Koira pissii sisälle, apuja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tuukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tuukka"

Vieras
Meillä on 7kk ikäinen sekarotuinen koira, joka ei millään opi sisäsiistiksi. Koira pääsee ulos 5-7 kertaa päivässä, tekee ulos pissat ja kakit. Ollaan nyt eristetty koira keittiöön, kun ei enää jaksettu siivota niitä pissoja milloin mistäkin, ja meillä on remontti menossa olohuoneessa niin ei tunnu mukavalle ajatukselle että remontin keskellä astuu vielä pissalammikkoon.

Koir pystyy pidättämään, on ollut useita öitä pissaamatta sisälle. Aluksi, kun laitettiin keittiöön, ei pissannut sinne ollenkaan. Mutta sitten se alkoi taas. Useimmiten pissaa silloin kun kuulee että me ihmiset tehdään jotain, esim syödään tai muuten vietetään aikaa yhdessä, eli kiusapissoja. Esim lasten koulupäivän aikana ei pissaa sisälle, eikä silloin kun lapset on koiran kanssa kotona, mutta kun tulen kotiin, vaikka koira olis juuri ollut ulkona, tekee sisälle jos en heti huomioi koiraa.

Mitä vaihtoehtoja vois kokeilla? Alkaa olla hermot ihan loppu tuohon pissimiseen. Olis kiva jos koiraa vois pitää vapaana kotona ilman että tarvii pelätä pisulammikoita (nykysellään siis pääsee seurustelemaan vain hihnassa, jolloin pystyn vahtimaan koko ajan mitä tekee), ei tunnu miellyttävälle eristää koiraa keittiöön yksin.

Koira siis toyvillakoiran ja yorkshiren terrierin miksaus.

Koira yhdistää pissaamisen sinuun ja kehuihin. Kun tulet kotiin ja vaikka ei olisi hätäkään, tekee pissan kun niin on tapahtunut usein ja siitä on saanut kehuja. Ei vielä ymmärrä eroa siinä tuleeko se ulos vai sisälle. Ehkä toimettomana ja huomionhakuisena pissaa myös teidän seurustellessa sisälle jotta saisi "hyvä poika, hyvä tuttö" kehut ja rapsutukset hienosta saavutuksesta.

Se 5-7 kertaa ei välttämättä riitä. Eristäminen ei kuulosta hyvältä.

Viekää useammin, luultavasti oppii yks kaks sisäsiistiksi. Voi viedä kuukauden tai muutaman. Tsemppiä.

Onko koirasi siis tyttö, kun pisulammikoista puhut? Kuules pelkään pahoin, että tuosta ongelmasta et pääse eroon. Jotkut pikkukoirat vaan merkkailevat sisällä. Meillä on kaksi koiraa, joista toinen uros on chihun ja venäjäntöyn mix. Se merkkailee ihan kaikkea ja saattaa merkata tyynynikin sillä aikaa, jos käyn yöllä vessassa. Ärsyttäähän tuo, mutta minkäs teet, olen jo tottunut ;)

Onko koirasi siis tyttö, kun pisulammikoista puhut? Kuules pelkään pahoin, että tuosta ongelmasta et pääse eroon. Jotkut pikkukoirat vaan merkkailevat sisällä. Meillä on kaksi koiraa, joista toinen uros on chihun ja venäjäntöyn mix. Se merkkailee ihan kaikkea ja saattaa merkata tyynynikin sillä aikaa, jos käyn yöllä vessassa. Ärsyttäähän tuo, mutta minkäs teet, olen jo tottunut ;)

hyi :(

Koira on uros, mutta ei nosta koipea.

Koiran kanssa vietetään kyllä aikaa, sen kanssa ollaan keittiössä, se otetaan usein sieltä muihin tiloihin, mutta joutuu silloin olemaan hihnassa, että voidaan vahtia mitä tekee.

Yleensä koira liruttaa sisälle aika pian siitä kun on päässyt ulos, eli en usko sillä edes olevan hätä, lammikot on aika pieniä.

Mä en aio tottua siihen että koira pissaa sisälle, vaan sen on opittava siistiksi.

[QUOTE="tuukka";28871408]Koira on uros, mutta ei nosta koipea.

Koiran kanssa vietetään kyllä aikaa, sen kanssa ollaan keittiössä, se otetaan usein sieltä muihin tiloihin, mutta joutuu silloin olemaan hihnassa, että voidaan vahtia mitä tekee.

Yleensä koira liruttaa sisälle aika pian siitä kun on päässyt ulos, eli en usko sillä edes olevan hätä, lammikot on aika pieniä.

Mä en aio tottua siihen että koira pissaa sisälle, vaan sen on opittava siistiksi.[/QUOTE]

kokeilisit ensin vaippaa, jos haluaa tosiaan vain huomiota liruttamisella.

Alkuperäinen kirjoittaja yäääk;28871405:

Kuules, onhan se yäk mutta minkäs teet. Koirani nostaa koipeaan, joten ei tule varsinaisia lammikoita vaan merkkausjäljet. Ja se ei nosta koipeaan minun nähteni koskaan, vaan ainoastaan salaa. En ole ikinä saanut sitä kiinni verekseltään. Koska se muuten on ihana koira, niin annan sitten asian olla näin. Toki makkari ja sänky haisee kuselle. Uuden sängyn osto ei kannata. Kaikkeen näköjään tottuu :D

[QUOTE="tuukka";28871408]Koira on uros, mutta ei nosta koipea.

Mä en aio tottua siihen että koira pissaa sisälle, vaan sen on opittava siistiksi.[/QUOTE]

Hihnassa :O

Kyllä meillä uros tuossa iässä vielä tarvitsi enempi ulkoiluja.. muuten tuli niitä lirulammikoita. Koipea alkoi nostamaan vajaan 10kk ikäisenä muistaakseni.. oli vähän aiemmin oppinut täysin siistiksi. Huomiota tuntui välillä hakevan ja eipä se nyt paha ollut parit rapsutukset antaa kotia tullessa jne.. pentu kun tarvitsee ihmisten seuraa.
Eristäminen ei varmaan paranna asioita.. eikä hihnassa pitäminen sisätiloissa kun keittiöstä kaveri otetaan mukaan laumaan muihin tiloihin. Alkaa varmaan enempi vaan pissalla hakemaan huomiota.. Me annettiin lammikon aina hetki olla (kyllä jäi laminaattiin muutama jälki mutta lattiaremppa oliki tulossa pennun jälkeen vasta) eikä siis reagoitu mitenkään heti kun huomattiin liruttelu. Huomiota, rapsuttelua sai aina muulloin mutta pisun jälkeen kuljettiin ohitse jne :) tuntui tehoavan meidän karvakorvaan parissa vkossa..

kusi teillä ainakin lemuaa!

Kiusapissoja, wtf? Kuvitteletko oikeasti koiran osaavan ajatella, että jaahas, jään paitsi jostain mukavasta, joten menenpä kuselle, jotta omistajaa harmittaa sitten kun se huomaa joutuvansa siivoushommiin? Koira elää hetkessä, se ei taatusti osaa muodostaa tuollaisia kostonhimoisia päättelyketjuja.

Usein koirille pissaaminen on eräänlainen nollaustilanne ja sijaistoiminto. Kun koiran päästää autosta, se usein ekana juoksee lähimpään puskaan pissalle. Usein se ei olekaan tapa merkata, että nää on mun tilukset, vaan lorottamalla koira ostaa itselleen muutaman hetken aikaa paikallistaa itsensä ja tsekata uusi tilanne. Todennäköisesti sisälle pissaaminen kertoo vain siitä, että koiraa ahdistaa jäädä tapahtumien ulkopuolelle ja se keksii itselleen rauhoittavan sijaistoiminnon parantaakseen oloaan.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
[QUOTE="palma";28871867]Kiusapissoja, wtf? Kuvitteletko oikeasti koiran osaavan ajatella, että jaahas, jään paitsi jostain mukavasta, joten menenpä kuselle, jotta omistajaa harmittaa sitten kun se huomaa joutuvansa siivoushommiin? Koira elää hetkessä, se ei taatusti osaa muodostaa tuollaisia kostonhimoisia päättelyketjuja.

Usein koirille pissaaminen on eräänlainen nollaustilanne ja sijaistoiminto. Kun koiran päästää autosta, se usein ekana juoksee lähimpään puskaan pissalle. Usein se ei olekaan tapa merkata, että nää on mun tilukset, vaan lorottamalla koira ostaa itselleen muutaman hetken aikaa paikallistaa itsensä ja tsekata uusi tilanne. Todennäköisesti sisälle pissaaminen kertoo vain siitä, että koiraa ahdistaa jäädä tapahtumien ulkopuolelle ja se keksii itselleen rauhoittavan sijaistoiminnon parantaakseen oloaan.[/QUOTE]

:laugh:

Tässä on täydellinen esimerkki siitä, että koiranpentuja ei pitäisi myydä kokemattomille ihmisille. Ei ainakaan ilman pakollista koirakoulua. Jos koiran haluaa niin sitten aikuinen peruskoulutettu koira.

Kuules, onhan se yäk mutta minkäs teet. Koirani nostaa koipeaan, joten ei tule varsinaisia lammikoita vaan merkkausjäljet. Ja se ei nosta koipeaan minun nähteni koskaan, vaan ainoastaan salaa. En ole ikinä saanut sitä kiinni verekseltään. Koska se muuten on ihana koira, niin annan sitten asian olla näin. Toki makkari ja sänky haisee kuselle. Uuden sängyn osto ei kannata. Kaikkeen näköjään tottuu :D

No kyllä näköjään tottuu! Huhhuh. En minä katselisi kauan mitään elikkoa jos joutuisin jatkuvasti nukkumaan kusessa sen takia. Hyi helvetti. Ei ole hyväksyttävää että koira merkkailee sisälle, oli se iso tai pieni koira. Taitaa olla johtajuusongelmia?

Yhteistyössä