ruuti harmaana
Paksusähkön. Yliopiston opettajilta jää käsitykseni mukaan usein huomaamatta, että opinnot yliopistolla ja oikea työelämä ovat kaksi aivan eri asiaa.Ihan mielenkiinnosta: Minkä alan DI olet?...
Paksusähkön. Yliopiston opettajilta jää käsitykseni mukaan usein huomaamatta, että opinnot yliopistolla ja oikea työelämä ovat kaksi aivan eri asiaa.Ihan mielenkiinnosta: Minkä alan DI olet?...
Sattuneesta syystä olen tähän asiaan viime aikoina joutunut paneutumaan. Mitä enemmän asiaa mietin ja tutkin sitä enemmän olen sitä mieltä, että ei yliopistojen pidäkään olla työelämän pikku laboratorioita. Toki siellä ei pidä pussissa istua mutta eikö yliopisto-opintojen pitäisi olla jotain muuta kuin yksittäisen ammattiosaamisen tuottaminen - tiukkoja professioaloja lukuunottamatta? Monisssa muissa maissa ajatellaan niin, että yliopistoissa opetetaan sivistystä ja työelämässä opetetaan ja opitaan työelämän skillsejä.Paksusähkön. Yliopiston opettajilta jää käsitykseni mukaan usein huomaamatta, että opinnot yliopistolla ja oikea työelämä ovat kaksi aivan eri asiaa.
OK, uskon, että tämä selittää meidän näkemyseron. Sähköpuolella DIn ja amislaisen sähkömiehen hommat eroavat toisistaan melkoisesti. Sen sijaan tietotekniikkapuolella se amikesta hankittu perustutkinto helpottaa tietokoneen peruskäyttöä tosi paljon, ja vaikka DIn työ onkin tosi erilaista, niin DI kuitenkin koko ajan räplää sitä tietokonetta ihan käytännössäkin, jolloin se hyöty tulee siitä, että se tietokoneen perusräplääminen on niin automaattista, että pystyy keskittymään niihin korkeamman tason hommiin täysillä.Paksusähkön.
Jos ilkeäksi haluaisin alkaa, niin voisin heittää tähän jotain näsäviisasta, kuten "paksusähködippainssit on usein niin kapeakatseisia putkiaivoja, että niitlä jää usein huomaamatta, että yliopisto-opettajillakin voi olla kokemusta oman alansa työelämästä." Mutta suodaan anteeksi tämä henkilökohtaisuuksiin meneminen. Btw, tässä oli hyvä esimerkki siitä, ettei se Akavan rahoittama akateemisille suunnattu mitäsnyttikään takaisi keskustelun tasoa millään tavoin.Yliopiston opettajilta jää käsitykseni mukaan usein huomaamatta, että opinnot yliopistolla ja oikea työelämä ovat kaksi aivan eri asiaa.
Pohdintani koski koko yliopistokenttää.Alkaa mennä pahasti sivuraiteelle, mutta et kyllä ole ainoa, joka kyseenalaistaa sen, pitäisikö teknillisten yliopistojen olla ollenkaan yliopistoja.
Yliopistotutkinnoissa 64-36 tytöille. AMK:ssa ero on varmaan pienempi, koska jo niin moni tyttö hommaa sen yliopistotutkinnon. Toisaalta en ihmettelis jos suhde olisi silti jotain 60-40.Itse kun pääsin vasta alakouluvaiheeseen pohdinnoissani. Mutta miten on peruskoulun jälkeen. Lukiossa siis tyttövalta, mutta miten menee prosentit amk:ssa ja yliopistossa alasta riippumatta, mitkä on suhteet tyttöjen ja poikien välillä?
Kun tässä nyt ihan selvästi mm minuun viitataan, niin osoittakaapa minulle sitten se tilastollisesti luotettava tutkimus, jossa on todistettu, että pojat eivät lue kirjoja.Kiinnostava aihe, olisi ollut mukavaa keskustella. Mutta mulla palaa hermot ihan totaalisesti näihin "ei mun laps ainakaan, tilasto on väärässä" -kitisijöihin. Sääli.
https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/19615/URN_NBN_fi_jyu-200902161066.pdf?sequence=1Alkuperäinen kirjoittaja 8-luokkalaisen pojan äiti;24660253:Kun tässä nyt ihan selvästi mm minuun viitataan, niin osoittakaapa minulle sitten se tilastollisesti luotettava tutkimus, jossa on todistettu, että pojat eivät lue kirjoja.
Nämä prosentit lukioon menijöistä ym varmasti paikkansa pitäviä, mutta mielenkiinnolla jään odottamaan tuota linkkiä, joka todistaisi poikien lukemattomuuden.
Kyseessä on tutkimus, jossa on haastateltu YHDEKSÄÄ 9-luokkalaista poikaa. Tuskin siis kovin tieteellisesti todistettua tietoa... Itseasiassa suppeampi otos kuin tässä minun mutu-tiedossani (3 omaa poikaa + heidän kaverit)
Okei. Jos sä et ymmärrä laadullisen tutkimuksen periaatteista tuon enempää, tätä keskustelua on turha jatkaa.Alkuperäinen kirjoittaja 8-luokkalaisen pojan äiti;24660363:Kyseessä on tutkimus, jossa on haastateltu YHDEKSÄÄ 9-luokkalaista poikaa. Tuskin siis kovin tieteellisesti todistettua tietoa... Itseasiassa suppeampi otos kuin tässä minun mutu-tiedossani (3 omaa poikaa + heidän kaverit)
Olen sattumalta tehnyt oman graduni käyttäen sekä kvalitatiivista että kvantitatiista tutkimusotetta (koulutukseltani olen KM). Mutta nyt pyysinkin "tieteellisesti todistettua tietoa" poikien lukemattomuudesta.Okei. Jos sä et ymmärrä laadullisen tutkimuksen periaatteista tuon enempää, tätä keskustelua on turha jatkaa.
Voit aivan vapaasti mennä mihin tahansa yliopistolliseen kirjastoon ja tutustua aiheeseen. Kyllä se on ihan tieteellisesti todistettu juttu, että tytöt lukevat enemmän ja monipuolisemmin kuin pojat. Tuolla asenteella varustetun keskustelukumppanin takia en viitsi enempää nettilinkkejä selata, koska olet selvästi päättänyt, että kaikkien Suomen äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien havainnot ovat vääriä ja ylimmän valtiovallan käynnistämät kärkihankkeet turhia, koska SINUN poikasi lukevat.Alkuperäinen kirjoittaja 8-luokkalaisen pojan äiti;24660485:Olen sattumalta tehnyt oman graduni käyttäen sekä kvalitatiivista että kvantitatiista tutkimusotetta (koulutukseltani olen KM). Mutta nyt pyysinkin "tieteellisesti todistettua tietoa" poikien lukemattomuudesta.
Ja kun tuon sinun linkkisi 9:stä pojasta vielä vain 3 luki hyvin vähän...
No tässä ainakin on selkeästi yksi syy. Ei edes yritetä saada poikia tekemään heille vastenmielisiä tehtäviä tai kannusteta eteenpäin. "Kun ei tuota Nico-Petteriä kiinnosta enkä viitsi pakottaa, tehköön vain niitä tehtäviä jotka on sen mielestä kivoja!" Ei elämä ole mitään ruusuilla tanssimista, jossa voidaan valita vaan ne mukavat osat. Jos tuo asenne alkaa jo esikoulussa, on helppo ymmärtää miksi pojat pärjäävät myöhemmin tyttöjä huonommin koulussa.Hmm.. poika- ja tyttökoulut taas käyttöön.
Mutta siinä mielessä olen samaa mieltä. Että osan naisopettajista on vaikea suhtautua poikiin (ei niin tunnollisiin poikiin). Tytöt saa selvästi jo päivähoidossa anteeksi asioita opettajilta ja kehuja hienoista kynänkäytöstä jne. Alakoulussa sama homma jatkuu.
On paljon poikia, joita ei yksin kertaisesti piirtämiset kiinosta ja näin kirjoittamiset yms. on paljon haastavampia, kuin niille, jotka ovat piirrelleet ja tehneet mielellään pikku kynätehtäviä jo alle kouluikäisenä. Meillä ainakin on selvästi tytöt ahkerampia sellaisissa tehtävissä. En näe mitään syytä alkaa pikku poikia pakottamaan niihin, koska silloin ei mielenkiintoa kirjainten väsäämiseen löydy sen vetaa. Mutta ymmärrystä ja pitkiä hermoja sekä kehuvaa asennetta niitäkin kohtaan, joille ne on haastavampia, soisin opettaja neidoille.
Voi elläimen käpälä...Alkuperäinen kirjoittaja 8-luokkalaisen pojan äiti;24660826:OK, aika vahvoja lukuja on...
Siltikin jos tutkimuksessa olleista 33000 oppilaasta suurinpiirtein puolet olis poikia, niin se tarkoittaa että yli 6000 oppilasta luki vapaa-aikanaan kaunokirjallisuutta. Siis oli niitä muutama meidän poikien lisäksikin
Ja tämä kommentti taas osoittaa, että vaikka 8-luokkalaisen pojan äidin pojat ymmärtävät lukea, niin heidän äitinsä ei ymmärrä, mitä tilastotiede tarkoittaa... Hohhoijaa.Alkuperäinen kirjoittaja 8-luokkalaisen pojan äiti;24660826:OK, aika vahvoja lukuja on...
Siltikin jos tutkimuksessa olleista 33000 oppilaasta suurinpiirtein puolet olis poikia, niin se tarkoittaa että yli 6000 oppilasta luki vapaa-aikanaan kaunokirjallisuutta. Siis oli niitä muutama meidän poikien lisäksikin
Kyllä ymmärtää, kun on oikein gradussaan käyttänyt tilastollisia menetelmiä. Ne eivät vain päde hänen hallinnoimassaan avaruudessa.Ja tämä kommentti taas osoittaa, että vaikka 8-luokkalaisen pojan äidin pojat ymmärtävät lukea, niin heidän äitinsä ei ymmärrä, mitä tilastotiede tarkoittaa... Hohhoijaa.
No hohhoijaa opettajalle vaan.Ja tämä kommentti taas osoittaa, että vaikka 8-luokkalaisen pojan äidin pojat ymmärtävät lukea, niin heidän äitinsä ei ymmärrä, mitä tilastotiede tarkoittaa... Hohhoijaa.
Mutta mieti kokonaisuutta. Jos vain noin kolmannes kunkin ikäluokan pojista lukee ja kaksi kolmasosaa EI lue, niin onhan se aika häyttävää.Alkuperäinen kirjoittaja 8-luokkalaisen pojan äiti;24660876:No hohhoijaa opettajalle vaan.
Jos tutkimuksessa on mukana 33 000 oppilasta
(heistä oletettavasti n puolet poikia ja noin puolet tyttöjä)
Ja ja 63% pojista ilmoitti, että ei lue lainkaan kaunokirjallisuutta, NIIN KYLLÄ minulle opetetun tilastotieteen mukaan 37% pojista silloin LUKEE (ainakin jonkin verran). Ja kyllä siihen 37 prosenttiin mahtuu muutama meidän poikien lisäksikin...
Huh huh. Ja mä luulin, et tääl oli joku ongelma. Mut eihän täällä olekkaan. 6000 lukevaa (siis lainkaan lukevaa) poikaa ikäluokassa. Jes. Suomessa on lukevia poikia enemmän kuin Islannissa lukevia tyttöjä!Alkuperäinen kirjoittaja 8-luokkalaisen pojan äiti;24660876:No hohhoijaa opettajalle vaan.
Jos tutkimuksessa on mukana 33 000 oppilasta
(heistä oletettavasti n puolet poikia ja noin puolet tyttöjä)
Ja ja 63% pojista ilmoitti, että ei lue lainkaan kaunokirjallisuutta, NIIN KYLLÄ minulle opetetun tilastotieteen mukaan 37% pojista silloin LUKEE (ainakin jonkin verran). Ja kyllä siihen 37 prosenttiin mahtuu muutama meidän poikien lisäksikin...
On! Ja ihan ensimmäiseksi totesin, että aika vahvoja lukuja on... Yllätti minut.Mutta mieti kokonaisuutta. Jos vain noin kolmannes kunkin ikäluokan pojista lukee ja kaksi kolmasosaa EI lue, niin onhan se aika häyttävää.