuin tollakaan. Kysyn sitten perusteluita hänen puoleltaan, että miksi asiaa ei voi tehdä kuten minä asian tekisin ja näkisin tehtävän, niin hänelle tulee tukalat oltavat eikä hän keksi perusteluita. Hän alkaa inttää vain, että ei sitä voi tehdä niin! Hän inttää kuin pikkuinen lapsi, eikä perustele lainkaan tai ainakaan niin monipuolisesti monelta kantilta kuin itse edellä perustelin[/QUOTE]

Yllättävän moni ihminen tuntuu sopivan tuohon kuvaukseen...

(Oikeassa oleminen ja päteminen ei mun mielstä ole sama asia kuin kateellisuus kai kuitenkaan?)

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;24840518:
Yllättävän moni ihminen tuntuu sopivan tuohon kuvaukseen...

(Oikeassa oleminen ja päteminen ei mun mielstä ole sama asia kuin kateellisuus kai kuitenkaan?)

Jooooooo mutta siis tähän tyyppiin soveltuu kaikki piirteet kuin ap:n viestissä. Laitoin nyt vain esimerkkejä. :) Toki kaikilla ihmisillä on yleensä sellainen ns. pätemisen tarve, mutta se meneekö se liiallisuuksiin on eri asia. Jos sillä pätemisellä loukkaa muita esim. vähättelemällä toisia, niin silloin kyse voi olla tästä ihmistyypistä mistä ap. puhui!

[QUOTE="vieras";24840544]Jooooooo mutta siis tähän tyyppiin soveltuu kaikki piirteet kuin ap:n viestissä. Laitoin nyt vain esimerkkejä. :) Toki kaikilla ihmisillä on yleensä sellainen ns. pätemisen tarve, mutta se meneekö se liiallisuuksiin on eri asia. Jos sillä pätemisellä loukkaa muita esim. vähättelemällä toisia, niin silloin kyse voi olla tästä ihmistyypistä mistä ap. puhui![/QUOTE]

No, mullakin tulee pari ihmistä mieleen, jossa on nuo piirteet ja ovat tauotta besserwissereita, mutta mun mielestä niillä on ihan muut asiat ongelmana kuin narsismi. Rasittavaahan se silti on.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;24840589:
No, mullakin tulee pari ihmistä mieleen, jossa on nuo piirteet ja ovat tauotta besserwissereita, mutta mun mielestä niillä on ihan muut asiat ongelmana kuin narsismi. Rasittavaahan se silti on.

Niin ei tollaset ihmiset ole narsisteja myöskään mun mielestä :) He ovat vaan aika .........ärsyttäviä :/

Narsisti=lähipiiri huomaa ikävää käytöstä, usein vasta vuosien kuluessa.
Tavis kusipää=myös lähipiiriin kuulumattomat huomaavat ikävää käytöstä,tila on ja pysyy.

Jokaisessa meissä on narsismia enemmän tai vähemmän.

Ap:n kuvaileman henkilö kuulostaa enemmän vittumaisesti käyttäytyvältä aspergerilta kuin persoonallisuushäiriö-narsistilta.

[QUOTE="Satu";24840658]Narsisti=lähipiiri huomaa ikävää käytöstä, usein vasta vuosien kuluessa.
Tavis kusipää=myös lähipiiriin kuulumattomat huomaavat ikävää käytöstä,tila on ja pysyy.[/QUOTE]

Kusipään usein huomaavatkin myös lähipiirin ulkopuolella olevat, mutta usein he kusipäähenkilöt ovat pohjimmiltaan aika lepposia ja heistä saa kaivettua sen huomioonottavaisen kuvankin, jos haluaa. Ja heidät saa helpommin koulutettua toisia huomioonottaviksi.

Tästä ihmistyypistä mistä itse olen puhunut on vaikea kaivaa lopulta kamalasti hyvää, kun oppii tuntemaan hänen kujeensa. No kyllähän sieltä osaa kaivaa ne piirteet, jotka monet muutkin voivat huomata tutustumatta kyseiseen tyyppiin, mutta tuntuu itseltä vähän vaivaannuttavalta kehua henkilöä asiassa, josta tiedän totuuden esimerkiksi, että hän ei olisi osannut tehdä tuota noin hienosti ellei olisi matkinut toista tai että hän käyttäytyy läheisilleen lopulta aika ärsyttävästi.

[QUOTE="Satu";24840658]Narsisti=lähipiiri huomaa ikävää käytöstä, usein vasta vuosien kuluessa.
Tavis kusipää=myös lähipiiriin kuulumattomat huomaavat ikävää käytöstä,tila on ja pysyy.[/QUOTE]

Narsistit ovat todellakin erittäin hyviä manipuloijia ja teeskentelijöitä, ja haluavat antaa ulkopuolisille itsestään hyvän kuvan, ja ainoastaan lähipiiri yleensä "pääsee" näkemään totuuden.

Eikö narsistiseen käyttäytymiseen kuulu juuri tuo, että kaikki emotionaalinen käytös on "opittua" eli matkittua.Mitä ap sanoi harjoitelluista ilmeistä. Eikä osaa ajatella muiden tunteita. Eli kaikki pyörii vain oman navan ympärillä. Manipuloi. Nolaa muita. Ei tunne häpeää. Minusta hyvin voisi olla narsisti.

Yhteistyössä