Puhtaaksi pestyt kestovaipat haisevat edelleen pissalle...vinkkejä?

Asteita koneessa 60, pesuaineena LV Color pulveri, normaali pesuohjelma ja vaipat huuhdotaan käsin ennen koneeseen laittoa.

Kaikki rummun kestävät rummutetaan, muut kuivataan narulla.

Ja pissa siis haisee. Kellään mitään ideaa, miksi näin?

Olen myös keittopessyt (95 asteessa) mutta tilanne ei muutu. Kone itsessään ei haise, eikä ongelmaa ole esim. lasten peruspyykin kohdalla, jonka pesen 40 asteessa, eli ne pyykit eivät ala haisemaan pissalle, vaikka juuri edellinen kone olisi ollut vaippapyykkiä.

Sen sijaan jos vaippojen seassa on muuta pyykkiä, niin koneesta tulleena niissäkin mielestäni on vieno virtsan tuoksu, muttei se haise enää kuivana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ööh;24581279:
jos sä oot säilyttäny niitä liian kauan ennen pesua???
Ne huuhdotaan siinä kohtaa, kun ne otetaan pois lapsen päältä ja kone rouskuttaa lähe späivittäin...max eilisen päivän vaippoja pestään tänään. Ja ongelma on sekä niissä eilisen päivän vaipoissa, että tämän päivän vaipoissa.

Jotenkin tuo lapsen pissa on alkanut haisemaan enempi, kun ikää on tullut lisää...ja kun niitä vaipatettavia on kaksi, niin se haju sitten vielä tuplana. Yäh.
 
"jenni"
Mun mielestäni keittopesu on ainut mikä auttaa, vaikka siten useamman kerran putkeen tehtynä. Vanhimmat vaipat eivät kyllä kesätuulelle tuoksu senkään jälkeen, mutta ainakin pahin katku häviää.
 
[QUOTE="jenni";24581308]Mun mielestäni keittopesu on ainut mikä auttaa, vaikka siten useamman kerran putkeen tehtynä. Vanhimmat vaipat eivät kyllä kesätuulelle tuoksu senkään jälkeen, mutta ainakin pahin katku häviää.[/QUOTE]

Vaipat on kyllä jo elämää nähneitä...meillä on melko pieni vaippa-arsenaali, kakais käyttäjää ja vaipat on sotettu käytettyinä. Eli ei kovin uusia enää.

Hitsit, kun muutoin ne on vielä ihan hyviä...mutta ei tuota hajua jaksaisi nuuskutella.
 
"jenni"
Niin joo, piti lisätä, että nykykoneet käyttävät niin vähän vettä, että osan pesusta ne vaipat pyörivät kyllä melkoisessa pissaliemessä. Joskus mä pistän koneeseen eka huuhteluohjelman ennen pesua, jotta pesuvesi olisi kerrankin raikasta.
 
[QUOTE="jenni";24581330]Niin joo, piti lisätä, että nykykoneet käyttävät niin vähän vettä, että osan pesusta ne vaipat pyörivät kyllä melkoisessa pissaliemessä. Joskus mä pistän koneeseen eka huuhteluohjelman ennen pesua, jotta pesuvesi olisi kerrankin raikasta.[/QUOTE]

Pitää tutustua, josko tuossa koneessa ois sitten vielä joku alkuhuuhtelujuttu :)
 
kestoilija
Outoa, meillä ollu pari vuotta käytössä taskuvaipat ja ei haise pesun jälkeen vaikka välillä pestään 40 asteessakin... Eikä huuhdota pissavaippoja, vaan laitetaan ne suoraan pyykkipussiin (sellaseen villaseen joka ei haise). Ainoastaan kakkavaipat huuhdotaan. Ja pestään muutaman päivän välein.
 
[QUOTE="vieras";24581362]Koitapa lisätä pesuaineen määrää ja tehdä useampia huuhteluita.[/QUOTE]

Olen saanut ohjeistukseksi, että pesuainetta säännöstellään vähemmän vaipoille? Joskaan en ole kyllä vähentänyt. Mutta toki kokeilen tätäkin :)
 
"vieras"
Olen saanut ohjeistukseksi, että pesuainetta säännöstellään vähemmän vaipoille? Joskaan en ole kyllä vähentänyt. Mutta toki kokeilen tätäkin :)
Oon mäkin käyttänyt kestovaippoja ja käytin vähemmän pesuainetta, koska silloin tarvitsee huuhdella vähemmän. Jatkoin sitten samalla linjalla kaiken pyykin kanssa kunnes vähän aikaa sitten sain ahaa-elämyksen, että mitä enemmän peseviä ainesosia -> puhtaampi pyykki... Joo, nolottaa :D .
 
kokeile tehä niin että kun oot huuhellu ne vaipat käytön jälkeen niin laita ne "säilöön" pesuvatiin tai ämpäriin jossa on vesi-etikkaliuos. eli tavallaan esipesu hoituu siinä.

kaveri nimittäin kokeili ja toimi loistavasti!
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä;24581426:
kokeile tehä niin että kun oot huuhellu ne vaipat käytön jälkeen niin laita ne "säilöön" pesuvatiin tai ämpäriin jossa on vesi-etikkaliuos. eli tavallaan esipesu hoituu siinä.

kaveri nimittäin kokeili ja toimi loistavasti!
Tässä kombinaatiossa se etikka ilmeisesti sitten haisee...ja se on lähes yhtä paha haju, kuin mitä se pissa on : /
 
Olen saanut ohjeistukseksi, että pesuainetta säännöstellään vähemmän vaipoille? Joskaan en ole kyllä vähentänyt. Mutta toki kokeilen tätäkin :)
Mie vaihtaisin pesuainetta. Ainakin meillä jotkin pesuaineet saa vaippapyykin & tumman pyykin haisemaan X koneellisen jälkeen. Esim Serto ja Lv on meillä tälläisiä,siksi niitä en juuri ostakaan. Reissussa ollessa piti ostaa pullo Sertoa kun ei muuta sopivaa ollut pikkukaupassa,mutta muutoin pestään muilla pesuaineilla.
 
Mie vaihtaisin pesuainetta. Ainakin meillä jotkin pesuaineet saa vaippapyykin & tumman pyykin haisemaan X koneellisen jälkeen. Esim Serto ja Lv on meillä tälläisiä,siksi niitä en juuri ostakaan. Reissussa ollessa piti ostaa pullo Sertoa kun ei muuta sopivaa ollut pikkukaupassa,mutta muutoin pestään muilla pesuaineilla.
No testataan tääkin...eiköhän joku näistä tai kaikki yhdessä toimi :D
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä;24581426:
kokeile tehä niin että kun oot huuhellu ne vaipat käytön jälkeen niin laita ne "säilöön" pesuvatiin tai ämpäriin jossa on vesi-etikkaliuos. eli tavallaan esipesu hoituu siinä.

kaveri nimittäin kokeili ja toimi loistavasti!
Tuosta märkäsäilytyksestä vain tahtoo tulla enemmän tuoksuja kuin kuiväsäilytyksestä. Ja lisäksi märkäsäilytys ja PUL on vähän riskaabeli yhdistelmä, samoin kuin etikka ja PUL.
 
Tässä kombinaatiossa se etikka ilmeisesti sitten haisee...ja se on lähes yhtä paha haju, kuin mitä se pissa on : /
en tosiaan tiiä että kuinka paljon sitä etikkaa pitää sinne veteen laittaa mutta niin se sano että haju hävis eikä ne vaipat haisseet pissalle pesunkaan jälkeen.

ja Ksantippalle: kestovaippoja voi olla myös ilman PUL-kuoria.
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä;24581625:
ja Ksantippalle: kestovaippoja voi olla myös ilman PUL-kuoria.
Juu, on toki. Aioin kirjoittaa viestiini, että laminoimattomia vaippoja voi toki liotella etikassa, mutta jätin sen sitten pois, kun ajattelin että jokainen sen ymmärtää sanomattakin :D
 
"Päivi"
Itse pesen aina kestovaipat lisähuuhtelulla ja joskus silloin tällöin keittopesulla ja joskus lisäilen etikkaa huuhtelu aineeksi enkä kauheasti ole huomannut hajuhattoja. Pesuaineena käytän erisanin coloria.
 

Yhteistyössä