Onko tosiaan niin että jo ekaluokkalaiset ymmärtää vaatemerkeistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eedla

Aktiivinen jäsen
06.07.2011
7 832
2
36
Tuosta toisesta ketjusta tuli mieleen. Miten teidän ekaluokkalaiset tai alakoululaiset? Meillä ei ekaluokkalainen ainakaan tajua mistään merkeistä mitään. En mä oo sille ikinä kertonu niistä. minkälaisia kokemuksia teillä on?

Kyllä meillä on jo 4-5 vuotiaana merkit ymmärtäneet. Ovat itse katselleet, että tuollakin on Rukka kurahousut tai Reimatec haalari. Enkä ole edes opettanut merkkejä seuraamaan, olen ainoastaan kertonut, mitä lukee, kun ovat kysyneet.

Varmaan jotkut ymmärtää jos vaikka kotona niistä puhutaan mutta miun poika ei ainakaan tajua eikä välitä tippaakaan vaatteista. Kunhan on rytkyt päällä ettei palella, ihan sama minkälaiset :D

Ekaluokkalaisen Ei Pidä tietää mitään vaatemerkeistä. Sen ikäisellä ei ole oikeaa kontrollia joka estäisi mauttomat möläytykset niitä kohtaan, jotka ovat riippumattomia merkkituotteista. Tai niitä kohtaan, joilla ei ole mahdollisuuksia saada päälleen merkkituotteita.

[QUOTE="ope";24694644]Ekaluokkalaisen Ei Pidä tietää mitään vaatemerkeistä. Sen ikäisellä ei ole oikeaa kontrollia joka estäisi mauttomat möläytykset niitä kohtaan, jotka ovat riippumattomia merkkituotteista. Tai niitä kohtaan, joilla ei ole mahdollisuuksia saada päälleen merkkituotteita.[/QUOTE]

mä oon samaa mieltä. siksi en oo koskaan kertonu ekaluokkalaiselle että on olemassa kalliita merkkejä ja halpismerkkejä enkä varsinkaan opettanu sitä asennetta että halpa ois huonoa ja rumaa (enkä edes itse oo sitä mieltä, mun mielestä se on lapsellinen asenne).

[QUOTE="vieras";24694613]Kyllä meillä on jo 4-5 vuotiaana merkit ymmärtäneet. Ovat itse katselleet, että tuollakin on Rukka kurahousut tai Reimatec haalari. Enkä ole edes opettanut merkkejä seuraamaan, olen ainoastaan kertonut, mitä lukee, kun ovat kysyneet.[/QUOTE]

No kyllä meilläkin ovat kyselleet että mitä turvaistuimessa lukee tai haalarissa ja että mitä se tarkoittaa, mutta eivät ole sen enempää ajatelleet asiaa. Olen vain todennut että se on sen tuotteen valmistajan nimi. Eivät vaadi päälleen tietynmerkkisiä vaatteita eivätkä ole kommentoineet että kaverilla on senjasenmerkkinen vaate. Ja hyvä niin. Ikää tytöillä 4, 6 ja 8v.

No kyllä meilläkin ovat kyselleet että mitä turvaistuimessa lukee tai haalarissa ja että mitä se tarkoittaa, mutta eivät ole sen enempää ajatelleet asiaa. Olen vain todennut että se on sen tuotteen valmistajan nimi. Eivät vaadi päälleen tietynmerkkisiä vaatteita eivätkä ole kommentoineet että kaverilla on senjasenmerkkinen vaate. Ja hyvä niin. Ikää tytöillä 4, 6 ja 8v.

Juuri niin on hyvä tehdä, että ei lataa mitään arvoja tai merkityksiä eri tuotemerkkeihin. Tottakai niitä voi lukea, ei siinä mitään.

Tossa ykspäivä kuulin kun pari ekaluokkalaista tuli koulusta, toinen kysyi toiselta onko sulla puhelinta niin toinen sanoi että mulla on ihan tavispuhelin ei sitä kehtaa näytellä.Tiedän että on ekalla kun asuu meidän talossa :)

[QUOTE="vieras";24694613]Kyllä meillä on jo 4-5 vuotiaana merkit ymmärtäneet. Ovat itse katselleet, että tuollakin on Rukka kurahousut tai Reimatec haalari. Enkä ole edes opettanut merkkejä seuraamaan, olen ainoastaan kertonut, mitä lukee, kun ovat kysyneet.[/QUOTE]

kyllä se jostain matkitaan se käytös, aivan varmasti. jos ei sitten sinulta (kenties tiedostamattasi) niin sitten päikkykavereilta.

mutta lasten "merkkitietoisuus" on sairasta :(

tunnen 2v pojan joka on aina esittelemässä uusia vaatteitaan. mun mielestä sen ei pitäisi olla niin.

Ei meillä lapset ymmärrä mitään merkeistä. Vanhempi on tokalla ja 8 v. Mun mielestäni ei tauon ikäinen tiedä merkeistä mitään, jos ei kotoa opeteta tai moisesta koko ajan hössötetä. Tervettä olla tietämättä :)

voipi ymmärtää..enkä yhtään ihmettele.tämä palsta varsinkin on täynnä haalarimammoja joiden lapsosille kelpuutetaan vain ja ainoastaan moloooo,tikettiiii tai vastaavaa MERKKIHAALARIA.
ja joiden mielestä(kuten eilinen ketju todisti)esim lassie on lumppua..
miten voi odottaa mitään muuta?kun jo pienestä meno on tuollaista.ja kuten eräs mamma laukoi että hänen puistokavereilla ei ole kuin ko.merkkejä.
tutustukaa palstan haalari keskusteluihin ja todetkaa itse...ja koittakaa pitää pokka,mulla se ainakin oli tosi vaikeeta.. : ))))

Meillä on tokaluokkalainen tyttö, joka tietää kyllä vaatemerkeistä. Tykkää "apinavaatteista" eli Paul Frankista esimerkiksi. Luku- ja muutenkin havainnointitaitoisena näkee että tuossa takissa lukee Reima ja noissa housuissa on Puman logo.

Ei hän osaa kuitenkaan mihinkään arvojärjestykseen vaatteita laittaa. Ei nirsoile, vaan on innoissaan kirppikseltä ostetuista 50 senttiä maksaneista Seppälän farkuista siinä missä hintavammasta Adidaksen hupparistakin. Ei tiedä, mikä vaate on kallis ja mikä halpa, mikä on merkkivaate ja mikä ei ole. Eikä todellakaan hauku kenenkään vaatteita.

Mutta normaalina ympäristöään havainnoivana lapsena osaa kyllä esim. kaupassa kertoa, että Jessillä on tuollainen Puma-takki, ja että Iidalla on semmoinen veskihuppari (WeSC) mikä on hieno.

No ei meillä ainakaan perusteta vaatemerkeille pätkän vertaakaan, pääpaino on lähinnä sillä, että tuntuvat hyviltä päällä ja miellyttävät silmää. Toki osaa lukea merkkien nimet mutta siihen se sitten jääkin. Eikä kiinnitä sen kummemmin huomiota siihen, minkä merkkisissä vaatteissa kaverinsa kulkevat - kunhan heillä vaatteet päällänsä ovat :)!

Meidän eskarilainen ei vielä onneksi ymmärrä vaatemerkeistä (vaikka äiti kuuluukin niihin haalarimammoihin..), mutta ärsyttää ne lastenohjelmien välissä näytettävät herkku- ja lelumainokset. Aina kaupassa pongataan ne "teeveestä tutut" sokeripommit ja niitä pitäisi saada. Tuon mainonnan takia heivattiin just Junior-kanava.

Neljäsluokkalainen poikani ei onneksi halua mitään merkkivaatteita, mutta puhelin ja oikeanlainen lippis on tärkeät. Ihmettelen kun alakoululaisille ostetaan uusimmat älypuhelimet ja tietokoneet ja pleikkapelit. Sitten ne puhelimet on kuitenkin jossain vesilätäkössä tai lumihangessa... ja taas ostetaan uusi. No, hyvä jos on rahaa, mutta minusta siinä annetaan lapselle väärä kuva rahan ja tavaran arvosta.

Lapset ovat lopulta yllättävän merkkitietoisia, vaikka eivät niitä mihinkään arvojärjestykseen tietoisesti pistäisikään. Nämä lapset elävät hiukan erilaisessa merkkien ja symbolien maailmassa kuin me. Enkä puhu vain vaatteista. Nämä lapset ovat niitä tulevia kuluttajia ja siihen varmaan panostetaankin.

Luonnollisesti esikoinen vanhempana alkaa ymmärtää merkkien päälle. Mutta ei varmasti samalla intensiteetillä kuin muut murrosikäiset. Eikä myöskään vaadi niitä. Merkin edelle menee edelleen ulkonäkö. Miehelle, joka elää jossain aivan eri ulottuuvuudessa merkkien kanssa kuin minä, selittää ja yrittää avata asiaa tytölle, mutta tyttö ei varmasti tykkää siitä mistä isänsä yrittää avautua. Kaverit ovat niitä "tärkeimpiä" merkityksenluojia.

Keskimmäinen ei välitä kamalasti. Eikä tunnista erilaisia merkkejä, sanoo suoraan olevansa ulkona. Mutta tämä 4-vuotias on jatkuva yllättäjä. Sillä on oikeasti "silmää". Joskus se muistuttaakin miestä. Se yhdistää merkkejä, logoja ja symboleja mainoksiin. Muistaa ulkoa mainokset, paikkoja, joissa on niihin törmännyt, elokuviinkin, tai missä niistä on joku keskustellut. Tahtoisi ostaa tuotteita niiden perusteella. Näkee kengät kaupassa ja hihkaisee niiden olevan "aitokengät" (mikä sai minut kyllä nostamaan hiukan kulmiani). Hullua touhua ja kumma muisti.

Mies onneksi jaksaa myös avata mainostamisen ja merkkien maailmaa. Mm. opettaa tarkastelemaan niitä kriittisesti jne. Minä olen lähinnä tässä hommassa sivustaseuraaja. Plaah.

Viimeksi muokattu:
Muistan olleeni 1. luokalla, kun joku vähän isompi tyttö tuli kysymään, että kuinka kehtaan käyttää Hummelin hupparia. Itse en tiennyt mistään vaatemerkeistä tuolloin mitään, tärkeintä oli vaaleanpunainen väri. Tämä siis joskus 90-luvun alussa PK-seudulla. Tuskin tuo on ainakaan parempaan suuntaan parissakymmenessä vuodessa mennyt.

Juu, välillä kyllä hämmästyttää. Hesassa asutaan, mutta merkeistä ei meillä tosiaan kotona puhuta. Tokaluokkalainen poikamme on tosi tarkka mitä päälleen laittaa, ei tosin merkeistä vaan miltä näyttää. Ei kelpaa nyt sen ja sen värinen huppari. huh. Kyllä mamma on tässä ihmeissään, kun en itsekään niin paljoa vaatteitta pohdi kuin poika kouluun lähtiessä. Ja ehkä enemmän odotatisin tytöltä tarkkuutta.

Yhteistyössä