Oikeuttaako rauta-anemia sairaslomaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raudaton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raudaton

Vieras
Raudanpuutteen tavallisimpia oireita ovat

väsymys
huimaus
kalpeus
heikentynyt yleiskunto
hajamielisyys
keskittymiskyvyn puute
päänsärky
hermostuneisuus
ruokahaluttomuus
hengästyminen ja hengenahdistus
sydänkipu
ihon kuivuminen
kynsien halkeileminen
huulten ahavoituminen
hiustenlähtö.

Mulla on noista melkein kaikkea ja verikokeet osoittivat, että mulla on rauta-anemia. Koen, etten jaksa tehdä töitä tässä kunnossa. Oikeuttaako tämä sairaslomaan?

Kyllä, ehdottomasti! Soitat pomolle, että pyyhkii vaikka peppuaan sillä lääkärin todistuksella. Sinulle riittää, että 2plussa sinut on todettu kykenemättömäksi töihin

Ei mulle ole koskaan saikkua ehdotettu. Onko miten matalat arvot, selvisikö tarkempaa syytä? Lopeta tupakointi, ala liikkua enemmän, syö riittävästi rautapitoisia ruokia ja käytä rautavalmisteita.

Onko ruvettu selvittämään, mistä anemia johtuu?

Mä olen käynyt reilun vuoden töissä hb-arvoilla 104 - 112, eikä puhettakaan sairaslomasta. Jos itsestäsi tuntuu, ettet jaksa tehdä töitä, niin kannattaa asiasta lääkärin kanssa puhua, pitkää sairaslomaa tuosta tuskin kuitenkaan saa.

[QUOTE="sama";24554698]Rautavarastot tyhjät, näin lääkäri sanoi. Mitattiin jollain omalla verikokeella. En polta.[/QUOTE]

Niin, miksi ne rautavarastot ovat tyhjät, ei tuo nyt mikään tyhjentävä vastaus ole. Tutkitaanko keliaakiaa? Onko kuukautiset runsaat, jos niin lähete gynelle?

[QUOTE="sama";24554698]Rautavarastot tyhjät, näin lääkäri sanoi. Mitattiin jollain omalla verikokeella. En polta.[/QUOTE]

Tila kohenee n. kuukaudessa, kunhan löydät itsellesi sopivan rautavalmisteen ja alat samalla parantaa hapenottokykyäsi riittävällä liikunnalla.

Ei vielä ollut puhetta mistään jatkotutkimuksista. Rautakuurin sain. Tavallista anemiaa mulla ei ollut, hb oli 120, mutta noi rautavarastot tosiaan kuulema ihan tyhjät.

Mullakin hemoglobiini ollut n.100 ja heikottanut on,en ole ikinä saanut saikkua sen takia.Raskausaikana myös alle sadan,silloin oisin kyllä mielellään pari päivää voinut huilia,mutta sairaslomaa en kehdannut pyytää eikä lääkäri sitä kirjoittanut.

Tila kohenee n. kuukaudessa, kunhan löydät itsellesi sopivan rautavalmisteen ja alat samalla parantaa hapenottokykyäsi riittävällä liikunnalla.

Paitsi jos on tilanne niin kuin minulla oli, kohdussa oleva polyyppi aiheutti erittäin runsasta verenvuotoa, menkat saattoivat kestää jopa 13 päivää, ja kierron pituus minimissään 23 päivää. Rautavalmisteet auttoivat pitämään arvon siinä sadan pinnassa, ei nostanut hemoglobiinia lainkaan.

Minä luovutin hapenottokykyä parantavan liikunnan suhteen, minusta ei vain mitenkään ollut siihen, kun happi loppui koko ajan. Liikuin kuitenkin silti 3 - 4 kertaa viikossa, uin reilun kilometrin kerralla, eli pidin huolta yleiskunnosta.

Nyt on polyyppi leikattu, ja pääsen lisäämään uintiinikin intervalliharjoittelun, jota en aiemmin pystynyt tekemään. On kyllä todella helpottunut olo.

[QUOTE="sama";24554732]Ei vielä ollut puhetta mistään jatkotutkimuksista. Rautakuurin sain. Tavallista anemiaa mulla ei ollut, hb oli 120, mutta noi rautavarastot tosiaan kuulema ihan tyhjät.[/QUOTE]

Oliko hällä sitten jokin järkevä syy tiedossa, esim. oletko hiljattain saanut lapsen tai ollut useampia raskauksia perätysten?

[QUOTE="sama";24554732]Ei vielä ollut puhetta mistään jatkotutkimuksista. Rautakuurin sain. Tavallista anemiaa mulla ei ollut, hb oli 120, mutta noi rautavarastot tosiaan kuulema ihan tyhjät.[/QUOTE]

Mulla on ihan normaali hb 120 tai vähän alle. Joku aika sitten olin leikkauksessa ja hb tipahti 84 ja sain sit punasoluja (siis sairaalassa). Kuinka korkea sun hb normaalisti on? Ei tuo arvo miltään hälyttävän alhaiselta kuulosta.

[QUOTE="poikia3";24554751]Paitsi jos on tilanne niin kuin minulla oli, kohdussa oleva polyyppi aiheutti erittäin runsasta verenvuotoa, menkat saattoivat kestää jopa 13 päivää, ja kierron pituus minimissään 23 päivää. Rautavalmisteet auttoivat pitämään arvon siinä sadan pinnassa, ei nostanut hemoglobiinia lainkaan.

Minä luovutin hapenottokykyä parantavan liikunnan suhteen, minusta ei vain mitenkään ollut siihen, kun happi loppui koko ajan. Liikuin kuitenkin silti 3 - 4 kertaa viikossa, uin reilun kilometrin kerralla, eli pidin huolta yleiskunnosta.

Nyt on polyyppi leikattu, ja pääsen lisäämään uintiinikin intervalliharjoittelun, jota en aiemmin pystynyt tekemään. On kyllä todella helpottunut olo.[/QUOTE]

Noh, mutta tuossahan on sitten jo muutakin kuin pelkkä anemia. En minäkään Hb 80 noussut kuukaudessa, mutta siis noin yleensä. =)

Niin olivat minullakin, sillä 104 - 112 arvoilla. Hyvä työterveyslääkäri rupesi selvittämään kaikkea mahdollista, esim. otettiin laajat verikokeet.

[QUOTE="sama";24554768]Ei ollut mitään erityistä syytä. En ole synnyttänyt vuosiin ja vain yksi lapsi.

Ihmettelen miten te jaksatte käydä töissä, joilla sama tilanne. Itse olen ihan rättiväsynyt koko ajan. Siksi menin lääkäriikin.[/QUOTE]

Jaksaa sitä, kun on pakko. Ensinnäkin, kun hb on pitkään alhaalla, elimistö tottuu siihen, ja jaksaa paremmin. Mutta en minä ole ollut normaali itseni aikoihin. Mulla on myös 3 lasta, joiden koulunkäynnistä pitää huolehtia, ja kuskata heitä harrastuksiin.

Silti, olen minä nukahdellut sohvalle iltaisin, olen ollut välillä tosi väsynyt. Ja juuri siksi olen yrittänyt pitää itsestäni huolta, ulkoilla ja liikkua ja käyttänyt rautavalmistetta.