pari kyssää ovistestistä ja pco:sta

• Viestiketjun aloittaja "mnää"
  • Ensimmäinen viesti
"mnää"
Ovistesti voi näyttää raskauden. Voisiko kuitenkin olla niin, että olisi raskaana, vaikka ovistestissä tuskin huomattavaa testiviivaa. Onko kellään kokemusta asiasta?

Onko kellään kokemusta, että pco:sta olisi päässyt jollakin konstilla eroon?

ll
Täysin eroon pco:sta ei pääse, mutta elintavoilla oireet saa aika olemattomiksi. Siis painonpudotus (vähäinenkin auttaa), liikunta, ruokavalio. Karppaus antaa pco-oireille hyvin kyytiä, tai kantsii edes kiinnittää huomiota niihin hiilihydraatteihin (etenkin laatu, miksei määräkin).

Lääkärit "lääkitsee" pco-oireita mielellään e-pillereillä, joillekin sekin auttaa mutta tietysti vain piilottaa ne oireet.

II sen sanoikin. Lisään vielä, että d-vitamiinia isoina annoksina käytetään muualla maailmassa pco:n hoidossa, Suomessa sellaista on turha lääkäreiltä odottaa. Kannattaa tehdä haku vaikkapa sanoilla vitamin d pco. =)

"mnää"
E-pillerit ei tule kyseeseen, koska toiveena olisi raskaus.

Mitenkähän isoa annosta sitä pitäisi d-vitamiinia popsia? Googletus ei oikein auta, kun tuo kielipää hiukka huono.

ll
[QUOTE="mnää";24628286]E-pillerit ei tule kyseeseen, koska toiveena olisi raskaus.[/QUOTE]

Jos sun pco on sillä mallilla, ettet ovuloi, niin saat lääkäriltä todennäköisesti reseptin joko Clomifeniin tai Metforminiin.

Mutta se ovulointi/kk-kierto voi palautua ihan pienilläkin elämäntapamuutoksilla. Mulla sekään ei tosin auttanut, kun olin jo valmiiksi normipainoinen hyväkarppi ;)

Ei se pco kuitenkaan lapsettomuutta tarkoita, keinot on monet. Käy juttelemassa gynen kanssa.

Jos sun pco on sillä mallilla, ettet ovuloi, niin saat lääkäriltä todennäköisesti reseptin joko Clomifeniin tai Metforminiin.

Mutta se ovulointi/kk-kierto voi palautua ihan pienilläkin elämäntapamuutoksilla. Mulla sekään ei tosin auttanut, kun olin jo valmiiksi normipainoinen hyväkarppi ;)

Ei se pco kuitenkaan lapsettomuutta tarkoita, keinot on monet. Käy juttelemassa gynen kanssa.

Mulla Pco:n "hoidossa" käytössä metformiini. Laihdutus auttaa todella paljon, mitään takeita ei tuostakaan tietenkään ole (sitä kun on laihoilla ja normaalipainoisillakin)

[QUOTE="mnää";24628286]E-pillerit ei tule kyseeseen, koska toiveena olisi raskaus.

Mitenkähän isoa annosta sitä pitäisi d-vitamiinia popsia? Googletus ei oikein auta, kun tuo kielipää hiukka huono.[/QUOTE]

Mä en lähtisi neuvomaan/määräämään sulle mitään annoksia, sillä vaikuttava annostus on melkoisesti yli suomalaisten saantisuositusten.

Itse olen ottanut kuuriluontoisesti melko suuria annoksia. En ihan jatkuvasti, sillä d-vitamiini rasvaliukoisena kertyy elimistöön.

"mnää"
MolliMelooni: Minkäsuuruista ja pituista kuuria olet käyttänyt? Minä olen itseasiassa syönyt nyt varmaan 10kk ajan 55-80mg vuorokaudessa ja mietin, että uskallanko lisätä. Siksi utelin määrää.

"mnää"
MolliMelooni: No annos on siis huomattavasti vielä suurempi, kuin mitä itse olen syönyt. Täytyy pistää harkintaan annostuksen nostoa. Onko sinulla itelläsi pco? Onko lapsesi tullut ns. luomuna? Olen aika epätoivoinen tämän pco kanssa ja koitan nyt ilman lääkkeitä omin konstein raskautua pco:sta huolimatta.

pco riesana
Minä kanssa täällä kärsin PCO:sta ja jo useamman vuoden olen toista toivonut. Mutta haaveksi se kai jää. En ole ovulaatiota tuntenut, enää reiluun seitsemään vuoteen. Talvella 04 tunsin oviksen vika kerran ja siitä ensimmäinen lapsukainen sitten tärppäsi. Eipä ole samaa ihmettä enää toiste tuntenut.

Tosin kai saatan syödä lian hiilarista ruokaa, että jos siinä on yksi syy miksei tärppää. Toki olen nyt karsinut kaikki sokeriset karkit, suklaat ja sipsit pois ruokavaliostani. Mutta työruokailu on iso ongelma, en pärjää töissä ilman leipää ja päivän aikana tarvitsen 4 viipaletta leipää ja viiliä tai maustamatonta jogua tai toinen vaihtoehto on jotain makaronimössöä ja jogua/viiliä. Toinen sokerilähde on mehut. Olen tosin nyt siirtynyt juomaan Vital-mehuja, ajattelin, että jos nuo ovat terveellisempiä. Kolmas pulma on se, että tarvitsen aika ajoin ns. mättöruokaa ( kun jokin asia harmittaa jne.) esim; ranskalaisia ja makkaraa.

karppaaja
Mulla karppaus yhdistettynä suuren d-vitamiiniannokseen paransi pco:ta. Rakkulat oli vähentyneet huomattavasti eikä lääkärin mielestä näyttänyt edes pco-munsarjoilta... Pelkästä d-vitamiinilisästä ei ollut apua, eikä myöskään hyväkarppauksesta. Hiilareita syön nykyään vain 30-50 g päivässä. Painossa ei ole tapahtunut mitään muutoksia, olen aina ollut normaalipainoinen.

Ovistestit toimii raskaustestinä vain jos näyttävät vahvaa viivaa samoihin aikoihin kuin raskaustestin pitäisi, ei aikasemmin. Haaleet viivat ovistesteissä ei sano mitään. Mulle tulee aina haalea viiva ovistesteihin ja tumma viiva vain oviksen aikoihin.

"mnää"
Karppaaja Onko sinulla lapsia? Ovuloitko? Todellakin aion nyt tehdä kaikkeni eli ruokavalio uudistuu mulla :)

Googlettelin ja metformiinin kaltaista vaikutusta vissiin berberiinivalmisteella. Sitäkin siis pitää ostaa. Onko tästä kellään kokemusta?

pco riesana jatkaa
karppaaja, eli mitä hillarituotteita syöt päivässä ja minkä verran?

minä siis syön töissä 4 palaa leipää ( kauraleipää, täysjyväleipää jne.) ja en pysty syömään ruisleipää lainkaan, se aiheuttaa hirveän närästyksen. onko tuo 4 palaa sitten aivan liikaa? kun en kerta kaikkiaan pärjää koko päivää esim; syömällä viilejä ja maustamatonta jogurttia. tai esim; jotain hedelmiä.

[QUOTE="mnää";24628429]MolliMelooni: No annos on siis huomattavasti vielä suurempi, kuin mitä itse olen syönyt. Täytyy pistää harkintaan annostuksen nostoa. Onko sinulla itelläsi pco? Onko lapsesi tullut ns. luomuna? Olen aika epätoivoinen tämän pco kanssa ja koitan nyt ilman lääkkeitä omin konstein raskautua pco:sta huolimatta.[/QUOTE]

Mulla on pco-tyyppiset munasarjat (tosin eivät ihan puhtaasti helminauhamaiset) ja paljon pcos-oireita, mm hirsutismia. Ekaa lasta tehtiin kolme vuotta itse ja avustetusti ovulaation induktiohoidossa. Toista ollaan nyt tehty luomuna neljättä vuotta ja lopetellaan ekaa tuloksetonta hoitokiertoa.

Mulla kierto säännöllistyi d-vitamiinilla ja hyväkarppauksella, saatoin jopa ovuloida useamman kerran vuoden aikana. Nyt olen ikävästi lipsunut karppihommista, mutta täytyisi oikeasti ottaa itseään niskasta kiinni, kun tietää sen helpottavan hoitoja.

karppaaja
[QUOTE="mnää";24628500]Karppaaja Onko sinulla lapsia? Ovuloitko? Todellakin aion nyt tehdä kaikkeni eli ruokavalio uudistuu mulla :)

Googlettelin ja metformiinin kaltaista vaikutusta vissiin berberiinivalmisteella. Sitäkin siis pitää ostaa. Onko tästä kellään kokemusta?[/QUOTE]

On yksi lapsi. Ja lääkkeitä en ehtinyt kokeilemaan, esikoinen tärppäsi vähän yli vuoden yrityksen jälkeen ja pari kuukautta karppauksen tiukentamisen jälkeen.

Tässä amerikkalaisen lapsettomuuslääkärin haastattelu: Less sugar, more kids - YouTube Hän hoitanut hyvällä menestyksellä pcos-potilaita vähähiilihydraattisen ruokavalion avulla.

karppaaja
karppaaja, eli mitä hillarituotteita syöt päivässä ja minkä verran?
Hiilarit saan pääasiassa vihanneksista ja maitotuotteista. Joskus saatan syödä puolikkaan paahtoleivän runsaalla voilla... Mutta aika vähän leipää mahtuu todella vähäiseen hiilarimäärään. Yhdessä paahtoleivässä on n. 15 g hiilaria, eli melkeen puolet mun päivän hiilarimäärästä. Maitotuotteista käytän pääasiassa kermaa (1-2dl päivässä). Joskus saatan juoda punaista maitoa, mutta siitä tulee helposti paljon hiilaria (esim. ennen treeniä se on hyvä energialisä). Treenipäivinä syön siis hiilareita lähemmäs 50 g ja muuten n. 30 g. Lievessä ketoosissa taidan olla koko ajan.

...
[QUOTE="mnää";24628500]Karppaaja Onko sinulla lapsia? Ovuloitko? Todellakin aion nyt tehdä kaikkeni eli ruokavalio uudistuu mulla :)

Googlettelin ja metformiinin kaltaista vaikutusta vissiin berberiinivalmisteella. Sitäkin siis pitää ostaa. Onko tästä kellään kokemusta?[/QUOTE]

Mulla oli berberiini käytössä ja 100 microgrammaa d-vitamiinia. Reilu kuukausi meni ja raskauduin. Sitä ennen muutamia vuosia yritystä.

pco riesana
karppaaja; vielä ruokavaliosta: auttaako se sitten omassa ruokavaliossani, että jos jatkan maustamattoman jogun + viilin syömistä, pyrin syömään jonkin verran hedelmiä, en syö pahemmin sokeripitoisia tuotteita, jätän perunan ja pastan ja riisin syömisen vähemmälle, syön jonkin verran lihatuotteita?

pco riesana
...., eli montako tabletti tuo 100 microgrammaa d-vitamiinia onkaan? kauanko uskalsit noin paljon d-vitamiinia syödä? ja mistä tuota berberiiniä ostit? minkä merkkistä ja paljonko se maksoi? onko se ihan

karppaaja
karppaaja; vielä ruokavaliosta: auttaako se sitten omassa ruokavaliossani, että jos jatkan maustamattoman jogun + viilin syömistä, pyrin syömään jonkin verran hedelmiä, en syö pahemmin sokeripitoisia tuotteita, jätän perunan ja pastan ja riisin syömisen vähemmälle, syön jonkin verran lihatuotteita?
Kyllä varmaan kaikki hiilareitten vähentäminen auttaa, ultrallahan se sitten selviää onko pco parantumaan päin. Mutta itsellä toimi vain raju hiilareitten vähennys. Hedelmiä en syö lainkaan, ne on lähinnä vettä ja sokeria, enemmän vitamiineja ja huomattavasti vähemmän hiilareita on vihanneksissa. Myös jogurtissa ja viilissä on jonkun verran hiilaria. Mehut kannattaa jättää kokonaan, tuoremehuissa on yhtä paljon sokeria kuin tavallisissa (ja lisäksi tietty c-vitamiinia. Pelkkään veteen tottuu nopeasti. Alussa kannattaa käyttää jotain laskuria (esim. fineli.fi) jotta pystyt laskemaan päivän hiilarimäärän. Ajan kanssa et laskureita enää tartte, mä en oo pitkään aikaan laskenut mitään.

Yhteistyössä