Tv:n synnytysohjelmista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Onko kukaan muu huomannu, että noissa synnytysohjelmissa, ovatko sitten amerikkalaisia tai brittejä, synnytetään poikkeuksetta selällään/puoli-istuvassa asennossa, ja kun perhe on kotiutunut, lapselle juotetaan maito pullosta.

Onko se imetys tosiaan noin harvinaista tuolla?

Joo ja aina vaikuttaa että jo ensimmäisen supistuksen aikana lähdetään sairaalaan, sitten sinne kärrätään pyörätuolilla ja samantien sänkyyn makaamaan kaikenmaailman letkuihin ja piuhoihin, ihan kuin synnytys olis joku sairaus... Eikö siellä kehoteta liikkumaan jne?

Ja yksi muistaakseni 16 and pregnant jakso jossa tyttö synnytti ihan selällään maaten eikä vauva tullut ulos. Sitten sektioon. Miksei ne edes yrittänyt vähän pystymmässä asennossa ponnistamista?

Niinpä...ja kun se ensimmäinen supistus tulee, se on niin voimakas että sitten aletaan puuskuttamaan ja puhkumaan KOKO AJAN, ilman taukoja :D Normaalistihan supistusten välissä olo on suht normaali eikä tosiaan tarvitse koko aikaa ähistä hiki päässä. Harvemmin se eka supistus työntää vauvan ulos että olisi tulipalokiire sairaalaan!

Synnytysasennotkin näyttävät hirmu hankalilta, selällään koetetaan ponnistaa...sehän on oikeastaan huonoin asento kun siinä ei saa mistään "vastatukea" ponnistuksille.

Voe voe...

[QUOTE="iera";24544605]Joo ja aina vaikuttaa että jo ensimmäisen supistuksen aikana lähdetään sairaalaan, sitten sinne kärrätään pyörätuolilla ja samantien sänkyyn makaamaan kaikenmaailman letkuihin ja piuhoihin, ihan kuin synnytys olis joku sairaus... Eikö siellä kehoteta liikkumaan jne?

Ja yksi muistaakseni 16 and pregnant jakso jossa tyttö synnytti ihan selällään maaten eikä vauva tullut ulos. Sitten sektioon. Miksei ne edes yrittänyt vähän pystymmässä asennossa ponnistamista?[/QUOTE]

Näin juuri, tuota myös olen ihmetellyt tuota makuuttamista. Ja sitten koko suku anopin kaimaa myöten odottaa jossain odotushuoneessa vauvan syntymää. Heh, ja pyörätuoli kuuluu toki ehdottomasti synnytyksen vakiovarustukseen.

[QUOTE="ap";24544636]Näin juuri, tuota myös olen ihmetellyt tuota makuuttamista. Ja sitten koko suku anopin kaimaa myöten odottaa jossain odotushuoneessa vauvan syntymää. Heh, ja pyörätuoli kuuluu toki ehdottomasti synnytyksen vakiovarustukseen.[/QUOTE]

Kuuluu vakuutuskäytäntöön, ei niinkään terveydentilaan.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;24544640:
Kuuluu vakuutuskäytäntöön, ei niinkään terveydentilaan.

Joo, näinhän se tosiaan tuolla rapakon takana menee.
Mutta välillä tuntuu että noista synnytyksistä on luonnollisuus kaukana (älkää suuttuko, en tarkoita että pitäis luomuna synnyttää tms) mutta kovin lääketieteellinen tapahtuma tulee monesti mieleen. Ja vauvaa on vastaanottamassa normaalissakin synnytyksessä lääkäri, kätilö, apukätilö ja joskus liuta muita ammattihenkilöitä, tai mitä onkaan :)

Mua ei niinkään ole ihmetyttänyt se synnytysasento, koska itsekin synnytin puoli-istuvassa asennossa ehkä toisen ponnistuksen aikana. Enemmän ihmetyttää se pullosta juottaminen. Olen katsonut varmaan kymmeniä eri jaksoja ja näin vain yhden imettävän äidin. Monessa jaksossa näyttäisi olevan jotain maitofirmojen (piilo)mainontaa.

Se sairaalassa olevien omaisten määrä on kyllä ihan kauhistuttava. Ja jopa pieniä lapsia seuraamassa synnytystä.

Mä en noita synnytysohjelmia ole kattonut, mutta ei tietääkseni kyllä mitään brittiohjelmaa täällä pyöri kyllä? Yhden Kanadalaisen bongasin kerran ainakin.)
Mä itse synnytin Briteissä, ja tuo makuutus on sielläkin vahvasti tapana. Minä pyysin päästä pystyyn, mutta eivät antaneet. Sanoivat, että ei mun jalat kuitenkaan kantaisi. Siellä kyllä laitetaan heti (jos siis pyytää) niin tujut epiduraalit, että sen jälkeen ei enää sängystä saa mihinkään liikkua, että voi olla että oli tottakin, että en olisi pystynyt olemaan polvillani, mutta olisin silti halunnut yrittää kun vauvaa ei kuulunut, vaikka ponnistusta takana 3h...
Imetystä siellä tuetaan kyllä paljon paremmin ja enemmän kuin suomessa, mitään lisämaitoja ei anneta ja ihan rauhassa odotetaan äidin maidon nousemista vaikka 4 päivää.

mä oon kans synnttäny molemmat puoli istuvassa asennossa ja sängystä en kyl paljoo liikkunut :D

mut mua huvittaa se että missä se kiroilu ja huutaminen. Vai oonko mää iha outo synnyttäjä kun omat kokemusket ei ole "äh äh oho vauva tulikin ulos" :P

Tujut epiduraalipuudutukset tosiaan kyllä voi selittää sitä, ettei sitten pääse enää liikkeelle, kun ei jalat kanna... Tässä aika vastoittain tais tulla yks sarja, missä äiti sai kaksoset ja halusi ehdottomasti imettää, mutta muuten ollaan oltu tiukasti pullolinjalla. Aika paljon tullut noita kotona vauvaa odotellessa seurattua, olikohan se Vauvan tarina, joka on nyt pyörinyt telkkarissa ja loppu lähipäivinä.

Tuohon imetykseen liittyen...
Käsittääkseni Jenkkilässä ei ole samanlaisia äitiyslomamahdollisuuksia kuin täällä, eikä läheskään kaikilla ole varaa jäädä vauvan kanssa kotiin. Siksi monet eivät edes aloita imetystä, koska sen jatkaminen ilmeisesti kävisi melkoisen hankalaksi.

mä oon kans synnttäny molemmat puoli istuvassa asennossa ja sängystä en kyl paljoo liikkunut :D

mut mua huvittaa se että missä se kiroilu ja huutaminen. Vai oonko mää iha outo synnyttäjä kun omat kokemusket ei ole "äh äh oho vauva tulikin ulos" :P

No mä oon kyllä hyvinkin hiljainen ponnistusvaiheessa ja ylipäänsä koko synnytyksen aijan. Mitä enemmän sattuu sitä hiljaisemmaksi menen. :D Viimeksi kyllä ponnistusten välissä itkua tuhersin, kun oli niin hirveetä imukupin ja pojan virheasennon tähden, mutta en silloinkaan huutanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärtääkseni näin;24544729:
Käsittääkseni Jenkkilässä ei ole samanlaisia äitiyslomamahdollisuuksia kuin täällä, eikä läheskään kaikilla ole varaa jäädä vauvan kanssa kotiin. Siksi monet eivät edes aloita imetystä, koska sen jatkaminen ilmeisesti kävisi melkoisen hankalaksi.

Ahaa. Lamppu syttyi. Enpäs ole tajunnut ajatella asiaa tältä kantilta. Kylläpäs on hienoa, kun meillä on näin pitkä äitiysloma.

mä olisin sitten voinut mennä tuollaiseen sarjaan.. nimittäin mä olen joka kerta synnyttänyt selälläni maaten ja pullosta on meidän lapset juonnu. mutta jos se jotakuta häiritsee niin ihan vapaasti.

[QUOTE="riina";24544629]Niinpä...ja kun se ensimmäinen supistus tulee, se on niin voimakas että sitten aletaan puuskuttamaan ja puhkumaan KOKO AJAN, ilman taukoja :D Normaalistihan supistusten välissä olo on suht normaali eikä tosiaan tarvitse koko aikaa ähistä hiki päässä. Harvemmin se eka supistus työntää vauvan ulos että olisi tulipalokiire sairaalaan!

Synnytysasennotkin näyttävät hirmu hankalilta, selällään koetetaan ponnistaa...sehän on oikeastaan huonoin asento kun siinä ei saa mistään "vastatukea" ponnistuksille.

Voe voe...[/QUOTE]

Kaikkien synnytys ei ole samanlainen. Joillain on tuskaisempaa, kuin toisilla. Joillain on suht normaali olo suppareiden välissä, ja joillain ei.

Joo, ja jos menee päivänkin yli lasketun ajan, niin ollaan heti paniikissa käynnistämässä synnytystä (ainain siinä 16 and pregnantissa). Tuon kans olen huomannut, että ei juurikaan imetetä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärtääkseni näin;24544729:

Ne jotka aloittavat, tuntuvatkin pärjäävän imetyksessä ihmeen hyvin verrattuna meihin ylellisen pitkiä äitiyslomia viettäviin suomalaisiin.

Löysin tilaston, jonka mukaan vuonna 2003 amerikkalaisista äideistä 65 prosenttia imetti vauvaansa sairaalassa, 59 prosenttia täysimetti ensimmäisen viikon ajan, 36 prosenttia imetti vauvaansa kuuden kuukauden iässä ja peräti 14 prosenttia ylsi WHO:n suosittelemaan kuuden kuukauden täysimetykseen. Eli suosituksien mukainen imetys toteutuu yleisemmin siellä kuin meillä.

Parasta antia oli kerran kun joku synnyttäjä meni yöllä sairaalaan ja hänen "oma" lääkärinsä ei ollut paikalla vaan oli kotosalla, niin kätilö vaan totesi että nyt vaan puuskutat, et voi ponnistaa ennenkuin lääkäri on tullut :O Kiva pidätellä, helppo homma.

Mä oon kans ihmetellyt sitä henkilökunnan määrää ja, että lääkäri on aina paikalla. Mä oon synnyttänyt 5 lasta ja vaan muutamassa synnytyksessä kävi lääkäri, kun laittoi kohdunkaulaan puudutteen. Mä näin kans sen missä se raukka ei saanut ponnistaa kun lääkri ei ollut vielä tullut.

Oho, tämän päiväisessä jaksossa äiti käveli itse sairaalaan ja vieläpä leikkaussaliinkin, liittyyköhän se "pyörätuolipakko" siihen, että se pitää olla jos synnytys on käynnistynyt, tällä naisellahan ei ollut.

Yhteistyössä