Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Olet ilmeisesti provo?
Tokihan me kaikki ymmärrämme mitä laki siitä ajattelee, mutta lain asenne ei tee siitä totta. Todellisuudessa se on vain naurettavaa yleistystä mustavalkoisten linssien takaa. MINÄ sain jo 3-4 vuotiaana joskus nahkavyötä paljaalle peffalle aika ankarasti, mutta MINÄ en kokenut sitä raakana pahoinpitelynä eikä sieluni todellakaan ole turmeltunut. Olen erinoimaisen tasapainoinen, mielikuvitusrikas, optimistinen ja luova sielu. Mutta tietääkseni minäkin olin lapsi ja minäkin olen ihminen. Siis mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että vain koska SINÄ kuvittelet jonkin asian olevan niin-ja-näin ja päätösvaltaiset isokihot sattuvat ajattelemaan samoin, ei tee siitä totta joka ikisen maailman lapsen kohdalla.
Ja miljoonannen kerran osoitan viimeaikaisten laajojen ja läpikotaisten tutkimusten tuloksia. Ne jotka itsepäisesti väittävät näitä 'pahaa', 'turmelee', 'julmaa', 'ei mitään hyvää', selvästikään eivät vain usko sanomaansa vaan oikein haluavat asian olevan niin. En näe mitään järkeä kieltää tieteellisiä ja psykologisia faktoja positiivisista ja ei-harmillisista vaikutuksista. Sellainen kun ei ole kovin rakentavaa ja on lisäksi pahoinvointia kylvävää.
Vaikka sinä oletkin varmaan ollut jo lapsena jotenkin kieroutunut ja tykännyt remmistä paljaalla peffalla ei se tarkoita että ne "biljoonat" (vai miten sinä joka kohdassa ilmaiset?) tykkäisivät siitä. Jokainen pahoinpidelty kokee asian omalla tavallaan enkä ole kovinkaan montaa lasta tai aikuista tavannut joka olisi sinun laillasi tykännyt hakkaamisesta.
On ihan järjetöntä edes yrittää sanoa miltä jostain lapsesta tuntuu se että häntä kuritetaan vaikka itsestä se olisi ollut kuinka kivaa.
Tuskinpa olisin itkenyt sen aikana ja käyttäytynyt paremmin jatkosaa, jos olisin ollut tuolla tavoin kieroutunut. Ja olin muuten melkolailla keskivertolapsi eli en hankkiutunut vaikeuksiin erityisen paljoa. Jos olisin tykännyt "hakkaamisesta" kuten te niin itsepäisesti haluatte sitä kutsua, olisin rikkout sääntöjä ja hölmöillyt joka välissä.
1.) Minä en koskaan sanonut, että se oli mielestäni kivaa. Osoita missä muka sanoin niin.
2.) Äskeinen sanomasi pätee myös toisin päin. On ihan järjetöntä edes yrittää sanoa miltä jostakin lapsesta tuntuu se, että kuritetaan vaikks itsestä se olisi tuntunut raa'alta pahoinpitelyltä.
Kertoisitko vielä kuinka usein lasta pitää pahoinpidellä että hän oppii ihmisten tavoille? Vai onko tässäkin biljoonia eri tapoja?
Miten vertaisit sitä että esim. työpaikkakiusaamista käsitellään aina uhrin kokeman perusteella siihen että lapsen pahoinpitely olisi aina pelkästään hyväksi?
Entä minkä ikäisen lapsi saisi kurittaa vanhempiaan?
Mielestäni tuollaisesta kiinnipitäminen olisi mahdotonta ja yhtä mahdotonta viranomaisille valvoa. Ja mitä tuohon koneen käyttämiseen piiskaukseen...Minä ainakin olisin friikahtanut pahemman kerran, jos vanhempani olisivat sitoneet mut johonkin koneeseen ja antaneet sen läiskiä mua, vaikka olisivatkin itse olleet kauko-ohjain kourassa. Siis mielestäni on äärimmäisen olennaista, että selkäsaunassa on mukana fyysinen läheisyys joka luo tietynlaista turvallisuuden tunnetta. "Polvien poikki"-asento on ideaalisin, koska siinä on eniten fyysistä kontaktia ja läheisyyttä joka tuo mukanaan myös lämpöä eikä vain kipua ja tiukkuutta - ja vanhempi voi helposti välillä osoittaa ihan hellyyttäkin esim. lempeästi hieromalla lapsen selkää tai silittäen tämän hiuksia jolloin sessiossa on rakkaus mukana kahdella tasolla; voimankäytöllä ja hellyydellä. Koneeseen iskiessä kaikki muu paitsi kipu katoaisi. Ja tosiaan, sitoahan se lapsi siihen koneeseen pitäisi, muutenhan se karkaisi siitä heti. Koneet kuuluvat aikuisleluihin. Eivät lastenkasvatukseen.
No tuo nyt vasta sairasta onkin. Että toisella kädellä läimitään pakarat punaisiksi ja kirveleviksi ja toisella kädellä muka vaan siliteltäisiin lapsen kultakutreja..
Kyllä huomaa että sinuakin on lapsena piesty, kun haluat jatkaa samaa kantaa muille.
Jos oikeasti olisi ISOJA ja OIKEIN tehtyjä tutkimuksia joilla olisi todistettu että lapsen kurittaminen väkivaltaisesti on OK, niin eiköhän siitä olisi jo kohistu melkoisesti maailmalla.
1.) Lasta ei saa pahoinpidellä.
2.) Lapsi on yksilö. Se on otettava huomioon aivan kaikessa mitä tulee elämään lapsen kanssa.
En pysty verataamaan, koska en ole milloinkaan väittänyt, että lapsen pahoinpitely olisi lapselle hyväksi, saatika sitten pelkästään hyväksi. Sinun ja muiden mielipiteesi jakavien tulkinta näkemyksistäni on teidän oma ongelmanne.
Miksi niiden pitäisi saada? Heidän vanhempiaan kurittavat poliisi ja muut viranomaiset. (Ja joskus sovitusti isä ja äiti toisiaan.) Lapsia kuritetaan juuri siksi, että sitten kun he aikuisina ovat omien vanhempiensa kurin ja määräysvallan ulottumattomissa ja siirtyvät viranomaisten kurin ja määräysvalan alle, he eivät olisi täysin kusessa ja jatkuvasti putkassa/tuomioistuimen edessä.
Kuten aiemmin viittasin, kuritusoikeus kulkee lain mukaisessa auktoriteettivalta-järjestyksessä. Käsittääkseni poliiseillakin on oikeus voimankäyttöön tarpeen vaatiessa ja saattavat saada noottia jos voimaa käytettiin tarpeettomasti.
Lapset ovat tämän auktoriteettitasojen alimpana eli eivät omaa oikeutta kurittaa ketään, koska lähtökohtaisesti heillä on vähiten kokemusta elämästä ja he tietävät vähiten mitä ovat tekemässä ja kykenevät vähiten rationaaliseen ajatteluun. (<--Yleistys. Joku lapsi voi olla varsin rationaalinen ajattelija ja joku aikuinen häntä vähemmän.) Ja tästä lasten keskenkasvuisuudesta johtuen fiksu vanhempi muistaa, että he eivät kasvata vain lapsia vaan tulevia aikuisia. Eli positiivinen vahvistus, sanallinen elämänohjeistus, ymmärrys ja hellyydenosoitukset ovat vähintään yhtä tärkeää kuin kuritus.
No sitten on niiden ulkopuolisten psykiatrian alan ammattiauttajien aika astua kehiin ja kaivaa esiin mistä on kyse. Luonnollisesti siis heidät olisi kutsuttu hätiin jo aiemmin, jos olisi vähänkään epäilystä, että syy on jossain muualla kuin lapsen asenneongelmassa. Siitähän kun saa jo paljon selville kysymällä lapselta ja puhumalla lapsen kanssa ja tarkkailemalla tätä varsinkin rikkeiden yhteydessä.
Joka välissä sanot ettei lasta saa pahoinpidellä mutta kun se ruumiillinen kuritus on pahoinpitelyä eli sinun väittämäsi kumoaa jo sinällään itsensä.
Yhdelläkään viranomaisella ei ole oikeutta ruumiilliseen kurittamiseen tai rankaisuun. Voimaa saa käyttää vain siinä määrin kuin on tehtävän suorittamiseksi, tuomioistuin antaa sitten rangaistuksen mutta sekään ei pahoinpitele.
Kun tätä asiaa ajattelee oikeasti järjen kanssa ja miettii miten maailma muuten toimii, niin sinun perustelusi ovat täysin kestämättömällä pohjalla. Miten sinä esimerkiksi voi tietää miten juuri tietty yksilö kokee pahoinpitelyn ja miten pahoinpitely vaikuttaa lapsen psyykkeeseen? Et tietenkään mitenkään.
Eli ainakaan sinulla selkäsauna ei edes olisi se viimeinen vaihtoehto...
millaisista rikkeistä teillä se selkäsauna tulee? Mikä on niin paha asia, että siitä pitää rangaista kivulla?
En viitsi pahoittaa mieltäni lukemalla tätä ketjua. Liian moni kuitenkin kehuu tietävänsä mitä tekee, samalla kun pahoinpitelee lastaan.
Lapsi on ihminen siinä kuin aikuinenkin. Kuinka moni pitäisi ihan ok:na esim. luunappien antamista omalle puolisolle tai ystävän tukistamista? Kuinka moni ei tuntisi oloaan nöyryytetyksi tällaisen "normaalin" ojentamisen jälkeen?
Eli ainakaan sinulla selkäsauna ei edes olisi se viimeinen vaihtoehto...
Alkaa olla minulta viimeisen viestin paikka, tämä keskustelu saa minut voimaan pahoin, mutta kysyn vielä että, millaisista rikkeistä teillä se selkäsauna tulee? Mikä on niin paha asia, että siitä pitää rangaista kivulla?
Ja ennen kuin joku tulee kritisoimaan siltä pohjalta, ettei minulla ole omia lapsia ja en siis voi mitenkään tietää mistä puhun...Olen työskennellyt vuosia kaikenikäisten lasten kanssa nimenomaan kasvatusteemaisesti, joten ei tarvitse kuin ottaa joku sadan kertotaulu niin tulee aika hyvä mielikuva siitä millaista se voisi olla omien lasten kanssa niin hyvässä kuin pahassakin, omien lasten joista on vastuussa yöt ja päivät seitsemän päivää viikossa kahdeksantoista vuoden ajan. (Plus tietysti näiden toisten lasten vanhempien kanssa tapahtuva kontakti joka myös on varsin opettavaista.) Eli en minä täällä uskomuksiani ja asenteitani vain itseeni ja tutkimuksiin perusta.![]()
Sanon sen verran, että on AIVAN eri asia kun on omia lapsia. Voi olla ettet sinäkään loppujen lopuksi pystyisi satuttamaan pienen lapsesi suloista siloista ruumista. Toivon ainakin niin, koko sydämeni pohjasta!
Sorry, mutta lapsella on keho!
Sanon sen verran, että on AIVAN eri asia kun on omia lapsia. Voi olla ettet sinäkään loppujen lopuksi pystyisi satuttamaan pienen lapsesi suloista siloista ruumista. Toivon ainakin niin, koko sydämeni pohjasta!