työhaastattelu ja raskaus

  • Viestiketjun aloittaja voi rähmä
  • Ensimmäinen viesti
mimmia
[QUOTE="vieras";24802447] En edes haluaisi työpaikkaan, jossa syrjitään ihmisiä perhesyistä, koska se syrjiminenhän vain jatkuisi esim. lasten sairastumistapauksissa.[/QUOTE]

Mitäköhän syrjintää on lasten sairastumistapaukset?
Ja itse asiaan: En kertoisi haastattelussa olevani raskaana. Niin monella ihmisellä vaikuttaisi asiaan. En itsekään ehkä kovin hanakasti palkkaisi raskaana olevaa naista jos olisi mahdollista palkata joku muu.
 
"noh"
Onpahan pulma, mutta toisaalta jos vasta viikolla 10 raskaus menossa niin en ole kyllä kenellekään vielä tuossa vaiheessa kertonut (miestä lukuunottamatta tietty).

En tiedä mitä tekisin ap:n tilanteessa, ehkä odottaisin mahdollisimman pitkään ja kertoisin sitten, kuitenkin ennen lopullista päätöstä. Tällöin uutinen ehtii vaikuttaa vähemmän päätökseen. Vaikka periaatteessa ei saisi vaikuttaa niin kyllähän se niillä päättäjillä takaraivossa koko aika on.
 
Alkuperäinen kirjoittaja rehellisyyttä molemmin puolin;24802410:
Minä kun luulin, että työhaastattelussa työntekijä yrittää antaa itsestään parhaan mahdollisen kuvan työntekijänä. Kun mielestäsi raskaus tekee ihmisestä huonon työntekijän, miksi ihmeessä tässä itsensä markkinointitilanteessa siitä pitäisi mielestäsi kertoa? Etenkään kun asia ei tosiaankaan saisi vaikuttaa työntekijän valintaan.

Mun mielestä on aikamoista jeesustelua vaatia muita heikentämään mahdollisuuksiaan tilanteessa, johon itse ei voi edes joutua.

Näen myös asian niin, että miehenä itse hyötyisit tästä "rehellisyydestä" työnhakutilanteessa, koska näin voisit ohittaa ansioituneemman naishakijan.
Työhönottotilanteessa valintaan vaikuttavat pääsääntöisesti omat kykysi ja se miten ne esität. Hyvä työnantaja palkkaa aina sen parhaan työntekijän hänen omien kykyjensä mukaan, ei henkilökohtaisten asioiden kuten esim. perhesuhteiden, ihonvärin tai sukupuolisen suuntautuneisuuden perusteella ja lakikin kieltää ottamasta näitä jälkimmäisiä huomioon.

Raskaus kuitenkin tarkoittaa automaattisesti Suomessa pitkää työstä poissaoloa koska järjestelmä ja yhteiskunnan turvaverkko on rakennettu niin että se antaa äidille mahdollisuuden siihen ja hyvä niin. Minun mielestäni on kuitenkin lähtökohtaisesti väärin salata oma tuleva työkyvyttömyytensä jos se on itsellä varsin hyvin tiedossa. Joku tuossa kommentoikin että "eihän se ole yksityinen työnantaja, anna mennä vaan äläkä kerro". Tämä kuvastaa hyvin sitä yleisesti vallalla olevaa asennetta. Raskaaksi tuleminen ei ole mikään rikos, se on iloinen asia mutta jos olet raskaana työtä hakiessasi se pitäisi minun mielestäni kertoa vaikkei siihen mikään laki velvoita.

Tiedän monia työnantajia jotka ovat oikeasti vaikeuksissa sen takia että ovat palkanneet töihin naisia jotka heti paikan saatuaan jäävät äitiyslomalle. Eivät ne kaikki työnantajat ole vain niitä "suuria, varakkaita ja pahoja isoja korporaatioita" joilla on pohjattomasti rahaa ja aikaa palkata sijaisia.
 
"vieras"
Mitäköhän syrjintää on lasten sairastumistapaukset?
Ja itse asiaan: En kertoisi haastattelussa olevani raskaana. Niin monella ihmisellä vaikuttaisi asiaan. En itsekään ehkä kovin hanakasti palkkaisi raskaana olevaa naista jos olisi mahdollista palkata joku muu.
Niin siis työpaikass, jossa suhtaudutaan hyväksyvästi syrjintään, aletaan äitiyslomalta paluun jälkeen seuraavaksi nokkimaan ihmistä, jonka tarvitsee esim. jäädä kotiin hoitamaan sairastunutta lasta. Tai mennä neuvolaan, päiväkodin keskusteluun tai tarvitsee muuta joustoa perhesyistä vaikkapa työaikoihin.
 
"minä"
Mä en todellakaan kertoisi.Työnantaja haluaa parhaan työntekijän ja jos se valitsee sut, niin olet silloin työssäsi paras. En haluaisi että epäasialliset syy vaikuttavat valintaan, mutta jos kerrot raskaudesta, se pakosti vaikuttaa. Lisäksi kukatahansa muistakin hakijoista voi olla nyt tai huomenna raskaana eikä kerro siitä.

Ajattelisin myös tulevan lapsen kannalta eli 6kk tulojen perusteella laskettavat äippärahat olisivat varmaan tuollaisen paikan työntekijänä hyvät. ajattele myös pitkällä tähtäimellä eli työnanatja saisi parhaan työntekijän (sinut) pitkäksi aikaa, vaikka olisitkin jonkun aikaa välissä poissa (ja kukaanhan ei tosiaan tiedä niiden muiden hakijoiden tilanteesta, esim. pitkä sairausloma voi yllättää kenet tahansa).
 
"minä"
Tottakai! Sitten voisi sanoa työnantajalle että HÄHÄÄ menitpä lankaan lällällää!

Hankkiutuisin itse tuollaisesta työntekijästä eroon millä tahansa vähänkin laillisella tai laillisuutta hipovalla keinolla. Jos on valmis valehtelemaan tai peittelemään totuutta työpaikan saadakseen ei voi olla myöskään luotettava työntekijä.
Oikeesti itse kerrot kaiken rehellisesti työhaastettelussa? Että surffaat kaksplussalla työaikana ja välillä kun laiskottaa niin jäät kotiin "flunssassa"? Kukaan ei kerro kaikkea ja jos ei kysytä SE EI OLE VALEHTELUA. Tyhmä kertoo kaikki huonot puolet itsestään.
 
Keittiönoita
Vaikka olenkin monessa asiassa tässä ketjussa ihme miehen kanssa samaa mieltä, niin siltikään minusta ap:n ei tarvitse kertoa asiasta, jos ei halua. Jos joku työnantaja on vielä tänä päivänä niin tyhmä, että ei tajua nuorehkon naishakijan mahdollisesti olevan raskaana tai raskautuvan heti työpaikan saatuaan, niin työnantaja saa syyttää ihan vaan itseään. Jos haluaa työntekijän, joka ei hankkiudu raskaaksi, pitää valita joko mies tai yli 50 v nainen. Muissa tapauksissa riski on aina olemassa.
 
"vieras"
Jos sinä olisit mies ja vaimosi raskaana, aiot jäädä vanhempainvapaalle sitten äitiysloman jälkeen jolloin vaimosi palaa töihin, sinä mies varmasti työhaastattelussa sitten kertoisit suunnitelmasi, eikö?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24802617:
Vaikka olenkin monessa asiassa tässä ketjussa ihme miehen kanssa samaa mieltä, niin siltikään minusta ap:n ei tarvitse kertoa asiasta, jos ei halua. Jos joku työnantaja on vielä tänä päivänä niin tyhmä, että ei tajua nuorehkon naishakijan mahdollisesti olevan raskaana tai raskautuvan heti työpaikan saatuaan, niin työnantaja saa syyttää ihan vaan itseään. Jos haluaa työntekijän, joka ei hankkiudu raskaaksi, pitää valita joko mies tai yli 50 v nainen. Muissa tapauksissa riski on aina olemassa.
Näinpä, menin kanssa raskaana töihin ja myöhemmin siitä pomo kuittaili, sanoin sitten että ihan kuule oli omaa tyhmyyttäsi kun otit töihin ihmisen joka oli puolivuotta aikaisemmin mennyt naimisiin ja oli lisääntymisiässä. Naimisiinmenokin tuli todennettua kun juuri valmistuneen paperit olivat eri sukunimellä kuin töihin hakiessa.
 
[QUOTE="minä";24802605]Oikeesti itse kerrot kaiken rehellisesti työhaastettelussa? Että surffaat kaksplussalla työaikana ja välillä kun laiskottaa niin jäät kotiin "flunssassa"? Kukaan ei kerro kaikkea ja jos ei kysytä SE EI OLE VALEHTELUA. Tyhmä kertoo kaikki huonot puolet itsestään.[/QUOTE]Caps lock on ihan turha, mä en tarvitse tässä iässä vielä lukulaseja. Ja ihan turha yrittää keksiä mitään henkilökohtaisia loukkauksia, ne eivät toimi mua vastaan varsinkaan jos niiden keksijän älykkyysosamäärä löytyy hänen saappaanpohjastaan.
 
Kepsis
ei ole velvollisuutta kertoa, muistaa vaan sen että koeaika jos on sen normi 3-4kk niin siinä vaiheessa olet jo 5-6 kk riippuen töiden alkamisajankohdasta ja silloin voi työnantaja miettiä pari kertaa jatkaako sopimusta koeajan jälkeen kun näkee masun pullottavan.
 
"vieras"
Caps lock on ihan turha, mä en tarvitse tässä iässä vielä lukulaseja. Ja ihan turha yrittää keksiä mitään henkilökohtaisia loukkauksia, ne eivät toimi mua vastaan varsinkaan jos niiden keksijän älykkyysosamäärä löytyy hänen saappaanpohjastaan.
Miksei sitä voi olla fiksu ja myöntää olevansa väärässä ihan rehdisti, eikä mennä tuonne ala-arvoiselle käytöspuolelle?
 
"vieras"
ei ole velvollisuutta kertoa, muistaa vaan sen että koeaika jos on sen normi 3-4kk niin siinä vaiheessa olet jo 5-6 kk riippuen töiden alkamisajankohdasta ja silloin voi työnantaja miettiä pari kertaa jatkaako sopimusta koeajan jälkeen kun näkee masun pullottavan.
Ja ellei lähde jatkamaan sopimusta, tulee aika mehevät korvaukset jos ei pysty mitään muuta syytä todistamaan jatkumattomuuden syyksi. Tämä asia on puitu jo sen verran monta kertaa oikeudessa, että ei ole epäselvää kuinka käydään.
 
"vieras"
Mä en kertoisi. Haluaisin tietää, saisinko paikan omilla ansioillani. Jos kertoisin raskaudesta, niin en voisi koskaan olla varma, menetinkö työpaikan siksi etten ollut sopiva vai siksi koska olin raskaana.
 
[QUOTE="vieras";24802729]Miksei sitä voi olla fiksu ja myöntää olevansa väärässä ihan rehdisti, eikä mennä tuonne ala-arvoiselle käytöspuolelle?[/QUOTE]Moneen kertaan on jo todettu että asiasta ei ole pakko kertoa joten oikean ja väärän ero on tässä moraalikysymys. Minusta on ja tulee aina olemaan väärin jättää kertomatta jos se on hakijalle itselleen täysin ilmiselvää työhönottotilanteessa. Se on mun mielipide ja se ei muutu.

Raskaaksi tulon ja työnhaun ajankohdat voi molemmat suunnitella jotta tällaisilta kysymyksiltä vältyttäisiin.
 
"vieras"
Mä en kertoisi. Mulla itselläni on muutama keskenmeno alkuraskaudesta enkä todellakaan ole sen jälkeen ollut luottavainen raskauden sujumisesta.

En kyllä muutenkaan kerro henkilökohtaisia asioita työpaikalla ellei ole pakko. Työ työnä ja vapaa-aika vapaa-aikana. Sitä paitsi ainakin itse kiusaannun, kun joku tilittää omia tai muiden yksityisasioita.
 
"vieras"
Moneen kertaan on jo todettu että asiasta ei ole pakko kertoa joten oikean ja väärän ero on tässä moraalikysymys. Minusta on ja tulee aina olemaan väärin jättää kertomatta jos se on hakijalle itselleen täysin ilmiselvää työhönottotilanteessa. Se on mun mielipide ja se ei muutu.

Raskaaksi tulon ja työnhaun ajankohdat voi molemmat suunnitella jotta tällaisilta kysymyksiltä vältyttäisiin.
jos se on hakijalle itselleen täysin ilmiselvää työhönottotilanteessa

Lapsen saanti ei ole koskaan täysin selvää vaikka lapsen laskettu aika olisi huomenna, silti sinä et välttämättä ikinä tule tarvitsemaan äitiysvapaita, että se siitä oikeasta ja väärästä ja moraalista.

Kaikille hyville työpaikoille ilmoitus: Olen raskaana, en voi tulla töihin, käskekää työntekijöidenne irtisanoutua vasta vuoden päästä....
 
Huom harmaana
[QUOTE="vieras";24802743]Ja ellei lähde jatkamaan sopimusta, tulee aika mehevät korvaukset jos ei pysty mitään muuta syytä todistamaan jatkumattomuuden syyksi. Tämä asia on puitu jo sen verran monta kertaa oikeudessa, että ei ole epäselvää kuinka käydään.[/QUOTE]

Koeaikana irtisanomiseenhan ei tarvitse olla mitään erityistä syytä. Voi vaan todeta että kyseinen hlö ei sopinut työhön, työsuhteen päättymisen syy on henkilökemiat tai että hän oli liikaa poissa sairauden vuoksi. ihan mikä syy käy ja näitä kyllä sattuu ja tapahtuu, usko pois.

Itse kertoisin siinä tilanteessa, kun olen tullut valituksi, en vielä.
 
"vieras"
Koeaikana irtisanomiseenhan ei tarvitse olla mitään erityistä syytä. Voi vaan todeta että kyseinen hlö ei sopinut työhön, työsuhteen päättymisen syy on henkilökemiat tai että hän oli liikaa poissa sairauden vuoksi. ihan mikä syy käy ja näitä kyllä sattuu ja tapahtuu, usko pois.

Itse kertoisin siinä tilanteessa, kun olen tullut valituksi, en vielä.
No koetappa ottaa ensin asioista selvää ja sitten vasta väittää siitä. Olen sen verran paljon esim. Pamin hommissa mukana että tiedän montakin oikeudenkäyntiä kyseisestä asiasta ja ellei ole osoittaa oikeaa syytä, työnantaja maksaa.
 
Huom harmaana
[QUOTE="vieras";24802846]No koetappa ottaa ensin asioista selvää ja sitten vasta väittää siitä. Olen sen verran paljon esim. Pamin hommissa mukana että tiedän montakin oikeudenkäyntiä kyseisestä asiasta ja ellei ole osoittaa oikeaa syytä, työnantaja maksaa.[/QUOTE]

Itse olen töissä työnantajapuolen liitossa :D
 
[QUOTE="vieras";24802819]jos se on hakijalle itselleen täysin ilmiselvää työhönottotilanteessa

Lapsen saanti ei ole koskaan täysin selvää vaikka lapsen laskettu aika olisi huomenna, silti sinä et välttämättä ikinä tule tarvitsemaan äitiysvapaita, että se siitä oikeasta ja väärästä ja moraalista.

Kaikille hyville työpaikoille ilmoitus: Olen raskaana, en voi tulla töihin, käskekää työntekijöidenne irtisanoutua vasta vuoden päästä....[/QUOTE]Älä saivartele. Joko olet raskaana tai sitten et. Edellinen johtaa useimmissa tapauksissa lapsen saantiin ja äitiyslomaan vaikkakaan ei tietenkään kaikissa.
 
hup
En missään tapauksessa kertoisi viikolla 10 olevasta raskaudesta työhaastattelutilanteessa. Ja suoraan sanoen, en haluaisi monista kuulla haastateltavaltakaan. Asia ei liity työhönottoon, jos joka tapauksessa paikan haluaisit. Asetat vain työnantajan hankalaan tilanteeseen, jos ei sinua valita. Heillekin selkeämpää, että eivät ole raskaudesta tienneet, eikä tule spekulointia siitä, onko raskaus vaikuttanut asiaan.
 

Yhteistyössä