Armeija tappaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pwdv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pwdv

Vieras
Nuoruus on siitä hauskaa aikaa, että se on kaikilla ihan erilaista. Samasta ikäryhmästä osa asuu vanhempiensa luona ja on edelleen lapsia, lapsen asemassa. Osa asuu oman puolison kanssa omassa kodissa ja heillä on omia lapsia.

Kun herra hallintovirkamies katsoo ikäluokkaa, hän mielellään miettii sitä yleisintä tyyppiä: sitä joka on vielä kuin muovailuvahaa. Nuoret miehet onkin esineellistetty muovailuvahamassaksi, jonka henkilökohtaiset haaveet eivät ole yhtä tärkeitä, kuin valtion tarve saada ilmaista työvoimaa väkivaltakoneistonsa käyttöön. Meillä siis nuoret miehet laitetaan pakkotyöhön sukupuolensa ja ikänsä perusteella.

Lukioikäisenä olen osallistunut luvuttomaan määrään keskusteluja, missä miespuoliset kaverit ovat pähkäilleet ja perustelleet valintojaan: mennäkö armeijaan tai sivariin, nyt tai myöhemmin.

Nykyään vanhempana ja viisaampana suosittelen hullun papereiden hankkimista. Jos joku työpaikka on niin pöpi, että armeijan käymättömyys on pestin saamisessa este tai hidaste, ei sellaiseen firmaan kannata mennäkään. Hullun papereista on ainakin se hyöty, että niitä voi esitellä vieraille kahvipöydässä. Syntyy keskustelua.

Silloin ikätoverina olin vain kokovartalohämmentynyt siitä, miksi minä olen niin onnekas, ettei tarvitse moista murehtia. Että ihan vain sukupuoleni perusteella, ilman omaa ansiotani, saan pohtia nuoruuteni vuosia omista taipumuksistani käsin, yhtäkään vuotta hukkaamatta ja lyhentämättä.

Minä olen sitä mieltä, että nuoret miehet ovat ihan yhtä arvokkaita kuin muutkin eli heitä ei saa tappaa, eikä heitä saa laittaa pakkotyöhön. Jos he olisivatkin lapsia, lapsina heilläkin olisi oma mieli ja oman elämän suunta. Ja jos heillä on lapsia, on vielä poskettomampaa pistää isät pakkotyöhön maassa, jossa suurin osa pikkulapsista hoidetaan kotona eli painotetaan vanhempien ja lasten kiintymyssuhdetta, joka syntyy läsnäolosta.

Mitä läsnäoloa se semmoinen on, että isät lähetetään jonnekin pöpelikköön kiusattavaksi siltä varalta, että nykyaikaisessakin sodankäynnissä tarvitaan jokaista kaksilahkeista eli munakasta, jolla suurin piirtein pysyy pyssy kädessä ja sojottaa itään?

Ymmärrän kyllä, ettei tämä militaristinen kansa anna paljon arvoa nuorten miesten hengelle ja elämälle. Ainahan heitä ollaan muutenkin mollaamassa, milloin huonoista käytöstavoista, milloin vääränlaisista housuista. Mutta jos edes sellainen lakimuutos alkajaisiksi, että edes isät vapautettaisiin palveluspakosta! Silloinhan kannattaisi lykätä mahdollisimman pitkään palvelukseen astumista ja toivottava lisääntymistä ennen kuin valtiollisbiologinen kello sanoo kling-klong.

Parasta tietysti olisi, jos myös nuoret miehet saisivat olla oman elämänsä herroja ja valita itse, astuvatko palvelukseen vai eivät. Minä kannatan tasa-arvoa ja se tarkoittaa armeijan tapauksessa sitä, että laki olisi miehille ja naisille sama.

- Hesarista, roosa meriläinen

[QUOTE="Heh";24495745]Onko 18vee koltiaiset finninaamat miehiä? :D[/QUOTE]

Yleisin asevelvollisuuden suorittamisikä ei taida edes olla 18v, käsittääkseni todella moni suorittaa sen lukion/ammattikoulun päätyttyä ja yhä useampi siirtää suoritusta pidemmälle elämään. Vasta kolmekymppisenä olet lusmuillut tarpeeksi jotta velvollisuus on suorittamattakin suoritettu, joten siinä vaiheessa ainakaan ei ihan pikkupojista voida puhua.

Tästä asiasta en tule koskaan olemaan samaa mieltä Meriläisen kanssa. Kannatan ehdottomasti yleistä asevelvollisuutta. Vihreillä on joitakin hyviä ajatuksia, mutta armeijaan liittyvät kannanotot eivät niihin kuulu.

[QUOTE="minttu";24495828]Tästä asiasta en tule koskaan olemaan samaa mieltä Meriläisen kanssa. Kannatan ehdottomasti yleistä asevelvollisuutta. Vihreillä on joitakin hyviä ajatuksia, mutta armeijaan liittyvät kannanotot eivät niihin kuulu.[/QUOTE]

Samaa mieltä, paitsi että ne jotkut hyvät ajatukset hautautuvat aina fanaattisuuden alle tai perustuvat kaupunkilaisten mutu-faktoihin....
Ehkäpä Roosa itse menee puolustamaan kotimaataan tarvittaessa sitten?

Parasta tietysti olisi, jos myös nuoret miehet saisivat olla oman elämänsä herroja ja valita itse, astuvatko palvelukseen vai eivät. Minä kannatan tasa-arvoa ja se tarkoittaa armeijan tapauksessa sitä, että laki olisi miehille ja naisille sama.

- Hesarista, roosa meriläinen

Tämän osalta samaa mieltä.

Hullun papereiden hankkimista en suosittele missään nimessä, vaan reilusti valitsee vakaumuksensa mukaan totaalin, sivarin, aseettoman tai asepalveluksen. Yläasteella voitaisiin pohtia moraalisia seikkoja maanpuolustuksen suhteen, nämä tunnit voitaisiin laittaa elämänkatsomukset/uskonnon sisältöihin.

Minä olen siviilipalvelusmies vakaumuksen vuoksi, vaikka mielipiteeni ovat hieman lientyneet iän myötä. Nyt olen ajatellut että ei aseeton palvelus välttämättä ole niin paha, mutta silti pidän siviilipalvelusta parempana. Toisaalta voisin suostua lääkintätehtäviin sodan aikana, joten aseeton lääkintämies olisi oikeastaan ollut hyvä idea. Eri asia olisinko päässyt lääkintämieheksi ilman mitään koulutusta.

[QUOTE="minttu";24495828]Tästä asiasta en tule koskaan olemaan samaa mieltä Meriläisen kanssa. Kannatan ehdottomasti yleistä asevelvollisuutta. Vihreillä on joitakin hyviä ajatuksia, mutta armeijaan liittyvät kannanotot eivät niihin kuulu.[/QUOTE]
Kannatatko yleistä asevelvollisuutta vai Suomen nykyistä asevelvollisuutta? Jälkimmäinenhän ei siis ole yleinen, vaan siinä on erivapauksia ammatin, uskonnon ja sukupuolen perusteella.

Yleisin asevelvollisuuden suorittamisikä ei taida edes olla 18v, käsittääkseni todella moni suorittaa sen lukion/ammattikoulun päätyttyä ja yhä useampi siirtää suoritusta pidemmälle elämään. Vasta kolmekymppisenä olet lusmuillut tarpeeksi jotta velvollisuus on suorittamattakin suoritettu, joten siinä vaiheessa ainakaan ei ihan pikkupojista voida puhua.

18-19 on yleisin intin käymisikä, eli toisen asteen koulun jälkeen. 17 vuotiaana inttiin voi jo mennä ja niitäkin siellä riittää. 28 vuotiaana taas inttiin pitää viimeistään mennä, ellei sitten ole suorittanut siviilipalvelusta, saanut vapautusta tai valinnut totaalikieltäytymistä.

18-19 on yleisin intin käymisikä, eli toisen asteen koulun jälkeen. 17 vuotiaana inttiin voi jo mennä ja niitäkin siellä riittää. 28 vuotiaana taas inttiin pitää viimeistään mennä, ellei sitten ole suorittanut siviilipalvelusta, saanut vapautusta tai valinnut totaalikieltäytymistä.
No ei todellakaan voi ja ei todellakaan riitä. Oliko tämä fakta peräisin 30-luvulta?

Asevelvollisuus alkaa sen vuoden alusta, jolloin mies täyttää kahdeksantoista vuotta ja jatkuu sen vuoden loppuun, jona asevelvollinen täyttää kuusikymmentä vuotta

KIRJE ITÄ-HELSINKILÄISELTÄ LÄHIÖNUORELTA JOKA MENI RANNIKKOJÄÄKÄREIHIN

Moi mutsi (ja faijakin, linnassa)

Mä oon ihan jees täällä. Oothan säkin. Kerro broideille et kyl tää inttielämä aina vitun Mäkkärin duunin voittaa. Sano niille että kannattaa liittyy nopeesti enneku kaikki hyvät mestat on viety.

Mä olin aluks vähän uunona ku aamulla piti herää jo kuudelta. Siis siihen aikaahan mennäänä vasta goisiin, yleensä. Kai siihen tottuu. Aamut on muuten tosi iisejä: ei hörhöjä sohvilla, ruokaa saa tarpeex, ei hirveetä hengarii ja suihkussa on lämmintä vodaa.

Ruoka on muute vähä outoo: ei tosiaankaan mitään Big Macei ja kunno ranskalaisii ja sheikkii ja suklaata ja batteryy. Ranskalaisetkin on jotenki oudossa ruskeessa kuoressa joka pitää ottaa vex. Maistu ihan skeidalle jos ei kuori.

Sit me käydään jossain marsseilla joiden pitäis olla tosi kovii. Vittu nää oo ikinä juossu kytät perässä talvella steissiltä itikseen aamulla hirveessä liimassa ku bussikuski vittuili ja piti vetää näköö.

Kessu on vähä niinku ope: vittuilee ja nalkuttaa koko vitun ajan. Kapteeni on vähän niinku opo, yhtä ääliö. Sit o joitai majurei ja everstei jotka on kai niinku reksejä. Ei niitäkään paljo näy. Tää kerro broideille, ne kuolee: mä saan mitaleita ampumisesta. Emmä tiiä mix. Maalitaulut on ihan äijän nenän kokosii eikä ne ees liiku. Eikä ammu takasi niinku Mogadishun somalit Vuosaaressa. Makaat vaan relana ja ammut vaan. Ei ees tartte pöllii rautaa ja ammuksii, ne ihan oikeesti antaa ne sulle. Voiksä uskoo?

Si meillä on jotain lähitaisteluharjotteluu. Saa vähä painii landepaukkujen kaa. Mun pitää kyllä olla tosi varovainen ku ne menee rikki jos mä vähä innostun. Tosi paljo iisimpää ku Itiksen kyttien kaa. Mä oon komppanian toiseks paras. Paras o se Sergei Mellunkylästä. Mut mä oonki vaa 155 pitkä ja painan 50 kiloo. Sergei o 190 ja painaa 120 kiloo ilman liimoja.

Kerro broideille et jos ne haluu ottaa vähä aikaa iisisti ni tää o se mesta. Sano et pitää kiirettä enne ku muut keksii.

Tyttäresi,
Janina

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Asevelvollisuus alkaa sen vuoden alusta, jolloin mies täyttää kahdeksantoista vuotta ja jatkuu sen vuoden loppuun, jona asevelvollinen täyttää kuusikymmentä vuotta

Aivan. Vapaaehtoisena voi mennä kutsuntoihin 17 vuotiaana, jos täyttää 18 vuotta ennen palveluskauden alkua. Epäkohta on jo korjattu Suomen laissa.

Intissä on letkeetä, mieluummin siellä kuin koulussa tai töissä. Jotkut apinat vaan luulee että siellä olisi rankkaa tms. ja menevät sivariin.

Aliupseeri menoo: http://www.youtube.com/watch?v=JlTP6CpzREc

Intissä on letkeetä, mieluummin siellä kuin koulussa tai töissä. Jotkut apinat vaan luulee että siellä olisi rankkaa tms. ja menevät sivariin.

Aliupseeri menoo: Intti - YouTube

Ei intissä ole rankkaa. Kyse on vain moraalista, tai ainakin tulisi olla. Laiskuuden tai itsekkäiden syiden takia ei pitäisi kieltäytyä asepalveluksesta. Osa jättää menemättä koska ei siedä kuria, mutta juuri nämä tarvitsisivat armeijan kaltaista toimintaa.

Minusta olisi parasta jos asevelvollisuudesta kieltäytyville järjestettäisiin väkivallatonta koulutusta lääkintä ja pelastuspuolelta. Tervetuloa Vapaaehtoisen pelastuspalvelun kotisivuille! | VAPEPA ja vapaapalokunta ovat hyviä vaihtoehtoja.

Intti on käytävä. Siellä oppii oikeesti kaikenlaista hyödyllistä. Olen kuullut naisten sanovan ettei työt osaa petata sänkyä, pojat oppii sen intissä. Siellä vietetään reipasta ulkoilmaelämää ja opitaan kunnollisia leiriytymistaitoja.

No, ihan oikeesti, oma armeija on välttämättömyys. Jos nyt näyttää, ettei oman maan puolustamista tarvita, niin kaikenlaista asellista konfliktia maailmalla kyllä riittää, ne ei lopu. Sinne tarvitan asiansa osaavia ihmisiä.

On se hyvää harjoitusta monelle muutenkin. Olen ihmeissäni lukenut psyykkisistä syistä keskeyttäneistä, jotka ei kestä asumista toisten kanssa samassa huoneessa tai säännöllinen päiväjärjestys ja kurinalainen johdettu toiminta repii hermot. Edelliset taidot on kuitenkin ihan elämisen perusasioita.

Intti on käytävä. Siellä oppii oikeesti kaikenlaista hyödyllistä. Olen kuullut naisten sanovan ettei työt osaa petata sänkyä, pojat oppii sen intissä. Siellä vietetään reipasta ulkoilmaelämää ja opitaan kunnollisia leiriytymistaitoja.

No, ihan oikeesti, oma armeija on välttämättömyys. Jos nyt näyttää, ettei oman maan puolustamista tarvita, niin kaikenlaista asellista konfliktia maailmalla kyllä riittää, ne ei lopu. Sinne tarvitan asiansa osaavia ihmisiä.

On se hyvää harjoitusta monelle muutenkin. Olen ihmeissäni lukenut psyykkisistä syistä keskeyttäneistä, jotka ei kestä asumista toisten kanssa samassa huoneessa tai säännöllinen päiväjärjestys ja kurinalainen johdettu toiminta repii hermot. Edelliset taidot on kuitenkin ihan elämisen perusasioita.
Anteeksi, mutta millä ihmeen ilveellä vuoden pakkotyön voi perustella sanoen, että siellä oppii kaikkea hyödyllistä? Tassujasiko taputtaisit, jos sinut pakkosiirrettäisiin sisäoppilaitokseen verukkeella "opit siellä juttuja"? Tuollainen vuoden mittainen setti leiriytymistaitojen opetteluun kuulostaa muutenkin hintusti yliampuvalta.

Minua ei henkilökohtaisesti niinkään häiritse yleinen asevelvollisuus ideana, vaan nykykäytännön asevelvollisuuden syrjivyys. Riippuen siitä, mikä ammattisi on, tai mikä uskontosi on, tai millainen liitin sinulla on jalkovälissä, asevelvollisuus suhtautuu sinuun eri tavalla. Ei se ole mikään yleinen asevelvollisuus, pikemminkin todella valikoiva asevelvollisuus.

Oletko sitten itse valmis menemään armeijaan? Jos kerran kannatat ehdottomasti, menet (tai olet jo) suorittamaan asepalveluksen?

Minusta on väärin, että naiset sanovat, että armeija on pakollinen, ja se on PAKKO käydä. Jos ei ole itse valmis menemään vuodeksi armeijaan käskettäväksi, fyysisesti (ja henkisesti) raskaaseen ''leikkiin''ja olemaan erossa perheestäsi ja ystävistäsi vastoin omaa tahtoasi, niin sitten on minun mielestä ihan turha sano miehille että heidänkään pitäisi.

Onhan oma armeija ajatuksena kaunis ja ehkä toimivakin, mutta kyllä sinne myös se oma joukko löytyy, joka EHDOTTOMASTI sinne haluaa. Varmasti on yhtä paljon kuin niitä jotka eivät sinne halua.

Kannatan itse enemmän ''palkka-armeijaa'', eli sinne menevät ketkä haluavat (miehet JA naiset) ja he saavat siitä kiitettävän korvauksen. Kannattavammaksihan se tulee kun pitää kaikkia pakosta siellä, ja juuri esim. näitä perheiden isiä, joilla muutenkin on ehkä vaikeeta raha-asioiden kanssa, niin ei ainakaan armeijan päivärahat niitä helpota.

Ja joo, haukkukaan vaan, ehkä sitten kun sota syttyyy kadun tätäkin kirjoitusta :D

Alkuperäinen kirjoittaja åqomv;24495877:
Lähes mahdotonta nyky aikana.

Et saa passia ja tulee kansainvälinen etsintäkuulutus. Passitta et pääse ulos eurooopasta ja euroopasta sinut lähetetään takaisin.

Tarkoitin lähinnä että koska asepalveluksen suorittaminen jossain muodossa on pakollista 30 ikävuoteen saakka, vasta sen jälkeen olet niin sanotusti vapautettu velvollisuudesta jos syystä tai toisesta siitä saat itsesi lusmuiltua irti, ei voida puhua pelkästään niistä 18-vuotiaista, he kun eivät ole lähellekään ainoa ikäryhmä jotka asevelvollisuuttaan muodossa tai toisessa suorittaa.

Ja yleisesti täytyy sanoa että tässä asevelvollisuusasiassa kaavoihinsa kangistunut Suomi ottaa pahasti takkiin koska hyötysuhteet kannattaisi todellakin miettiä hieman muultakin kuin puolustusvoimien määrärahojen kannalta.

Armeijan käynti on varmasti hyvä vaihtoehto monelle, mutta tämän päivän maailmaan suhteutettuna sen tarpeellisuus tässä muodossaan on aika kyseenalainen, kuten myös sen opettamien taitojen. Kuinka tärkeää on todella oppia petaamaan punkka niin että kolikko kimpoaa tai laittamaan vaatteensa suoraan kaappiin niin että voi vatupassin säätää pinkan mukaan, ja kuinka tärkeää taas olisi oppia tulemaan toimeen yhteisössä jossa elämme, yhteiskunnan sääntöjen mukaan.

Noudattaako armeija yhteiskunnan sääntöjä? Opitaanko siellä tekemään itsenäisiä päätöksiä ja ottamaan vastuuta itsestään ja omista valinnoistaan? Jos, niin hienoa, silloin se palvelee järkevää tarkoitusta. Jos taas ei, niin mitä se sitten opettaa?

Yhteistyössä