Lapsen lyöminen ja kulttuurin vaikutus siihen

"Vanilla"
Olin nimittäin yhdessä koulutuksessa, ja siellä kouluttaja sanoi, että työssään varhaiskasvattajana hän ymmärtää ja hyväksyy paremmin maahanmuuttajataustaisen käyttämän ruumiillisen kurituksen kuin suomalaistaustaisen. Että hän käytännössä katsoen sulkee silmänsä kun vanhempi menee toiseen huoneeseen, ja tietää lapsen saavan siellä päihinsä. Sitä mä en oikein ymmärrä. Musta on epäreilua asettaa eri taustaiset ihmiset tässä eri viivalle.
Silloinhan mikään ei muutu maahanmuuttajataustaisten perheissä. Eivät välttämättä edes tiedä, että pahoinpitely on kiellettyä.

En hyväksy tuollaista.
 
Järkyttävää!! Miksi ei puutu asiaan?
No en mä oikein käsittänyt. Hän tuntui ajattelevan, että näin se vaan on maahanmuuttajataustaisissa perheissä. Mutta se on juuri asia, jota mä en ymmärrä, koska jos maahanmuuttajataustainen voi perustella väkivallan kulttuurisilla syillä, niin miksi suomalainen ei voisi tehdä niin? Koska moni suomalainenkin on voinut elää kulttuurissa, jossa väkivallan käyttö on hyväksyttyä kurittamistilanteissa. Tiedon pitäisi molemmissa tapauksissa auttaa siihen, että ymmärretään, että huolimatta sun kulttuuritaustastasi tai kasvatuksestasi fyysinen kuritus on Suomessa kiellettyä ja voi johtaa seurauksiin.
 
Totta. Tätähän usein käytetään tässä asiassa ns. selityksenä. Mietin kuitenkin sitä, että onhan moni suomalainenkin saattanut kasvaa ympäristössä tai perheessä, jossa ruumiillinen kurittaminen on hyväksyttyä ja suoranainen käytäntö. Silloinhan tämä suomalainenkin tavallaan tulee kulttuurista, jossa lapsen ruumiillinen kurittaminen on yleistä ja hyväksyttävää. Onko sitten ok että hän tekee niin? Enemmän vai vähemmän ok kuin maahanmuuttajan, joka tulee toisenlaisesta kulttuurista?

Ei mulla mitään totuutta tähän asiaan ole, kunhan pohdiskelen. :D
Musta on ymmärrettävämpää, että esim. isovanhempani kurittivat ruumiillisesti vanhempiani kuin, jos itse kurittaisin joskus lapsiani. Se oli kuitenkin aiemmin yleisempää ja yleisesti hyväksytympää, jossain vaiheessa laillistakin jne. Nykyään se taas on laitonta ja vähenemään päin sekä kaikkien lastenkasvatus"gurujen" ja suurimman osan mielestä tuomittavaa. Eli on se kuitenkin ymmärrettävämpää, jos täysin toisenlaisesta kulttuurista tullut vanhempi kurittaa lapsiaan ruumiillisesti.
 
Olin nimittäin yhdessä koulutuksessa, ja siellä kouluttaja sanoi, että työssään varhaiskasvattajana hän ymmärtää ja hyväksyy paremmin maahanmuuttajataustaisen käyttämän ruumiillisen kurituksen kuin suomalaistaustaisen. Että hän käytännössä katsoen sulkee silmänsä kun vanhempi menee toiseen huoneeseen, ja tietää lapsen saavan siellä päihinsä. Sitä mä en oikein ymmärrä. Musta on epäreilua asettaa eri taustaiset ihmiset tässä eri viivalle.
:O No ei pitäisi olla yhtään sen hyväksytympää! Saiko paljon kritiikkiä?
 
:-/
Mikään tai missään tai millään perusteella tapahtuva pahoinpitely ei ole hyväksyttävää. Olen suomalainen, suomalaisista vanhemmista ja isovanhemmista... ja minua on "hakattu" vitsalla, remmillä, vyöllä, pyyhkeellä... Ei sitä mikään oikeuta. En tekisi niin omille lapsilleni. <3
 

Yhteistyössä