Mikä se on joka elämästä pitäs tietää??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "elämänkevät"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"elämänkevät"

Vieras
Tuolla yhdessä älykkyyttä koskevassa avauksessa muuan kirjoittaja kertoo wt-mammoista jotka ei tiedä elämästä mitään koska ovat keskinkertaisella älykkyydellä varustettuja ja lastenkin nimet hyvänen aika taviksia ja suosittuja. Mitä se on joka elämästä pitäs tietää? Ja jos/kun sen saa tietää niin mitä sillä tiedolla tekee? Mistä sen saa tietää? Kuka voi sen saada tietoonsa? Mistä tietää tietääkö vai ei vai tietääkö palsta sen mua paremmin??

Tarkotin sivistystä, sivistynyttä käytöstä, kykyä ajatella ja hahmottaa asioita laajemminkin, empatiaa, kykyä hahmottaa toisen tilanne hänen lähtökohdistaan EI omista katsottuna jne. Ihan perusjuttuja jotka tuntuu olevan monelta kadoksissa. Niinkuin nyt hänkin kenen viestiään kommentoin eli kuinka typerä pitää ihmisen olla että tekee tulkintoja toisesta esim. juuri tatuointien, tupakoinnin tai vaatetuksen perusteella kun taustalta löytyy mensaan kelpaava tohtori...joo eli mietipä tätä, järkeä eikö...? Vai menikö sitten yli yli hilseen...no sekin kertoo sitten paljon niinkuin koko aloituksesi.

Alkuperäinen kirjoittaja minä se olin;24582436:
Tarkotin sivistystä, sivistynyttä käytöstä, kykyä ajatella ja hahmottaa asioita laajemminkin, empatiaa, kykyä hahmottaa toisen tilanne hänen lähtökohdistaan EI omista katsottuna jne. Ihan perusjuttuja jotka tuntuu olevan monelta kadoksissa. Niinkuin nyt hänkin kenen viestiään kommentoin eli kuinka typerä pitää ihmisen olla että tekee tulkintoja toisesta esim. juuri tatuointien, tupakoinnin tai vaatetuksen perusteella kun taustalta löytyy mensaan kelpaava tohtori...joo eli mietipä tätä, järkeä eikö...? Vai menikö sitten yli yli hilseen...no sekin kertoo sitten paljon niinkuin koko aloituksesi.
Älä nyt herranen aika hermostu :O En mä sua mistään syytä :( Tämä aloitukseni kysymys putkahti vaan päähän eikä ole henk.koht. hyökkäys ketään kohtaan. Minusta kuitenkin nuo mainitsemasi asiat eivät välttämättä ole älykkyyteen liittyviä vaan luonteeseen ja kasvatukseen. Esim kaikki huippuälykkäät ei välttämättä ole sosiaalisesti järin taitavia.

Mielestäni "Mensaan kelpaava tohtori" ei ole meriitti sinänsä.

Koulutususko on huipussaan Suomessa edelleen, kuvitellaan, että jokin tohtorintutkinto tmv. on suunnattoman hienoa. Toisaalta Mensaan vaadittava älykkyys ei vielä kerro sivistyksestä, se kertoo vain tietynlaisesta älykkyyden osa-alueesta - eikä edes kovin paljon kyvystä käyttää älyä.

Jokainen määrittelee itse sen, mikä elämästä pitäisi tietää. Jos on vaikkapa kuusi lasta kasvattanut aikuisiksi, sellaisiksi aikuisiksi, jotka ovat elämässään tasapainoisia, niin ehkäpä tietää elämästä jotakin? Vaikkei olisikaan koulutettu tai huippuälykäs?

Jos ei itse pysty päättelemään, tietääkö elämästä tarpeeksi, voi kysyä sitä täältä palstalta.

Älä nyt herranen aika hermostu :O En mä sua mistään syytä :( Tämä aloitukseni kysymys putkahti vaan päähän eikä ole henk.koht. hyökkäys ketään kohtaan. Minusta kuitenkin nuo mainitsemasi asiat eivät välttämättä ole älykkyyteen liittyviä vaan luonteeseen ja kasvatukseen. Esim kaikki huippuälykkäät ei välttämättä ole sosiaalisesti järin taitavia.

en hermostukaan. ja nyt ei ollutkaan periaatteessa kyse älykkyydestä ja sosiaalisistataidoista. kuitenkin mun kokemus älykkäistä ihmisistä on juuri se, että he sentään ymmärtävät useinkin miksi joku tekee niinkuin tekee eikä ole typeränä tietämässä ja arvostelemassa muita ihmisiä ja äitejä. ja äly antaa myös mahdollisuuden kyseenalaistaa asioita kun ne aivot toimivat oikeasti ;) silloin tajuaa oikeasti monia asioita ja pitää ehkä hölmöimmät mölyt mahassansa.

[QUOTE="minä";24582532]en hermostukaan. ja nyt ei ollutkaan periaatteessa kyse älykkyydestä ja sosiaalisistataidoista. kuitenkin mun kokemus älykkäistä ihmisistä on juuri se, että he sentään ymmärtävät useinkin miksi joku tekee niinkuin tekee eikä ole typeränä tietämässä ja arvostelemassa muita ihmisiä ja äitejä. ja äly antaa myös mahdollisuuden kyseenalaistaa asioita kun ne aivot toimivat oikeasti ;) silloin tajuaa oikeasti monia asioita ja pitää ehkä hölmöimmät mölyt mahassansa.[/QUOTE]
Ts elämänkokemuksella voi korvata älyn? Jos siis wt elää tarpeeksi pitkään, niin peli ei ole lainkaan menetetty :)

Mielestäni "Mensaan kelpaava tohtori" ei ole meriitti sinänsä.

Koulutususko on huipussaan Suomessa edelleen, kuvitellaan, että jokin tohtorintutkinto tmv. on suunnattoman hienoa. Toisaalta Mensaan vaadittava älykkyys ei vielä kerro sivistyksestä, se kertoo vain tietynlaisesta älykkyyden osa-alueesta - eikä edes kovin paljon kyvystä käyttää älyä.

ei ei ja ei, et tajunnut että se oli vain esimerkki siitä kuinka ihmiset tekevät älyttömiä johtopäätöksiä ja aliarvioivat toisiaan ihan turhaan ja typeristä syistä. en kummarra koulutettua, lähes jokainen voi selvitä aika pitkälle pelkällä sinnikkyydellä olematta mitenkään erityisen älykäs ja siinä nyt ei sinänsä ole mitään ihmeellistä ja sen kummemmin arvostettavaa.

Jokainen määrittelee itse sen, mikä elämästä pitäisi tietää. Jos on vaikkapa kuusi lasta kasvattanut aikuisiksi, sellaisiksi aikuisiksi, jotka ovat elämässään tasapainoisia, niin ehkäpä tietää elämästä jotakin? Vaikkei olisikaan koulutettu tai huippuälykäs?

Jos ei itse pysty päättelemään, tietääkö elämästä tarpeeksi, voi kysyä sitä täältä palstalta.

juuri näin myös.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24582564:
Ts elämänkokemuksella voi korvata älyn? Jos siis wt elää tarpeeksi pitkään, niin peli ei ole lainkaan menetetty :)

niinpä! toivotaan oikein pitkää ikää, se voi joskus tosiaan auttaa kompensoimaan sitä puuttuvaa älyä. oppiihan tyhmäkin pakostikin jotain kun tekee sata kertaa saman virheen eikö? :D

[QUOTE="minä";24582623]niinpä! toivotaan oikein pitkää ikää, se voi joskus tosiaan auttaa kompensoimaan sitä puuttuvaa älyä. oppiihan tyhmäkin pakostikin jotain kun tekee sata kertaa saman virheen eikö? :D[/QUOTE]

Kyllä vain :) Tosin mä tunnen muutamia erittäin älykkäitä ihmisiä, joilta tuntuu puuttuvan täysin sellaiset asiat kuin hienotunteisuus ja empatiakyky. Ja he ovat jo yli viiskymppisiä, joten elämänkokemus ei ole heitä auttanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24582650:
Kyllä vain :) Tosin mä tunnen muutamia erittäin älykkäitä ihmisiä, joilta tuntuu puuttuvan täysin sellaiset asiat kuin hienotunteisuus ja empatiakyky. Ja he ovat jo yli viiskymppisiä, joten elämänkokemus ei ole heitä auttanut.

jospa se on heillä sitten patologista ja sillehän ei sitten mitään voi, ellei havahdu hakemaan apua. no joo, mutta kaikkeahan tänne maailmaan mahtuu eikä ihmisiä tietenkään voi niputtaa yhden tai useammankaan ominaisuuden perusteella. jotenkin sitä silti aina toivoo että voi kun tämä maailma ja ihmiset yrittäisivät tosissaan ajatella asioita, että mikä on tärkeää ja miltä toisesta tuntuu. sen kai kun jo jokainen tietää, että se vaikuttaa lopulta omaankin hyvinvointiin. että miten se muka voi olla niin vaikeaa. sitten tulee pakostakin mieleen, että miten typeriä sitä oikein ollaankaan...no ei auta itku markkinoilla ei.

[QUOTE="minä";24582749]jospa se on heillä sitten patologista ja sillehän ei sitten mitään voi, ellei havahdu hakemaan apua. no joo, mutta kaikkeahan tänne maailmaan mahtuu eikä ihmisiä tietenkään voi niputtaa yhden tai useammankaan ominaisuuden perusteella. jotenkin sitä silti aina toivoo että voi kun tämä maailma ja ihmiset yrittäisivät tosissaan ajatella asioita, että mikä on tärkeää ja miltä toisesta tuntuu. sen kai kun jo jokainen tietää, että se vaikuttaa lopulta omaankin hyvinvointiin. että miten se muka voi olla niin vaikeaa. sitten tulee pakostakin mieleen, että miten typeriä sitä oikein ollaankaan...no ei auta itku markkinoilla ei.[/QUOTE]
Samaa mieltä kanssasi, mutta mun mielestä kyse noissa asioissa on enemmän luonteesta kuin älykkyydestä. Sitäpaitsi satun tuntemaan oikein empaattisia ja toiset ihmiset huomioonottavia kehitysvammaisia, joten sekään ei oikein tue ajatusta, että älykkyys olisi oleellinen tekijä.

Mä olen oppinut pärjäämään elämässä paremmin kun opin tietämään tämän:

Ihmiset on julmia, itsekeskeisiä idiootteja ja kehenkään ei kannata luottaa.
Minä taas olen kieltäytynyt oppimasta tätä samaa läksyä, joka elämällä tuntuu olevan myös minulle. Siksi siis hakkaan päätäni seinään, kun idealistina haluan uskoa, että jokainen on luotettava, kunnes toisin ilmenee...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24582788:
Samaa mieltä kanssasi, mutta mun mielestä kyse noissa asioissa on enemmän luonteesta kuin älykkyydestä. Sitäpaitsi satun tuntemaan oikein empaattisia ja toiset ihmiset huomioonottavia kehitysvammaisia, joten sekään ei oikein tue ajatusta, että älykkyys olisi oleellinen tekijä.

niin, kyllähän empatia onkin ihan muuta kuin älyä. lähinnä kai tarkoitin että äly antaa ainakin periaatteessa kyvyn ymmärtää asioita, että on sitten ihmisen muista ominaisuuksista kiinni mikä lopputulos on. äh nyt ei jaksa enää. hyvää yötä. peace.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24582650:

Jotkut ikävä kyllä vain happanevat vanhetessaan ja jos sitä sosiaalista älyä ei ole suotu eikä edes opetettu, ei se kyllä enää vanhalle koiralle tartu..

Uusimmat

Yhteistyössä