Itse tehty kantoliina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kahden mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kahden mamma"

Vieras
Onko kukaan tehnyt itse kantoliinaa? Ikeassa myydään kivoja kankaita edullisesti, ostin ja kokeilin tehdä, nyt tuntuu että kangas saattoi olla liian paksua ja tönkköä :(
Millaisesta kankaasta olette tehneet liinoja? Trikoista en halua, lapsi on minusta liian iso jo trikoo liinaan, en tykkää sellaisella kantaa.

Tunenpa yhden, joka kutoi kankaankin itse :D Ongelma TSI liinassa lienee se, että kangaskaupoissa ei kauheasti myydä liinoihin parhaiten soveltuvia kankaita. Periaatteessa kantoliinan voi tehdä mistä vaan, mutta käytännössä käyttömukavuus riippuu aika paljon siitä kankaan laadusta. Kangaskaupoissa (ja siellä ikeassa) myydään pääasiassa kodintekstiileitä ja vaatteisiin sopivia kankaita, joilla ei ole kauhean hyviä kanto-ominaisuuksia.

Saksi parivuoteen lakana pituussuunnassa sopivan levyisiin osiin ja ompele tarpeisiisi nähden riittävän monta peräkkäin. Tee yhdistyssaumoista riittävän vahvat. Lopuksi siksakkaa koko höskä ympäri.

Meillä tuollainen toimi tosi hyvin.

Mä tein vinoon kudotusta puuvillakankaasta- vähän sellaisesta farkkukankaan tapaisesta. Liinalla oli pituutta 5m- enkä raaskinut ostaa niin pitkää pätkää kangasta vaan ostin 2,5m ja ompelin keskeltä yhteen(kuviot-meidän liinassa raidat kohdilleen). reunat huolittelin ompelukoneella. Liinan keskelle ompelin muistaakseni taskun ylijääneestä kankaasta. Ylijääneestä kankaasta tuli myös vauvalle lippis ja shortsit. Reunat leikkasin vinoon (solmusta tuli pienempi)- en nyt valitettavasti muista liinan leveyttä, mutta netti on pullollaan ohjeita. Minusta lakanakangas on liian heppoinen liinaksi- ihan pienellä vauvalla menee. Tukevammassa versiossa lasta voi kantaa pidempään. Jos saat jonkun kimppaan hankkimaan kangasta, niin saisitte molemmat ilman keskiommelta liinat- ellet sitten muuten tarvitse piiiiitkäää pätkää kangasta :D

Hmmm.. lakanakangas on minusta turhan löperöä, halusin jotain tukevampaa. Edellinen liina on jotain lakanakangasta ja se rulaantuu helposti ja alkaa painamaan. Noh kokeilen nyt vähän aikaa tuota viritelmää ja teen sitten seuraavan jos ei tunnu hyvältä. Olisko jollain ihan suositella jotain kangasta mikä olisi hyvä liinaksi?

[QUOTE="luputupuna";24697194]Mä tein vinoon kudotusta puuvillakankaasta- vähän sellaisesta farkkukankaan tapaisesta. Liinalla oli pituutta 5m- enkä raaskinut ostaa niin pitkää pätkää kangasta vaan ostin 2,5m ja ompelin keskeltä yhteen(kuviot-meidän liinassa raidat kohdilleen). reunat huolittelin ompelukoneella. Liinan keskelle ompelin muistaakseni taskun ylijääneestä kankaasta. Ylijääneestä kankaasta tuli myös vauvalle lippis ja shortsit. Reunat leikkasin vinoon (solmusta tuli pienempi)- en nyt valitettavasti muista liinan leveyttä, mutta netti on pullollaan ohjeita. Minusta lakanakangas on liian heppoinen liinaksi- ihan pienellä vauvalla menee. Tukevammassa versiossa lasta voi kantaa pidempään. Jos saat jonkun kimppaan hankkimaan kangasta, niin saisitte molemmat ilman keskiommelta liinat- ellet sitten muuten tarvitse piiiiitkäää pätkää kangasta :D[/QUOTE]

Käytiin tuon lakanakangasversion kanssa metsässä eväilemässä puolitoistavuotiaan kanssa ja ainakin silloin sen sai tukevan tuntuisesti sidottua. Tuon jälkeen liinaa ei muistaakseni tullut enää käytettyä, joten käytöstä isomman lapsen kanssa en osaa sanoa. Toi meidän liina oli tosi pitkä, joten sen sai kierreltyäkaarreltua napakaksi "istumapaikaksi". Vahvistin yhdistyssaumat kunnolla eikä mikään sauma irvistellyt siinä vaiheessa, kun liinasta jo luovuttiin. Meidän kokemus on siis se, että vähänkään napakasta lakanakankaasta tehty kyllä kestää käytön. Kannattaisi ainakin kokeilla, mikäli joku joutilas kohtuukuntoinen lakana kotoa löytyy.

Toi päiden vinoon leikkaaminen olisikin ollut kätsyä huomata. Mä en sellaista tajunnut.

Hmmm.. lakanakangas on minusta turhan löperöä, halusin jotain tukevampaa. Edellinen liina on jotain lakanakangasta ja se rulaantuu helposti ja alkaa painamaan. Noh kokeilen nyt vähän aikaa tuota viritelmää ja teen sitten seuraavan jos ei tunnu hyvältä. Olisko jollain ihan suositella jotain kangasta mikä olisi hyvä liinaksi?

Nyt kun luin ton sunkin kommentin lakanakankaasta niin saattaa olla, että meillä oli liinassa aikamoinen onnenkantamoinen myötä. En edes tajunnut rullaantumisen ja painamisen mahdollisuutta, koska meillä ei tapahtunut tuotakaan. Ellei tämän illan lotto olisi jo vetämässä, menisin oitis kuponkikaupoille. :D