Pika apuja vauvanruokia itse tekeviltä!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ras

Vieras
Voiko vauvalle tehdä ruokaa pakaste vihanneksista vai täytyykö oikein vihannesosastolta ostaa?
Millaisia ruokia vauvalle teette?, raaka-aineita lähinnä haeskelen...

Helpompaahan se on tuoreista tehdä, en ymmärrä miten niin "oikein" vihannesoasastolta.

Mä tein ensin vain yhden lajin soseita: porkkanaa, bataattia, kukkakaalia, parsakaalia ja sitten noihin lisättynä erilaisin variaatioin perunaa, kesäkurpitsaa, hernettä jne.

Itse tein esim keittopäivänä niin, että tein toisen kattilallisen peruna-porkkana-kukkakaali ym. mössöä vähässä vedessä, lapsen kasvaessa lisäsin joukoon sipulia, lihaa (esim. broilerin jauhelihaa), mausteita ym. Ei jotenkin tuntunut niin työläältä, kun kuitenkin joutui normi keittoa varten kuorimaan pottuja ym. Pakastin pestyihin pilttipurkkeihin.

Ja joo, taisin jokusen kerran lisätä joukkoon herhe-maissi-paprikaa - vaikka siis mössön pakastin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24468064:
Tuoreista mielellään.

Ainakin jos pakastaa aikoo uudelleen. Tuoreet on ravintorikkaampia eikä se nyt ole juuri sen henkalampaa kuin pussista kattilaan repiminen.

OT, mut eikö jokin aika sitten ollut tutkimus missä todettiin että pakastevihannekset ovat itseasiassa terveellisempiä. Nehän on heti pakastettu, joten niiden vitamiinit on vielä kaikki tallella.

Eikös se oo helpompi tehdä pakasteista, ei tarvi pilkkoa eikä keittää niin kauaa? Pakkaseen osa menis joo...

Kertaalleen pakastettua ei olis oikein hyvä pakastaa uudelleen....

Mieti, ne pakastekasvikset on yleensä esikypsennetty ja sitten pakastettu. Sitten ne keitetään ja ja taas pakastetaan. Ei jää paljoa muuta maku.....

[QUOTE="vieras";24468132]OT, mut eikö jokin aika sitten ollut tutkimus missä todettiin että pakastevihannekset ovat itseasiassa terveellisempiä. Nehän on heti pakastettu, joten niiden vitamiinit on vielä kaikki tallella.[/QUOTE]

En mä mistään tutkimuksista tiedä.... aika kummallista jos noin olis, mun mielestä.
Mutta en ala väittämään, mä luotan tuoreisiin.

Pakastevihannesten ravinnemäärät ovat tasaisempia kuin tuoreilla
Tuorevihannesten C-vitamiinipitoisuus laskee merkittävästi pitkän varastoinnin aikana
Pakastetuissa vihreissä pavuissa on 12-kertainen määrä C-vitamiinia tuoreisiin verrattuna
Pakastettu parsakaali sisältää 3½ kertaa enemmän C-vitamiinia kuin tuore
E- ja A-vitamiinien määrä on suurinpiirtein sama sekä pakaste- että tuorevihanneksissa
Pakastevihannesten E-vitamiinipitoisuus on aiemmin ilmoitettuja arvoja suurempi
Pakaste- ja tuorevihannesten kivennäisainepitoisuudet ovat yhtäsuuria lukuunottamatta tuorepinaattia, jossa on runsaammin kaikkia kivennäisaineita, etenkin rautaa
Huomattava määrä kivennäisaineita huuhtoutuu pois tuoreiden vihannesten valmistuksen yhteydessä

[QUOTE="hmmm";24468230]Kyllä mä vaan pakastin...[/QUOTE]

Niin, syöttäähän joku koirilleen perunaa- koska niin meillä tehdään. Aina niin on tehty. Ei sen mikään tule. tjtn.
Tai syö lettunsa jotka on tehty eilen ja jätetty pöydälle yli vuorokaudeksi.
Tai syö makkaraa jossa päiväykset menneet umpeen pari päivää sitten tms.

;D

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24468240:
Niin, syöttäähän joku koirilleen perunaa- koska niin meillä tehdään. Aina niin on tehty. Ei sen mikään tule. tjtn.
Tai syö lettunsa jotka on tehty eilen ja jätetty pöydälle yli vuorokaudeksi.
Tai syö makkaraa jossa päiväykset menneet umpeen pari päivää sitten tms.

;D

Ihana tyyli sinulla vastata.

Yhteistyössä