Puhtaaksi pestyt kestovaipat haisevat edelleen pissalle...vinkkejä?

,,
Etikkaa ehdottamasti, huuhteluainelokeron max merkkiin asti minä olen laittanut. Oletkos pessyt ohjelmalla jossa on esipesu?

Minä kyllä vaihtaisin kertakäyttövaippoihin, ne ei haise!
 
"Riksu"
Meillä vaippakausi on jo ohi, mutta meillä käytetään edelleen etikkaa huuhteluaineena. Autta miehen hikipyykin hajuun ja mielestäni pehmentääkin pyykkiä. Vaippoja en huuhdellut koskaan, heitin usein suoraan pesukoneeseen ja jätin luukun auki. Illalla kone pyörimään.
 
Etikkaa ehdottamasti, huuhteluainelokeron max merkkiin asti minä olen laittanut. Oletkos pessyt ohjelmalla jossa on esipesu?

Minä kyllä vaihtaisin kertakäyttövaippoihin, ne ei haise!
Kertakäyttöiset vasta haiseekin. Yöh.

Meillä yli vuoden ollut käytössä noi taskuvaipat imuineen ja parin-kolmen päivän välein pestään. Eivät ole ämpärissään haisseet vaikkei pissavaippoja edes yleensä huuhdella sinne laitettaessa.

Pesen aina 60 asteessa esipesun ja parin ylimääräisen huuhtelun kera. Normi/niukka määrä pesuainetta. Ei muuta. Eivät ainakaan vielä ole koskaan haisseet.

Tosin huomasin, että tietyt lisäimut (hamppu, bambu tms) alkoivat pikkuisen haista ennen pesua ämpärissä, mutta ei muuten. Näitä tosin käytetty aika harvoin. Niistäkään haju ei levinnyt vessaan vaan pisti nenään ämpäriä koneeseen tyhjennettäessä.
 
En ihan koko ketjua lukenut, mutta meillä oli tuo sama ongelma jossain vaiheessa. Laitoin etikkaa kun sitä suositeltiin ja osasta vaippoja LÄHTI VÄRIT. Siis muuttui ruskea metsänvihreäksi ym. Ja joissain vaipoissa lukee, että "do not vinegar". En siis tekisi sitä enää.

Meillä toi ongelma loppui kun aloin pestä vaippoja muun pyykin joukossa ja yleensä vielä teen esipesun ilman pesuainetta normipesun lisäksi. Ja ennen säilytettiin käytetyt vaipat kannellisessa ämpärissä, haju hälveni myös kun poistin sen kannen. Ja talvella kun lattialämmitys on päällä kylppärissä niin oon laittanut ämpärin jakkaralle.

Älä heitä pois niitä vaippoja, peset vaan runsaalla vedellä vaikka muun pyykin joukossa useita kertoja. Meillä oli yhdet tositosi haisuvaipat mitkä ajattelin, että ovat pilalla. Nyt ovat yhdet parhaista :)
 
"vieras"
Etikkaa kannattaa kokeilla, lisähuuhtelua ja lisäksi vaihtaisin pesuainetta. Vaipoille pitäisi ehdottomasti käyttää nestemäistä pesuainetta ja moni on valitellut että jauheella pestessä tosiaan haisee (ilmeisesti saippua aiheuttaa sen).
 
Etikkaa ehdottamasti, huuhteluainelokeron max merkkiin asti minä olen laittanut. Oletkos pessyt ohjelmalla jossa on esipesu?

Minä kyllä vaihtaisin kertakäyttövaippoihin, ne ei haise!
Nehän ne vasta haisee. Kuivina ei aivan niin paha kuin märkinä, ja se märän kertiksen haju on jotain aivan järkkyä. Toisekseen en halua kuluttaa poisheitettäviin vaippoihin ja roskismaksuihin isoa summaa,vaan ennemmin pesen vaipat.
 
Kertaakaan en ole ottanut paketista valmiiksi pissalta haisevaa vaippaa. ;)

Käytön jälkeen saattaa haista, mutta sitten viedäänkin roskiin.
Mun nenään kertakäyttövaipat haisee sieltä paketista otettunakin. Ei tietenkään pissalta, mutta jollekin muulle epämiellyttävälle. Varsinkin Pamperssit. Meillä on kyllä Liberot käytössä aina yöllä, mutta kyllä mä edelleen haluaisin myös kestoilla :)
 
"heh"
Ethän tunge pesukonetta liian täyteen? Ne vaipat/imut imee siellä koneessakin vettä itseensä paljon joten jos kone on ihan täynnä niin kaikki vaipat ei välttämättä ole väljässä vedessä pesun ja huuhtelun aikana.
 
,,
Mun nenään kertakäyttövaipat haisee sieltä paketista otettunakin. Ei tietenkään pissalta, mutta jollekin muulle epämiellyttävälle. Varsinkin Pamperssit. Meillä on kyllä Liberot käytössä aina yöllä, mutta kyllä mä edelleen haluaisin myös kestoilla :)
Joo haiseehan ne kerttikset valmistusmateriaaleille ja ties mille kemikaaleille. Mutta kyllä kestoistakin rupeaa ainakin ekologisuus olemaan kaukana jos niitä ensin huuhdellaan, liotetaan, pestään esipesulla ja lopuksi vielä varsinainen pesu.

Sitä en tiedä kumpi iholle on parempi. Eihän ne kestotkaan täysin myrkyttömiä ole, käytetäänhän kankaiden valmistuksessa ties mitä aineita. Ja jäähän sitä pesuaineistakin jämiä ihan varmasti.

Mutta saat minun puolestani kestoilla ;) ja kannattaa koittaa etikkaa.
 
Kertaakaan en ole ottanut paketista valmiiksi pissalta haisevaa vaippaa. ;)

Käytön jälkeen saattaa haista, mutta sitten viedäänkin roskiin.
Ei meillä ole kestot koskaan haisseet puhtaina. Kertikset taas...pamperseissa on jokin hajuste, mikä on pahan hajuinen ainakin mun nenään.

Kertisten kanssa ei välttämättä katsomatta haista vauvan kakkaa siellä vaipassa, kun se märän vaipan ominaishaju on niin voimakas. Tämä haju siis tulee melkein heti, kun vaipan on lapsen päälle laittanut. Kestoissa taas vaippa ei haise millekään hieman kosteana, joten kakan haistaa helposti jo vaipan päältä.
 
Meil oli toi sama ongelma joka tuli vissiinkin yövaipoista. Tai niissä se pissa haisi niin tujuna, että levis kaikkiin.

Etikkaa ollaan käytetty joskus huuhteluaineena, mut mun mielestä pul-kangas ei siitä niin tykkää. Joten ei joka pesussa käytetä.

Ainoa millä läks hajut pois oli se, että keittopesin koneen ja pistin sitruunahappoa sinne. Sitten vielä keittopesu. Sitten vaipat ja koko purkillinen ruokasoodaa vaippojen sekaan ja keittopesu. Kone parka, mut haju lähti. Ja ruokasooda oli hyvä raikastaja eikä ainakaan vaipoille tehnyt mitään, en sitten tiedä tekiskö jos käyttäis useammin.

Nyt taas kokeilussa yövaipatus, saas nähdä miten käy.
 
Ei meillä ole kestot koskaan haisseet puhtaina. Kertikset taas...pamperseissa on jokin hajuste, mikä on pahan hajuinen ainakin mun nenään.

Kertisten kanssa ei välttämättä katsomatta haista vauvan kakkaa siellä vaipassa, kun se märän vaipan ominaishaju on niin voimakas. Tämä haju siis tulee melkein heti, kun vaipan on lapsen päälle laittanut. Kestoissa taas vaippa ei haise millekään hieman kosteana, joten kakan haistaa helposti jo vaipan päältä.
Tää koskee mun mielestä vain pampersia ja liberoa, sekä huggiesseja. Muumit tai natural babycaret ei löyhkää niin kemikaalille. Niistä haistaa kyllä läpi onko siellä kakka vai ei. Pampersit haisee metrien päähän kakalle jo kun siellä on vasta pissat ja vielä pidemmälle kun sinne on pierastu.
 
kestoilija
meillä vanhat vaipat (nyt jo ainakin kolmannella säännöllisessä käytössä). Poista haju pesemällä ensin keittopesu ilman pesuainetta ja sitten pesuaineen kanssa. Eli peräkkäin kaksi 90 asteen pesua -- toimii ainakin meidän imuihin ja kuoriin. On myös tosi tärkeää, että imut kuivaa yleisesti käyttöjen välissä kunnolla ts. rutikuiviksi
 
"..."
Tulin ehdottamaan etikkaa, mutta se mikä pisti silmään oli aloittajan käyttämä pesuaine. Ei koskaan kestoille pulveria vaan aina nestemäistä. Meillä ainakin erisan ja ecover ovat toimineet. Samoin kannattaa kokeilla sitä, että pesee vajaata koneellista pyykkiä, puhdistuvat paremmin. Myös muun pyykin joukossa pesen usein, niin tulee vaipat pestyä päivittäin.
Ikinä en muuten ollut kuullut, ettei pul tykkää etikasta.. Uutta oppii aina. :D Olen siis pessyt kohta kolme vuotta pul-kuoretkin etikkahuuhtelulla, enkä ole kyllä huomannut mitään vikoja.
 
[QUOTE="...";24582841]Tulin ehdottamaan etikkaa, mutta se mikä pisti silmään oli aloittajan käyttämä pesuaine. Ei koskaan kestoille pulveria vaan aina nestemäistä. Meillä ainakin erisan ja ecover ovat toimineet. Samoin kannattaa kokeilla sitä, että pesee vajaata koneellista pyykkiä, puhdistuvat paremmin. Myös muun pyykin joukossa pesen usein, niin tulee vaipat pestyä päivittäin.
Ikinä en muuten ollut kuullut, ettei pul tykkää etikasta.. Uutta oppii aina. :D Olen siis pessyt kohta kolme vuotta pul-kuoretkin etikkahuuhtelulla, enkä ole kyllä huomannut mitään vikoja.[/QUOTE]

Siis miksi ei pulveria? Tuossa on alle 5% saippua, ei fosfaattia, eikä zeoliittiä. Mikä siinä pulverissa on huonoa?
 
....
Mulla on ainakin sellainen mielikuva, että pulveri tukkii jotenkin ne vaipan huokoset, tiedä sitten olenko ihan hakoteillä? Ainakin mun käsittääkseni fleezepintaisia vaippoja ei pitäis pulverilla pestä? Kertokaa joku fiksumpi oonko oikeassa? (On muuten oikeasti pakko sanoa, että hyvä aloitus, koska mielipiteitä ja ideoita tuntuu olevan lukuisia. Onnea puhdistukseen!)
 

Yhteistyössä