Aloitin vauvalle soseet. Nyt ei nuku öisin ollekaan.

Meillä siis kohta 5kk ikäinen poikavauva. Neuvolassa terveydenhoitaja suositteli aloittamaan soseet, koska paino ei ollut noussut tarpeeksi täysimetyksellä. Hissukseen onkin aloitettu soseita. Niiden aloittamisen jälkeen poika nukkunut öisin todella huonosti ja on entistä nälkäisempi. Rintaa söisi koko yön tai sitten "seurustelisi" touhuisi. Ei itke, joten en usko että olisi vatsavaivaa. Neuvokaa nyt, kun en muista, että 2 isommalla muksulla olisi ollut näin. Tosin ne nukkui kumpikin todella huonosti ja toisella oli koliikki.

lähti ennen aikojaan :D ja siis meillä tällä viikolla poika kans täyttää 5kk ja puurot alotettiin viikkoa ennen 5kk niin unet parantunut ja välillä herännyt jopa vaan kerran mikä meillä ennen oli todella todella harvinaista :)

Semperin mieto kaurapuuro (ensipuuro). Tuolla makuannoksella alotettiin minkä ohje pakkauksesta löytyy ja on todella sopiva annos meille vaikka aika reilulta sekin tuntuu :D Ja siihen annokseen laitoin puol ruokalusikallsita enempi jauhetta kun ohjeessa oli jäi muuten hirmu löysäks !

vrs
niin olin ajatellut, mutta minusta ammattilaisen arviota pitää kuunnella. paino ei noussut vauvalla tarpeeksi.
No neuvolan ammattilaisiin en itse ole tähän päivään mennessä pahemmin luottanut ja aika mukavasti olen ihan omalla järjellä pärjännyt. Jokaiselle täysimetetylle tulee notkahdus painonnousussa 4-5kk iässä ja jokainen neuvolanakka alkaa silloin tyrkyttää kiinteitä. Se kuintenkin on yksi vauvan kehitysvaihe muiden joukossa ja siihen jos menee puuttumaan, voi pistää vauvalta systeemit pahastikin sekaisin.

"minä"
Minäkin esikoisen kanssa aloitin soseet jo neljän kuukauden iässä ja meillä kävi sama, yöt muuttuivat todella rauhattomiksi ihan ensimmäisestä yöstä lähtien. En sitten enää viitsinyt palata pelkkään imetykseenkään, vaikka varmaan olisi pitänyt. Yöt kun eivät todellakaan rauhottuneet lisäruualla. Seuraavien kanssa olenkin sitten tiukasti pitänyt kiinni kuudesta kuukaudesta ja paremmin on sujunut. Kyllä lapsi voi olla tyytyväinen ja kasvaa terveeksi, vaikka paino ei ihan neuvolan unelmakäyrän mukaan alle puoli vuotiaana kehitykään. Tietenkin jos paino vaikka alkaa selvästi tippumaan tai kasvussa muuta isompaa häikkää, niin silloinsyitäkin pitää alkaa vakavammin hakea.

Häh?
No neuvolan ammattilaisiin en itse ole tähän päivään mennessä pahemmin luottanut ja aika mukavasti olen ihan omalla järjellä pärjännyt. Jokaiselle täysimetetylle tulee notkahdus painonnousussa 4-5kk iässä ja jokainen neuvolanakka alkaa silloin tyrkyttää kiinteitä. Se kuintenkin on yksi vauvan kehitysvaihe muiden joukossa ja siihen jos menee puuttumaan, voi pistää vauvalta systeemit pahastikin sekaisin.
Taas näitä Besserwissereitä. Minun lapset jo murkkuja ja varsinaisia suursyömäreitä olivat molemmat ja kiinteät piti aloittaa suositusta aiemmin, neuvolan suusituksesta. Neuvolaa morkataan usein, kyllä siellä jotakin jostakin YLEENSÄ tiedetään. Öitä en muista meillä sen takia valvotun, muista syistä kylläkin.

"kolmen äiti"
On ihan tavallista, että täysimetyksellä olevan paino notkahtaa juuri tuossa 4-5kk iässä. Sen takia ei tarvitse aloittaa kiinteitä ja tämän on sanonut minulle ihan neuvolalääkäri, kokenut sellainen. Ja vieläpä mieslääkäri. Ja jokaisen lapsen kohdalla se paino on ollut heti seuraavalla neuvolakäynnillä taas käyrällään ja edelleen oltu täysimetyksellä tuolloin. Keskimmäistä täysimetin 7kk. Notkahdus tuli 4kk iässä ja sen jälkeen paino oli taas keskikäyrällä.

Näin meilläpäin
[QUOTE="kolmen äiti";24659464]On ihan tavallista, että täysimetyksellä olevan paino notkahtaa juuri tuossa 4-5kk iässä. Sen takia ei tarvitse aloittaa kiinteitä ja tämän on sanonut minulle ihan neuvolalääkäri, kokenut sellainen. Ja vieläpä mieslääkäri. Ja jokaisen lapsen kohdalla se paino on ollut heti seuraavalla neuvolakäynnillä taas käyrällään ja edelleen oltu täysimetyksellä tuolloin. Keskimmäistä täysimetin 7kk. Notkahdus tuli 4kk iässä ja sen jälkeen paino oli taas keskikäyrällä.[/QUOTE]

Meillä tapahtui 5 kk iässä myös pituuskasvun notkahdus, mikä neuvolaa huolestutti painokehitystä enemmän. Ällistyttävää mutta totta, sekin korjaantui kahdessa viikossa, täysimetyksellä. Ja nyt lapsi (muutamaa päivää vaille 6 kk) on täsmälleen käyrällään.

Tällä hetkellä olen älyttömän tyytyväinen, että usko on riittänyt, vaikka on koettu miljoona tiheän imun kautta, rintalakkokausi ja nyt viimeiseksi tämä käyränotkahduskausi. Meillä tosin neuvola on koko ajan puhunut 6 kk täyimetyksen puolesta. (paitsi lääkäri, joka oli jo neljän kuukauden kohdalla suosittelemassa muuta sapuskaa, vaikka kasvu sujui hienosti)

[QUOTE="kolmen äiti";24659464]On ihan tavallista, että täysimetyksellä olevan paino notkahtaa juuri tuossa 4-5kk iässä. Sen takia ei tarvitse aloittaa kiinteitä ja tämän on sanonut minulle ihan neuvolalääkäri, kokenut sellainen. Ja vieläpä mieslääkäri. Ja jokaisen lapsen kohdalla se paino on ollut heti seuraavalla neuvolakäynnillä taas käyrällään ja edelleen oltu täysimetyksellä tuolloin. Keskimmäistä täysimetin 7kk. Notkahdus tuli 4kk iässä ja sen jälkeen paino oli taas keskikäyrällä.[/QUOTE]

Mitä väliä onko mies vai nais lääkäri ? Ja entäpä jos se painon nousu ei ole vain vähän notkahtanut tai jos tätä notkahdusta on ollut pidemmän aikaan? tai jos lapsi on hirmu pieni että joudutaan seurailemaan tarkemmin ? asiat ei ole niin yksiselitteisiä kun te imetyksen puolesta puhujat luulette !

Niin ja ihan mielenkiinnosta kerro yksikin esimerkki mitkä systeemit se voi pistää pahasti sekasin :D ?

vrs
Niin ja ihan mielenkiinnosta kerro yksikin esimerkki mitkä systeemit se voi pistää pahasti sekasin :D ?
Öh, ESIM juuri noin voi käydä kuten AP:lla. Suoliston toiminta, unien sekoaminen, lisääntynyt riski allergiaan jne.

Vauvan suolisto on vauvan syntyessä alikehittynyt, koska evoluution takia jälkikasvumme syntyy ns 3kk raakana. Kolmen kuukauden iässä suunnilleen suolisto vasta alkaa kunnolla erittelemään nesteet ja saa irti kaikki ravinnot maidosta, mikä hetkellisesti voi aiheuttaa ummetusta. Ummetus paranee itsestään, vaikka vauvan oloa voikin esim lämmin kylpy helpottaa. Ummetuksen vuoksi vauvan maha kuitenkin tuntuu täydeltä ja hän saattaa syödä vähemmän kerralla / harvemmin, jolloin painon nousu hieman hidastuu. Lohduksi hän silti saattaa kaivat rintaa useammin kuin ennen, muttei välttämättä kovin paljoa siitä mahaan asti ime. Muutenkin painon nousu hidastuu, koska kukaan ei koko ikäänsä kasva kuten vastasyntynyt.

Jos tuohon saumaan sitten vauvan ollessa 4-5kk iskee kiinteet kehiin, menee luonnollinen kehitys sekaisin. Vauvalle ei tarvitse tyrkätä soseita missään vaiheessa, vaan hänen kannattaa antaa omaan tahtiinsa alkaa laittaa ruokaa suuhun, kun hän itse on siihen valmis (siis ottaa ruokaa lautaselta ja vie suuhun). Liian aikaisin aloitetut kiinteät tekevät suolistolle hallaa ja ongelmia voi ilmetä vuosienkin päästä (mahan herkkyyttä esim).

höpö höpö ei ollut, näin ne minulle NEUVOLASTA SANOIVAT. Ja nyt sit kauheet ryöpyt neuvolalle kuinka ne ei tiedä mistään mitään, kun sinä joka teet kaiken niinkuin susta tuntuu että olis vauvalle parasta eli mututuntumalla ole oikeassa !

höpö höpö ei ollut, näin ne minulle NEUVOLASTA SANOIVAT. Ja nyt sit kauheet ryöpyt neuvolalle kuinka ne ei tiedä mistään mitään, kun sinä joka teet kaiken niinkuin susta tuntuu että olis vauvalle parasta eli mututuntumalla ole oikeassa !
Kyllä neuvola tietää ja lääkärit tietää.

Itse ainakin luotan koulutettuihin ammattilaisiin.

vrs
:D Ok. :D Sori, ei tässä nyt pokka ihan pidä enää. Tästä on nyt mututuntumat kaukana, pikkasen olen saattanut aihetta opiskella. :D Että oikein NEUVOLASTA SANOIVAT. :D

Minkäs vuoden käyrät teillä muuten on käytössä, kai he senkin siellä neuvolassa sanoivat? :D

Paljonkos tiedät lähihistoriasta vauvanhoidon ja ruokinnan suositusten suhteen? Esim 1960- ja -70-luvusta...? :D

Yhteistyössä