Oikeuttaako rauta-anemia sairaslomaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raudaton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huono ruokavalio on erittäin harvoin syynä anemiaan. Huomattavasti yleisempi syy on runsaat kuukautiset.

no näin juuri.
ja ne fyysiset työt on sitten vaan joskus liian raskaita, jos on anemian puolella jo. Sellainenkin koettu, ja liikkua jaksaa taas hyvin sitten, kun voimavarat palautettu rautakuurein, ja rautavarastojen täyttö alkanut...

Yksilöllistä, tosin.

Kyllä se 120 on jo huono arvo jos lähtöarvo 150-160 eli yksilöllistä taas tämäkin eikä voi pitää tiettyä lukua rajana. Joku ketjussa sanoo että mulla oli 90, ja olin tosi väsynyt, et sinä voi olla kun noin korkea hb niin hänen lähtöarvo on voinut olla 120... eli pudostusta n. 30.

[QUOTE="tia";24554924]Mä kävin töissä vaikka hemoglobiini oli 100...teen tarkkaaja vaativaa työtä...ei olis tullu mieleenkään olla kotona...[/QUOTE]

Tätä juuri tarkoitin, paljonko sinun lähtöarvo oli?

[QUOTE="Mie";24555000]Mulla on sirppisolu Anemia Ja ihan diagnosoituna, enpä sairaslomaa ole saanut.. :/ veritankkauksissa kun on pitänyt käydä, niin nekin olen vapaa päivillä mennyt...[/QUOTE]

Oletko kotoperäinen suomalainen? Yleensä tuohon tautiin kuollaan jo nuorella iällä.

[QUOTE="Mie";24555073]Kuollaan jos on ton taudin toinen muoto.. Ja olen ihan suomalainen, jopa mun äitinikin on syntynyt suomessa.. Mutta halusit varmaan tietää olenko ns. Arjalainen. En ole.[/QUOTE]

Mikä muoto sulla sitten on ja miten se oirehtii? On varmaan tosi harvinaista suomalaisella.

[QUOTE="Mie";24555167]Siis toi sun kysymys oli aika hassu.. Eli mun juureni eivät ole Suomesta vaikka Suomessa olen syntynyt.. Ja googleta hbc :)[/QUOTE]

Anteeksi tyhmyyteni. Googletan :)

[QUOTE="neiti";24554828]Mulla nousi n. kuukaudessa hemoglobiini 83-148 rautavalmisteilla. Ainut oikea valmiste on Obsidan![/QUOTE]

No en ihan noinkaan sanois! Mulle toi Obsidan ei sopinut ei sitten ollenkaan! Voi kiesus sitä jatkuvaa paskomista! Mulle sopii paremmin toi Retafer. Sitä mulla annetaankin melkein joka kerta ku käyn vertaluovuttaan. Viime syksynä pari kerta ku kävin ni mulla oli huikeet hb arvot ku silloin liikuin tosi paljon, olin oikein ymälläni siitä kuin se voi vaikuttaa hb:hen. Nyt oli se 125 mikä on alaraja luovuttamisessa.

Ei tuo 120 ole vielä kovin huono. Muistakseni verenluovutuksen raja naisilla on 125. Kuinkas se mittasi nuo sinun verivarastosi?
Koska sulta on otettu kilpirauhasarvot? Entä voisiko olla masennusta kysessä?
Nyt paljon ulkoilua, c-vitamiinia rautapitoisten ruokien kanssa ja rautalääkitys, niin nopeastikin nousevat arvot ylöspäin. Muista välttää maitoa raudan kanssa, kun heikentää sen imeytymistä.

[QUOTE="sama";24554768]Ei ollut mitään erityistä syytä. En ole synnyttänyt vuosiin ja vain yksi lapsi.

Ihmettelen miten te jaksatte käydä töissä, joilla sama tilanne. Itse olen ihan rättiväsynyt koko ajan. Siksi menin lääkäriikin.[/QUOTE]

Siihen tottuu. Omalla kohdalla anemia oli syntynyt hitaasti. Mulla on pienet punasolut ja pienet rautavarastot. Joudun syömään rautaa kuureittain. Hb on max 110 parhaimmillaan.

Niin, jos Hb olisi matala. Eikö tuo rautavarastojen tyhjeneminen viittaisi enemmän punasolujen tuotannon ongelmaan?

Raudanpuute johtaa punasolujen tuotannon ongelmaan, on siis raudanpuutteen seuraus, ei syy. Syynä raudanpuutteeseen ovat riittämätön saanti eli huono ruokavalio tai huono imeytyminen esim. keliakian vuoksi, tai lisääntynyt kulutus eli vuoto, esim. runsaat kuukautiset tai tihkuvuoto suolistosta. Pieni vuoto suolistossa ei välttämättä oireile ainakaan aluksi muuten kuin pikkuhiljaa tapahtuvana anemisoitumisena.

Hb 120 on vielä ihan hyvä, toisaalta, jos aloittajan normaalitaso on 140:n paikkeilla ja lasku on tapahtunut nopeasti, niin varmaan väsyttää. Raudanpuutteen syy tulisi kuitenkin selvittää, ellei syy ole ilmeinen, kuten runsaat kuukautiset. Hoidossa esim. Obsidan on hyvä, koska sen sisältämä rauta on paremmin imeytyvässä muodossa (Fe++) kuin esim. Maltoferissä (Fe+++).

[QUOTE="vieras";24555897]Raudanpuute johtaa punasolujen tuotannon ongelmaan, on siis raudanpuutteen seuraus, ei syy. Syynä raudanpuutteeseen ovat riittämätön saanti eli huono ruokavalio tai huono imeytyminen esim. keliakian vuoksi, tai lisääntynyt kulutus eli vuoto, esim. runsaat kuukautiset tai tihkuvuoto suolistosta. Pieni vuoto suolistossa ei välttämättä oireile ainakaan aluksi muuten kuin pikkuhiljaa tapahtuvana anemisoitumisena.

Hb 120 on vielä ihan hyvä, toisaalta, jos aloittajan normaalitaso on 140:n paikkeilla ja lasku on tapahtunut nopeasti, niin varmaan väsyttää. Raudanpuutteen syy tulisi kuitenkin selvittää, ellei syy ole ilmeinen, kuten runsaat kuukautiset. Hoidossa esim. Obsidan on hyvä, koska sen sisältämä rauta on paremmin imeytyvässä muodossa (Fe++) kuin esim. Maltoferissä (Fe+++).[/QUOTE]

No mä ajattelin, että esim. raskaushan tyhjentää rautavarastoja, vaikka raskauden aikana ei yleensä vuodeta verta. Siitä sitten ajattelin, että Hb ollessa suht ok ja rautavarastot ehtyneet, että oisko se ongelma sitten jossain muualla? :)

No mä ajattelin, että esim. raskaushan tyhjentää rautavarastoja, vaikka raskauden aikana ei yleensä vuodeta verta. Siitä sitten ajattelin, että Hb ollessa suht ok ja rautavarastot ehtyneet, että oisko se ongelma sitten jossain muualla? :)

Punasoluja muodostuu ja hajoaa koko ajan. Muodostumiseen tarvitaan rautaa. Jos rautaa ei ole riittävästi, muodostuminen vähenee = hb laskee .Jos rautavarasto OKEASTI matala (rautavarastoja mittaavat verikokeet voivat olla epätarkkoja), niin kyllä hb laskee. Ja onhan tässä hb laskenut 150 -> 120. Ja voi olla edelleen laskussa, voihan se olla että parin viikon päästä olisi vaikkapa 100, jos raudanpuutetta ei korjata. Raudanpuutteen syy sitten mietittävä, ks yst edellinen viestini. Raskauden aikana raudan tarve kasvaa ja rautavarastot voivat huveta, mutta kyllä silloinkin hb laskee. Toki raskauden aikana hb laskee usein muutenkin.

mulla oli rautavarastot melkein tyhjät ja jouduin hätäsektioon ja hb oli 85 kun lähdin kotia. kotona joutui 1 viikon ajan olemaan koko ajan joku aikuinen mun seurassa ja söin todella suurta rautalääkitystä.
mut tietty eri tilanne kun en ollu työelämässä, mut sun hb ei todellakaan ole matala vielä. mut jos et pysty työtäsi tekemään niin lääkäri voi ehkä antaa saikkua, mut max 2 viikkoa. kannattaa kysyä

mut laitettiin sairaslomalle viikoksi, kun hb oli 75. Jouduin olemaan tosta pari päivää sairaalassa. Rautavarastot mulla on tyhjät, ja rautakuuria joudun syömään vielä pitkään.

Viimeksi muokattu:
Raudanpuutteen tavallisimpia oireita ovat

väsymys
huimaus
kalpeus
heikentynyt yleiskunto
hajamielisyys
keskittymiskyvyn puute
päänsärky
hermostuneisuus
ruokahaluttomuus
hengästyminen ja hengenahdistus
sydänkipu
ihon kuivuminen
kynsien halkeileminen
huulten ahavoituminen
hiustenlähtö.

Mulla on noista melkein kaikkea ja verikokeet osoittivat, että mulla on rauta-anemia. Koen, etten jaksa tehdä töitä tässä kunnossa. Oikeuttaako tämä sairaslomaan?