Koira-ihmiset apuja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hermot menee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hermot menee

Vieras
Meillä on 2-vuotias toyterrieri narttu, joka tuli meille puolisen vuotta sitten. Aikuiseen koiraan päädyimme sen vuoksi, ettei tarvi opettaa sisäsiistiksi jne.

Miehellä on mennyt jo ajat siiten hermot tuohon koiraan (alunperin suostui minun vuokseni sen hankkimiseen) ja mullakin pikkujiljaa alkaa kärsivällisyys loppua..

Koira ei suostu aina ulkoillessa kakkaamaan. Ei ole oikeastaan mitään merkitystä, kuinka pitkästä lenkistä on kyse, kakkaa jos sattuu huvittamaan. Käydään ulkona 3-4 kertaa päivässä. Ja sitten se kakkaa sisälle. Yleensä yöllä tai muuten salassa minulta. Yleensä kakkaa kylppäriin, mikä sikäli on ihan jees, että sieltä on helppo siivota, mutta minun mielestäni koiran kuuluu hoitaa tarpeensa ulos!

Poissa ollessani, ei kuitenkaan joka kerta(ja välillä öisin) pissaa sisälle. Yleensä lasten vaatteiden päälle, lasten sänkyyn, lasten matolle jne. Eli on ilmeisesti mustasukkainen lasten saamasta huomiosta kun protestoi lasten tavaroihin? Ja joskus on myös omat vaatteeni ovat saaneet pissa-käsittelyn jos ovat unohtuneet lattialle :/

Välillä on muutaman viikon kausia, ettei tee mitään sisälle ja sitten taas jatkuvasti paskoo tänne eikä tee mitään ulos. Normaalisti kyllä lenkillä pissaa monta kertaa.

On ollut hoidossa yhdestä yöstä viikkoon muutamassa eri paikassa, missä ei pieniä lapsia, eikä ole ikinä hoidossa ollessaan tehnyt mitään sisälle, vaikka ulkoiluvälit ovat olleet hoidossa pitempuä kuin kotona.

Oon ajoittain pitäny koiraa öisin pienemmässä tilassa ja auttaa hetkellisesti, mutta sitten taas alkaa koko rumba alusta. Pitäiskö tuota pitää joka yö erillään? Siellä sitten vaan vinkuu ja haukkuu niin, ettei itse saada nukuttua.

Oon miettinyt, että jos pidän koiraa remmissä sisällä yötä päivää itseeni kytkettynä, mutta kuinka kauan tätä pitäis tehdä, että auttais? Ja auttaako se kuitenkaan, kun tänään tuli vessaan kun pesin pojan kakkapyllyä, ihan pokerina pissaamaan siihen jalkojeni juureen!

Jokaisen pissan ja kakan jälkeen ulkona kehun ihan älyttömästi, herkuista ei välitä, että niillä voisi palkita. Oon myös koittanu opettaa käskystä kakkaamista, mutta tuntuu että tottelee siinäkin silloin kun sattuu huvittamaan.

Edellisessä kodissa ei kuulemma ollut moista ongelmaa (ei myöskään pieniä lapsia) paitsi kuulemma tosi kylmällä ilmalla kun eivät raskineet viedä koiraa ulos, ettei raukka palellu. Ja silloinkin kuulemma teki sisälle paperille. Koitin sitäkin, että jos ei ollut koko päivänö kakannut, laitoin paperin kylppärin lattialle, mutta eihän sinne sitten ikinä mitään tule.

Ollaan paljon ihan kotosalla, mutta hirvittää jo etukäteen se aika, kun menen töihin ja koira joutuu olemaan yksin, kuinka paljon sitten tekee tarpeitaan tänne. Ja kun tulee talvi ja tiedän ettei se halua ulkona liikkua metriäkään, joudun sitä väkisin ulkoiluttamaan :/

Minusta on alkanut tuntumaan, että koiran olisi kaikista paras jollain yksinäisellä naisella, joka ottaisi koiran mukaan joka paikkaan, antaisi nukkua vieressä ja sylittelisi paljon. En haluaisi koirasta luopua, mutta kärsiikö tuo nyt meillä ihan kamalasti vai olisiko jostain vielä apua, ettei koira liikaa stressais ja protestois.

Mitään logiikkaa en koiran käytökselle keksi, että olisiko saanut jotenkin vähemmän huomiota yms. silloin kun sisälle tekee tarpeitaan.

Auttakaa!

Voi vitsi, voin vaan kuvitella kuinka raivoon toi voi sut saada.

Meillä on jo 7-vuotias koira (pieni) joka alkoi kohdunpoiston jälkeen tekemään tarpeitaan sisälle, mutta aina vain öisin. Olen nyt 2 viikkoa pitänyt koiran yön kylpyhuoneessa, sillä on omapeti ja vesi siellä. Ei ole tehnyt kylpyhuoneeseen yhtään kakkaa tai pissaa. Varmaankin siksi koska se yleensä teki tarpeet yöllä aina samaan kohtaan eteisen lattialle.
Meillä on 1v 6kk ikäinen lapsi ja vauva syntymässä, ajattelin säästäväni omia hermoja aamulla kun ei ole kakka kasaa tai pissa lätäkköä odottamassa, mielummin juuri pesen ne sitten kylppärissä pois.

Koira ei kylläkään hauku/vingu kylpyhuoneeseen jäädessään. Voisitte vaikka kokeilla sitä rauhottavaa ainetta joka asennetaan pistorasiaan, saa eläin kaupoista tai apteekista. Jos laittaisitte kanssa yöksi nukkumaan kylpyhuoneeseen.

Tsemppiä ihan kauheesti !!!

Säännölliset ruoka-ajat auttavat. Ruoka kaksi kertaa päivässä aamulla ja illalla/iltapäivällä. Samoihin kellon aikoihin. Kallistuisin tuohon että iltaruoka olisi iltapäivällä että ehtii tarpeensa tekemään ennen yötä (kakka)
Kokeile samaa kuin pennuilla eli ulos leikin, nukkumisen ja syömisen jälkeen. Kehut kun tekee tarpeensa. Jos tekee sisälle et huomioi koska huomiotta jättäminen on koiralle rangaistus.

Joo noista ruoka-ajoista oon todennut, että annetaan vain kerran päivässä, aamulla. Ja täytyyki alkaa taas muistaa ottaa ruoka pois jos sitä ei heti syö...

Ja en oo tosiaan huomioinu koiraa mitenkää kun on sisälle jotain tehny. Mut selkeästi tuntuu, että tekee noita protesti-mielessä ja fyysisesti kykenee olemaan tekemättä tarpeitaan sisälle.

Oonko ihan kamalan julma jos ottaisin vesikupinkin öisin pois?

[QUOTE="A p";24706744]Joo noista ruoka-ajoista oon todennut, että annetaan vain kerran päivässä, aamulla. Ja täytyyki alkaa taas muistaa ottaa ruoka pois jos sitä ei heti syö...

Ja en oo tosiaan huomioinu koiraa mitenkää kun on sisälle jotain tehny. Mut selkeästi tuntuu, että tekee noita protesti-mielessä ja fyysisesti kykenee olemaan tekemättä tarpeitaan sisälle.

Oonko ihan kamalan julma jos ottaisin vesikupinkin öisin pois?[/QUOTE]

Et ole, ainakaan mun mielestä. Me otettiin kanssa kuppi pois yöksi aluksi, juo sitten aamulla jos on jano. Koira saa nukkua yöt :)

Kyllä voi otaa yöksi pois jos kumminkin on siellä kylppärissä/missä onkin yönsä niin tuskin tulee toisen kauheasti hengästyttä siellä :D /maratoonia vedettyä :D ootko koittanu laittaa sanomalehtä ja kokeillu jos sille tekis tarpeensa? Vois ainakin aluks auttaa jos edes siihen tekis eikä matoille yms. Ettei tarvis koko ajan siivoilla. Voi tuo protestiakin olla,oliko entisessä perheessä lapsia? Voi olla huomion hakua? Jos jostain löytää aikaa niin ainakin se puoli tuntia päivässä keskittää koiraan leikkimiseen tms.

Poissa ollessani, ei kuitenkaan joka kerta(ja välillä öisin) pissaa sisälle. Yleensä lasten vaatteiden päälle, lasten sänkyyn, lasten matolle jne. Eli on ilmeisesti mustasukkainen lasten saamasta huomiosta kun protestoi lasten tavaroihin?

Ei, ei noin. Koirat eivät harrasta mitään juonitteluja mustasukkaisuuden tähden, koska ne eivät ole sellaiseen riittävän älykkäitä. Mieti nyt itsekin: sanoit, ettet reagoi koiran sisälle tekemisiin millään lailla, joten miten koira edes tietäisi, että matolle kakkaamalla se voi "protestoida" sua vastaan? Koiran pitäisi ensin kärsiä siitä, ettei ole huomion keskipisteenä, sitten ymmärtää, että lapset menevät edelle, sen jälkeen tajuta, että arvojärjestys on sun valintasi, sitten tahtoa sulle mielipahaa valintasi tähden, sen jälkeen hoksata kakkaamisen vaikutus suhun ja sitten vasta päättää odottaa sopivaa hetkeä, että voi pökäleen lattialle vääntää. Joo, ei onnistu koiralta.

Eroahdistukselta toi kuulostaa, joten etsi apua sen perusteella. Laita feromonihaihdutin seinään, opeta yksinjäämisen olevan arkinen juttu, älä hyvästele koiraa lähtiessäsi tai riemastu palatessasi kotiin. Rajaa koiran olotila kun se jää yksin. Palkkaa leikillä ulos kakkaamisesta, jos namit eivät kerran tehoa. Noin mä lähtisin eteenpäin.

[QUOTE="palma";24707040]Ei, ei noin. Koirat eivät harrasta mitään juonitteluja mustasukkaisuuden tähden, koska ne eivät ole sellaiseen riittävän älykkäitä. Mieti nyt itsekin: sanoit, ettet reagoi koiran sisälle tekemisiin millään lailla, joten miten koira edes tietäisi, että matolle kakkaamalla se voi "protestoida" sua vastaan? Koiran pitäisi ensin kärsiä siitä, ettei ole huomion keskipisteenä, sitten ymmärtää, että lapset menevät edelle, sen jälkeen tajuta, että arvojärjestys on sun valintasi, sitten tahtoa sulle mielipahaa valintasi tähden, sen jälkeen hoksata kakkaamisen vaikutus suhun ja sitten vasta päättää odottaa sopivaa hetkeä, että voi pökäleen lattialle vääntää. Joo, ei onnistu koiralta.

Eroahdistukselta toi kuulostaa, joten etsi apua sen perusteella. Laita feromonihaihdutin seinään, opeta yksinjäämisen olevan arkinen juttu, älä hyvästele koiraa lähtiessäsi tai riemastu palatessasi kotiin. Rajaa koiran olotila kun se jää yksin. Palkkaa leikillä ulos kakkaamisesta, jos namit eivät kerran tehoa. Noin mä lähtisin eteenpäin.[/QUOTE]

Kiitos tästä näkökulmasta!

Täytyypä tutkia tuota feromoni-haihdutinta.

En ikinä hyvästele koiraa lähtiessäni, ja pyrin olemaan kiinnittämättä huomiota kun tulen kotiin.

Auttaako tuo koiran tilan rajaaminen jonkun ajan kuluessa vai onko tuo loppuelämän juttu?

Täytyy jotain leikkiä koittaa keksiä ulos kakkaamisen palkinnoksi kehujen lisäksi.on vähän hankala tapaus tuon leikkimisenkin suhteen, kotona ainoa lelu on iso pölyhuiska, jolla suostuu leikkimään. Ei todellakaan mitään köysiä, palloja, keppejä jne.ala vetelemään. Ei ehkä viitsi tuota pölyhuiskaa alkaa lenkeillä raahailemaan mukana..

Lisää kommentteja otetaan vastaan ja hyviä vinkkejä myös :)

Yhteistyössä