....

• Viestiketjun aloittaja kökköliini
  • Ensimmäinen viesti
kökköliini
ei todellakaan ollut tarkoitus kiillottaa sädekehääni, koska en omista sellaista.

olen vain työtön kotiäiti joka nyt sattuu huolehtimaan lapsista ja heidän tarpeistaan lähinnä yksin ja pyörittämään kodin arkea. En todellakaan valita asiasta tai halua mitään palkintoa, koska minulle on luonnollista se että koska olen kotona niin hoidan muksut ja kodin. koska tästä "kiitoksena" saan mieheltä sitten ruokaa pöytään. ja lapsiltani paljon rakkautta, se on se suurin kiitos kotona olosta.

en kiellä sitä etteikö joskus tunnu ylipääsemättömän raskaalta varsinkin kun lapset sairastaa ja heitä saa kuskata lääkäriltä toiselle, mutta kuitenkin se on niin pieni osa siitä ajasta. totta kai olisin mieluusti oikeasti töissä ja veisin lapset hoitoon, lapset alkaa olla jo siinä iässä että heille kaverit olisi hyväksi ja muutenkin siellä oppisi tärkeitä juttuja ja olisihan se muksuillekin vaihtelua. mutta tilanne on tämä ja ystäviä yritetään hankkia nyt seurakunnan kerhoissa.

kuitenkin tunnen eläväni nyt vihdoin ja viimein oikeasti! olen selvinnyt pitkästä raskausmasennuksesta ja tunnen että jaksan paremmin ja osaan jopa iloita niistä kiukku känkkäränkkä kohtauksista mitä tulee.

olen tottunu miehen epämääräisiin työaikoihin, mitä niistä stressiä ottamaan. ilman töitä ei saataisi sitä vähääkään ruokaa pöytään.

ja se että mies ei osallistu kotitöihin tai vie lapsia lääkäriin ei todellakaan tarkoita sitä että perhe ei olisi hänelle tärkeä. tiedän että me ollaan rakkaita vaikka jäyhän miehen tyyliin ei kuulukaan sanoa sitä jatkuvasti eikä tule näytettyäkään ihan joka päivä tai edes joka viikko.

rehellisesti voin sanoa että nyt on elämä hyvin, on ihana mies, mahtavat lapset, rahaa ei ole mutta rakkautta on ja se riittää nyt. ei osattaisi edes olla jos yllättäen tulisi enempi rahaa. ehkä tässä on oppinut arvostamaan erilaisia asioita ihan erilailla. ei ole enää tärkeää että onko lapsilla kalliit merkki vaatteet, riittää että on puhtaat ja siistit vaatteet hinnasta riippumatta.

Kyllä se mies pärjäisi samallalailla lapsien kanssa kuin minä jos olisi pakko, mutta kun en ole koskaan vaatinut häneltä sitä. miksi pitäisi koska tiedän että hänen työnsä on sen verran raskasta että pieni helpotus kotona ei ole haitaksi. välillä tietenkin saa vaatia toimintaa:D

jokainen tyylillään ja jokaisen tyyli on juuri se oikea ja sopiva hänelle ja hänen perheelleen.

Foortti harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja kökköliini;24576923:
Mietitäänpä asiaa toisinpäin jos mies olisikin koti-isä. suostuisiko hän tekemään kaiken samallalailla kuin me kotiäidit?!?!? eli lapsilauma mukaan joka paikkaan, ei omaa aikaa, olemaan huolehtiva vanhempi 24/7/12?
odottamaan kiltisti kotona ruuan kanssa että luvatusta normaalista kotiintulo ajasta luistetaan ja ilmoitetaan jos muistetaan että on ylitöitä.... olisiko miehistä siihen?!?!?

ja edelleenkään tämä ei ole tarkoitettu valittamiseksi, viihdyn omassa elämässäni kaikesta huolimatta, mutta on vain mukavaa miettiä asioita ja erivaihtoehtoja:popcorn:
No jos mun mies on vapaalla esim keskiviikkona, niin se ensinnäkin vie lapsen kouluun, hakee sen koulusta (diabeetikko, ei voi antaa ekalla vielä kulkea yksin).
Kattoo että kumpikin tekee läksyt.
Hoitaa pistämiset sun muut.
Mä tuun päivätöistä 15.35 ja lähden iltatöihin 17.30, joten olen kotona 2h, jonka aikana voin käydä ruokakaupassa, laittaa pyykinpesukoneen päälle ja syödä ja huokasta.

Mies tekee sitte kello 18 päivällisen, ja voi käyttää lapset saunassakin.
Iltapala. Lääkitykset.
Passittaa ne nukkumaan ja mä tuun koti ennen kello 22.

Hoitaa ihan ok.
Keittiö on puhtaampi kun mun jäljiltä...
;)

neil
Mielestäni ap kirjoitus on äärimmäisen surullinen, jotenkin ahdistuneen ihmisen kirjoittama. Mielestäni on surullista, että lapsilta evätään mahdollisuus isään sillä, että äiti yrittää pärjätä ja olla kiltti vaimo vailla omia tarpeita. Lapsuudessani isäni oli aina töissä ja äitini hoiti meitä lapsia käytännössä yksin. Vanhempana olen kaivannut suunnattomasti tiivistä suhdetta isääni, vaikka näemme usein, jotain puuttuu. Hän on kuitenkin paikalla ollessaan ollut hyvä isä.

"vieras"
Minä olen sitä mieltä, että mieluummin vähän alhaisempi elintaso ja molemmat vanhemmat läsnä kuin se, tilanne, että lapset on koko ajan toisen vanhemman (käytännössä äidin) vastuulla ja seurassa.

Mielestäni ap kirjoitus on äärimmäisen surullinen, jotenkin ahdistuneen ihmisen kirjoittama. Mielestäni on surullista, että lapsilta evätään mahdollisuus isään sillä, että äiti yrittää pärjätä ja olla kiltti vaimo vailla omia tarpeita. Lapsuudessani isäni oli aina töissä ja äitini hoiti meitä lapsia käytännössä yksin. Vanhempana olen kaivannut suunnattomasti tiivistä suhdetta isääni, vaikka näemme usein, jotain puuttuu. Hän on kuitenkin paikalla ollessaan ollut hyvä isä.
Mitä tähän nyt sanoisi, elämä on.
Joidenkin isien on vain käytävä siellä töissä ja minäkin arvostan sitä, ihan samalla tavalla kuin sitä, että äiti on töisäs ja isi kotona.
Ja Ap:han oli onnellinen!

Tuskin ap:n mieskään töissä asuu vaan kuulostaa olevan hyvä isä silloin kun on kotona. Jotkut naiset eivät oikeasti osaa tulla toimeen ilman apua, mutta aina apu on toki suotavaa jos sitä on tarjolla.

Joidenkin elämä on vain mutkattomampaa kuin toisten, mennään tyyliillä "ei se auta" ja osaltaan se on hatunnoston arvoinen.
Jotenkin minulle tuli ainakin mielikuva, että kiillottaisin kyllä ap:n sädekehää :hug:

"minna"
no en kyllä sen kummemmin kehuskele vaan sanon että aika tavalla yksin hoidan lapsiin, 4kpl, liittyvät menot sun muut. ja en valitakaan, se vaan tulee automaattisesti. meillä mennään ns vanhanaikaisen mallin mukaan näköjään, ja se toimii. ja rahaa on riittävästi. vapaalla mies lepää ja leikkii lasten kanssa, käy niitten harrastuksissa ym. toki se auttaa jos pakko on, mutta on meillä varaa myös palkata vaikka hoitaja ja minullakin auto käytössäni.

neil
ärsypilämi, emme nyt ehkä täysin ymmärrä toisiamme. Tottakai jomman kumman vanhemmista täytyy käydä töissäkin, mutta siihen on myös omat lakipykälät joiden mukaan työaika on. Ei kenenkään tarvitse olla aina töissä, ellei elintaso ole liian korkealla. Mielestäni miehen kuuluu myös osallistua lasten arkeen, muutoinkin kun leikittämällä. Lääkärissä käynnit, ruoanlaitot, vaipan vaihdot yms. Kuuluu arkeen. Kaikki päätökset tulisi olla yhteisiä. Jos miehen työ raskaudessaan menee lasten tarpeiden edelle, tällöin olisi mielestäni hyvä harkita jotain toista työtä. Lapsuus on lyhyt hetki.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
"vieras"
Mä en kans ihan ymmärrä. Itse hoidan AIVAN KAIKKI menot lasten kanssa. 5v 4v ja 2v. Gyne on varmaan ainut paikka mihin en lasten kanssa lähtis.

Ei se oikeesti oo niin vaikeeta mitä nää mammat luulee ;)

[QUOTE="vieras";24579752]Mä en kans ihan ymmärrä. Itse hoidan AIVAN KAIKKI menot lasten kanssa. 5v 4v ja 2v. Gyne on varmaan ainut paikka mihin en lasten kanssa lähtis.

Ei se oikeesti oo niin vaikeeta mitä nää mammat luulee ;)[/QUOTE]

No ei ole vaikeaa ei, mutta välillä ihan hemmetin rasittavaa. Onneksi minun ei tarvitse hoitaa kaikkia menoja lasten kanssa.

ärsypilämi, emme nyt ehkä täysin ymmärrä toisiamme. Tottakai jomman kumman vanhemmista täytyy käydä töissäkin, mutta siihen on myös omat lakipykälät joiden mukaan työaika on. Ei kenenkään tarvitse olla aina töissä, ellei elintaso ole liian korkealla. Mielestäni miehen kuuluu myös osallistua lasten arkeen, muutoinkin kun leikittämällä. Lääkärissä käynnit, ruoanlaitot, vaipan vaihdot yms. Kuuluu arkeen. Kaikki päätökset tulisi olla yhteisiä. Jos miehen työ raskaudessaan menee lasten tarpeiden edelle, tällöin olisi mielestäni hyvä harkita jotain toista työtä. Lapsuus on lyhyt hetki.
Ei me ihan eri kiertoradoilla olla, tekstissäsi on paljon tärkeää asiaa. :)
Sitä en tiedä kuinka paljon Ap:n mies on ylitöissä tai poissa kotoa, sen tietää vain ap. Hän vaikutti kuitenkin tavallaan onnelliselta... halusi auttaa miestäänkin jaksamaan työarkea antaen vähän hänen levähtää... Hankalia nämä tällaiset asiat on ellei itse tunne tapausta.

Itse kyllä vaadin miestä osallistumaan paljonkin, tai häntä ei tarvitse pyytää, koska tekee sen itse, mutta ymmärrän senkin jos töissä menee pitkään tai palaa puhki, silloin pitää antaa aikaa hengähtääkkin. Silloin kun olen kotona, otan itsekkin välillä kannan, minä luuhaan täällä päivät, minä voin tehdä sen mitä normi arkeen kuuluukin ilman että hänen täytyy osallistua kaikkeen tai tehdä aina osansa. Onhan minulla aikaa, jos en ole töissä. Leiki sinä vaikka ilta muksun kanssa :)

[QUOTE="vieras";24579802]Miksi se on rasittavaa?[/QUOTE]

Useimmat aikuiset ihmiset nauttivat olostaan ilman lapsiakin.

On monia menoja (gyne nyt vain yksi), joista suoriutuu miellyttävämmin ilman lasten seuraa. Ilman lapsia pääsee liikkumaan helpommin, joustavammin ja (ikävä kyllä) saa myös parempaa palvelua.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24579811:
Useimmat aikuiset ihmiset nauttivat olostaan ilman lapsiakin.

On monia menoja (gyne nyt vain yksi), joista suoriutuu miellyttävämmin ilman lasten seuraa. Ilman lapsia pääsee liikkumaan helpommin, joustavammin ja (ikävä kyllä) saa myös parempaa palvelua.
Onhan se ihan mukavaa yksinkin päästä, myönnän. Mutta siltikin en koe lasten kanssa asioimista milläänlailla rasittavana tai hankalana.

En tiedä missä asut, muttei täälä ainakaan lapset vaikuta milläänlailla saamaani palveluun. Tai ehkä jopa on parantanut sitä, usein lapset saavat esim. apteekissa tarroja jne. :)

"vieras"

Koska esim. lainaneuvotteluissa mieluusti keskittyisin 100 prosenttisesti siihen, mitä pankkivirkailija minulle sanoo. Tai kaupassa lukisin tuoteselostetta ihan rauhassa. Osaan kuule antaa useammankin esimerkin tilanteesta, jossa olisin mielelläni ihan rauhassa :) Minulle on vaikeaa ja rasittavaa joutua jakamaan huomioni useaan asiaan samalla. Yleensä toisesta asiasta jää sitten se ydin tajuamatta, jos joudun samalla pitämään muksut rauhallisina.

[QUOTE="Vieras";24576709]Mä taas en voi ymmärtää sitä, kuinka joku pystyy huolehtimaan lapsista lähes yksin, kun ne on kuitenkin yhdessä tehty. Ja noista lääkäreistä, meidän toisella lapsella on usein 2h psykiatrikäyntejä, toisella monen tunnin lastenpolikäyntejä... eikä se ole kamalan helppoa neljän alle kouluikäisen kanssa.[/QUOTE]

Mä en ymmärrä, miksi pitäisi olla kaksi autoa.

Vastaan omasta puolestani, että se on joskus rasittavaa, koska aika ajoin haluan olla ihan rauhassa, eli yksin. Jotkut asiat on kiva hoitaa ilman lapsia ja luojalle tai jollekin kiitos, että näin saan tehdäkin.

Olisi aika kurjaa, jos miehen takia en pääsisi minnekään keskenäni, en harrastamaan, en lääkäriin, en ostoksille tai ystävien luo.

Yhteistyössä