Muistelua oman lapsuusajan yhteiskunnasta

• Viestiketjun aloittaja hihhih
  • Ensimmäinen viesti
sillaus
Ja ne "ilmaiset linjat" jonne soiteltiin koulun jälkeen puhelinkopeista ja juteltiin ties kenenkä vanhojen ukkojen kanssa. Ihan hullua. En muista mitä kaikkea sitä on silloin puhelimessa mahtanut kuulla, mutta veikkaan, että suurinta osaa jutuista ei ole itse edes ymmärtänyt.

Beep
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24665205:
Televisiossakin oli huikeat kaksi kanavaa.
En jaksa kahalta ketjua läpi, luin vain tätä vikaa sivua.

Tästä tuli mieleen, että muistan niin hyvin kun kolmonen alkoi, logot kaikki. Muistan kun lähettivät Grease 2:n, mun lempileffan ja nauhotin sen videolle.

Miten musta tuntuu että joskus kaikki oli niin paljon parempaa? Olen tullut vanhaksi? ;)

"vieras"
Aamun lastenohjema oli kukkokiekuu, Pikku Kakkosessa tuli HeikkoPeikko, vuorikauris Justus, Käytöskukka.

Turvavöitä ei ollut takapemkillä ja oltiin siellä miten sattuu.
Lämmintä vettä ei tullut, saunassa lämmitettiin vesi padassa jotta päästiin pesulle. Kylmää vettä tuli vain hanasta.
Telkusta näkyi 1 ja 2 kanava pitkään ja oli myös mustavalkoinen.

Koulutaxin etupenkillä oli useinmmiten 2 ja kuskin omalapsi matkusti auton hattuhyllyllä :)

Opella oli karttakeppi - puinen - käytössä joskus joku oppilas joutui nurkkaan seisoo.

Lankapuhelin oli , kännyköistä ei tietoakaan , pyörällä ajeltiin pitkin kyliä ja poika jahdattiin :)

Menin välin kouluun potkukelkalla

80 lätkä lun sai ajokortin

Tupakkaa sai polttaa amiksessa tupakkapaikalla, rööki oli k-16, ostettiin kiskalta irtotupakkaa joka maksoi 3markkaa kpl

Discot oli consuja

Jopolla ajettiin pitkään

"vieras"
[QUOTE="vieras";24679233]Aamun lastenohjema oli kukkokiekuu, Pikku Kakkosessa tuli HeikkoPeikko, vuorikauris Justus, Käytöskukka.

Turvavöitä ei ollut takapemkillä ja oltiin siellä miten sattuu.
Lämmintä vettä ei tullut, saunassa lämmitettiin vesi padassa jotta päästiin pesulle. Kylmää vettä tuli vain hanasta.
Telkusta näkyi 1 ja 2 kanava pitkään ja oli myös mustavalkoinen.

Koulutaxin etupenkillä oli useinmmiten 2 ja kuskin omalapsi matkusti auton hattuhyllyllä :)

Opella oli karttakeppi - puinen - käytössä joskus joku oppilas joutui nurkkaan seisoo.

Lankapuhelin oli , kännyköistä ei tietoakaan , pyörällä ajeltiin pitkin kyliä ja poika jahdattiin :)

Menin välin kouluun potkukelkalla

80 lätkä lun sai ajokortin

Tupakkaa sai polttaa amiksessa tupakkapaikalla, rööki oli k-16, ostettiin kiskalta irtotupakkaa joka maksoi 3markkaa kpl

Discot oli consuja

Jopolla ajettiin pitkään[/QUOTE]

Ja ne "ilmaiset linjat" jonne soiteltiin koulun jälkeen puhelinkopeista
Lisään viel tän, unohdin aivan... Mä laitoin vielä useesti puhelinkopissa hakaneulan kolikkokokeroon niin voi soittaa ilmaiseksi, saatoin olla juttuluurissa puhelinkopissa tunninkin :)

Muistan, ettei koulun ja vanhempien välinen yhteistyö ollut mitenkään erityisen in. Vanhempainillat olivat suunnilleen koko koululle kerrallaan, eikä niissä juteltu yksittäisistä oppilaista. Hammaslääkäriin tai terveystarkastuksiin ei vanhemmat olleet tervetulleita. Kaikilla lapsilla oli sama ruokavalio eikä kukaan ollut allerginen millekään...
Avain roikkui kaulassa ihan kanttinauhassa. Lapsia ei liiemmin kuskattu harrastuksiin vaan menivät itse. Leluja ei ollut karseaa kasaa, oikeastaan kellään.Näin 1970-80-luvuilla.

Ken guru
Alle kouluikäisenä käytiin pyhäkoulussa, jossa mm. liimailtiin kaloja verkkoon.

MPR rokotusta ei saatu, vaan sairastettiin sikotauti, vesirokko, ehkä tuli- ja tuhkarokkokin.

Jokaisen koulun pihassa oli se "kaari" kiipeilyteline, sekä pyörivä "karuselli", jossa oli puiset kädensijat, siinä siis roikuttiin ja otettiin jaloilla vauhtia.

Kaikilla lapsilla oli talvi leikkikaluna joko punainen tai sininen lumilapio, alumiini? varrella.

Kesällä tehtiin hiekkalaatikolle neppailuautoratoja.

Lapset hiihti ja luisteli usein kavereiden kanssa vapaa-ajalla, rusettiluistelut oli suosittuja, mutta toivottiin ettei saada poikaparia.

Oli harvinaista ja kummallista jos tytöt valitsi esim. puukäsityön valinnaiseksi, tai poika tekstiilikäsityön.

Ai niin, nuoruudessani iloisella kasarilla oli sellanen juttuluuri, jonne pysty soittamaan ja juttelemaan useiden ihmisten kanssa ja sen kuuli jos joku tuli linjalle ja aina kysyttiin 'Kuka tuli?'
Kerran tein treffit erään nuoren miehen kanssa luurin kautta, mutta siihen ekaan tapaamiskertaan se sitten jäikin...:xmas:

Musta Ori lauantaisin, muistaakseni ennen tai jälkeen englannin valioliigan. Ja iänikuiset mustavalkoiset kotimaiset leffat..Siiri Angerkoski ja Aku Korhonen jne...
Venäläiset ja tsekkiläiset lastenanimaatiot+ leffat. Rosvo Ruudolfa ja karsea Kasper-klovni. Where is the cat, the cat is in the moon.
Pieni talo preerialla. Dallas.

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
Mä muistan että lasten kasvatukseen osallistuivat omalla tavallaan naapuritkin, ja kavereiden vanhemmat. Mitään pahaa ei uskaltanut tehdä, koska joku tuttu olisi kuitenkin nähnyt. Muutkin aikuiset saivat käskeä kuin omat vanhemmat. Jokaisella pihakadulla pelattiin katulätkää kaiket illat ja lapset juoksentelivat pihoilla. 5-veet pyöräilivät yksinään puistoista toiseen. Isäni osti ensimmäisen kännykän samana vuonna kun menin kouluun.

Ken guru
Saappaat oli tällaisia:

Myös tällaiset olivat yleisiä kenkiä lapsilla koulussa, tai ainakin tämän tapaiset:

Oli muotia pitää kangasvyötä roikkumassa pitkänä toisella sivulla.

"vieras"
Muistan, ettei koulun ja vanhempien välinen yhteistyö ollut mitenkään erityisen in. Vanhempainillat olivat suunnilleen koko koululle kerrallaan, eikä niissä juteltu yksittäisistä oppilaista. Hammaslääkäriin tai terveystarkastuksiin ei vanhemmat olleet tervetulleita. Kaikilla lapsilla oli sama ruokavalio eikä kukaan ollut allerginen millekään...
Avain roikkui kaulassa ihan kanttinauhassa. Lapsia ei liiemmin kuskattu harrastuksiin vaan menivät itse. Leluja ei ollut karseaa kasaa, oikeastaan kellään.Näin 1970-80-luvuilla.
Just näin. Olin 7. luokalla, kun oli eka vanhempainilta. Olen syntynyt -79. Ei todellakaan pidetty koulusta kotiin mitään yhteyttä eikä kyllä kotoa kouluunkaan. Äitini ei koskaan ilmoittanut kouluun, jos oli sairas ja jäin kotiin.

Yhteistyössä