Työhaastattelu ja raskaus

RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni

Aktiivinen jäsen
09.09.2007
5 194
0
36
Pistin saman tekstin "mitäs nyt"iin, mut kysympä täältäki, ku ei oikee tullu vastauksia (ainakaa vielä). Elikkäs:

Viikkoja nyt 7+3 ja huomenna olisi työhaastattelu. Kyseessä olis osa-aikatyö (toukokuun loppuun, la 29.6) päiväkodissa 1-3v ryhmässä. Työnä olis diabeteslapsen hoito, eikä koulutusta vaadittu. Nyt sitten mietein, että kanattaisiko raskaudesta kertoa? Käsitääkseni ei ole pakko...? Toisaalta, voisiko olla tuollaiseen työhön hakiessa jopa hyvä, että on tai on tulossa omiakin lapsia..? Jos en kerro, tuntuu että huijaan, mutta toisaalta, en haluaisi huonontaa mahollisuuksia... Pää hajoo...

Sitte toinen kysymys: viikon kuluttua olis toinen työhaastattelu. Kerrono siitä toisesta tässä ensimmäisessä? Toiselle kerroin jo puhelimessa, että on tämä huomisenki juttu. Eli en edes voi tähän ekaan työhön satasella lupautua, koska en tiedä miten toisessa haastattelussa käy.

Ja vielä yks: kumman valitsen siinä unelmatilanteessa, et molemmat saisin;
A ) pikkuruisen diabeteslapsen - aivan unelma homma, mut aika raskasta varmaan ainaki loppuraskaudessa. Pitkät päivät ja pidemmät työmatkat, mut parempi palkka.
B ) kouluavustajaks 9v älykköpojalle joka tarvii aikuisen tukea. Lepposa homma eikä hirven pitkiä päiviä. Huonompi palkka, mut lyhyemmät matkat.

Ois ihana jos joku osais auttaa! Varsinki noi ekat kysymykset olis tärkeitä. Eli: Kerronko huomenna haastattelussa raskaudesta ja toisesta työhaastattelusta? Kiitos jo etukäteen!

Mielestäni et, kumpaakaan, tai itse en ainakaan kertoisi... Raskaudesta ei todellakaan ole pakko kertoa, tai josko päätät kertoa, melko todennäköistä on, ettet sitä työtä sitten saa. Ja toisesta työhaastattelusta kertominen ei hyödytä ketään, miksi siis sitäkään? Työhaastattelussa kun kaikki energia kannattaa satsata siihen, että teet selväksi osaamisesi ja ammattitaitosi, tätä mieltä minä olen.

Tuo kumman paikan valitset, riippuu ihan täysin omasta itsestäsi ja luonteestasi, itse parhaiten tiedät, millaiseen työhön sovellut paremmin.

Eli ei ole väärin olla kertomatta raskaudesta? Ite oon taipumassa kouluavustaja-hommaan, jos se vaan mulle suodaan. Jos hyvin menee, voin olla lukuvuoden loppuun asti, mut onhan mun jossain vaihees kerrottava vauvasta kuitenki... Oon niin kurja valehtelija, et tekee oikeen pahaa. Mut on vissiin aika todennäköstä, et jos kerron, en saa työtä? Vaik voisin olla tarvittavan ajan...?

Itse en kertoisi siitäkään syystä, että työnantajan asemassa en itse palkkaisi raskaana olevaa. Vaikka periaatteessa voisitkin olla tarvittavan ajan, aina saattaa tulla ylimääräisiä sairauslomia, saatat joutua lopettamaan työt jo luultua aiemmin tai sitten raskaus saattaa joltain osin rajoittaa työn hoitoa. Vielä kun raskaus on noin alussakin, pitäisin omana tietonani. Työnantajalle raskaudesta kun tarvitsee kertoa vasta 2 kuukautta ennen äitiysloman alkua.

Ei kertomatta jättäminen ole valehtelua. Tuskin se työnantajan edustajakaan siulle työpaikasta heti kaikkia "ikäviä" puolia kertoo, miksi siis sinäkään? Vaikka raskaus onkin itselle positiivinen asia, se tuskin on sitä työntekijää tarvitsevan näkövinkkelistä?

joo ei kannata liian varhaisessa vaiheessa raskaudesta kertoa koska tottahan se on että sinulla viikkoja vielä aika vähän.
ja sit jos paikkaa et saa et voi millään todistaa että raskaus on sen saamiseen vaikuttanut.

Samalla linjalla muiden kans, en kertoisi ennen vaadittua kahden kuukauden rajaa. Itse olin määräaikaisella sopimuksella enkä kertonut raskaudesta kun sopimusta jatkettiin 4 kuukautta (juuri sen kuun loppuun asti jolloin jään äippälomalle)

Tosin kävi niin onnellisesti että kerrottuani asiasta minut päätettiin silti vakinaistaa, joten aina se ei vaikuta, mutta SILTI en sinuna kertoisi tässä vaiheessa, olet kuitenkin valmis sitoutumaan tarvittavaski ajaksi, sen pitäisi työnantajalle riittää.

Itse en kertoisi kummassakaan paikassa, että olen raskaana. Viikkoja sinulla on vielä niin vähän, että kaikkea voi vielä tapahtua (tietenkin toivon että kaikki menee hyvin). Työnantajalle ei tarvitse kertoa kuin 2 kk ennen ä-lomalla jäämistä, ja eikös se olekin niin ettei työnantaja edes saa kysyä mahdollisesta raskaudesta?! Työhaastatteluissa ei kannata kertoa muista haastatteluista, voivat ehkä ajatella että et ole tosissasi heidän paikan suhteen.

Afu ja mini 30+2

Mä painin täällä ihan saman asian kanssa! Sain työkkäristä työhönosoituksia, ja niihin pitäisi nyt hakea.. Viikkoja 5+3 vasta, enkä haluais kertoa, ja toisaalta omatunto soimaa jos en kerro.. Jos kerron, taattua on ettei paikkaa tule, jos en kärsin itse omantunnontuskia. Ajattelen myös sitä, että jos en pystykään kaikkia töitä tekemään, tulee poissaoloja jne., niin työnantajahan joutuu etsimään TAAS uuden työntekijän tilalleni.. Kahdessa paikassa kun olis kyse vakituisesta paikasta.. Hieman oon hukassa mitä tehdä...

Mulla vähän samanmoinen tilanne... pieni epäilys oli jo työhaastattelussa raskaudesta. Pääsinkin kyseiseen työpaikkaan ja ekalla työviikollani tein positiivisen testin! Nyt tässä onkin aikas tilanne, kun koeaika on 4 kk ja luulempa et musta näkyy ennen tuon koeajan päättymistä et raskaana ollaan, sillä 4. on tulossa. Paininkin täällä omatuntoni kanssa et oisko fiksua kertoa itse työnantajalle vai odottaa että he itse huomaavat? Itselläni on fyysisesti rankka työ, painavien laatikoiden nostelua jne.. joten olettaa voisin heidän päättävän työsuhteeni raskaudestani tiedon saatuaan?
Alkuperäiselle kysyjälle suositan kouluavustajan paikkaa ja sitä ettei kerro raskaudestaan.. :saint:

Yhteistyössä