Nämä hankinnat tein ja jäi liian vähän rahaa ruokaan.

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja käteinen;24503515:
Kannettava osamaksulla? Mikäs vanhassa koneessa oli vikana? Jos kannettavaa ei olisi tarvinnut juuri nyt, niin hankinnan olisi voinut jättää myöhempään. Itse olen aina vältellyt osamaksuostoksia. Parempi ostaa vasta sitten, kun on oikeasti varaa, ellei ole jostain ehdottoman välttämättömästä asiasta kyse.
Vanha kone 8 vuotta vanha, tuli vähän niinkuin tiensä päähän. Ei kyllä lähitulevaisuudessa varaa ostaa kerralla tietokonetta. Tietokone on minulle kyllä välttämätön.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";24503529]Minä katson aina, mitä ostan, vaikka rahaa on kuin roskaa. Siksi kai sitä onkin, kun olen säästäväinen.[/QUOTE]

Uskon kuitenkin, että sulle sitä rahaa tulee aika paljon enemmän kuin minulle.
 
"vieras"
Järkevämpää varmaan olisi ollut ostaa lapaset eikä korvikset... Aika pian aamut ovat kylmiä ja lapaset tarpeelliset. Korvikset taas eivät ole koskaan tarpeelliset, ne ovat sellaista ekstraa. Neljäsluokkalainen voisi oikein hyvin säästää hiuspannat ja korut viikkorahoistaan. :)
 
"Tuikku"
[QUOTE="aapee";24503391]Ei ole turhaa. Talvitakki piti ostaa. Yleensä kun on myöhemmin liikenteessä, niin koot on loppu. Viime talvena lapsen piti tyytyä takkiin, josta ei pitänyt. Ja piti tuo alennuskin käyttää. Mielestäni ei myöskään turhia pannat ja korvikset. Lapsi pitää niitä kuitenkin joka päivä.

Ja ihan sama muutenkin milloin nuo hankinnat tekee. Jos olisin tehnyt marraskuussa, niin silloin olisi marraskuu rahat tiukilla. Ostan varmaankin loput tarvittavat osissa, eli ens kuussa toppahousut, seuraavana kengät.[/QUOTE]

Kirpparilta saa todella hyväkuntoista tavaraa muutamalla eurolla. Joskus lähes käyttämätöntä.
 
  • Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
"Vieras"
[QUOTE="aapee";24503519]Liian vähän siinä mielessä, että pitää katsoa mitä ruokaa ostaa. Vain edullista voi ostaa. Eli ei kuolla nälkään sentään, mutta oishan se kiva jos ois enemmän rahaa.[/QUOTE]

Meillä on kyllä säästössäkin rahaa, ja juuri sen takia, että me AINA katsomme mitä ostamme. Emme todellakaan osta mitä tahansa, vaan niitä halpismerkkeja, ja lihat usein alelaarista. Silloin tällöin me suomme kyllä itselleme oikeuden herkutella ihan gourmet safkalla, mutta siis tämä on poikkeustilanne. Meillä on normaalia, että ostamme kaupasta yleensä aina sen halvemman vaihtoehdon.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja käteinen;24503515:
Kannettava osamaksulla? Mikäs vanhassa koneessa oli vikana? Jos kannettavaa ei olisi tarvinnut juuri nyt, niin hankinnan olisi voinut jättää myöhempään. Itse olen aina vältellyt osamaksuostoksia. Parempi ostaa vasta sitten, kun on oikeasti varaa, ellei ole jostain ehdottoman välttämättömästä asiasta kyse.
Samaa mäkin ihmettelin. Korvikset ois myös voinu jättää ja ostaa myöhemmin vaikka synttäri- tai joululahjaksi. Hiuspannan ja takin kyllä ymmärrän.
 
[QUOTE="Vieras";24503569]Meillä on kyllä säästössäkin rahaa, ja juuri sen takia, että me AINA katsomme mitä ostamme. Emme todellakaan osta mitä tahansa, vaan niitä halpismerkkeja, ja lihat usein alelaarista. Silloin tällöin me suomme kyllä itselleme oikeuden herkutella ihan gourmet safkalla, mutta siis tämä on poikkeustilanne. Meillä on normaalia, että ostamme kaupasta yleensä aina sen halvemman vaihtoehdon.[/QUOTE]

Juu, mekin katsotaan aina että mitä ruokaa ostamme. Vertaillaan kilo-/litrahintoja, ostetaan oranssin lapun lihoja ja leipiä pakastimeen, tehdään paljon alusta asti itse, jne. Ja me syömme kyllä mielestäni silti oikein hyvin ja laadukkaasti. Ja jää rahaa muuhunkin, vaikka lomamatkaan.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";24503519]Liian vähän siinä mielessä, että pitää katsoa mitä ruokaa ostaa. Vain edullista voi ostaa. Eli ei kuolla nälkään sentään, mutta oishan se kiva jos ois enemmän rahaa.[/QUOTE]

Oishan se. Pitäis tehdä enemmän työtä jotta sais rahaakin enemmän, tai sitten voittaa lotossa. Niin tai kuluttaa vähemmän niin jäis säästöön enemmän.
 
vieras vielä
[QUOTE="vieras";24503595]Oishan se. Pitäis tehdä enemmän työtä jotta sais rahaakin enemmän, tai sitten voittaa lotossa. Niin tai kuluttaa vähemmän niin jäis säästöön enemmän.[/QUOTE]

vaikka kivointa tietysti olis kun rahaa olis enemmän ihan muuten vaan, ilman että tarttis itse vaivautua yhtään mihinkään. Joku kävis vaikka postiluukusta kaatamassa joka aamu kottikärryllisen.
 
täh
Tuota, jos omalla tilillä ei olisi vähintään muutamaa tonnia, niin todellakin lapsilta ei kysyttäisi millaisen takian haluaa, eikä osteltaisi pantoja tai mitään noista. Kaikki olivat täysin turhia. Osissa ei tulisi mieleenkään ostella mitään kannettavia tai mitään tavaraa.

Huhhuh!
 
"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja täh;24503650:
Tuota, jos omalla tilillä ei olisi vähintään muutamaa tonnia, niin todellakin lapsilta ei kysyttäisi millaisen takian haluaa, eikä osteltaisi pantoja tai mitään noista. Kaikki olivat täysin turhia. Osissa ei tulisi mieleenkään ostella mitään kannettavia tai mitään tavaraa.

Huhhuh!
Varmaan sitten kivaa sun lapsilla, jos eivät saa päättää mitä vaatteita käyttää, eikä koskaan saa mitään.
 
[QUOTE="aapee";24503681]Varmaan sitten kivaa sun lapsilla, jos eivät saa päättää mitä vaatteita käyttää, eikä koskaan saa mitään.[/QUOTE]

Koskaan ja koskaan. Vanhemman pitää opettaa myös järkevää rahankäyttöä, ja sitä ei ole se että ostellaan koruja vaikka ei ole rahaa ruokaan. ENSIN maksetaan vuokra/laina ja laskut, sitten ostetaan ruoka ja JOS RAHAA JÄÄ voidaan tuhlata korviksiin. Luulisi olevan itsestään selvää kaikille.

Voihan lapsen antaa valita tietyissä rajoissa. Sanotaan että lapsi tarvitsee paidan, vanhempi voi sanoa että paitaan saa käyttää maksimissaan 15 euroa rahaa. Siinä raameissa saa sitten valita mieleisensä. Eikä niin että ostetaan joku satasen huppari vaikka varaa ei oikeasti ole. Lapselle voi ja pitää myös opettaa ettei kaikkea voi saada heti. Nytkin olisi voinut ihan hyvin sanoa että ei ole rahaa ostaa korviksia, mutta katsotaan ensi kuussa, tai pyydä joululahjaksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"aapee"
Kai mä nyt osaan pitää huolen itsestäni ja lapsestani. En tarvii nälässä olla. Saa kai täällä tehdä aloituksia mistä haluaa, ei tarvii varmaan olla kovin syvällistä tarkoitusta. Tuntuu, että tälläsiä vähävaraisia ihmisiä inhotaan, varsinkin jos ostaa jotain uutta. Pitäs varmaan kirpparilta kaikki ostaa. Töihinkin pitäis mennä, vaikka kyllä mielummin annan lapselle aikaa. Ja tietokonetta tarvitsen varsinkin opiskeluun.
 
"aapee"
Noikin vaatteet mitä ostin niin maksoi 10-15 euroa, ja lapsi saa valita. Mutta ei kyllä kaydä sellasissa liikkeissä missä myydään 100 euron huppareita. Eikä lapsi sellasia edes haluaisi. On sen verran vanha, että tajuaa mihin on varaa ja mihin ei.
 
Non compos mentis
[QUOTE="vieras";24503529]Minä katson aina, mitä ostan, vaikka rahaa on kuin roskaa. Siksi kai sitä onkin, kun olen säästäväinen.[/QUOTE]

Meillä ei rahaa roskaksi asti ole, mutta olen aika pihi.
 
[QUOTE="aapee";24503825]Kai mä nyt osaan pitää huolen itsestäni ja lapsestani. En tarvii nälässä olla. Saa kai täällä tehdä aloituksia mistä haluaa, ei tarvii varmaan olla kovin syvällistä tarkoitusta. Tuntuu, että tälläsiä vähävaraisia ihmisiä inhotaan, varsinkin jos ostaa jotain uutta. Pitäs varmaan kirpparilta kaikki ostaa. Töihinkin pitäis mennä, vaikka kyllä mielummin annan lapselle aikaa. Ja tietokonetta tarvitsen varsinkin opiskeluun.[/QUOTE]

Ihan turha on tehdä aloitusta että ruokaan jää LIIAN VÄHÄN rahaa jos on rahaa ostella kaikkea turhaa. Tuollaisia ihmisiä silti on, ihmetellään kun ei ole rahaa mutta töihinkään ei viitsisi mennä, kaikki pitää ostaa uutena. Sitten kysellään täältä mistä ruokarahat kun tilillä on 10€ ja lapsilisät tulee kahden viikon päästä... Parhaassa tapauksessa on vielä varaa polttaa tupakkaa aski päivässä.

Mun puolestani sä voit ostaa vaikka kaikilla rahoillasi korviksia. Turha silti vinkua että ruokaan ei jää rahaa. Mistään pakollisista menoista kun sulla ei ole kyse.
 
vrs
Alkuperäinen kirjoittaja täh;24503650:
Tuota, jos omalla tilillä ei olisi vähintään muutamaa tonnia, niin todellakin lapsilta ei kysyttäisi millaisen takian haluaa, eikä osteltaisi pantoja tai mitään noista. Kaikki olivat täysin turhia. Osissa ei tulisi mieleenkään ostella mitään kannettavia tai mitään tavaraa.

Huhhuh!
Heh, mulla ei koskaan oo ollu edes tonnia tilillä. Oon ihan liekeissä, jos oon edes euron plussalla ku seuraavat rahat tulee. :D Ja pienitulosten on vaan joskus ostettava osamaksulla. Jos on kiinteet erät, ei lopullinen hinta kovin paljon kertaköntällä maksetusta eroa. Ei kuuna päivänä olis mitään 500e tai yli maksavaa varaa ostaa kerralla.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";24503391]Ei ole turhaa. Talvitakki piti ostaa. Yleensä kun on myöhemmin liikenteessä, niin koot on loppu. Viime talvena lapsen piti tyytyä takkiin, josta ei pitänyt. Ja piti tuo alennuskin käyttää. Mielestäni ei myöskään turhia pannat ja korvikset. Lapsi pitää niitä kuitenkin joka päivä.

Ja ihan sama muutenkin milloin nuo hankinnat tekee. Jos olisin tehnyt marraskuussa, niin silloin olisi marraskuu rahat tiukilla. Ostan varmaankin loput tarvittavat osissa, eli ens kuussa toppahousut, seuraavana kengät.[/QUOTE]

:hug: Niin, tai olisit nyt voinut laittaa nyt osan käyttämästäsi rahsta säästöön, samoin ens kuussa. Silloin sulla olisi ehkä kerralla varaa hankkia sitä mitä tarvitaan. Ja totta totisesti, kannattaa hiukan miettiä onko jotkut hiuspannat niin tärkeitä, vaikka joka päivä niitä pitäisikin. Tärkeämpiä kuin ruoka? Ei ole meilläkään vielä lapselle toppatakkia tulevaksi talveksi hankittu. Vielä ehtii, ihan varmasti. Ei siitä alesta ole hyötyä, jos ei ole varaa.

Olkoonkin, että saat kyllä ostettua jäljelle jääneellä summalla jotain ruokaa. Ette aivan nälkään jää. Mutta itse nyt priorisoit nämä asiat näin. Ei ehkä kannata tulla ruikuttamaan.
 
"vieras"
[QUOTE="Tuikku";24503563]Kirpparilta saa todella hyväkuntoista tavaraa muutamalla eurolla. Joskus lähes käyttämätöntä.[/QUOTE]

Jep, ostin Ticketin housut ja takin kympillä ja kukkaro kiittää.

Uusinakin kaikki saa ainakin puolta halvemmalla kun ostaa puoli vuotta etukäteen.
 
[QUOTE="vieras";24503923]Jep, ostin Ticketin housut ja takin kympillä ja kukkaro kiittää.

Uusinakin kaikki saa ainakin puolta halvemmalla kun ostaa puoli vuotta etukäteen.[/QUOTE]

Näin on. Olen jo vuosia hankkinut seuraavan talven vaatteet kevään alesta. Nytkin on valmiina -70% ostetut takit ja housut molemmille, plus -70% talvihaalari pojalle.

Ja kyllä koko on helppo etukäteen arvioida, ainakin minusta :)
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";24503825]Kai mä nyt osaan pitää huolen itsestäni ja lapsestani. En tarvii nälässä olla. Saa kai täällä tehdä aloituksia mistä haluaa, ei tarvii varmaan olla kovin syvällistä tarkoitusta. Tuntuu, että tälläsiä vähävaraisia ihmisiä inhotaan, varsinkin jos ostaa jotain uutta. Pitäs varmaan kirpparilta kaikki ostaa. Töihinkin pitäis mennä, vaikka kyllä mielummin annan lapselle aikaa. Ja tietokonetta tarvitsen varsinkin opiskeluun.[/QUOTE]
Älä välitä. Minä mummona tein aloituksen ja olenkin sitten palstalaisten mielestä mummo Porvoosta, koska en ole niin tavanomainen mummeli.
 

Yhteistyössä