onko pettämisessä lieventäviä seikkoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mordechai
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En tiedä onko nämä välttämättä lieventäviä, mutta on eri tilanteita, joissa suhtautuisin varmaan aika eri tavoin siihen pettämiseen. Jos mies pettäisi selvinpäin siskoni/parhaan ystäväni kanssa niin olisin ehkä enemmän pettynyt/raivoissani kuin jos mies pettäisi umpihumalassa jonkun tuntemattoman kanssa.. Tosin kummassakaan tapauksessa en hyväksyisi pettämistä ja suhde varmaan loppuisi siihen.

Jos itse olisi pettänyt ensin ja toinen pettäisi kostoksi niin ehkä se olisi sellainen lieventävä asianhaara?

oisko se jos itse olist pettäjän roolissa ja pussailisit toisen kanssa humalassa, mutta et menisi pidemmälle sillä ajattelisit koko ajan omaa puolisoa?

Minun mies petti kirjoittelemalla venakon kans melki vuoden ja vannomalla tälle ikuista rakkautta. Suunnitteli kirjeissä tulevaisuutta tän venakon kans ym ym. Ei nähnyt häntä kertaakaan. Vannoo, että ei oikeasti ollut perhettään vaihtamassa parikymppiseen venakkoon, joka rakastui mieheeni (43v) kolmannessa kirjeessä silmittömästi ja halusi saada rahaa, että pääsee venäjältä suomeen...

Onko lievempää pettämistä kuin et menee sänkyyn ym jonkun kanssa?

Jatkaako suhdetta miehen kans vai ei?

[QUOTE="mä";24759717]Ei.[/QUOTE]

Mikään ei ole koskaan näin mustavalkoista, vaikka niin on kiva ja helppo ajatella. Kun kasvat aikuiseksi, huomaat, että elämässä on hyvin vähän mustaa tai valkoista.

Kykenen ymmärtämään pettämisen, jos suhteessa ei ole ollut pitkään aikaan (vuosiin) läheisyyttä, eikä toinen saa lainkaan vastakaikua tunteilleen..

Esimerkkinä ystäväni, mies ei ollut kuin tyydyttänyt omat tarpeensa muutaman kerran viimeisen 2v aikana. Ystäväni yritti todella saada miestä kiinnostumaan, mutta yhtäkään suukkoa, halausta tai muutakaan hellyyttä sieltä ei tippunut. Ystäväni oli laittautunut kerran oikein kunnolla miestänsä varten ja järkännyt kaikkea romanttista, mutta mies tuumasi että "mee nyt vittuun siitä häiritsemästä".
Joten ystäväni lopulta sai kaipaamaansa läheisyyttä työkaveriltaan. En kyennyt edes paheksumaan kun tiesin miten rikki ystäväni oikeasti oli.

Mutta yleisesti ottaen siinäkin vaiheessa olisi oikein keskustella erosta ennenkuin lähdetään hakemaan sitä läheisyyttä vieraista.

Kyllä mun mielestä pikkujoulujen tai baari-illan känninen kertanykäisy on huomattavasti lievempi tapa kuin jos hakisi esim. netistä tietentahtoen panoseuraa tai aloittaisi pitempiaikaisen suhteen. Kumpikaan ei ole hyväksyttävää, mutta ensimmäisen voisin antaa anteeksi, jälkimmäistä en.

• Tykkää
Reactions: aspartaami
[QUOTE="vieras";24759763]Mikään ei ole koskaan näin mustavalkoista, vaikka niin on kiva ja helppo ajatella. Kun kasvat aikuiseksi, huomaat, että elämässä on hyvin vähän mustaa tai valkoista.[/QUOTE]
Maailma ei ole musta-valkoista, mutta pettäminen ja valehtelu parisuhteessa on.

[QUOTE="vieras";24759763]Mikään ei ole koskaan näin mustavalkoista, vaikka niin on kiva ja helppo ajatella. Kun kasvat aikuiseksi, huomaat, että elämässä on hyvin vähän mustaa tai valkoista.[/QUOTE]

Toivottavasti säästyn kasvamasta aikuiseksi tavalla, joka saa minut hyväksymään pettämisen. Kyllä, voi olla jossain tilanteessa ymmärrettävämpää kuin toisessa, että päätyy pettämään. Jossain tilanteessa se saattaa jopa tuntua oikeutetulta, tekijästä nyt ainakin. Mutta kun ei oteta vastuuta omista tyhmistä tekosista, vaikkapa nyt humalassa pussailusta, tai valehdellaan pokerinaamalla omalle puolisolle, niin ei siinä mun mielestä ole mitään ymmärrettävää tai hyväksyttävää. Ei edes silloin, kun parisuhde on ns. kuollut. Silloinhan se parisuhde pitää lopettaa ja sitten voikin vapaasti, toiselta asioita salaamatta olla kenen kanssa haluaa. :)

Viimeksi muokattu:
Kyllä on.

Pettäminen ei ole koskaan oikein, hyväksyttävää tai muutenkaan cool. Mutta jos ukko umpihumalassa lähtis jonkun matkaan baarista niin ei se siitä automaattisesti pihalle lentäisi.

Jos tietentahtoen hakisi seuraa, esim netistä ja sen kautta pettäisi, niin sitten ois vähän eri juttu....

MEillä lieventäviä asiahaaroja olisi, sillä ollaan oltu niin nuoresta asti yhdessä, että eipä ole muita kumppaneita ehtiny kertyä. Ymmärtäisin siis halun kokeilla jotain muuta :)

[QUOTE="mä";24759791]Maailma ei ole musta-valkoista, mutta pettäminen ja valehtelu parisuhteessa on.[/QUOTE]

Minä kun luulin, että pettäminen ja valehtelu parisuhteessa kuuluvat "maailmaan". Sinulla on vain omat kokemuksesi, on kapeakatseista ja kypsymätöntä tuomita muut omien kokemustesi pohjalta. Muilla on erilaisia kokemuksia, joista sinä et tiedä mitään. Kypsä ihminen ymmärtää, että ei voi tuomita muita massana yhden teon perusteella tietämättä asiasta mitään. Eli voi olla tilanteita, joissa pettäminen tai parisuhteessa valehtelu onkin hyväksyttävää tai vähemmän paheksuttavaa kuin toisissa tilanteissa.

Esimerkiksi, anoppini on täysin seniili. Appeni hoitaa häntä. Jos appeni aloittaisi suhteen toisen naisen kanssa, olisin vain iloinen hänen puolestaan.

Mulle tämä asia ainakin on hyvin mustavalkoinen. Jos mies mua pettäisi, niin avioliitto olisi ohi. Tiedän itsestäni, etten pystyisi antamaan anteeksi enkä unohtamaan. Siinä vaiheessa olisi liittoa turha jatkaa. Aikuinen olen ja tunnen itseni. Mikä sinä olet sanomaan, että näin ajatteleva ei ole kasvanut aikuiseksi? Mielestäni ei ole lieventäviä seikkoja. On vain tekosyitä pettäjän puolelta. On sitten petetyn itsensä päätettävissä pystyykö antamaan anteeksi ja unohtamaan.

Toivottavasti säästyn kasvamasta aikuiseksi tavalla, joka saa minut hyväksymään pettämisen. Kyllä, voi olla jossain tilanteessa ymmärrettävämpää kuin toisessa, että päätyy pettämään. Jossain tilanteessa se saattaa jopa tuntua oikeutetulta, tekijästä nyt ainakin. Mutta kun ei oteta vastuuta omista tyhmistä tekosista, vaikkapa nyt humalassa pussailusta, tai valehdellaan pokerinaamalla omalle puolisolle, niin ei siinä mun mielestä ole mitään ymmärrettävää tai hyväksyttävää. Ei edes silloin, kun parisuhde on ns. kuollut. Silloinhan se parisuhde pitää lopettaa ja sitten voikin vapaasti, toiselta asioita salaamatta olla kenen kanssa haluaa. :)

Ei tässä kukaan ole puhunutkaan pettämisen hyväksymisestä, vaan siitä, että joskus on lieventäviä seikkoja. Ymmärrät kai, että ne ovat eri asioita?

[QUOTE="vieras";24759828]Sinulla on vain omat kokemuksesi, on kapeakatseista ja kypsymätöntä tuomita muut omien kokemustesi pohjalta.[/QUOTE]
Ei, sitä sanotaan mielipiteeksi. Miksikään universaaliksi faktaksi en omaa mielipidettäni luule, toisin kuin ilmeisesti sinä.

[QUOTE="vieras";24759833]Mulle tämä asia ainakin on hyvin mustavalkoinen. Jos mies mua pettäisi, niin avioliitto olisi ohi. Tiedän itsestäni, etten pystyisi antamaan anteeksi enkä unohtamaan. Siinä vaiheessa olisi liittoa turha jatkaa. Aikuinen olen ja tunnen itseni. Mikä sinä olet sanomaan, että näin ajatteleva ei ole kasvanut aikuiseksi? Mielestäni ei ole lieventäviä seikkoja. On vain tekosyitä pettäjän puolelta. On sitten petetyn itsensä päätettävissä pystyykö antamaan anteeksi ja unohtamaan.[/QUOTE]

No, luepa tekstini yläpuolella ja sano tuomitsisitko appeni teon jos hän aloittaisi suhteen toisen naisen kanssa? Jos asia on niin mustavalkoinen, se olisi kai mielestäsi täsmälleen sama kuin jos minun mieheni harrastaisi seksiä työkaverin kanssa pikkujouluissa?

[QUOTE="vieras";24759837]Ei tässä kukaan ole puhunutkaan pettämisen hyväksymisestä, vaan siitä, että joskus on lieventäviä seikkoja. Ymmärrät kai, että ne ovat eri asioita?[/QUOTE]

Ymmärrän, ja vastasinkin jo, että mielestäni ei ole. :)

[QUOTE="mä";24759846]Ei, sitä sanotaan mielipiteeksi. Miksikään universaaliksi faktaksi en omaa mielipidettäni luule, toisin kuin ilmeisesti sinä.[/QUOTE]

Jos sanot, että pettämiselle ei ole lieventäviä asianhaaroja, se on kyllä muiden tuomitsemista heitä tuntematta.

[QUOTE="vieras";24759865]Jos sanot, että pettämiselle ei ole lieventäviä asianhaaroja, se on kyllä muiden tuomitsemista heitä tuntematta.[/QUOTE]
Miksi yrität väännellä sanomisiani itsellesi parhain päin ja samalla tuomitset minut?

Yhteistyössä