H
harmaita hiuksia
Vieras
Jouduin ihan kamalaan tilanteeseen tänään. Nyt vaan itken kotona ja mietin ratkaisua. Kerrottakoon, että minun pitäisi olla aivan jossain muualla, kun kotona. Töissä aivan, kuten muinakin arkipäivinä. Vein poikaani tänä aamuna hoitoon. Olen ollut jo pitkään sitä mieltä, ettei siellä ole kaikki hyvin. No siinä oli muita poikia poikaani vastassa ja alkoi kamala haukkuminen. Poikani oli heidän mielestään tyhmä, typerä ja sen kanssa ei koskaan kukaan leikkisi. Poikani katsoi minua itkuisin silmin ja kysyi, että äiti eihän noin saa puhua
. Vieressä kaiken näki ja kuuli hoitaja, joka ei puuttunut tilanteeseen. Menin itse aivan shokkiin enkä tiedä mitä olisi pitänyt tehdä. Halasin poikaani ja sanoin, että elä ole pahoilla mielin, rakastan sinua ?. Ja lähdin. Minun olisi pitänyt ottaa poika mukaan. Sinne se meni yksin leikkimään
. Kaikista järkyttävintä oli tuo hoitajan puuttumattomuus. Pelkäsikö hän niitä pieniä haukkujia vai oliko hän muuten vaan välinpitämätön. Välinpitämättömyydellä voi olla hintansa. Tullakseen kiusatuksi koulussa ei paljon tarvita nykypäivänä, mutta kenen on vastuu kun kiusaaminen saa alkaa jo tarhassa. Nämä samaiset pojat tulee varmasti siirtymään samaan kouluun, kuin poikanikin. Jatkuuko kiusaaminen siellä? Miksi kiusaamiseen ei puututa lujemmin. Yhtään en tiedä, mitä huominen tuo tullessaan. En ole niitä äitejä, jotka ajattelevat ettei heidän lapsissaan ole vikaa, enkä niitä joiden lapsilla ei koskaan mikään ole riittävän hyvin. Jo neljätoista vuotta minulla on ollut lapsia ja ensimmäisen kerran joudun vakavasti ottamaan kantaa taistellakseni lapseni aseman puolesta. Joka päivä olen hoidossa kysynyt, kuinka päivä meni? Aina sama vastaus päiväkodin väeltä, Ihan hyvin tai ihan ok... Onko todella näin? Onko niin myös sinun lapsesi kohdalla? Pikku vinkki hyväksi uutisaiheeksi... vaiettu ja sallittu kiusaaminen. Tarha kiusaaminen. Kokonaisen kirjan saisi myös tälläisessä tilanteessa olevan äidin riittämättömyydestä. Voinko käydä töissä ansaitaakseni leivän pöytään vai pitäisikö äitien todella vaan pysyä kotiäiteinä suojellaksemme lapsiamme tältä julmuudelta? Itse olen monta kertaa pohtinut, että lapsuus on niin mutkatonta aikaa, mutta voinen todeta sen kuitenkin olevan varmasti jopa rakempaa tänä päivänä, kuin aikuisen vastuut ja velvollisuudet.