Vahva mielipiteeni koulukiusaamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NäinSeMenee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

NäinSeMenee

Vieras
En ole muuten mikään väkivallan kannattaja, MUTTA.... aion kasvattaa lapseni niin, että jos joku kiusaa niin vedä turpaan. Itse olin lapsena nössö ja siksi mua kiusattiinkin. Kun pitää puolensa niin kiusaajat jättävät rauhaan. Aion siis opettaa itsepuolustusta lapselle, reeniä pienestä pitäen (tietysti ikä huomioon ottaen) ja vinkiksi, että jos joku kiusaa eikä tottele puhetta niin tempase turpaan.... Mitä mieltä?

Samaa mieltä osaksi. Miejen poikaa kiusattiin aikoinaan eskarissa. Sanomisista huolimatta mitään ei tapahtunut. Mies sitten odotti yhtenä pvänä, että tämän kiusaajan isä tulee hakemaan lapsen. "Jos ette saa sitä teidän pojan kiusaamista kuriin niin mä "kiusaan" sitten sinua niin kauan, että se saadaan kuriin"
Kiusaaminen loppui :)

Meitin poikaa ja hänen kavereitaan kiusasi yksi isompi poika koulussa kuluneella viikolla. Potki, löi ja sekotti leikkejä. Välituntivalvoja ei asiaan puuttunut eikä sanominen auttanut yhtään mitään, joten kun pojat saivat tarpeekseen, puolustivat joukolla itseään ja niitä kavereitaan, jotka eivät tohtineet tappelun nujakkaan sekaan. Eiköhän kiusaaminen loppunut nyt tähän.

Ja minä olen varsin tyytyväinen!

Toimii ehkä fyysiseen kiusaamiseen. Mutta varsinkin tytöt harrastaa enemmän henkisen puolen kiusaamista, siihen ei auta turpaan tempaseminen. Joutuu vaan itse kiusattu ongelmiin, jos moiseen ryhtyy.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24449991:
joo tuosta se lapsi sitten kivasti oppiikin, että asioita hoidetaan lyömällä, ei puhumalla. tarviiko ihmetellä mistä nää väkivaltaiset nuoret ja aikuiset tulee. sitten akka itkee, kun tulee erimielisyyttä, niin mies vetää turpaan.

Se on ihan hyvä, jos sinun lapsesi jaksaa olla hakattavana 7 vuotta ja puhua, puhua ja vielä kerran puhua =) Kaikki ei jaksa (lue: kaikkien lasten ei tarvitse kärsiä) ja jos puhe ei mene perille niin sitten pamautetaan. Saisiko sinua hakata mielin määrin ja sinä vain tuumaisit, että "soosoo, tulee pipi ja pahamieli"? Ottaen huomioon ettei lapsilla ole lainsuojaa kuten aikuisilla... Lasten kohdalla tehdään vain sossuilmo ja annetaan homman jatkua.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24449991:
joo tuosta se lapsi sitten kivasti oppiikin, että asioita hoidetaan lyömällä, ei puhumalla. tarviiko ihmetellä mistä nää väkivaltaiset nuoret ja aikuiset tulee. sitten akka itkee, kun tulee erimielisyyttä, niin mies vetää turpaan.

Onko parempi oppia alistumaan ja siihen, että joitakin nyt vaan kiusataan, deal with it?

Ja paskapuhetta, että se itsepuolustus johtaisi perheväkivaltaan.

Minä kannatan esim. kamppailulajin harrastamista (kuten joku toinenkin tuossa toisessa kiusaamisketjussa), se tosiaankin tehoaa. Kukaan ei edes kokeile onneaan...

[QUOTE="mä";24450020]Se on ihan hyvä, jos sinun lapsesi jaksaa olla hakattavana 7 vuotta ja puhua, puhua ja vielä kerran puhua =) Kaikki ei jaksa (lue: kaikkien lasten ei tarvitse kärsiä) ja jos puhe ei mene perille niin sitten pamautetaan. Saisiko sinua hakata mielin määrin ja sinä vain tuumaisit, että "soosoo, tulee pipi ja pahamieli"? Ottaen huomioon ettei lapsilla ole lainsuojaa kuten aikuisilla... Lasten kohdalla tehdään vain sossuilmo ja annetaan homman jatkua.[/QUOTE]

En minä ainakaan antanut lapseni olla hakattavana, mutta enpä kehoittanut myöskään lyömään takaisin, koska siitä olisi voinut seurata paljon suurempia ongelmia. Kiusaamista selvitettiin ensin koulun kanssa, ja kun opettaja totesi ihan suoraan, että koulun puolesta on kaikki keinot käytetty, otettiin yhteys poliisiin. Kiusaaminen loppui, kiusaaja siirrettiin toiseen kouluun ja kiusaajan perhe sai toivottavasti myös lastensuojelun kautta tukea, olivat sen verran rempallaan tämän kiusaajankin kotiolot.

Varmaan tuo itsensä väkivallalla puolustaminen saattaa joskus toimiakin. Mutta toivottavasti se on kuitenkin se viimeisin käytettävä ratkaisu. Riski kuitenkin väkivallan käyttämiseen muuallakin kasvaa jokaisessa tilanteessa kun sitä käytetään ongelmien selvittämiseen.

Riippuen kiusaajien yhtenäisyydestä ja hierarkiasta saattaa väkivalta jopa pahentaa tilannetta. Eristää lapsen ja kiusaaminen saattaa muuttaa muotoaan enemmän henkiseksi kunhan ikää tulee. Mutta joo jokainen tilanne on erilainen, joten jos osaa ja pystyy arvioimaan onko se väkivalta juuri tässä tilanteessa oikea ratkaisu niin siitä vaan...

Mua on itseäni kiusattu mutta enpä neuvo lapsiani lyömään ketään. Entä jos käykin niin että lapseni hakkaa kiusaajan ja kiusaajalle jää ikuiset vammat, esim. aivovaurio, näkö menee tms. Sitten sen oman lapsen elämä pilalla onkin kun joutuu loppuelämänsä maksaa korvauksia.

en ymmärrä kyllä ollenkaan. täällä huudetaan ja voivotetaan, jos joku antaa lapselle tukkapöllyn ja monesti jo siitä, että vanhempi korottaa ääntään ja ollaan sossuun ilmoittamassa. mutta sitten omia lapsia kehoitetaan väkivaltaan. ei kyllä ymmärrä ollenkaan. mun lapsia on kiusattu, mutta koskaan en ole käskenyt väkivaltaan turvautua, koska se on niin, että väkivalta johtaa väkivaltaan
cool0012.gif

• Tykkää
Reactions: Data ja Eedla
ei kotona kannata valmentamaan antamaan takaisin. Lapsi oppii semmoisen ehkä liiankin helposti ja saattaa tulkita sitten tilanteita väärin, jos kotona koko aika jauhetaan siitä kiusaamisesta. Ja tosiaan se takaisin lyöminen voi kiusaajille olla myös oiva kimmoke. Lopulta opettajan voi olla vaikea tajuta, kuka kiusasi ketä.

Mä olen sanonut, että lyöminen tai haaroihin potkaisu on viimeinen keino, jos ei muuten pääsisi vaikka pakoon.

• Tykkää
Reactions: Data
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24450080:
en ymmärrä kyllä ollenkaan. täällä huudetaan ja voivotetaan, jos joku antaa lapselle tukkapöllyn ja monesti jo siitä, että vanhempi korottaa ääntään ja ollaan sossuun ilmoittamassa. mutta sitten omia lapsia kehoitetaan väkivaltaan. ei kyllä ymmärrä ollenkaan. mun lapsia on kiusattu, mutta koskaan en ole käskenyt väkivaltaan turvautua, koska se on niin, että väkivalta johtaa väkivaltaan
cool0012.gif

Ihan oikeasti, logiikka kannattaa jättää narikkaan, ennen kuin avaa tämän palstan :D

Mun poikaahan kiusasi tokalla luokalla somalitytöt, kun olin käskenyt poikaa olla kaikille ystävällinen. Se oli yrittänyt olla. Sen jälkeen sitä heiteltiin kivillä ja kävyillä ja ne tytöt ajoi sitä takaa ja hyökkäs millon mistäkin.

Syynä oli se, että niiden mielestä mun poika kiusasi niistä. Kyse oli ollut juttelusta. Kotona varmaan oli sanottu ja jauhettu, että puolustautukaa nyt sitten, jos teitä kiusataan. Ja etsivät sitten sitä mahdollista kiusaamista ja tilaisuutta puolustautua. Niin minä tulkitsin tilanteen.

Mä olen jotenkin kuvitellut, että kamppailulajien harrastajilta nimenomaa kielletään niiden taitojen käyttäminen salin ulkopuolella. Ja sitten vielä lapselle opetetaan jotain kikkoja ja käsketään vetää kiusaajia turpaan? Miettikää nyt. Jos teillä on aikuisina noin huono arvostelukyky, kuinka voitte vaatia, että lapsi osaisi vetää rajan, missä ja milloin se lyöminen sopii, milloin ei?

Ensiksi rohkaisisin lasta puhumaan kiusaamisesta ja kokemuksistaan (tunteistaan) aikuiselle. Fyysistä ja varsinkin henkistä vahvuutta voi osoittaa myös muilla tavoin kuin lyömällä takaisin. Viimeinen keino on sitten näyttää toteen että kykenee oikeasti puollustamaan itseään.

Mä olen jotenkin kuvitellut, että kamppailulajien harrastajilta nimenomaa kielletään niiden taitojen käyttäminen salin ulkopuolella. Ja sitten vielä lapselle opetetaan jotain kikkoja ja käsketään vetää kiusaajia turpaan? Miettikää nyt. Jos teillä on aikuisina noin huono arvostelukyky, kuinka voitte vaatia, että lapsi osaisi vetää rajan, missä ja milloin se lyöminen sopii, milloin ei?

Jotenkin itsekin ajattelen että painimaan kannattaa viedä lapsi painisalille ei koulun pihalle.

Mä ajattelin aiemmin, että kiusaajia voisi lyödä. Mutta nyt mulla meni kouluun tyttö, joka on herkkä. Se loukkaantuu helposti ja lisäksi on tosi taitava huijaamaan. En voisi kannustaa mihinkään lyömisiin, kun se on muutenkin liikkeissään aika raisu. Luultavasti jos alkaisin kotona jauhaa sille, että varo kiusaajia, onko sua taas kiusattu, muista sitten lyödä kiusaajia, niin loisin hänestä itsestään oikeasti kiusaajan.

Moniko kiusaaja on oikeasti kokenut aluksi vain puolustaneensa itseään jossain tilanteessa, jonka ovat käsittäneet väärin?

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Data
Itse olen kyllä vähän samoilla linjoilla ap:n kanssa. Itse olin ekalla kun tokaluokkalainen tyttö yritti kiusata, odoteltiin koulutaksia ja tämä toinen vei koululaukkuni jne... Minä otin katuharjan ja menin sen kanssa hakemaan laukkuni takaisin (en siis kuitenkaan lyönyt sillä harjalla, uhkasin vaan), siihen loppui se kiusaaminen. Eihän se väkivallan käyttö varmasti se paras ratkaisu ole mutta itse kyllä uskon että jos varsinkin siinä vaiheessa kun fyysinen kiusaaminen alkaa kiusattu puolustaa itseään antamalla kiusaajalle kunnolla takaisin se kiusaaminen voi loppua alkuunsa. Siis lähinnä jos kiusaaminen on sellaista että käydään käsiksi, tönitään tai vaikka heitellään jollain. Henkiseen kiusaamiseen on minusta paljon vaikeampi puolustautua.

[QUOTE="essi";24450055]Niin, ja milläs sitten lapsi osaa vetää rajan? Joku koulussa vahingossa törmää, ja lapsi alkaakin lyömään tätä "tönäisijää".[/QUOTE]

Meillä lapsi vetää rajan siihen, että ensin itse sanoo kiusaajalle ettei saa kiusata. Jos se ei toimi, haetaan aikuinen apuun. Jos aikuinenkaan ei saa ko. lasta kuriin, alkaa lapsi puolustaa itseään. Ja niin minäkin tekisin, jos joku aikuinen pieksisi minut kerta toisensa jälkeen vaikka poliisi olisi jo asiaan sekoitettu.

Nyt rehellisesti: Kuinka moni teistä aikuisista vain makaisi siinä maassa potkittavana yrittämättäkään puolustaa itseään? Ainakin moni on sitä mieltä että lapsen on siinä maattava, jos ei karkuun pääse, takaisin ei saa lyödä, mutta kuinka moni itse vain makaisi paikoillaan ja yrittäisi sanoa että lopeta. Entä miehistänne? Kuinka moni olisi puolustamatta itseään?

[QUOTE="mä";24450326]Meillä lapsi vetää rajan siihen, että ensin itse sanoo kiusaajalle ettei saa kiusata. Jos se ei toimi, haetaan aikuinen apuun. Jos aikuinenkaan ei saa ko. lasta kuriin, alkaa lapsi puolustaa itseään. Ja niin minäkin tekisin, jos joku aikuinen pieksisi minut kerta toisensa jälkeen vaikka poliisi olisi jo asiaan sekoitettu.

Nyt rehellisesti: Kuinka moni teistä aikuisista vain makaisi siinä maassa potkittavana yrittämättäkään puolustaa itseään? Ainakin moni on sitä mieltä että lapsen on siinä maattava, jos ei karkuun pääse, takaisin ei saa lyödä, mutta kuinka moni itse vain makaisi paikoillaan ja yrittäisi sanoa että lopeta. Entä miehistänne? Kuinka moni olisi
puolustamatta itseään?[/QUOTE]

Ei kukaan ole missään vaiheessa sanonut, että ei saa puolustautua.

Mun lapsen luokalla on tuollainen ap:n tyylillä kasvatettu poika. Jos tulee pienintäkin kinaa tai eripuraa, hän lyö. Naamaan. Ja selitys on "isä on sanonu että saa lyödä jos joku kiusaa". Kun sitten minunkin lapseni oli saanut turpaan, oli vanhempainkeskustelussa vastakkain perheen äiti, joka oli kanssa sitä mieltä että kyllä, hänen poikansa ei ole uhri, hän pitää puolensa, jos hänelle käy niin turpaan tulee.

Hieno malli lapselle, pieninkin sanallinen erimielisyys tai "kuka oli keinussa ensin" - tyylinen sanaharkka ratkaistaan nyrkillä...

Yhteistyössä