Onko ammatillinen itsemurha jäädä äitiyslomalle heti valmistumisen jälkeen?

Huom harmaana
Yleensä sanoisin, että todellakin on, mutta riippuu alasta.
Sinulla niitä lapsia on ennestään jo, joten en usko että asialla olisi valtava merkitys.

Mutta jos esimerkiksi "asiantuntija" (kuten itse nimikkeeltäni olen, valmistuisi vaikkapa yliopistosta 26-vuotiaana ja jäisi suoraan kolmeksi vuodeksi kotiin, niin ei varmastikaan olisi helppoa saada töitä 29-30-vuotiaana päivääkään alan töitä tekemättömänä. joten hänelle se olisi ilmiselvä ammatillinen itsemurha.
 
Rollolainen
Juu ehkä näin, mä puhun nyt siitä työelämän käytännöstä ja kokemuksesta. mäkin opin aikoinaan koulussa paljon hienoja juttuja eri vimpaimista ja vempaimista ja aineista, mutta tämä tieto ei korvaa työssä saatavaa kokemusta ja tietotaitoa, siihen ei koulujen pienet työssä oppimisjaksot riitä.

jos nyt pitää päteä, niin voin sanoa että vasta kun olet tehnyt töitä semmoisen 2-5 vuotta ellei enemmäkin rupeaa sulla olemaan ammatillinen ote niihin hommin mitä teet.
ainakin joillakin aloilla työssäoppimisjakso on kyllä melkein koko viimeinen vuois, jotne kyllä siinä ajassa oppii. tää työssöoppiminenkin on vaan "nykypäivän" juttu, on tulut ihan työnatajien toiveesta, ettei tarttis palkata ammattilaisia. Siihen aikaan kun mun mies kävi ammattikoulua ollut mitään työssäoppimisjaksoja ja kummasti vaan on slloinkin ihmiset osanneet tehdä töitä valmistuttuaan. Mun mies on syntynyt v64
 
[QUOTE="vieras";24725428]Ja silti kuvittelet että olet jo toukokuussa paksuna?[/QUOTE]
2 ekaa raskautta ainakin alkoi tosi helposti. Nyt on ikää tietty enemmän, ja ainahan raskaaksitulo on henkimaailman juttuja, mutta en pitäisi ollenkaan ihmeellisenä asiana sitä jos jo toukokuussa olisin hyvinkin paksuna, JOS tässä aletaan oikein yrittämään.

Jos taas en ole paksuna, tai jos ei edes yritetä, tai jos olen mutten pitkällä, niin tottakai menen töihin ensin.
 
No itse valmistuin toukokuussa ja äippäloma alkaa joulukuussa mutta mä sain vakituisen viran raskaudesta huolimatta ja aloitan maanantaina. Sairaan- ja terveydenhoitoalalla siis ei joudu pulaan ja päivittäviin koulutuksiin pääsee ilmankin työnantajaa mutta kalliitahan ne on...
 
Varmaa tietoa ei ole mutta vaimo oli jäi melkein heti valmistuttuaan äippälomalle. Hän alkoi hakea töitä ollessaan äitiyslomalla, sai hyvän paikan ja aloitti heti kun loma päättyi. Ura on kehittynyt paljon paremmin kuin olemme uskaltaneet edes uneksia.
 
[QUOTE="vieras";24725428]Ja silti kuvittelet että olet jo toukokuussa paksuna?[/QUOTE]
Tällä(kin) kertaa siihen tarvittiin vain ehkäisyn pois jättäminen ja tökkäisy :D

Yhtenä perjantaina lähti kierukka, seuraavana päivänä tai sitä seuraavana olen raskaaksi sitten tullut. Hyvä niin :). Jos kaikki siis menee hyvin, niin olen toukokuussa ihan mielettömän paljon paksuna, ellen jo synnyttänyt!
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
"joku"
Tällä(kin) kertaa siihen tarvittiin vain ehkäisyn pois jättäminen ja tökkäisy :D

Yhtenä perjantaina lähti kierukka, seuraavana päivänä tai sitä seuraavana olen raskaaksi sitten tullut. Hyvä niin :). Jos kaikki siis menee hyvin, niin olen toukokuussa ihan mielettömän paljon paksuna, ellen jo synnyttänyt!
vau, onnea!

Meillä myös suunnitelmissa toinen lapsi ja valmistun nyt joulukuussa. En ole saamassa näillä näkymin oman alan töitä, mutta aion kuitenkin työllistyä johonkin hommaan. Ja toinen lapsi olis määrä sitten syntyä ensi syksynä :) ja luulen, että ihan yhtä helposti käy raskaaksi tulo kuin sulla, tai sitten ei. 2013 syksyllä olis tarkoitus muuttaa paikkakunnalle jossa oman alani työllistymisnäkymät ovat loistavat, joten en usko, että mulla on hankaluuksia kokemuksen puutteesta. Kysyntä on siellä niin suurta :)
 
"joku"
Tällä(kin) kertaa siihen tarvittiin vain ehkäisyn pois jättäminen ja tökkäisy :D

Yhtenä perjantaina lähti kierukka, seuraavana päivänä tai sitä seuraavana olen raskaaksi sitten tullut. Hyvä niin :). Jos kaikki siis menee hyvin, niin olen toukokuussa ihan mielettömän paljon paksuna, ellen jo synnyttänyt!
Onnea!! :)

Avasin ketjun kun tulin vastaamaan kysymykseen, että ei olisi jos ei montaa vuotta meinaa olla pois.
 
"vieras"
No jaa. Jotkut jää äitiyslomalle ennenkuin edes valmistuvat.
Mutta ihan vinkkinä, kaikille tätä harkitseville, se ei ehkä siinä kohtaa paljoa paina onko vakkari vai ei, mutta sitten kun palaa töihin ja huomaa et työkokemusta ei ole karttunut tai tietyillä aloilla lisät jää vuosien päähän vielä, kun ei ole sitä vakipaikkaa niin saattaa se ketuttaa kun ne toiset jotka hankki sen vakkarin ennen ä-lomaa saa jo parempaa palkkaa yms. koska työvuodethan karttuu ä-lomallakin.
Mut noin periaatteessa, jos on ala jolla paljon töitä, ei luultavasti haittaa, voi olla jonkun työnanatajan mielestä jopa parempi et lapset jo hankittu, mut mun mielestä ei kannata. Ei se vuosi vaikka paljoa paina olla töissä ennen ku alkaa hankkiutumaan raskaaksi + paremmat ä-lomarahat kun töitä takana eikä opiskelua.
 
joku2
[QUOTE="joku";24836899]Onnea!! :)

Avasin ketjun kun tulin vastaamaan kysymykseen, että ei olisi jos ei montaa vuotta meinaa olla pois.[/QUOTE]

Oho, laitoin vahingossa saman nimimerkin kuin edellinen! En ole sama.

Mutta hiukan kyllä vihlasee mahanpohjasta kuinka mieletön "hedelmöittymiskyky" joillain on! Hienoahan se tietysti on! Nyt kesästä asti yritetty esikoista, eikä vielä ole tuloksia tullut. Eihän sekään nyt pitkään vielä ole, mutta kärsimätön on kärsimätön ;) Tai no yksi positiivinen testi ollut, mutta sitten menkat kuitenkin alkoivat :/.

Mutta luinkin, että olet röntgenhoitajaksi valmistumassa, niin uskoisin tosiaan, että töitä riittää vaikka kotona hetken aikaa vauvan kanssa olisikin :)
 
[QUOTE="vieras";24836918]Ei se vuosi vaikka paljoa paina olla töissä ennen ku alkaa hankkiutumaan raskaaksi + paremmat ä-lomarahat kun töitä takana eikä opiskelua.[/QUOTE]
Mä mietin tuota, ja totesin että kyllä se minulla painaa - olen jo 35 v nääs. Ammatillisesti ja taloudellisesti järkevämpää olisi kyllä ensin valmistua, olla töissä, ja sitten jäädä ä-lomalle.
 
"vieras"
Mä mietin tuota, ja totesin että kyllä se minulla painaa - olen jo 35 v nääs. Ammatillisesti ja taloudellisesti järkevämpää olisi kyllä ensin valmistua, olla töissä, ja sitten jäädä ä-lomalle.
Ja mä vasta luin et kyseessä onkin jo kolmas lapsi. Onnea! :) luultavasti tossa tilanteessa ei haittaa, jos kyseessä hoitoala. Lähinnä ajattelin parikymppistä vastavalmistunutta ;) Luultavasti työllistyt kyllä tästä onnekkaasta sattumasta huolimatta. Hoitoalalla olen itekin, samoilla suunnilla. Mä sain vakkaripaikan esikoista odottaessa ja ekat neljä vuotta vakkaripaikan aikana meni 90% kotona ollessa, lapsia hoitaessa. Vaan eipä ollut niin kiire takasin, kun pysty tekee keikkaa hoitovapaalla omaan duuniin ja ties että paikka odottamassa kun paluun aika on :)
 
Oho, laitoin vahingossa saman nimimerkin kuin edellinen! En ole sama.

Mutta hiukan kyllä vihlasee mahanpohjasta kuinka mieletön "hedelmöittymiskyky" joillain on! Hienoahan se tietysti on! Nyt kesästä asti yritetty esikoista, eikä vielä ole tuloksia tullut. Eihän sekään nyt pitkään vielä ole, mutta kärsimätön on kärsimätön ;) Tai no yksi positiivinen testi ollut, mutta sitten menkat kuitenkin alkoivat :/.

Mutta luinkin, että olet röntgenhoitajaksi valmistumassa, niin uskoisin tosiaan, että töitä riittää vaikka kotona hetken aikaa vauvan kanssa olisikin :)
Toivon kovasti, että teillä tärppäisi pian!

Tässä 'hedelmöittymiskyvyssä' on se miinuspuoli, ettei ole varaa virheisiin ehkäisyn kanssa. Ja multa on jäänyt kokonaan kokematta odotuksen odotus, se kun puolison kanssa yhdessä odotetaan ja toivotaan, ja riemuitaan sitten kun testiin tulee lopultakin ne kaksi viivaa. Tavallaan olisin halunnut kokea sen nyt. Toisaalta olen kiitollinen siitä, ettei ole tarvinnut turhaan toivoa ja pettyä.

Kotona ajattelin olla kesään 2013 asti. En tiedä, ehdinkö valmistua ennen äitiyslomaa, vai jääkö joku harjoittelu suoritettavaksi ä-loman jälkeen. Mutta toivon että töitä löytyisi silloin. Ja jos ei löydy, niin jotenkaan en jaksa uskoa että syy olisi äitiyslomalla ja hoitovapaalla olemisessa.

Ei kai pitäisi vielä hirmusti suunnitella, kun alussa vasta ollaan, mutta olen optimistinen. Jos jotain sattuu, niin etukäteen murehtiminen ei siihen auta.
 
[QUOTE="minä";24836935]Meinaatko siis tehdä abortin vai mitä tarkoitat? Ettekö muuten olleet miehesi kanssa eroamassa?[/QUOTE]
Mistä sä tuon abortin keksit? :eek: Ei, en meinaa tehdä, enkä tekisi aborttia ellei olisi ns. pakko terveyssyiden vuoksi sitä tehdä.
Ei me olla eroamassa edelleenkään.
 
Mulle kävi just noin, että kuopus ilmoitti tulostaan aika pian valmistumisen jälkeen ja jäin äitiyslomalle puolen vuoden päästä siitä. Oli aika iso kynnys sitten aloittaa töiden hakeminen, miten saan vakuutettua työnantajat taidoistani ku en saanut itseänikään vakuutettua... Mutta hyvin siinä sitten kävi, nyt on ihan vakkari työ :D
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"mee"
Paljon onnea! :)
itse kerkesin valmistua kanssa juuri ennen synnytystä 2008 ja siitä lähtien olen ollut kotona. Ensi syksynä olisi tarkoitus palata työelämään. Oman alani töitä tuskin tulen saamaan (it-ala) , mutta toivottavasti jotain muuta. Kahden pienen lapsen neljä vuotta kotona ollut äiti ei varmaan ole se työnantajan ykkösvalinta :(
 
Vastaisin hieman erilailla kuin valtaosa. En näe mitään estettä, että olisit kotona useamman vuoden. Sun allalla töitä riittää, ei ole merkitystä oletko pois vuoden kaksi kolme tai neljä.

Itse olin vielä paljon enemmän ja nimenomaan suoraan valmistumisen jälkeen. Pääsin töihin heti kun tahdoin ja etenin nopeasti koulutustani vastaavalle tasolle asiantuntijatehtäviin. Eli ei se kotonaoloaika ratkaise vaan se millaisen kuvan itsestäsi töihin mentyä annat eli taidot/kyvyt/motivaatio. Itse palkkaisin varmasti pitkäänkin kotona olleen, jos huomaisin, että hänellä on nuo mainitsemani asiat kohdallaan.
 
"vieras"
[QUOTE="minä";24836935]Meinaatko siis tehdä abortin vai mitä tarkoitat? Ettekö muuten olleet miehesi kanssa eroamassa?[/QUOTE]

Luehan uudelleen. Kyse oli siitä että joku sanoi ettei paina paljon vaikka vuoden olisi töissä, ja Anatolia vastasi että hänellä painaa, kun ikää on 35.
 
joku2
Toivon kovasti, että teillä tärppäisi pian!

Tässä 'hedelmöittymiskyvyssä' on se miinuspuoli, ettei ole varaa virheisiin ehkäisyn kanssa. Ja multa on jäänyt kokonaan kokematta odotuksen odotus, se kun puolison kanssa yhdessä odotetaan ja toivotaan, ja riemuitaan sitten kun testiin tulee lopultakin ne kaksi viivaa. Tavallaan olisin halunnut kokea sen nyt. Toisaalta olen kiitollinen siitä, ettei ole tarvinnut turhaan toivoa ja pettyä.

Kotona ajattelin olla kesään 2013 asti. En tiedä, ehdinkö valmistua ennen äitiyslomaa, vai jääkö joku harjoittelu suoritettavaksi ä-loman jälkeen. Mutta toivon että töitä löytyisi silloin. Ja jos ei löydy, niin jotenkaan en jaksa uskoa että syy olisi äitiyslomalla ja hoitovapaalla olemisessa.

Ei kai pitäisi vielä hirmusti suunnitella, kun alussa vasta ollaan, mutta olen optimistinen. Jos jotain sattuu, niin etukäteen murehtiminen ei siihen auta.
Kiitos! Ja totta varmasti tuo toinen puoli asiasta.

Kyllä uskon että töitä löytyy, tuon "poissaoloajan" en usko tuolla alalla vaikuttavan. Lisäksi voisi olla hyväkin, jos jäisi pari harjoittelua suoritettavaksi raskauden jälkeen, siinä olisi hyvä mahdollisuus jopa työntää hieman jalkaa oven väliin sekä saisi tuntumaa työelämään juuri ennen työnhakua.

Ja toivottavasti kaikki menee oikein hyvin!
 
....
Olen miettinyt otsikon kysymystä itsekkin.
Olisiko fiksumpaa ensin hankkia se lapsilauma, ja vasta myöhemmällä iällä kouluttautua ja hankkia esim. lopputyön avulla paikka jostain?
 

Yhteistyössä