Nainen tai mies: Jos sinä olet se, joka teillä useimmiten tekee kotihommat, mitä puolisosi sanoo syyksi?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Omani tuossa totesi, että kun en minä koskaan käske tai pyydä häntä esimerkiksi siivoamaan. En tiennyt, olisko pitänyt itkeä vai nauraa; herran jestas, pitääkö mun käskeä puolisoa tekemään kotihommia omassa kodissaan? Luulisi sellaisen tulevan jo luonnostaankin.
 
Ei sen tartte sanoa mitään, se tekee pitkää päivää töissä..Tosin joskus kun olen asiasta siitäkin huolimatta kimpoillut, on tullut nimenomaan se vastaukseksi että en huomannut tai älynnyt/et pyytänyt, kyllä, miehille täytyy sanoa asioista erikseen eikä vain olettaa ja odottaa.
 
"..."
Kyllä usein pitää pyytää ja se on todella rasittavaa. Antaa "toimeksiantoja". Mutta miehen silmään asiat vaan ei tartu samallalailla ja jos haluan asian pois päiviltä ennen kuin hänen silmänsä sen tavoittaa, on parasta vaan pyytää. Mies käy päivisin töissä ja minä olen lapsen kanssa kotona, joten päävastuu kotihommista on minulla. Se mitä en ehdi tehdä päivän aikana, kuuluu molemmille.
 
"omena"
Mä olen päivät kotona, joten teen nyt suurimman osan kotihommista. Mies tekee oma-aloitteisesti silti paljon ja yhdessä tehdään viikkosiivous viikonloppuna, jos en ole ehtinyt sitä tehdä arkena. Kun meen töihin, kotihommat tehdään puoliksi.
 
"ups"
Ei ole ehtinyt, koska on ollut hulabaloo-ilta (minä siis olen ollut iltavuorossa töissä). Todellisuudessa on istunut tietokoneella siitä lähtien, kun kuopus on nukahtanut :)

Meillä on hiukan erilainen käsitys kotitöiden tekemisestä. Mutta mieheni tekee silloin kyllä kotitöitä kun haluaa lepytellä minua :)
 
miehensä vaimo
Minä kyllä liiton aliussa yritin käydä kaupassa ja laittaa ruokaa, mutta miehelle se ei koskaan kelvannut, vaan hän teki itse ruokaa. Mitäpä turhaa itse laittamaan ruokaa, kun mies sen kuitenkin tekee. Muutenkin hän on reipas ja rivakka, joten ihan kivaa, kun tottui siihen, etten tarvitse tehdä juuri mitään.
 
"vieras"
Minä olen meillä se, joka suurimmaksi osaksi kotityöt tekee. Tällä hetkellä olen äitiyslomalla, ja mies opiskelee. Satunnaisesti. Käytännössä siis käy opinahjossaan silloin, kun siltä tuntuu. Kotosalla siis on aika paljon, mutta tästä huolimatta nuo kotijutut jotenkin kummasti kaatuu mun niskaan. Mies toki osallistuu asioihin jonkin verran, mutta kieltämättä voisi osallistua enemmänkin. Syyksi mieheni on myöskin sanonut käskemisen/pyytämisen olemattomuuden ja minun ajatusmaailmaani taas ei moinen sovi. Siis että aikuista ihmistä pitäisi käskeä tai pyytää tekemään sellaisia arkipäiväisiä asioita, joiden tämän ikäisille ihmisille tulisi olla jo melkoinen itsestäänselvyys. Eli siis että kotihommat kuuluu kummallekin ja se tekee, kuka ehtii.

Ihana mies mulla toki on ja tuossa sairaana ollessani sain tosiaan huomata, että kotityöt oli tehtyinä ja lapsi hoidettuna.. :) Välillä sitä kuitenkin väsyy tässä arjen pyörityksessä, ja sitä myöten tympääntyykin.
 
[QUOTE="vieras";24733241]Omani tuossa totesi, että kun en minä koskaan käske tai pyydä häntä esimerkiksi siivoamaan. En tiennyt, olisko pitänyt itkeä vai nauraa; herran jestas, pitääkö mun käskeä puolisoa tekemään kotihommia omassa kodissaan? Luulisi sellaisen tulevan jo luonnostaankin.[/QUOTE]

niin luulisi..
 
"minä"
Isäni ei vapaaehtoisesti kykene tekemään kotihommia. Käskyt hän ottaa itseensä. Idiootti persoona hän on sanoisinko. Kun häntä käskee hän suuttuu ja alkaa lyödä "totuuksia" pöytään, kuinka hän aina tekee talon miestenhommat. Ruuvaa ruuvit tuoleihin, kokoaa kalusteet, laittaa öljyä saranoihin. Totuus on toinen. Joudun itse jatkuvasti muistuttamaan häntä, että milloin kokoat ton uuden tuolini tai milloin vaihdat pyörääni uuden renkaan. Voi jumalauta!!!! Rengas ostettiin jo puol vuotta sitten ja edelleen se on vaihtamana. Hän yrittää vedota kiireeseen. Tämä ei ole oikea syy, sillä hänellä on aikaa pilvin pimein onhan hän työtön, pitkäaikasityötön. En viitsi hän käskeä, koska olen alakynnessä häneen verrattuna ollessani hänen lapsensa. Jos minä käyn häntä ärsyttämään, niin hän saattaa vedellä uhkauksia pöytään, kuinka en saa tehdä sitä ja tätä vaikka puhuisin totuutta siitä kuinka saamaton hän on. Koitan siis muistutella välillä mutta en aina kehtaa niin suorasanaisesti, joka on helvetin ärsyttävää itsellekin. Mutta siis pointti oli se, että isäni ei tee kotihommia ns. naistenhommia (tiskaus, pyykinpesu, imurointi) vaan äiti joutuu tehdä aina nämä itse ja miestenhommatkin hoitii todella pitkällä viiveellä.
 
Miksi sen pitäisi sanoa jotain syyksi? Mä teen useammin koska mua häiritsee sotku nopeammin. Se laittaa esim. tiskit jos sitä häiritsee lattialle vyöryvät astiakasat. Oma on ongelmansa ken kokee tarpeelliseksi sotkuun puuttua.
 
"Tosimies"
niin luulisi..
Haistakaa nyt naiset... Se ei tule luonnostaan koska äidit ovat meidät niin kasvattaneet. Vittu että vetää hiileks ämmät jotka kyräilee ja on vittuuntuneita ku miehet ei tee kotihommia.

Vittu se on miehen rooli ja se tekee mitä lystää. Vittu mua vituttaa tommonen ininä. Ottakaa tossupaskamies sitten jos kerran haluutte, mut jos otatte tosimiehen niin älkää vinkuko kun ei se saatana ämmien hommia tee.
 
½ ja ½
puoliks tehdään miehen kanssa, ja kun mulla raskaus etenee, niin sitä mukaa teen (vointini mukaan kylläkin) vähemmän ja mies enemmän niinku viime raskaudessakin. :) TOIMII!

Esim. mä imuroin loppuviikosta, mies alkuviikosta. Mä hoidan pyykit, mies pääosin tiskit. ruoka laitetaan millon kumpikin. Lapsi hoidetaan yhdessä. :)
 
"vieras"
[QUOTE="Tosimies";24733377]Haistakaa nyt naiset... Se ei tule luonnostaan koska äidit ovat meidät niin kasvattaneet. Vittu että vetää hiileks ämmät jotka kyräilee ja on vittuuntuneita ku miehet ei tee kotihommia.

Vittu se on miehen rooli ja se tekee mitä lystää. Vittu mua vituttaa tommonen ininä. Ottakaa tossupaskamies sitten jos kerran haluutte, mut jos otatte tosimiehen niin älkää vinkuko kun ei se saatana ämmien hommia tee.[/QUOTE]
Tosimies ei ole kuvailemasi lainen. En ottaisi tollaista kusipäätä, jota kuvailit viestittäsi. Enkä otakkaan. Otan miehen, joka tekee kotityöt ja on kiinnostunut oikeasti perheen elämästä.
 
"..."
[QUOTE="Tosimies";24733377]Haistakaa nyt naiset... Se ei tule luonnostaan koska äidit ovat meidät niin kasvattaneet. Vittu että vetää hiileks ämmät jotka kyräilee ja on vittuuntuneita ku miehet ei tee kotihommia.

Vittu se on miehen rooli ja se tekee mitä lystää. Vittu mua vituttaa tommonen ininä. Ottakaa tossupaskamies sitten jos kerran haluutte, mut jos otatte tosimiehen niin älkää vinkuko kun ei se saatana ämmien hommia tee.[/QUOTE]

Tosimies ei ole synonyymi kusipäälle.
 
  • Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
[QUOTE="Tosimies";24733377]Haistakaa nyt naiset... Se ei tule luonnostaan koska äidit ovat meidät niin kasvattaneet. Vittu että vetää hiileks ämmät jotka kyräilee ja on vittuuntuneita ku miehet ei tee kotihommia.

Vittu se on miehen rooli ja se tekee mitä lystää. Vittu mua vituttaa tommonen ininä. Ottakaa tossupaskamies sitten jos kerran haluutte, mut jos otatte tosimiehen niin älkää vinkuko kun ei se saatana ämmien hommia tee.[/QUOTE]

...ja millanen on TOSIMIES?
 
[QUOTE="vieras";24733241]Omani tuossa totesi, että kun en minä koskaan käske tai pyydä häntä esimerkiksi siivoamaan. En tiennyt, olisko pitänyt itkeä vai nauraa; herran jestas, pitääkö mun käskeä puolisoa tekemään kotihommia omassa kodissaan? Luulisi sellaisen tulevan jo luonnostaankin.[/QUOTE]


tuota oon pohtinu monesti.. Missä on oma-aloitteisuus!?!?!? Me varmaan hukuttais paskaan jos itse en tajuisi siivota vaan ootan et joku käskee/pyytää..
 
ei miun miehen tarvii selitellä mitään, tekee niin pitkää päivää. eihän kukaan nyt keskellä yötä rupee siivoomaan. mut jos sattuu olemaan vapaata tai lyhyempi päivä mies kyllä siivoo ihan oma-aloitteisesti ja pesee lähes aina omat työvaatteensa. sovittiin jo vuosia sitten ett mie hoidan keittiön mies muut. nyt on toki joutunu itekkin vähän laajentamaan siivous reviiriä kun oon päivät kotona ja miehellä tosiaan pitkää päivää.
meillä miestä häirihtee enemmän pienki sotku kun minuu ja se kyllä siivoo sen ennemmin kun sanoo miulle mitään siitä.
 
Tehimiini harmaana
Mä teen meillä 95% kotitöistä, ja vielä ihan omasta vapaasta tahdostani. Mun mies tekee kuitenkin pitkää päivää töissä ja elättää mut ja meidän pojan, joten musta on vaan kohtuullista että mä hoidan kodin ja kaupassakäynnit yms. siihen liittyvän. Kyllä mun mies joskus esim. tyhjentää ja täyttää astianpesukoneen, mutta en mä kyllä häntä koskaan pyydä niin tekemään. Mies taas hoitaa meillä esim. nurmikon leikkaamisen ja lumenluonnin talvisin, ja musta tää on hyvä järjestely.

Eilen mua hellyytti mun mies kun hän valitteli että alaselkänsä on ollut jo monta päivää kipeä. Kysyin miksei ole pyytänyt hieromaan, niin vastaus oli jotain epämääräistä sopertelua tyyliin "no kun sä teet niin paljon kotona hommia muutenki ja viimeset kaks viikkoo oon ollu ylitöissäkin joka päivä niin en halunnu rasittaa sua". Must ase oli kauniisti ajateltu, mutta kyllä mua silti enemmän säälitti toisen kipeä selkä.
 
Minä yksinkertaisesti olen nopeampi. Miehen mielestä kaikkea ei tarvitse siivota just heti nyt. Hänen mielestään ruokailun aiheuttaman sotkun voi hyvin siivota tuuninkin päästä, kun on ensin vähän pötkötelty sohvalla. Minulla ei psyyke kestä likaisia astioita ja leivänmurusia kuin ehkä 5min, joten siivoan itse... ja joskus motkotan :ashamed:
 
Itse olen meillä se, joka tekee enemmän kotitöitä. Tämä johtuu siitä, että mies opiskelee, ja itse kotosalla vauvan kanssa. Minunhan ne siis on järkevintä tehdä, etteivät jää roikkumaan. Muutenkin kyllä pidän kotitöistä, että sinänsä ongelmaa ei asian kanssa ole. Välillä sitä väsyy, ja miehen tekemättömyys harmittaa. Meilläkin pitää toista puoliskoa pyytää tai käskeä tekemään kotitöitä, muuten hän ei niitä tee, ellen sitten ole kipeänä.
 
.........
mä teen tällä hetkellä suurimman osan kotihommista, syy että olen pitkällä sairauslomalla ja mies käy vuorotöissä.

Jos mies tekee suurimman osan kotihommista, syy on siinä että mä olen niin kipeä, esim. ollut leikkauksessa että en kykene mitään tekemään.

Mun mies ei ole koskaan yrittänyt luistaa kotihommista. Ei ole kotitöistä tarvinnut meillä koskaan riidellä :)
 
Miksi sen pitäisi sanoa jotain syyksi? Mä teen useammin koska mua häiritsee sotku nopeammin. Se laittaa esim. tiskit jos sitä häiritsee lattialle vyöryvät astiakasat. Oma on ongelmansa ken kokee tarpeelliseksi sotkuun puuttua.
Noinkin. Meillä on molemmilla omat jutut mitkä häiritsevät aiemmin kuin toisella ja luonnollisesti siis puututaan niihin ensin itse (tai tarpeen mukaan sitten pyydetään toiselta apua jos ei itse jostain syystä pysty). Kuten sanottu, ongelma on sillä jota sotku häiritsee.

Muuten yleisesti tällä hetkellä teen valtaosan kotitöistä. Miehen kannasta en tiedä, mutta itse perustelen sitä sillä että olen kotiäitinä ja mies töissä, eli minulla on paremmin aikaa noihin käytettäväksi.
 

Yhteistyössä