Miten reilu 3 vuotiaan saa YÖkuivaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeissään

Vieras
Poika on ollut ilman päivävaippaa jo kauan, yli vuoden. Mutta ei merkkiäkään että yöllä uskaltaisi ottaa vielä vaippaa pois, aina on märkä vaippa aamuisin.

Illalla käydään pissillä ennen nukkumaan menoa ja juomista säännöstellään illasta. Pissa tulee ihan unessa vaippaan, ei edes herää siihen.

Miten ihmeessä lapsi opetetaan yökuivaksi?

Meillä oppi kertaheitolla kuivaksi tasan 2 vuotiaana. Nyt kohta 4 v ja vaippa ääriään myöten täynnä aamulla.

Vastaus on, että yökuivaksi ei voi opettaa. Sillä se hormoni, joka säätelee virtsanerityksen yöaikaan minimiin, kypsyy jokaisella omaan tahtiin. Siihen ei iltajuontien säännöstelyt tai vaipan poisotto auta. Eli öisinkin näiltä pissaavilta lapsilta erittyy virtsaa niin paljon ja he pissaavat unissaan, että sitä ei voi opettaa. Ei sitä hormonia voi käskyttää,että kypsy.

meillä kuopus 3.5v ja aina on vaippa märkä aamulla. 2 vanhempaa on opetettu tässä iässä nostamalla ne yöllä potalle, ja se auttoi ja nopeasti oppivat yökuivaksi. Nyt vain tilanne on että kun olen töissä ja kaikilla aikainen herätys ja nukkumaan meno niin ei tule yöllä tai myöhään illalla herättyä herättämään tuota nuorinta potalle. Joten näköjään kun lapsentahtisesti menee niin menee pitkään :)

No ihan vaan omasta kokemuksestani sanon, että se tapahtuu sitten itsestään, kunhan lapsen hormoonitoiminta on valmis. Jos 5-vuotiaalla on vielä yövaippa, siihen aletaan puuttua.

Meidän esikoinen (tyttö) oli päiväkuiva vajaa 2-vuotiaana, mutta yövaipat voitiin jättää pois vasta vajaa 4-vuotiaana. Olin mäkin silloin huolissani, ennen kuin mua rauhoiteltiin :saint:
Kuopus (poika) taas on nyt jo päivä- & yökuiva, ikää hänellä kohta 3v.

Lasta ei voi opettaa yökuivaksi, koska se vaatii tietyytä hormonaalista kypsyyttä. Jos yrität kiirehtiä, saatat saada jopa vahinkoa aikaan. Anna ajan kulua. Lapsi oppii sitten, kun on siihen kypsä. Jos lähempänä kouluikää ei edelleenkään ole oppinut, niin sitten saat neuvolasta apuja.

Meillä reilu 3 v tyttö. Päiväkuiva on ollut vajaa kaksi vuotiaasta. Ei mitään merkkiä siitä että voisi ottaa yöksi vaipat pois.

Itse en jaksa stressata kun joillain on vielä päivävaipatkin käytössä. :)

No huojentipa kuulla =)
Minä luulin että yökuivaksi opitaan melkein heti kuin päiväkuivaksikin, ja kun reippaasti yli vuosi on jo mennyt niin alkoi huolettamaan.

Eli voin todellakin hyvällä omallatunnolla sen vaipan iltaisin laittaa.

Kiitos, ihanat ihmiset =)