Onko siivoaminen katoavaa kansanperinnettä?

• Viestiketjun aloittaja Yök
  • Ensimmäinen viesti
Yök
Viime aikoina olen kinnittänyt huomiota ihmisten koteihin ja niiden siisteystasoon. On siistejäkin koteja, mutta monessa lapsiperheessä on suorastaan saastaista. Lattioita ei ole selkeästi pesty ikuisuuksiin, puhumattakaan wc-tiloista. Justiinsa olin kaverilla käymässä ja jos ei olisi ollut pakko, en olisi kyllä heidän vessaansa käyttänyt, niin yrjöttävän likainen se oli.

Te, jotka ette niin perusta siivoamisesta tai muuten paikkojen siistinä pitämisestä, eikö teitä itseänne häiritse se likaisuus. Mulle tulee vaan mieleen, että jos koti on sen näköinen, minkälainen henk.koht. hygienia näillä ihmisillä on. Ei tee paljoa mieli kahvitellakaan näiden ihmisten luona.

"vieras"
Juu, ei moni, joka ei kotonani ole käynyt varmaan arvaisi mikä kaaos siellä useimmiten vallitsee :D Ja olisin mielellään siisti, en tiedä miksi se on niin vaikeaa. Likaisuus oksettaa jo minuakin, mutta yleinen sotkuisuus ei elämääni kovin taida haitata, koska se on useimmiten kotonani vallitseva tila.

iu
Alkuperäinen kirjoittaja Yök;24457836:
Mulle tulee vaan mieleen, että jos koti on sen näköinen, minkälainen henk.koht. hygienia näillä ihmisillä on.
Nää ei kyllä välttämättä korreloi mitenkään. Asuin kerran samassa solussa sellaisen nuoren naisen kanssa, joka piti äärimmäisen tarkkaa huolta hygieniastaan ja ulkoasustaan (ja oli tottavie näyttävä, kaunis, muodikas ja mitä kaikkee). Mutta se kämppä kun sinne muutin!!! Siivosin viikon ajan aamusta iltaan ennen kuin hirvisin asettua asumaan, niin jumalattoman saastaista siellä oli. :s

Yök
Ei meilläkään tavarat ole aina ihan tip top, mielellään tietty olisi, mutta en mä nyt jaksa jatkuvasti siivota niitä. Mutta tavarat on helppo järjestellä, jos on vaikka vieraita tulossa. Sellainen yltiömäinen paskaisuus on taas pidemmän työn takana. Kyllä sen näkee, ketkä pitää kodistaan huolta.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Yök;24457836:
Te, jotka ette niin perusta siivoamisesta tai muuten paikkojen siistinä pitämisestä, eikö teitä itseänne häiritse se likaisuus. Mulle tulee vaan mieleen, että jos koti on sen näköinen, minkälainen henk.koht. hygienia näillä ihmisillä on. Ei tee paljoa mieli kahvitellakaan näiden ihmisten luona.
Etköhän tuossa ekassa lauseessa jo sanonut sen mitä halusit tietää :) Ei kai ketään juuri häiritse likaisuus jos ei siivoaminen ole listalla nro 1.

Joskus opiskeluaikoina olin siivoamassa yksityiskodeissa ja siellä näki vaikka mitä, ja oli niitä hyvin rikkaita taloja joissa siivosin. Sekä eräs sinkkujen asunto joissa oli kolme asukasta, olivat hyvässä työssä. Heillä oli design vaatteita ja kalliita meikki- sekä hajuvesipulloja, eli selvästi oma hygienia sekä oman imagen ylläpito tärkeää, mutta se asunto! :) TOista samanlaista en ole nähnyt vielä koskaan. Tulenkohan edes näkemään. Ja entäs sitten. Kaikki elää kuitenkin tyylillään ja jos ei kelpaa, niin ole sitten menemättä.

siisiisiivoo
Pihalla käveli äiti ja poika. Poika kysyi äidiltään mattojen tamppaustelineen nähtyään, mikä toi on? Äiti vastasi, joku teline. :O Näin vieraantuneita jotkut on.

"vieras"
Heh. Kansanperinteen mainitseminen tässä kohden on vähän :LOL: On melko uusi asia perinteen kannalta, että koti pitää olla kuin naistenlehden sivuilta stailattuna.
Ja ei, se "likaisuus" ei kaikkia häiritse. Riippuu paljon siitä mihin on tottunut. Mikä on toiselle siisti ei toiselle vielä kelpaa. Omasta mielestäni liika on aina liikaa, oli sitten kyse kummasta ääripäästä tahansa. Myös liian steriilin oloinen koti saa vaivautuneeksi, tulee olo ihan kuin olisi jossain julkisissa tiloissa, virastossa tai hotellihuoneessa.

"joopa"
Kyllä näitä karmaluuksia on nähty. Ei, en minäkään aina pidä kotiani kiiltävänä. Mutta silti sellaisena, että on jonkunlainen siisteystaso. Ja on niitä kyläilypaikkoja joissa ei voi todellakaan ajatella, että juo kahvit.

Ja huom! ennen kuin juo kahvit kenenkään kotona kannattaa katsoa missä kunnossa on wc tilat. Siitä tietää miten kotona pidetään siisteyttä. Mutta senhän nyt voi muutenkin nähdä ilman että vessaan katsoo.

iu
[QUOTE="vieras";24457989]Omasta mielestäni liika on aina liikaa, oli sitten kyse kummasta ääripäästä tahansa. Myös liian steriilin oloinen koti saa vaivautuneeksi, tulee olo ihan kuin olisi jossain julkisissa tiloissa, virastossa tai hotellihuoneessa.[/QUOTE]
Ihan OT tämä, mutta joko et ole koskaan ollut hotellissa tai sitten olet ollut vain jossain luxus-sellaisissa. Normihotellin huoneiden siisteystaso on kyllä aika kaukana steriilistä. (Ja sama koskee aika monia virastoja ja julkisia tiloja.)

Yhteistyössä