Mielipiteitä,mitä tekisitte tässä tilanteessa? Lapsen kaveri asuu kohta meillä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapsen kaveri 10v on meillä kaikki ajat,paitsi kun on koulussa tai nukkumassa. Viikonloppuisin useasti myös yötä meillä. Esim eilen tullut suoraan koulusta meille,teki läksyt meillä,söi meillä ruuan ja iltapalan ja lähti kun sanoin että on lähdettävä klo 20.30 !
Tätä on jatkunut kohta vuoden, eli vanhemmat ei juurikaan välitä missä lapsi on. Kesällä melkein asuu meillä ! Lapsi on siis meidän lapsen kanssa aina kun vaan mahdollista ja he ovat aina meillä tai pihalla. Hän kulkee myös meidän mukana kauppareissuilla,mökillä yms.
Esim tänään. aamulla lapsi tuli meille aamupalalle ennen kun lähti kouluun !

Mitä tässä pitäisi tehdä ?

Voisinpa vaikka ottaa yhteyttä lapsen vanhempiin! Ja voihan sille lapsellekin sanoa, että nyt ei sovi tulla, halutaan olla oman perheen kesken.

Mä en jaksais jos meillä aina roikkuis joku ylimääräinen mukana.

Olisin tyytyväinen, kun lapsellani olisi noin hyvä kaveri..Ilmeisesti tuon lapsen vanhemmat kiireisiä tai välinpitämättömiä. Ottaisin mieluusti lapseni kaverini mukaan, koska tiet'isin että lapseni viihtyisi silloin.

Laitan aina hänet kysymään vanhemmilta,saako tulla mukaan. Koskaan ei olla ei sanottu vielä. Ja hän siis itse kysyy minulta tai mieheltä et saako hänkin tulla kun ollaan jonnekkin menossa.

Lapsen suhteen sinun kannattaa mielestäni jatkaa kuten tähänkin asti, pitää ns ottomuksuna. Kiva, että hällä on edes joku joka välittää. :)

Vanhempien kanssa kyllä sitten vaihtaisin pari sanaa. Eihän nyt tuollainen ole normaalia. Onko tuo heidän ainoa lapsi?

Mä tekisin niin, esim. tänään kun huomenna ei ole koulua että : antaisin olla niin pitkään kunnes vanhemmat tulee hakemaan.

Siinäpähän näkis että hakisko ne ollenkaan.

no te sanotte että EI tälläkertaa!
ja koulun jälkeen sanotte kun sopiva aika on että nyt meillä syödään perheen kesken, X pitää mennä kotiin.
Oletteko omalla lapselle puhunut asiasta?

Ilmoittaisin vanhemmille, että laitoin sitten adoptiopaperit menemään, kun kerran lapsenne on muuttanut meille :D No joo, eihän se vitsin paikka ole. Ikävää, että lapsen omat vanhemmat eivät välitä. Itse en hyväksyisi, että oma muksuni roikkuisi kyläpaikassa kaiken aikaa ja haluan myös vierailujen olevan vastavuoroista. Voihan olla, että lapsi hakee teiltä turvaa ja huolenpitoa, kun kotoa ei sitä saa. Tunnetko yhtään vanhempia, millaisia ovat?

Lapsen kotona ei liene kaikki kunnossa, kun lapsesta ei kanneta huolta kotona. Soittaisin lapsen vanhemmille tai menisin muuten juttelemaan ja vähän kuulostelemaan tilannetta.
Jos vain mahdollista, etkä itse häiriinny lapsen mukana olosta, niin antaisin lapsen olla ja viihtyä.
Minua ei haittaisi lapsen kaveri, jos vain mahtuu mukana kulkemaan. Tuohan se tietenkin lisää ruokakuluja, mutta lisää oman lapseni viihtyvyyttä. Toisaalta laittaisin lapsen kaverin yhtälailla tekemään kotitöitä kuin omanikin, koska on meillä paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen.;24494939:
Laitan aina hänet kysymään vanhemmilta,saako tulla mukaan. Koskaan ei olla ei sanottu vielä. Ja hän siis itse kysyy minulta tai mieheltä et saako hänkin tulla kun ollaan jonnekkin menossa.

Jos ette halua mukaan niin sanotte ei. Jos haluatte niin jatkatte vanhalla tavalla, turha asioita on monimutkaistaa.

[QUOTE="Vieras";24494954]no te sanotte että EI tälläkertaa!
ja koulun jälkeen sanotte kun sopiva aika on että nyt meillä syödään perheen kesken, X pitää mennä kotiin.
Oletteko omalla lapselle puhunut asiasta?[/QUOTE]

Miksi?

Pitääkö tehdä jotain?

Vähän samoin ajattelen,mulla ja veljellä oli lapsuudessa tälläinen kaveri,niil ei asioita kovin pielessä ollut kotona mutta vanhemmat ei yksin kertasesti välittänyt eikä olleet kiinnostunut lapsensa asioista.Meidän äidin kävi sääli tätä poikaa ja anto pojan mennä ja tulla kuin kotonaan,kun ei ollut taloudellisesti tiukkaamettä sitä ruokaa myös riitti sille ylimääräiselle suulle.Me oltiin kolmisteen kun paita ja peppu,niin tiivistä kaveriporukkaa saa nykypäivänä hakemalla hakea.Mun mielestä asiassa ainakin se positiivinen puoli että ap:n lapsella näin tiivis ystävyyssuhde.
Mutta jos kotona isompia ongelmia,esim alkoholi,väkivalta tms,niin selvittäisin asiaa tarkemmin.

Mä tekisin niin, esim. tänään kun huomenna ei ole koulua että : antaisin olla niin pitkään kunnes vanhemmat tulee hakemaan.

Siinäpähän näkis että hakisko ne ollenkaan.

Ei ne hae,ollaan testattu. Muksu myös kysynyt arki iltana et saako jäädä yöksi. En tunne vanhempia kun ulkonäöltä. Eli en tiedä perheen aikuisista muuta kun mitä lapset kertovat. Ja ne jutut on kyllä aika outoja...tapa miten vanhemmat puhuu lapselle yms.

Mä pistäisin adoptiopaperit muksun mukaan vanhemmille allekirjoitettavaksi. Tai vastuunvapautuslomakkeen, missä sanottaisiin etten ole missään vastuussa lapsesta meillä ollessaan. Ja tietty maksulappu ruuasta ja muusta mitä lapsi kuluttaa...

Hahhahaa... mun lapsilla on myös ollut tuollaisia kavereita. Mä olen jopa esitellyt kavereilleni kyseisen lapsen adoptiolapsekseni :D
Ei ole mua haitannut, enkä ole asiasta sen kummemmin meteliä nostanut, ihan mukavia noi mun "ottolapset" on olleet. Muistaakseni nuorin meille "muuttanut" oli jotain 7-vuotias ja vanhin taisi olla viidentoista. Etenkin teinit helposti törmäilee omien vanhempiensa kanssa, ja silloin on ihan hyvä, jos kaverin vanhempi kuuntelee mitä teinillä on sanottavaa. Ja teinit on olleet meillä myös öitä. Mulla ja tyttären kaverin äidillä tuntuu olevan molempiin tyttöihin "yhteishuoltajuus", eli tytöt on parhaita kavereita keskenään ja me äidit sitten jutellaan välillä puhelimessa likkojen asioista ja huolehditaan molemmat kummastakin lapsesta (tytöt on nyt 17-vuotiaita, ystävyys alkoi likkojen ollessa 12).

Jos talous kestää ylimääräisen suun ruokkimisen, niin miksi tollaisesta pitäisi alkaa murista? Toki voit sanoa asiasta lapsen vanhemmille tai mielummin ehkä lapselle itselleen, että teillä halutaan joskus olla ihan oman perheen kesken?

[QUOTE="Jaiks";24494978]Niin ja miten oma lapsenne asiaan suhtautuu? Onko hänestä kivaa, että aina on kaveri kylässä vai kaipaisiko välillä omaa rauhaa ja huomiota teiltä?[/QUOTE]

Meidän muksu tykkää kun kaveri on aina meillä,ja se on niin "normaalia" jo et ovat melkein kun sisaruksia.Myös muut meillä jo niin tottunut,et mieskin joskus kysy et missäs xxxx on kun ei meillä ole. Tai yleensä puhutaan monikossa eli missä tytöt ovat? Meillä siis vaan yksi alkuperänen tyttö :)

No jos meillä majailisi (niinkun tekeekin :D ) joku ylimääräinen suu koko ajan niin ei saisi olla vaan ruokittavana täällä .. tekisi sit samoja kotihommia kuin omakin muksu :)
muuten ei haittas

Yhteistyössä