Jos on palannut töihin hoitovapaalta, mutta tuleekin katumapäälle niin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaduttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaduttaa

Vieras
Olen ollut siis kotona reilut 4-vuotta, jona aikana sain kaksi lasta. Nuorimmainen on vasta 1,5-vuotias, mutta päätimme että palaan töihin ennen kuin tämä talous on todella retuperällä. Tämä tuntui ihan fiksulta kun sen päätimme ja nuorimmaisen tarhakin on lähtenyt käyntiin hyvin, mitä nyt olemme koko ajan kipeänä.

Tarhan aloitus on kuitenkin ollut mulle itselleni tosi kova paikka. Koen jatkuvasti huonoa omaatuntoa tästä. Esikoinen nyt selvästi nauttii ikäisistään kavereista ja haluaisi varmaan jonkinlaiseen osapäivähoitoon jäädä, vaikka ei tarvitsisikaan, mutta mietin että... Voidaanko minut irtisanoa tmv. jos jäisinkin vielä hoitovapaalle? Olisiko mulla ihan normaali "kahden kuukauden varoitus" -aika (olen siis vakituisessa työsuhteessa) vaikka olen ollut töissä vasta 2kk?

Tuntuu vain, että menetän kaikki lasten kanssa puuhastelut ja pienten lasten kehityksen virstanpylväät... Sydän sanoo, että pitäisi olla kotona!

[QUOTE="pieras";24806259]Onkos se retuperällä lähes oleva talous jotenkin taianomaisesti parantunut???[/QUOTE]

:laugh: Ei varsinaisesti, mutta ollaan kyllä tehty vähän sellaisia laskelmia joilla tultaisiin toimeen. Ei nyt ole kuitenkaan kyse mistään vuosikausien kotonaolosta enää. Yksikin vuosi olisi paljon.

Olisiko mulla ihan normaali "kahden kuukauden varoitus" -aika (olen siis vakituisessa työsuhteessa) vaikka olen ollut töissä vasta 2kk?

- kyllä

voithan harkita myös osittaista hoitovapaata eli lyhennettyä päivää tai viikkoa (mimten työnantajalle se sopiikaan)

Suosittelen myös osittaista hoitovapaata. Itse olin sillä hoitovapaani jälkeen ja oli hyvä ratkaisu. Meillä lasten hoitopäivät oli muutenkin 7h, joten päätin tehdä 4pv/vk osittaisella hoitovapaalla. Päivähoitomaksuista säästime 100€/kk, Kelasta tuli 90€ ja veroprosenttikin pieneni jonkin verran, joten paljoa en miinukselle koko päiväisyydestä jäänyt. Suosittelen!

[QUOTE="vieras";24806314]Olisiko mulla ihan normaali "kahden kuukauden varoitus" -aika (olen siis vakituisessa työsuhteessa) vaikka olen ollut töissä vasta 2kk?

- kyllä

voithan harkita myös osittaista hoitovapaata eli lyhennettyä päivää tai viikkoa (mimten työnantajalle se sopiikaan)[/QUOTE]

Teen jo kuuden tunnin päivää... :) Valitettavasti meillä on välimatkat kodin, tarhan ja työn välillä sen verran suuret, että lapsilla on tarhassa kuitenkin kahdeksan tunnin päivä... :(

[QUOTE="vieras";24806415]Jos työnantaja suostuisi kokonaan yhteen vapaapäivään niin se voisi olla avuksi?[/QUOTE]

Tästä puhuttiin kun palasin töihin ja työnantaja oli mieluummin sitä mieltä, että tekisin lyhennettyä päivää. Lähin työkaverini on nimittäin osa-aikaeläkkeellä (pois ma ja pe, jotka olisivat kyllä olleet ne päivät jotka minäkin olisin valinnut) ja sellaiset tilanteet joissa olemme molemmat poissa kuormittavat sitten muiden työtaakkaa turhaan. Lisäksi mulla siinä vaiheessa laskee palkka kyllä jo sen verran että alkaa varmaan olla ihan sama vaikka olisinkin kotona! ;)

Mua kiinnostaisi kyllä kovasti tietää, että jos jäisin hoitovapaalle uudestaan, niin saisinko pelätä työpaikkani vuoksi? Tiedän, että meillä on töissä melko vaikea tilanne tällä hetkellä ja paluustani oltiin iloisia. Jos nyt lähdenkin pois vielä vuodeksi, voinko menettää työni? Siis voidaanko mut irtisanoa hoitovapaan aikana ilman sen kummempaa syytä?

[QUOTE="Joo";24806629]Mutta, ihanaa että äidiksi tulon jälkeen kaiken voi perustella sillä että "sydän sanoo niin", kun ennen piti tyytyä vanhaan kunnon "mutku mä haluuuuuuuuun".[/QUOTE]

Ei kaikkea, mutta kyllä sen halun viettää aikaa pienten lasten kanssa. ;) Kerran ne vain näin pieniä ovat (ja meille ei valitettavasti voi enempää tulla).

[QUOTE="ltm";24806713]ei voida, vain jos firma lopettaa toiminnan kokonaan.[/QUOTE]

Mut ekana työhönpaluupäivänä olet taas vapaata riistaa. Eikä palatessa ole oikeutettu samoihin töihin kuin lähtiessä. Suositeltavaa se kyllä on.

Hoitovapaan aikana on voitu uudelleenorganisoida toimintaa niin ettei sulla ole työtä jota osoittaa - saa irtisanoa.

[QUOTE="Juu";24806736]Halun viettää aikaa lasten kanssa kyllä, halun muuttaa mieltä kahden kuukauden välein ei. Lapsillekin hämmentävää kun juuri totuttu käytäntö muuttuu taas vaihteeksi, ja hirveä riesa työpaikallsesi.[/QUOTE]

En tiedä tuosta. Esikoinen varmasti olisi edelleen osapäivähoidossa, koska hänelle on siellä kaverisuhteita muodostunut ja nauttii tarhasta muutenkin. Tuo kuopus on se syy miksi tämä tuntuu niin pahalta. Mutta nämähän ovat yksilökohtaisia asioita.

Mua kiinnostaisi kyllä kovasti tietää, että jos jäisin hoitovapaalle uudestaan, niin saisinko pelätä työpaikkani vuoksi? Tiedän, että meillä on töissä melko vaikea tilanne tällä hetkellä ja paluustani oltiin iloisia. Jos nyt lähdenkin pois vielä vuodeksi, voinko menettää työni? Siis voidaanko mut irtisanoa hoitovapaan aikana ilman sen kummempaa syytä?
ei hoitovapaan aikana, mutta sen jälkeen kyllä

Yhteistyössä