Nuoret äidit-teemalla jatketaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nuoret äidit: vastatkaapa seuraavaan kyselyyn niin nähdään pitävätkö stereotypiat paikkansa? :D

1. Ikäsi nyt ja ikäsi esikoisen saadessasi? Lapsien lukumäärä?
2. Koulutuksesi, työtilanteesi?
3. Mitä tukia saat yhteiskunnalta?
4. Asumismuoto, millainen maine asuinalueella?
5. Kuinka vietät vapaa-aikaasi lasten kanssa ja ilman?
6. Imetitkö? Kuinka kauan?
7. Miten on alkoholin käyttösi laita?
8. Tupakoitko?
9. Siviilisääty?

Vastaan kohta itsekin.

nyt 25, esikoisen syntyessä olin 19.

lukio + perustutkinto, amk-paikka odottamassa. freelance paikka kaupungilla, töitä niin paljon kun jaksaa tehdä kuitenkin.

lapsilisää, asumistukea, sairauspäivärahaa, elatustuet. Lisäksi vammaistukea, alinta, toiselle lapselleni.

vuokra-asunto hyvällä alueella.

lasten kanssa ulkoillaan, käydään kerta viikkoon uimahallissa. askarrellaan, katsellaan joskus elokuvia ja herkutellaan. normaalia arkea.

en imettänyt, lapset alkuun tehohoidossa ja en saanut kunnon imetysohjausta.

nyt raskaana, joten en juo. "normaalisti" käyn viihteellä kerran kahdessa kuussa ehkäpä.. joskus useammin.

tupakoin ennen raskautta, saa nähdä retkahdanko jossain vaiheessa taas.

yh :)

oon nyt 18v ja sain ekan 15v, lapsia 3
peruskoulu, mut jäi vähän kesken
toimeentulotukee asumistulee elatustukee
emmä tiedä, hyvä
lasten kanssa käyn pihalla, itekseen käyn
imetin 1kk-6kk
käytän kun meen ulos
8. Tupakoitko?
joo
9. Siviilisääty?
seurustelen

Vastaan kohta itsekin.

[QUOTE="huoh";24612821]No jos taas sanotaan että aikuinen äiti niin alle 25 olisi sitten lapsiäiti? :D Joten ei oikein toimi tuokaan, kyllä se on keski-ikäinen synnyttäjä/äiti. :)
Se on eri asia kuin keski-ikäinen nainen...eiköhän se ole aika selvä.[/QUOTE]

Ei vaan alle 25 olisi tietenkin NUORI äiti. Joten ihan hyvin toimii.
Lapsiäiti on 13-17v.

1. Ikäsi nyt ja ikäsi esikoisen saadessasi? Lapsien lukumäärä?36 v,esikoinen synty kun olin 19v,kolme lasta
2. Koulutuksesi, työtilanteesi?pph,koulunkäyntiavustaja,työtön
3. Mitä tukia saat yhteiskunnalta?asumistuki,lapsilisät
4. Asumismuoto, millainen maine asuinalueella?kerrostaloasunto vuokralla.Asuinpaikan maine..suht rauhallinen
5. Kuinka vietät vapaa-aikaasi lasten kanssa ja ilman?ollaan ja lötkötellään,katellaan jotain leffaa..nyt on käyty paljon kylässä kaverien tykönä,kerätty marjoja.
6. Imetitkö? Kuinka kauan?en
7. Miten on alkoholin käyttösi laita?1-4/kk,vaihtelevasti
8. Tupakoitko?kyllähän tuota palaa
9. Siviilisääty?eronnut

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="noh";24612897]Ei vaan alle 25 olisi tietenkin NUORI äiti. Joten ihan hyvin toimii.
Lapsiäiti on 13-17v.[/QUOTE]

No ei 24v ole mun mielestä nuori äiti. :D
Ihan tavallinen ikä. Mikä sitten on 32v äiti jos 24v on nuori äiti?

Nyt 22, lapsi syntyi reilu kuukausi ennen kuin täytin 20.

Olen ylioppilas, opiskelen AMK:ssa.

Lapsilisä, opintotuki. Yhteensä n. 350e.

Vuokralla pienessä puutalokolmiossa ihan keskisuuren kaupungin keskustan liepeillä. Asuinalueella asuu paljon vanhuksia ja lapsiperheitä sekä opiskelijoita. Korttelin päässä meiltä on iso leikki/viherpuisto. Hiljainen ja rauhallinen alue.

Lapsen kanssa tehdään koulun ja hoitopäivän jälkeen kotihommia, kyläillään, piirretään, luetaan yms. Viikonloppuisin mennään usein koko perhe luontoon kävelemään eväiden kanssa, leikkipuistoihin jne.
Kun lapsi menee hoitoon, tehdään miehen kanssa useimmiten heti ekaks suursiivous ja sitten haetaan hesemättöä ja leffa, ja nukutaan aamulla kainalokkain pitkään. Joskus ollaan illanvietoissa, joskus tehdään työ/koulujuttuja alta pois.

Vuoden, 6kk täysimetystä. Olisin imettänyt pidempäänkin, mutta sain keskeytyneen keskenmenon ja sen jälkeen pahan kohtutulehduksen ja sairaalassaolon ja lääkitysten vuoksi imetys loppui.

Juon suurinpiirtein viinipullollista vastaavan alkoholimäärän vuodessa. En voi juoda itseäni huppeliin, koska kahden annoksen jälkeen mua alkaa vain väsyttää ja pää alkaa särkeä.

8. Tupakoitko?

Valitettavasti kyllä.

9. Siviilisääty?

Naimisissa lapseni isän kanssa.

1. 30v, 19v, +3
2. YTM, vakivirka kaupungilta.
3. Lapsilisät, nyt myös ansiosid. äitiyspäiväraha.
4. OKT, arvostettu rauhallinen asuinalue.
5. Vapaa-aika perheen kesken. En käy "tyttöjen retkillä" kuin joskus bändejä katsomassa.
6. Täysimetys jokaista lasta n. 6kk, kaikkiaan vuoden verran kutakin.
7. Juon harvoin. En lainkaan kun imetän.
8. En polta
9. Avoliitossa lasteni (kaikkien) isän kanssa.

[QUOTE="noh";24612897]Ei vaan alle 25 olisi tietenkin NUORI äiti. Joten ihan hyvin toimii.
Lapsiäiti on 13-17v.[/QUOTE]

Teinejä ei varmaan sinun maailmassasi ole olemassakaan? :D
Lapsiäiti 17-vuotiaana, joopajoo...

Olin 15-vuotias kun sain kaksoset. Sen jälkeen toinen on menehtynyt, ja lisää on syntynyt 2. Minulla ikää 28 vuotta.

Olen YTM, mutta työni ei liity mitenkään omaan alaani. Pyöritän omaa firmaa kotoa käsin.

Lapsilisää.

Omakotitalossa asutaan maalla, kaukana kaikesta. Ei taida olla mitään mainetta, harva ehkes tietää koko paikkaa :D

Itsekseni laulan. Käyn kuoroharjoituksissa ja laulutunneilla. Lasten kanssa yhdessä askarrellaan, en niinkään leiki.

Ensimmäisiä en, toisia molempia vuoden.

Juon joskus ruualla viiniä, kuin myös iltaa istuessa. Saunan jälkeen saatan ottaa pari siideriä. Kunnon humalaa en juo koskaan, joskus toki tulen hiprakkaan :)

8. Tupakoitko?

En.

9. Siviilisääty?

Naimisissa.

Nyt 22v, lapsen sain 1-vuotiaana. ja yksi ainokainen vain.

2. Koulutuksesi, työtilanteesi? Ammattikoulu sekä myöhemmin hoitovapaan aikana opiskelin etälukiossa ylioppilaaksi. Tällä hetkellä vakituinen työ, mutta opiskelun jatkaminen tavoitteena ensi syksynä. Toivottavasti pääsen hakemaani opiskelupaikkaan (amk) tänä keväänä!

3. Mitä tukia saat yhteiskunnalta? Tällä hetkellä ainoastaan lapsilisän sekä yh-korotuksen siihen.

4. Asumismuoto, millainen maine asuinalueella? Rivitalokaksiossa vuokralla, hyvä maine, omakotitaloalue, tosi uusi alue (kaikki rakennettu vuoden 2007 jälkeen) Pieni paikkakunta, suuremman kaupungin naapurikunta.

5. Kuinka vietät vapaa-aikaasi lasten kanssa ja ilman? Perusarkea lapsen kanssa, töistä ja päiväkodista kotiin, ruokaa, ulkoilua, kyläilyä, leikkiä... Oma aika ystävien kanssa, harrastaen, lisätöitä tehden, jopa bilettäen..

6. Imetitkö? Kuinka kauan? alle kuukauden. täysimetyksellä lapsi ei ollut päiväkään. Ei vaan onnistunut, oli kamalaa, vaikeaa, lapsen verensokerit laski jatkuvasta tissin imemisestä huolimatta ja luovutin.

7. Miten on alkoholin käyttösi laita? 0-4 kertaa/kuukaudessa terassilla, baarissa tai juhlissa ystävien kanssa. Ihan reilusti tai sitten muutaman kerrallaan.. Kesällä tulee käytyä useammin keikoilla/juhlissa..talvella voi mennä pari-kolme kuukauttakin ihan tipattomalla. :)

8. Tupakoitko? Kyllä

9. Siviilisääty? Sinkku

-27, Esikoisen syntyessä olin 19. Kolmas lapsi tulossa.

-Sairaanhoitaja. Töitähän olisi ihan niin paljon kuin vaan jaksaa tehdä, mutta lasten takia teen tällä hetkellä lyhennettyä työaikaa.

-Lapsilisä

-Omistusasunto rivitalossa rauhallisella alueella, jossa omakoti ja rivitaloja. Paljon lapsiperheitä.

-Vapaa-aika menee perheen parissa ulkoillessa ja muuten touhuillessa. Kotihommia tehdessä. Ihan tavallista arkea. Ilman lapsia joskus käydään miehen kanssa syömässä. Ehkä muutaman kerran vuodessa.

-Esikoista 10kk, toista vuoden.

-Vähäistä. Tällä hetkellä ei lainkaan kun olen raskaana.

8. Tupakoitko?
-En

9. Siviilisääty?
-Avoliitossa

[QUOTE="tinttu";24613087]1. Ikäsi nyt ja ikäsi esikoisen saadessasi? Lapsien lukumäärä?
Nyt 22v, lapsen sain 1-vuotiaana. ja yksi ainokainen vain.

2. Koulutuksesi, työtilanteesi? Ammattikoulu sekä myöhemmin hoitovapaan aikana opiskelin etälukiossa ylioppilaaksi. Tällä hetkellä vakituinen työ, mutta opiskelun jatkaminen tavoitteena ensi syksynä. Toivottavasti pääsen hakemaani opiskelupaikkaan (amk) tänä keväänä!

3. Mitä tukia saat yhteiskunnalta? Tällä hetkellä ainoastaan lapsilisän sekä yh-korotuksen siihen.

4. Asumismuoto, millainen maine asuinalueella? Rivitalokaksiossa vuokralla, hyvä maine, omakotitaloalue, tosi uusi alue (kaikki rakennettu vuoden 2007 jälkeen) Pieni paikkakunta, suuremman kaupungin naapurikunta.

5. Kuinka vietät vapaa-aikaasi lasten kanssa ja ilman? Perusarkea lapsen kanssa, töistä ja päiväkodista kotiin, ruokaa, ulkoilua, kyläilyä, leikkiä... Oma aika ystävien kanssa, harrastaen, lisätöitä tehden, jopa bilettäen..

6. Imetitkö? Kuinka kauan? alle kuukauden. täysimetyksellä lapsi ei ollut päiväkään. Ei vaan onnistunut, oli kamalaa, vaikeaa, lapsen verensokerit laski jatkuvasta tissin imemisestä huolimatta ja luovutin.

7. Miten on alkoholin käyttösi laita? 0-4 kertaa/kuukaudessa terassilla, baarissa tai juhlissa ystävien kanssa. Ihan reilusti tai sitten muutaman kerrallaan.. Kesällä tulee käytyä useammin keikoilla/juhlissa..talvella voi mennä pari-kolme kuukauttakin ihan tipattomalla. :)

8. Tupakoitko? Kyllä

9. Siviilisääty? Sinkku[/QUOTE]

siis lapsen sain 18-vuotiaana :D

Ikäsi nyt ja ikäsi esikoisen saadessasi? Lapsien lukumäärä?
Nyt 25v, esikoisen saadessa 22v, toisen 24. Lapsia siis kaksi.
Alempi korkeakoulututkinto(kandi), olen vielä opiskelija. Samalla myös vakityösuhteessa.
Lapsilisä, vanhempainpäiväraha.
Oma omakotitalo. Ihan hyvä maine alueella, on tosin iso alue jossa on myös paljon vuokra-asuntoja, joten vieressä on myös katuja joilla ei ole niin hyvä maine... ;)
Lasten kanssa ulkoillaan, leikitään, käydään kerhoissa, muskarissa yms. Ilman... no käyn jumpassa ehkä kerran viikossa...
Esikoista imetin 1v3kk, kuopusta (6kk) imetän vielä.
En sylje lasiin, tosin nyt kun lapset ovat pieniä niin todella harvoin tulee mitään otettua.
8. Tupakoitko? En, tosin olen entinen tupakoitsija (yli 3 vuotta lopettamisesta).
9. Siviilisääty? Naimisissa.

Nyt olen 23v, esikoisen sain kun olin 20v.

Ammatillinen koulutus ja työtarjonta hyvä.

Jos lapsilisät lasketaan, niin ne, eikä muita.

Omistusasunto, hyvä alue, paljon lapsiperheitä.

Lasten kanssa kokkaillaan, leivotaan, askarrellaan, ulkoillaan, hoidetaan koiraa, yms.
Ilman lapsia tapaan ystäviä ym. En käytä alkoholia.

Kyllä. Ekaa 1v2kk ja toista 9kk ja jatkuu vieläkin.

-

8. Tupakoitko?
-

9. Siviilisääty?
Naimisissa

1. Ikäsi nyt ja ikäsi esikoisen saadessasi? Lapsien lukumäärä? Ikä nyt 33, sain esikoisen 19-vuotiaana, lapsia on viisi.
2. Koulutuksesi, työtilanteesi? Ylioppilas, kaksi ammattitutkintoa, vakituinen työpaikka mutta nyt hoitovapaalla
3. Mitä tukia saat yhteiskunnalta? Lapsilisää, kotihoidontukea
4. Asumismuoto, millainen maine asuinalueella? Aso-rivari hyvällä alueella
5. Kuinka vietät vapaa-aikaasi lasten kanssa ja ilman? Kuskaamalla lapsia harrastuksiin :D Tykkään lukea, katsella leffoja yms. Viihdytään kaikki kotona.
6. Imetitkö? Kuinka kauan? Joo, 4,5kk, 8kk, 6kk, 8kk ja 4kk
7. Miten on alkoholin käyttösi laita? Olen ajatellut lopettaa ihan kokonaan, eipä tuota muutenkaan oo paljoa tullut aikoihin otettua
8. Tupakoitko? En, nuorempana olin ns. sosiaalinen polttaja: poltin baarissa ja töissäkin tupakkakopissa oli parhaat jutut mutta oon lopettanut vallan kun haisee niin pahalle ja näyttää typerälle
9. Siviilisääty? Naimisissa

Viimeksi muokattu:
1. Ikäsi nyt ja ikäsi esikoisen saadessasi? Lapsien lukumäärä? 21. Esikoisen sain 20v. Odotan toista.
2. Koulutuksesi, työtilanteesi? Ei koulutusta, mutta ei johdu millään lailla äitiydestäni. Mulla oli tehokasta peliaikaa tuo 16-20v opiskella, mutta jätin jatkuvasti kouluja kesken. Olen kotiäiti, en töissä.
3. Mitä tukia saat yhteiskunnalta? Saisin jos jonkinmoista, mutta nostan lapsilisää.
4. Asumismuoto, millainen maine asuinalueella? Vuokra rivariasunto, maineikkaalla ja rauhallisella lapsiperhealueella.
5. Kuinka vietät vapaa-aikaasi lasten kanssa ja ilman? Tuon lapsosen kanssa olen kokoajan, kun kotona siis olen :) Ulkoillaan paljon ja askarrellaan. Ilman en juurikaan ole, käyn lenkillä yksin muutaman kerran viikossa.
6. Imetitkö? Kuinka kauan? Reilu 8kk
7. Miten on alkoholin käyttösi laita? Olen absolutisti, en käytä ollenkaan.
8. Tupakoitko? En tupakoi.
9. Siviilisääty? Naimisissa

Nuoret äidit: vastatkaapa seuraavaan kyselyyn niin nähdään pitävätkö stereotypiat paikkansa? :D

8. Tupakoitko?
9. Siviilisääty?

Vastaan kohta itsekin.

1. 42v, esikoisen sain 19v. lapsia 3.
2. Koulutusta hakemassa, lomautettu-työhistoriaa takana 21v.
3. Lapsilisät
4. Omakotitalo, hyvä maine- paljon lapsiperheitä
5. Milloin mitäkin
6. Imetin, 2-4kk
7. Juon ja en juo
8. Tupakoin
9. Naimisissa

1. Ikäsi nyt ja ikäsi esikoisen saadessasi? Lapsien lukumäärä? -sain lapsen 20 vuotiaana ja olen yhä 20
2. Koulutuksesi, työtilanteesi? -koulutus on ylioppilas/ravintolakokki. Olen äitiyslomalla
3. Mitä tukia saat yhteiskunnalta? -no äitiyspäivärahaa ja lapsilisää
4. Asumismuoto, millainen maine asuinalueella? -helsingissä töölössä, eli hyvällä alueella. vanha kerrostalo.
5. Kuinka vietät vapaa-aikaasi lasten kanssa ja ilman? -no hoidan lastani, vietän aikaa miehen ja ystävieni kanssa
6. Imetitkö? Kuinka kauan? -vain kuukauden koska vauva ei tissiä suostunut syömään
7. Miten on alkoholin käyttösi laita? -harvoin. saunan jälkeen siideri joskus
8. Tupakoitko? -en
9. Siviilisääty? -kihloissa

1. Ikäsi nyt ja ikäsi esikoisen saadessasi? Lapsien lukumäärä? - Marraskuussa 21v. Esikoisen saadessa kerkesin täyttää 18v. Lapsia 2.
2. Koulutuksesi, työtilanteesi? - Raskauden takia keskeytyi ravintola-alan opinnot, joita en aio enää jatkaa, vaan vaihdan alaa. Koulujen ohella olen tehnyt töitä aina, ensimmäisen työpaikan sain 12-vuotiaana.
3. Mitä tukia saat yhteiskunnalta? - Kotihoidontuen, 315e/kk.
4. Asumismuoto, millainen maine asuinalueella? - Vuokra kolmio, lapsiperheitä alueella paljon.
5. Kuinka vietät vapaa-aikaasi lasten kanssa ja ilman? - Ilman lapsia ei vapaa-aikaa olekkaan. Joskus käyn kirpparikierroksella tms. ja lapset jää isän kanssa kotiin.
6. Imetitkö? Kuinka kauan? - Puolisen vuotta
7. Miten on alkoholin käyttösi laita? - 1-2 kertaa vuodessa.
8. Tupakoitko? - En.
9. Siviilisääty? - Avoliitossa, naimisiin ensi kesänä :)

1. nyt 26, esikoinen tuli kun olin 20, 2 lasta
2. ammattikoulu, töitä vaihtelevasti, johtuu alasta
3. asumistukea silloin kun ei ole töitä ja tällä hetkellä myös sairauspäivärahaa
4. vuokralla, alue on hyvä, omakotitaloalue
5. lasten kanssa harrastamme paljon urheilua ja lastenkulttuuria. ilman lapsia käyn yleensä elokuvissa tai ostoksilla ystävien kanssa.
6. Imetin molempia noin vuoden ikään
7. En käytä alkoholia
8. En tupakoi
9. Naimisissa.

8. Tupakoitko?
9. Siviilisääty?

Vastaan kohta itsekin.[/QUOTE]

-Olin 19-vuotias. Lapsi on toistaiseksi ainokainen, olen nyt 22-vuotias.

-Viittä vaille ylioppilas, haen yliopistoon keväällä. Tällä hetkellä minulla on kolme työpaikkaa :p Yhdestä ajattelin luopua.

-Lapsilisää, elatustukea ja asumistukea. Niin ja lapsi on yksityisessä päiväkodissa, eli yksityisen hoidon tukea.

-Rivitalokaksiossa, vuokralla. Tämä on hyvää aluetta. Rauhallista. Ympäröivissä taloissa pääasiassa keskiluokkaa ja ylempää keskiluokkaa.

-Lapsen kanssa käymme uimassa, teen vapaaehtoistyötä maahanmuuttajien parissa (lapsi mukana), ollaan paljon kotosalla, tavataan kavereita... Lapsi aloitti elokuussa päiväkodissa, en ole nyt pk:n aloittamisen jälkeen ollut missään ilman lasta kun vasta totutellaan olemaan päivisin erossa. Mitäs mä olen ennen tehnyt... Ollut kaverilla yötä, käynyt juhlissa (esim polttarit, synttärit), muutaman kerran ollut ihan kotona vaan ja syönyt yksikseni karkkia ja kattonu jonkun leffan.

-Imetän yhä, lapsi on 3v.

-Tykkään valkoviinistä ja englantilaisista siidereistä. Juon ehkä kerran kuukaudessa tai kahdessa.

8. Tupakoitko?
-En.

9. Siviilisääty?
-Naimaton/sinkku.

1. Ikäsi nyt ja ikäsi esikoisen saadessasi? Lapsien lukumäärä? -1 lapsi,sain lapsen kun olin 18.ja ikäni nyt 21.
2. Koulutuksesi, työtilanteesi?- koulu jäänyt kesken,tehnyt erilaista työtä ja aikoo mennä töihin kunhan lapsi 3v.
3. Mitä tukia saat yhteiskunnalta?- lapsilisää ja kotihoidontukea.
4. Asumismuoto, millainen maine asuinalueella?-pieni kerrostalo,oma asunto.hyvä,rauhallinen asuinalue,tänne rakennetaan juuri lisää taloja ja palveluita.
5. Kuinka vietät vapaa-aikaasi lasten kanssa ja ilman?-ulkoilemalla,leikkimällä,tehden kaikkea mukavaa.omia harrastuksia ei ole...
6. Imetitkö? Kuinka kauan?- n.3kk.maidontulo oli runsasta mutta vauva vaati silti enemmän.
7. Miten on alkoholin käyttösi laita?-juon harvoin,ehkä kerran/2kk tai kk.jos juon niin erityistilanteissa,lapsen ollessa mummolassa.
8. Tupakoitko? -en ole koskaan kokenut tarvetta.
9. Siviilisääty? -avoliitto,kihloissa.

Yhteistyössä