Rakkaus on nyt taidettu sekoittaa tahtoon. Rakkaus on tunne, joka tulee ja menee erilaisina voimakkuuksina toisia ihmisiä ja asioita kohtaan. Rakkaus ei ole pysyvää, eikä mitään suhdetta pitäisi jättää kellumaan pelkästään sen varaan.
Hyvä parisuhde vaatii kummankin osapuolen TAHDON olla sen toisen osapuolen kanssa. Ap:llä ei enää tätä tahtoa tunnu olevan. Silloin menee suhteesta se tärkein ja terveellisin motiivi.
Itse paljon samaa kokeneena, olen tullut siihen johtopäätökseen, että elämäni ei ole puolisoni varassa. Meillä on paljon yhteistä hyvää, ja hän on hyvä ihminen. Otan ne hyvät asiat, ja täytän muut tarpeeni (filosofinen keskustelu, seikkailullisempi seksi, positiivisempi arki) muilla tavoin
len poissulkenut ne siitä mitä mieheltäni odotan.
Tosin silti on myönnettävä, että perinpohjaisempi motiivi pysyä suhteessa minulle on yhteinen lapsi. Hänet tuli saatua melko vähällä valmistautumisella ja ajatuksella, joten vastuu on meidän vanhempien. Olemme yhdessä hyviä vanhempia ja voimme tarjota hyvän lapsuuden, suhteessamme on hellyyttä jne. lapsen parisuhde kuva ja malli ei siitä huonone.
Oma halu lähteä hakemaan itselle sopivampaa ihmistä saa luvan ainakin odottaa, kunnes lapsi on lapsuutensa elänyt ja pääsee omille siivilleen, joskus täysikäisyyden paikkeilla. Pieni viaton kun on vasta kahden vanha. Sisaruksenkin hankimme vielä, ei minulla niin kiire ole. Tosin elämääni ajatellen, uskon että ehdimme siihen mennessä työstää suhdettamme myös uuteen uskoon.
Vanhempana sinulla on vastuu, kamalan suuri vastuu. Missä sitten raja menee, sitä ei kukaan muu tiedä kuin sinä itse. Jos voit ajatella eläväsi parisuhteessasi hajoamatta itse ja ilman että lapsi oppii kylmän tai muuten kamalan parisuhteen mallin, tee se. Elämää on vielä lapsen aikuistuttuakin, ero jättää heihin aina pysyvät arvet. Jos itse tunnet hajoavasi, anna vielä miehellesi mahdollisuus: kerro kaikki, kauniisti mutta niin selvästi ettei mikään jää epäselväksi. Ehkä voitte yhdessäkin löytää tietä eteenpäin, tai avuksi voit(te) ottaa terapeutinkin, jottei homma karkaa käsistä.
Voimia ja totuuden etsintää toivotan täydestä sydämestä.