Onko ammatillinen itsemurha jäädä äitiyslomalle heti valmistumisen jälkeen?

Vaikka en ole raskaana, olen varmaan tehnyt ammatillisen itsemurhan. Keväällä valmistuin merkonomiksi, mutten saanut yrityksistä huolimatta edes kaupan kassan hommia, joten siitä turhautuneena aloitin uuden koulun, nimittäin maalarikoulun. Toivon että pintakäsittelijänä olisi sitten ainakin töitä. :)
 
=)))
Vaikka en ole raskaana, olen varmaan tehnyt ammatillisen itsemurhan. Keväällä valmistuin merkonomiksi, mutten saanut yrityksistä huolimatta edes kaupan kassan hommia, joten siitä turhautuneena aloitin uuden koulun, nimittäin maalarikoulun. Toivon että pintakäsittelijänä olisi sitten ainakin töitä. :)
Ompahan vaihtoehtoja, Nim. 3 tutkintoa suorittava ja 4 vielä ehkä tulossa tähän samaan syssyyn. Sitten on papereita tarpeeksi siihen mitä haluan =)
 
"vieras"
Mä olen tehnyt näin. Ja itse asiassa menee yhteensä 4 vuotta valmistumisesta ennen kuin yritän työelämään ja todennäköisesti jään sitten 6 kk-1 v jälkeen uudelleen hoitovapaalle ja mies menee takaisin töihin. Todennäköisesti siis hoidamme pienimmänkin kotona 3-vuotiaaksi, mutta vaihdamme välillä kotivanhempaa. En usko, että on mitään peruuttamattoman kamalaa. Oon tehnyt vähän keikkaa hoitovapaalla välillä ja alalla on töitä ja mulla on tuplamaisterin paperit. En jaksa stressata asiaa, koska lapset nyt ovat tupsahtaneet elämään ja elämäni on ollut nämä vuodet aivan ihanaa.
 
"vieras"
Ei välttämättä. Kyllähän sitä työkokemusta kartutetaan jo opiskeluaikana harjoitteluissa ja samalla luodaan niitä suhteita, joten jos on osannut pelata korttinsa oikein, ei todellakaan ole mikään ongelma saada töitä lapsenhankinnan jälkeen.
 
vastavalmistunut
[QUOTE="vieras";24724156]Järkevintä olisi hankkia työpaikka heti koulun jälkeen ja hankkiutua raskaaksi vasta sen jälkeen, kun on aloittanut työt tai kun nimi on työsopimuksessa.[/QUOTE]

No kävipä mulla tuuri kun ei ole vielä tärpännyt. Töitä sain juuri.
 
=)))
Toivon myös että jos koulutuksillani erottuisin muista työntekijöistä. Esim yhdistettynä myyjä ja maalarin tutkinnot, olisit varmaan hyvä maalimyyjä :)
Näimpä, ja osaat myydä työtäsi paremmin kuin pelkkä maalari, jolla ei välttämättä ole tietotaitoa käsitellä erilaisia asiakkaita ja niiden tarpeita. Esim. Yrittäjänä joutuu virallisesti myymään itsensä niin siitä on iso hyöty uralla.
 
se joku
Toivon myös että jos koulutuksillani erottuisin muista työntekijöistä. Esim yhdistettynä myyjä ja maalarin tutkinnot, olisin varmaan hyvä maalimyyjä :)
Perustiedot sulla olisi varmaan sen 3 vuoden poissa olon jälkeen hallussa, mutta se käytännön tuoma kokemus...
Ja mieti kuinka paljon kaupankin ala ja esim maalit kehittyvät siinä kolmessa vuodessa.
Ennen lasten hankkimista vasta valmistuneena kannattaisi MINUN mielestäni hankkia ensin myös sitä käytäntöä, pelkkä teoria kun ei tuo ammattitaitoa.
 
Yrittäjän näkökulmasta
Riippuu alan kilpailutilanteesta ja esim. siitä, kuinka nopeasti opiskeluaikana hankittu tieto "vanhentuu".
Toisaalta itse palkkaisin yrittäjänä mieluummin jo äitiysloman pitäneen kokemattoman henkilön kuin sellaisen, jonka tavoitteena on saada työsopimus allekirjoitetuksi ja ryhtyä heti hankkimaan lapsia. Eli riippuu myös siitä, työllistytkö yksityiselle vai julkiselle sektorille.
 
[QUOTE="xxx";24724317]Miten muuten Anatolia teillä päin on vastavalmistuneiden rtg-hoitajien työllistyminen? Pääseekö kaikki töihin?[/QUOTE]
Emmätiiä...kaikki viime keväänä valmistuneet pääsi ainakin mun tietääkseni samantien töihin. Osa hakeutui tosin pk-seudulle. Työtilanne on käsittääkseni ihan hyvä. Ja parantuu entisestään; 2013 valmistuu (jos valmistuu) T-sairaalan laajennus, ja se työllistää paljon rönäreitä.
 
Näimpä, ja osaat myydä työtäsi paremmin kuin pelkkä maalari, jolla ei välttämättä ole tietotaitoa käsitellä erilaisia asiakkaita ja niiden tarpeita. Esim. Yrittäjänä joutuu virallisesti myymään itsensä niin siitä on iso hyöty uralla.
Niin, ja moon haaveillut myös omasta yrityksestä, eli siihenkin on jo tietotaitoa. Eli oli merkonomi koulusta (ja lukiosta) jotain hyötyä, vaikka itse ammattia paljaaltaan taida tulla.
 
Perustiedot sulla olisi varmaan sen 3 vuoden poissa olon jälkeen hallussa, mutta se käytännön tuoma kokemus...
Ja mieti kuinka paljon kaupankin ala ja esim maalit kehittyvät siinä kolmessa vuodessa.
Ennen lasten hankkimista vasta valmistuneena kannattaisi MINUN mielestäni hankkia ensin myös sitä käytäntöä, pelkkä teoria kun ei tuo ammattitaitoa.
Mulla on nyt tässä aikaa hankkia kokemusta ainakin maaleista, koska niitten kanssa koulussa joka päivä ollaan tekemisissä, ainakin tässä jaksossa. Myös tasoitteet ovat tulleet tutuksi. Ensi jaksossa varmaan tapetoinninkin perusteet tulevat tutuksi.
 
se joku
Mulla on nyt tässä aikaa hankkia kokemusta ainakin maaleista, koska niitten kanssa koulussa joka päivä ollaan tekemisissä, ainakin tässä jaksossa. Myös tasoitteet ovat tulleet tutuksi. Ensi jaksossa varmaan tapetoinninkin perusteet tulevat tutuksi.
Juu ehkä näin, mä puhun nyt siitä työelämän käytännöstä ja kokemuksesta. mäkin opin aikoinaan koulussa paljon hienoja juttuja eri vimpaimista ja vempaimista ja aineista, mutta tämä tieto ei korvaa työssä saatavaa kokemusta ja tietotaitoa, siihen ei koulujen pienet työssä oppimisjaksot riitä.

jos nyt pitää päteä, niin voin sanoa että vasta kun olet tehnyt töitä semmoisen 2-5 vuotta ellei enemmäkin rupeaa sulla olemaan ammatillinen ote niihin hommin mitä teet.
 
Juu ehkä näin, mä puhun nyt siitä työelämän käytännöstä ja kokemuksesta. mäkin opin aikoinaan koulussa paljon hienoja juttuja eri vimpaimista ja vempaimista ja aineista, mutta tämä tieto ei korvaa työssä saatavaa kokemusta ja tietotaitoa, siihen ei koulujen pienet työssä oppimisjaksot riitä.

jos nyt pitää päteä, niin voin sanoa että vasta kun olet tehnyt töitä semmoisen 2-5 vuotta ellei enemmäkin rupeaa sulla olemaan ammatillinen ote niihin hommin mitä teet.
Ymmärrän/tiedän sen, mutta on se hyvä osata silti jotain perusjuttuja, ettei töissä mene vaan koko päivä ihmettelyyn siitä mitä sun edes teoriassa pitäisi tehdä. Ja haluan kokemusta maalarin hommista ja elättelen toiveita kesätöihin pääsystä.

Onneksi myös meillä on koulussa paljon käytännönkin tunteja oikeissa kohteissa, eikä olla vaan koululla maalaamassa sitä 1x2m seinää. :)
 
huvie
Korkeakoulutetuille (ei amk) se taitaa vähän olla, riippuen alasta ja siitä, miten on onnistunut verkostoitumaan ja tuomaan osaamistaan esille opiskeluaikana. Tuskin esim. sairaanhoitajan tarvitsee tuollaista miettiä, niille nyt löytyy töitä aina, sehän ei sinänsä ole mikään ura-ammattikaan, vaan suorittavaa työtä, siksikin helpompi tilanne.

Itse valmistun filosofian maisteriksi eräältä luonnontieteen alalta ja ei kyllä ole mielessä lisääntyä heti ensimmäisenä juurikin tuosta syystä. Lapsia tehdään sitten, jos saadaan töitä. Tämän mä olen itselleni luvannut, musta ei tule sossuäitiä, ainakaan lähtökohtaisesti. Niin paljon en lasta halua.
 
"vieras"
Monilla aloilla voi käydä vähän niin kuin silloin, kun hankkii ajokortin, mutta ei syystä tai toisesta alakaan ajaa autoa. Menee tatsi, tulee araksi, kynnys nousee. Tietty rutiini voisi olla hyvä hankkia pohjalle, sen varassa pärjää sitten ä-loman jälkeenkin.
 

Yhteistyössä