Ap ei ole minustakaan kotiäiti, kun ei edes ole lapsia kotona hoidettavana. Minustakin se nautinnollinen oma aika voi syntyä myös työssä olosta: itse saan tehdä luovaa työtä ja nautin siitä sekä sosiaalisista kontakteista työpäivän aikana. Kotona olo ei sovi mulle pitkässä juoksussa: kotona ei voi keskittyä ja muutenkin haluan haasteita joita kodinhoito ei tarjoa. Työ on mun harrastus, josta saan vielä palkkaa! Muita harrastuksia minulla ei olekaan, sellaisia joissa lapset ei olisi mukana.
Kovin mustavalkoiseksi maalaillaan kotona olon ja työäitinä olon erot. Ei työssäolon tartte olla sitä, että lapset on hoidossa yli 40 tuntia viikossa, moni varmaan toteuttaa pienten lasten kanssa töissäkäynnin toisin. Meillä on täällä Suomessa tällainen oikeus, että voimme lyhentää työviikkoa jos on alle tokaluokkalaisia lapsia. Ja se mahdollisuus on lähes kaikilla joilla on vakituinen työ, muutamia ammatteja lukuunottamatta.
Eikä se, että äiti on töissä tarkoita että lapset ois aina vastaavan ajan hoidossa: myös isät hoitavat lapsia ja voivat lyhentää työpäiviään, ja vanhemmat voi porrastaa työaikojaan! Kodinhoito ja kapassakäyntikin on molempien vanhempien vastuulla nykyaikana. Ainakin minun tuntemissani perheissä.
Menen itse ensi kuussa töihin kun lapsi on 10 kk ja toinen 4 v, mutta pienempi jää silti kotihoitoon ja isommalle on leikkikavereiden vuoksi varattu 12 pv/kk hoitoa läheisestä päiväkodista. Työpäivääni menee matkoineen 7 tuntia eli ehdin olla lasten kanssa noin 6-7 tuntia heidän valveillaoloajastaan ja nukahdamme vierekkäin. Minusta näin on hyvä
En yleensäkään ymmärrä sellaista näkemystä, että äidin pitäisi olla vain lasten kanssa 100 % 24/7. Eihän sekään ole luonnollista. Muinaisista ajoista saakka on äidit tehneet töitä lasten hoidon ohella, eikä olla oltu koko ajan lapsen 100 % huomion antajina. On hoidettu karjaa, tehty peltotöitä, käsitöitä, kannettu puita ja vettä ja varastoitu marjoja ym. elintarvikkeita, laitettu ruokaa ja leivottu leipää ihan alusta saakka... Ja lapsia ja aikuisia on ollut ennen perhepiirissä paljon ilman että lapsi on paistatellut yhden aikuisen täydessä huomiossa ja valvonnassa. Tämä nykyinen 1 aikuinen 1-3 lasta pienessä perheyksikössä -malli on syntynyt ihan muutaman viime vuosikymmenen aikana.
Lapset tarvitsevat seuraa, toimintaa, lapsia ja muita aikuisia kehittyäkseen tasapainoisiksi ihmisiksi. Pelkkä kotiäidiksi jääminen ei tuo lapsille elämän auvoa, vaan siihen on kuuluttava paljon muutakin.