Puhtaaksi pestyt kestovaipat haisevat edelleen pissalle...vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei meillä ole kestot koskaan haisseet puhtaina. Kertikset taas...pamperseissa on jokin hajuste, mikä on pahan hajuinen ainakin mun nenään.

jos kertikset haisee niin suosittelen natura babycare vaippoja. meillä ne yövaippoina eikä haise miltään. muuten kestoillaan.

itse pistän kanssa etikkaa huuhteluaineeks ja välillä tuoksuöljytippoja. pesen näes pyykinaina joko pähkinöillä tai hajusteettomalla pesuaineel. ruusupuuöljy ainakin vei pissanhajun pois. loppu just ja meinasin seuraavaks kokeilla sitruunaa. laventeli ei ollut hyvä.

[QUOTE="...";24582841]
Ikinä en muuten ollut kuullut, ettei pul tykkää etikasta.. Uutta oppii aina. :D Olen siis pessyt kohta kolme vuotta pul-kuoretkin etikkahuuhtelulla, enkä ole kyllä huomannut mitään vikoja.[/QUOTE]

Etikkahuuhtelu onkin vähän hellempi juttu kuin etikkaliemessä liottaminen, jota tuo kommenttini käsitteli...

Pul-kankaiden valmistajat noin ylipäätään eivät taida suositella minkään huuhteluaineen käyttöä, eivät myöskään etikan. Voi toki olla, että valmistajat haluavat vain ottaa varman päälle suosituksissaan. Pulin käyttöikä nyt taitaa joka tapauksessa olla varsin rajallinen.

Mulla on ainakin sellainen mielikuva, että pulveri tukkii jotenkin ne vaipan huokoset, tiedä sitten olenko ihan hakoteillä? Ainakin mun käsittääkseni fleezepintaisia vaippoja ei pitäis pulverilla pestä? Kertokaa joku fiksumpi oonko oikeassa? (On muuten oikeasti pakko sanoa, että hyvä aloitus, koska mielipiteitä ja ideoita tuntuu olevan lukuisia. Onnea puhdistukseen!)

Fleeceä ei saa pestä saippuapitoisella pesuaineella (yli5% saippuaa). Tukkii kankaan. Eli ei myöskään sappisaippuaa fleecelle. Tää meinas multa unohtua kun esikäsittelin kakkaisia fleece-kuivaliinoja. Rupesin sitten sappisaippuan sijaan käyttämään nestemäistä erisania fleeceliinojen huuhtaisuun ennen pesua.
Mä olen tehnyt niin nyt kesällä, että vien terassille telineelle vaipat roikkumaan ja odottamaan pesua. Pissavaipat ihan siltään ja kakkavaipat huuhdeltuina ja enimmät tahrat kynsiharjalla hangattuina sappisaippuan tai nestemäisen pesuaineen kanssa. Joskus on mennyt monta päivää, että ovat päätyneet pesukoneeseen, mutta hajuongelmia ei ole ollut. En tiedä,miten tuon säilytyksen talvella ratkaisen. Haittaakohan jos vaipat jäätyy?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;24582711:
Tää koskee mun mielestä vain pampersia ja liberoa, sekä huggiesseja. Muumit tai natural babycaret ei löyhkää niin kemikaalille. Niistä haistaa kyllä läpi onko siellä kakka vai ei. Pampersit haisee metrien päähän kakalle jo kun siellä on vasta pissat ja vielä pidemmälle kun sinne on pierastu.

Voi hyvinkin pitää paikkansa, koska meillä on kertiksistä ollut käytössä oikeastaan vain liberot, pampersit, huggiesit (ihan vastasyntyneenä) ja rainbow (tms, jota ei kait enää ainakaan meidän prismassa ole, kun oli joku loppuunmyynti aikanaan).

Öisin laitetaan kertis, kun tuon superpissijän kanssa ei niidenkään imuteho riitä, joten sopivaa kestoa ei olla öihin löydetty. Kertiksistäkin siis tulee läpi.

Etikkahuuhtelu onkin vähän hellempi juttu kuin etikkaliemessä liottaminen, jota tuo kommenttini käsitteli...

Pul-kankaiden valmistajat noin ylipäätään eivät taida suositella minkään huuhteluaineen käyttöä, eivät myöskään etikan. Voi toki olla, että valmistajat haluavat vain ottaa varman päälle suosituksissaan. Pulin käyttöikä nyt taitaa joka tapauksessa olla varsin rajallinen.

Jep. Meillä se raja tulee nyt vastaan osassa vaippakuoria. Osa tehty n.6v sitten ja osa 5v sitten,nyt ne alkaa ahkerassa käytössä olla kuluneita ja toimivat enää päiväkäytössä lyhyemmällä vaihtovälillä.... Mutta on niitä ahkerasti käytetty,osa on ollut kolmella lapsella ja osa kahdella.

Voi hyvinkin pitää paikkansa, koska meillä on kertiksistä ollut käytössä oikeastaan vain liberot, pampersit, huggiesit (ihan vastasyntyneenä) ja rainbow (tms, jota ei kait enää ainakaan meidän prismassa ole, kun oli joku loppuunmyynti aikanaan).

Öisin laitetaan kertis, kun tuon superpissijän kanssa ei niidenkään imuteho riitä, joten sopivaa kestoa ei olla öihin löydetty. Kertiksistäkin siis tulee läpi.

Meillä taas ei aiemmin löytynyt kertistä joka olisi imenyt tarpeeksi,joten kestoilla mennään yötkin. En oo pienimmän kanssa edes jaksanut ajatella mikä kertis voisi ehkä pitää.

No ehkä uskallan "jäädyttää" vain sisävaipat ja muut, joissa ei ole laminointia. Tosin "sulattaminen" on taas oma hommansa. Ei niitä varmaan ole viisasta jäisinä koneeseen laittaa :D.
Mä annoin kans jäätyä ulkona, sit vaan varovainen kun ottaa niitä sisälle ettei vääntele niin että PUL voisi murtua. Sisällä sulavat hetkessä ja sulaneet olen pessyt normaalisti pesukoneessa. Meillä käytössä Fuzzi Bunzit eikä viime talven käsittelystä menneet miksikään.

Olennaista tosiaan se ettei niitä jäisiä vaippoja laita koneeseen pyörimään.

Siis ennen käyttöä?

Nimenomaan ennen käyttöä. Minun kokemukseni on, että kertis haisee jo paketissa jotenkin omituiselle, pissien jälkeen se lemahtaa voimakkaammin, ja kakkoja taas on vaikea haistaa sen "ominaistuoksun" alta.

Kestot ovat ainakin meillä tuoksuttomia vielä vähän pissisinäkin, ja kakan haistaa helposti. Meillä tosin on melko uusi vaippakanta, ja keittopessyt olen kerran kuussa.

Etikkaa ehdottamasti, huuhteluainelokeron max merkkiin asti minä olen laittanut. Oletkos pessyt ohjelmalla jossa on esipesu?

Minä kyllä vaihtaisin kertakäyttövaippoihin, ne ei haise!

Haisee nekin, toki vähemmän jos jaksaa kuskata jatkuvasti ulos. Ja bonuksena saa kaupanpäälle verestävän vaippa ihottuman, joten ei oo hyvä vaihtoehto.
Meillä pestään ecoverilla nestemäisenä ja etikka huuhteluaineena ja ei haise muuten kun pyykkikorissa vaikka ne kuivahtaakin siinä. Vanhemmiten on kyllä tullut väkevämän hajuista pissaa.

Nimenomaan ennen käyttöä. Minun kokemukseni on, että kertis haisee jo paketissa jotenkin omituiselle, pissien jälkeen se lemahtaa voimakkaammin, ja kakkoja taas on vaikea haistaa sen "ominaistuoksun" alta.

Kestot ovat ainakin meillä tuoksuttomia vielä vähän pissisinäkin, ja kakan haistaa helposti. Meillä tosin on melko uusi vaippakanta, ja keittopessyt olen kerran kuussa.

Sama meillä. Ainoa ero tuo keittopesu, jota en ole vielä kertaakaan yli vuoden aikana tehnyt vaipoille.

Yhteistyössä