Väsynyt vaippasirkukseen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
MITEN me päästään yövaipasta eroon???

Kertokaa! Lapseni on JO 3-vuotias ja vieläkin vaippa käytössä öisin. Ja aamuisin on märkä. Koko kesä mentiin melkein niin, että lähestulkoon aina oli kuiva vaippa herätessä. Mutta sitten jos vaipan jätti pois, melkein aina tuli pissa. Ja nyt viimeiset pari viikkoa vaippa on ollut aina märkä aamuisin.

Miten tästä eteenpäin? Onko lapseni poikkeuksellisen myöhässä tässä asiassa? Päiväkuiva hän on ollut n. 2-vuotiaasta asti.

Mä kanssa pidin pojalla 3 vuotiaaksi asti yövaippaa.Sitten syntyi vauva ja ajattelin et nyt loppuu tuo vaipparalli.Jätin vaan vaipan pois.Pari kertaa kasteli sängyn,mut siihen loppu.Iltasin vähensin juomista pojalla kvi pisulla just ennen sänkyyn menoa.Tsemppiä sulle ja jätä vaan se vaippa rohkeesti pois.

Häh? Mitä väsynyttä siinä yövaipassa on? Meillä on 3,5 v yövaipassa ja saa minun puolestani olla niin kauan kuin vaippa on märkä.

Sori, täydennetääs. Meillä siis lisäksi 1-vuotiaat kaksoset, jotka käyttävät myös vaippoja - siitä siis vaippasirkus kun niitä tulee kannettua kotiin selkä vääränä! Luulin vaan että tämän esikoisen ikäisen tulisi olla jo kokonaan vaipaton..

Meillä päästiin yövaipasta viikkoa ennen kuin tyttö täytti viisi. Päiväkuivaksi oppi joskus reilu 2-vuotiaana. Ei sitä pysty nopeuttamaan, se tapahtuu ihan omaa tahtia.

Meillä juuri 4 v täyttäneellä taas yövaippa, välillä oli jo pois, mutta aina kun on jotain stressiä (esim. matka tai niin kuin nyt päivähoidon aloitus), niin silloin yöllä tulee pissa eikä edes herää. Ei se vaipan "vaan pois" jättäminen auta, jos lapsi nukkuu niin sikeästi, ettei herää vaikka on läpimärkä.

Ymmärtääkseni neuvolassakaan ei puututa ollenkaan ennen 5 v ikää, siihen asti on ainakin normaalia.

Sehän riippuu siis sen yhden hormonin (kortisolin?) tuotannosta, eikä oppimisesta...

Meillä vanhin oli päiväkuiva 1v7kk mutta yökuiva vasta reilusti yli 4-vuotiaana!

Toiseks nuorin oli kans hyvissä ajoissa päiväkuiva, joskus pari vuotiaana mutta yövaippa on edelleen ja ikää lapsella nyt 4v4kk.

Hei, mulla kans kaksoset, nyt 3v. ja nuorin lapsonen 1v.

Vaippasirkus alkaa nyt vasta hellittämään. TOinen kaksosista on päiväkuiva ja viimeyö oli kuiva, eli aamulla oli kuiva vaippa. Kyllä se siitä. Se on vasta 3 vuotias, se ei oo vielä valmis yökuivuuteen. Voimia!!!

[QUOTE="pölyhousu";24574902]Mä kanssa pidin pojalla 3 vuotiaaksi asti yövaippaa.Sitten syntyi vauva ja ajattelin et nyt loppuu tuo vaipparalli.Jätin vaan vaipan pois.Pari kertaa kasteli sängyn,mut siihen loppu.Iltasin vähensin juomista pojalla kvi pisulla just ennen sänkyyn menoa.Tsemppiä sulle ja jätä vaan se vaippa rohkeesti pois.[/QUOTE]

Kiitos. Näin oon tehnyt mutta väsyin aika nopeesti siihen siivoukseen...

Pitäiskö jättää vaippa pois ja käyttää öisin vessassa? Vai oppiiko sitten vaan sen tavan, että pitää päästä joka yö vessaan...?

Kiitos teille! Kiva kuulla, että 3-vuotiaan ei tarvi olla vielä yökuiva! Mä siis en vaan todellakaan tiedä koska sen tulisi tapahtua, siksi ihan sitä kyselinkin, että onko tää jotenkin epätavallista. Tuntuu niin hassulta pukea sille vielä öisin vaippaa kun muuten on niin "iso". Vaikka pienihän se oikeasti vielä on, sen tiedän kyllä. :)

[QUOTE="Ilona";24574986]Ei kannata missään nimessä herättää lasta sen takia, että vie vessaan. Eri asia tietenkin, jos hän heräisi vessahätään, mutta ilmeisesti ei herää.[/QUOTE]

Ok, kiitos.

Meillä poika 3v9kk käyttää yövaippaa ja kyllä sitä pissaa tulee. Harvoin on ihan kuiva vaippa. Päiväkuivaksi oppi 2v7kk.

Sitten taas kuopus 2v6kk oppi kaksi kk sitten päiväkuivaksi ja hänellä yövaippa on aina kuivempi kuin isoveljellä. Että kovin taitaa yksilöllistä olla...

Mulla oli lakanoitten alla semmonen suoja.Aamulla heitti lakanan pyykkiin jos oli tullu pisut.Me ei käyty yöllä pissalla,mut aamulla,kun kuulin heräämisen ääniä niin äkki kiikutin vessaan

jos ap:ta lohduttaa, niin meillä kaksoset 1v4kk ja kolmas syntyy hetkenä minä hyvänsä.... joten on tätä vaipparallia täälläkin... ja noin 60% käytetään kestovaippoja

[QUOTE="aapee";24574969]Pitäiskö jättää vaippa pois ja käyttää öisin vessassa? Vai oppiiko sitten vaan sen tavan, että pitää päästä joka yö vessaan...?[/QUOTE]

Ei se saa lasta yökuivaksi, että kantaa keskellä yötä pytylle. Siinä vaan häiriintyy pienen lapsen arvokas yöuni. Mä kokeilin tuota pari kertaa. Kannoin tytön vessaan, laitoin pytylle istumaan, pissa tuli tai ei tullut, kannoin takaisin sänkyyn, eikä tyttö edes herännyt siihen. Joskus se pissa tuli tunti nukahtamisen jälkeen vaippaan/sänkyyn, joskus juuri ennen heräämistä. Koita siinä sitten pähkäillä, milloin pitäisi viedä vessaan. Ja kun tarkoitus olisi, että lapsi pidättäisi sen pissan aamuun saakka, niin mitä se palvelee, jos väkisin pissattaa keskellä yötä?

Anna asialle nyt vaan aikaa. Unohda koko asia. Sitten kun yövaippa on ollut aamuisin viikon tai kaksi ihan kuiva, niin voitte pikku hiljaa kokeilla ilman vaippaa. mekin kokeiltiin niin, että otettiin vaan vaippa pois. Tyttö saattoi pissata parikin kertaa yön aikana petiin, eikä edes herännyt siihen, että nukkui märillä lakanoilla.

Piti vielä sanoa, että viimeyönä, lapsi heräsi 2 aikaan itkemään, oli levoton, ei halunnut nukkumaan, sanoi että masu pipi. Vein kokeeksi potalle ja herrie ku sieltä tuli pissaa, puoli potallista. Sit kömmittiin takas sänkyyn ja aamulla kuiva vaippa. Eli nyt vasta alkas tuntemaan pissahätää, mutta tunsi sen kipuna eli ei kuitenkaan kokonaan tiedä mistä on kyse kun vatsaan sattuu ja rakko on täynnä.

Pölyhousulle: Niin, totta kai kosteussuojalakanat on ehdottomat olla olemassa, mutta nekään ei auta siihen, että lapsi itsessään on läpimärkä pissasta, kun sitä on tullut tyyliin puoli litraa ja lakanat, housut, paita, peitto on kaikki pissassa ja kun lapsi ei tosiaan ollenkaan herää siihen, niin aamulla ne pissat on muhineet siinä iholla esim. 7 tuntia... ei kiva. Parempi käyttää vaippoja niin kauan, kuin siihen on tarvetta.

[QUOTE="Ilona";24575080]Pölyhousulle: Niin, totta kai kosteussuojalakanat on ehdottomat olla olemassa, mutta nekään ei auta siihen, että lapsi itsessään on läpimärkä pissasta, kun sitä on tullut tyyliin puoli litraa ja lakanat, housut, paita, peitto on kaikki pissassa ja kun lapsi ei tosiaan ollenkaan herää siihen, niin aamulla ne pissat on muhineet siinä iholla esim. 7 tuntia... ei kiva. Parempi käyttää vaippoja niin kauan, kuin siihen on tarvetta.[/QUOTE]

Näinpä ja sitten vielä kun tuo tulee öisin viereeni - parhaimmassa tapauksessa ollaan molemmat litimärkinä. :O

[QUOTE="Ilona";24575080]Pölyhousulle: Niin, totta kai kosteussuojalakanat on ehdottomat olla olemassa, mutta nekään ei auta siihen, että lapsi itsessään on läpimärkä pissasta, kun sitä on tullut tyyliin puoli litraa ja lakanat, housut, paita, peitto on kaikki pissassa ja kun lapsi ei tosiaan ollenkaan herää siihen, niin aamulla ne pissat on muhineet siinä iholla esim. 7 tuntia... ei kiva. Parempi käyttää vaippoja niin kauan, kuin siihen on tarvetta.[/QUOTE]

Emmä ole sanonu et ei enään pidä käyttää vaippoja.Mun mielestä tuon ikänen pissaa housuun siinä vaiheessa,kun heräilee.Et emmä usko et tarvii 7 tuntii nukkuu märissä vaatteissa.
Mä kerroin miten meillä päästiin eroon yövaipasta.

Yhteistyössä