Vahva mielipiteeni koulukiusaamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NäinSeMenee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
:'(
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;24450346:
Mun lapsen luokalla on tuollainen ap:n tyylillä kasvatettu poika. Jos tulee pienintäkin kinaa tai eripuraa, hän lyö. Naamaan. Ja selitys on "isä on sanonu että saa lyödä jos joku kiusaa". Kun sitten minunkin lapseni oli saanut turpaan, oli vanhempainkeskustelussa vastakkain perheen äiti, joka oli kanssa sitä mieltä että kyllä, hänen poikansa ei ole uhri, hän pitää puolensa, jos hänelle käy niin turpaan tulee.

Hieno malli lapselle, pieninkin sanallinen erimielisyys tai "kuka oli keinussa ensin" - tyylinen sanaharkka ratkaistaan nyrkillä...

Noin käy kun vanhemmat koko ajan jauhaa kiusaamisesta.

Kyllä ristiriitatilanteet pitää opettaa ja osata ratkaista ilman, että käydään toiseen käsiksi. Ei me enää mitään luolaihmisiä olla! Lapselle tulee opettaa jo pienestä pitäen se, että hän itsessään on äärettömän arvokas juuri semmoisena kuin on - sekä hyväksyttävä - ja että sama asia pätee muihinkin ihmisiin. Meitä on niin erilaisia mutta kuitenkin me ollaan kaikki samanlaisia - me kaikki itkemme, kun meitä satutetaan. Aivan sama miten - potkimalla, lyömällä, sanan säilällä - kyllä se tuntuu. Miksi vähätellä siis toisen tunteita? Miksi opettaa lapsi ylenkatsomaan toista samanlaista tuntevaa ihmistä?

Niin, toivottavasti lapsi sitten erottaa kiusaamistilanteen siitä, että yrittää itse saada kaverin tekemään kuten sanoo, eikä kaveri tottele puhetta=on ilkeä ja kiusaa....
Lapset kun eivät valitettavasti aina erota näitä kiusaamisen sävyjä.

Niin, toivottavasti lapsi sitten erottaa kiusaamistilanteen siitä, että yrittää itse saada kaverin tekemään kuten sanoo, eikä kaveri tottele puhetta=on ilkeä ja kiusaa....
Lapset kun eivät valitettavasti aina erota näitä kiusaamisen sävyjä.

Aivan. Olenpa törmännyt tilanteeseen, jossa henkilö piti itseään kiusattuna, koska "noi katsoo ilkeästi ja mä tiedän mitä ne ajattelee musta".

Kiusaamistilanteet harvemmin ovat ihan yksioikoisia. Tietysti kiusaaminen on aina väärin ja kiusaajan on vastattava omista teoistaan, mutta kun siinä tilanteessa on läsnä myös niitä mahdollistajia, sivustaseuraajia, kiusattu, kiusaaja(t) jne ja heillä kaikilla oma näkemyksensä, historiansa, tapansa kommunikoida... Etenkään lasten, jotka vasta opettelevat sosiaalista kanssakäymistä, ihmissuhteita ja oman itsensä kontrollia, ei voi olettaa alkavan setvimään kiusaamisvyyhtejä yksinään. Pahimmassa tapauksessa kiusattu puolustautuu ja saa näin syyt tilanteesta niskoilleen, kun ympärillä todistajalauma kertoo, että "toi alkoi hakkaamaan tota..."

• Tykkää
Reactions: Neydan ja Data
[QUOTE="mä";24450326]Meillä lapsi vetää rajan siihen, että ensin itse sanoo kiusaajalle ettei saa kiusata. Jos se ei toimi, haetaan aikuinen apuun. Jos aikuinenkaan ei saa ko. lasta kuriin, alkaa lapsi puolustaa itseään. Ja niin minäkin tekisin, jos joku aikuinen pieksisi minut kerta toisensa jälkeen vaikka poliisi olisi jo asiaan sekoitettu.

Nyt rehellisesti: Kuinka moni teistä aikuisista vain makaisi siinä maassa potkittavana yrittämättäkään puolustaa itseään? Ainakin moni on sitä mieltä että lapsen on siinä maattava, jos ei karkuun pääse, takaisin ei saa lyödä, mutta kuinka moni itse vain makaisi paikoillaan ja yrittäisi sanoa että lopeta. Entä miehistänne? Kuinka moni olisi puolustamatta itseään?[/QUOTE]

Kuinka moni aikuisista löisi työpaikalla, jos työkaveri haukkuisi tai kiusaisi muuten kuin väkivaltaisesti? Itseään saa puolustaa fyysistä uhkaa vastaan, jos ei muuten pääse irti tilanteesta. Kiusaaminen on vain monesti muuta.

Itseään pitää osata puolustaa, eikä alistua kiusaamiseen, mutta ei väkivalloin. Puolustautuminen voi olla esim sitä että kertoo heti aikuiselle tai ettei välitä tai että sanoo vastaan. Tai että toiset on kotona opetettu myös puolustamaan kaveria/ kiusattua. Kiusaaminen lisäksi on ryhmäilmiö, jossa valtasuhteiden epätasapaino eli kiusattu on jollain tavalla heikompi kiusaajaan/kiusaajiin nähden. Usein niin, että suuri osa luokasta kiusaa ja vielä surempi osa tietää mitä tapahtuu ja hiljaa hyväksyy ja kiusattu on ihan yksin, miten siinä lyömisellä puolustaudut?

Jos välttämättä haluaa lapsen oppivan itsepuolustusta, aikido on siihen hyvä vaihtoehto.

Aikido esittely

"Aikidon varsinainen päämäärä ei kuitenkaan liity itsepuolustukseen vaan itsensä voittamiseen. Lajin tarkoitus on ymmärtää väkivallan mielettömyys ja etsiä rauhallisia tapoja ratkaista ristiriitoja. Aikidon tarkoitus on suojella elämää, eikä vahingoittaa muita."

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="mä";24450859]Valitettavasti kiusaajat todennäköisesti vain ilahtuvat, kun huomaavat kiusatun provosoituvan ja vastaavan kiusaamiseen väkivallalla.[/QUOTE]

juuri näin.
oma poikani (mun puheista huolimatta) pienenä alakoululaisena turvautui kiusaajia vastaan käymällä päälle..sitten istuttiinkin jatkuvasti rehtorin luona..mut jossain vaiheessa tilanteet alettiin huomioimaan, ja opettajan kanssa huomattin et yks ja sama porukka käytti tätä asiaa hyväkseen.
ne pikkuhiljaa, monta kertaa päivässä tönäisi, sanoi jotain loukkaavaa, potkaisi ohi kulkiessaan, härnäsi ja odotti sitä hetkeä kun poika käy päälle..ja sitten uhreina meinivät kertomaan opettajalle et toi löi TAAS.
kun tilanne huomattiin, ja siihen puututtiin, saatiin se aisoihin.Poika oppi et väkivalta ei ratkaise mitään, vaan tilanteista lähdetään pois.
alakoulussa tämä asia toimi, kun opettajat tiesivät missä mennään..yläkoulussa sit taas tilanne räjähti käsiin.
opettajat eivät nähneet (halunneet nähdä? ) miksi poika lähti koulusta kesken pois, ja lopulta ei sinne enää suostunut menemään.Siinä vaiheessa ehkä väkivalta olisi lopettanut vittuiluin, mutta koska poika oli vuosia tehnyt työtä itsensä kanssa, oppiakseen et väkivalta ei ole ratkaisu, kunnioitan lapsen työtä sen eteen sen verran etten koskaan sanoisi et lyö niin sillä se selviää.

Mielestäni olette väärässä opettaessane että lyöminen on okei.
Ihmiset kokevat niin eri tavalla mikä on kiusaamista ja mikä on ns. lystiä ja painia leikkimielessä.
Ei sitä voi vetää turpaan kaikkia jotka ei sano mitä haluaa kuulla ja panevat hanttiin.
Lasten on siedettävä arjen ongelmia ja tultava toimeen, väkivaltaa on jo ihan tarpeeksi.
Olis parempi opettaa että kaikista ei tarvitse pitää mutta toimeen on tultava.
Pätee muuten myös aikuisiin.

Minä taas aion kasvattaa lapseni niin että kiusaaminen on aina kiusaajan vika. Sitä syytä ei voi etsiä siitä millainen kiusattu on, eli en todellakaan opeta lapselleni "tee näin niin sinusta ei tule koulukiusattua". Enemmän olisi syytä opettaa että kiusaajissa on se vika ja "tee näin niin sinusta ei tule kiusaajaa", se vain ja ainoastaan voi ikinä vaikuttaa pitemmällä kaavalla koulukiusaamiseen, noin yleisesti.

Muuten kyllä salaa sisimmissä tsemppaan ap:lle, koska oikeasti haluaa toimia kiusaamista vastaan ;) itse vain olen ja tulen aina olemaan sitä mieltä, että kiusaamisessa pitää nimenomaan puuttua kiusaajan käytökseen, ei ikinä kiusatun. Kenenkään ei tarvitse muuttua jotta ei kiusattaisi.

• Tykkää
Reactions: keppälerttu
jeps.. tosiaan pojilla varmaan auttaa tuo mut tytöt käyttää henkistä kiusaamista.. muistan ko itselle yks likka huuteli aina jotain typerää yläasteella mun perään..yks kerta mulla napsahti ja kävelin sen likan luokse ja mottasin naamaan.. ei se uskaltanut mitään tehdä mutta supina jatkui..

jeps.. tosiaan pojilla varmaan auttaa tuo mut tytöt käyttää henkistä kiusaamista.. muistan ko itselle yks likka huuteli aina jotain typerää yläasteella mun perään..yks kerta mulla napsahti ja kävelin sen likan luokse ja mottasin naamaan.. ei se uskaltanut mitään tehdä mutta supina jatkui..

ja tää huutelija oli mun entinen kaveri jolle kerroin paljon asioita mut se juorus ne kaikille..

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24450080:
en ymmärrä kyllä ollenkaan. täällä huudetaan ja voivotetaan, jos joku antaa lapselle tukkapöllyn ja monesti jo siitä, että vanhempi korottaa ääntään ja ollaan sossuun ilmoittamassa. mutta sitten omia lapsia kehoitetaan väkivaltaan. ei kyllä ymmärrä ollenkaan. mun lapsia on kiusattu, mutta koskaan en ole käskenyt väkivaltaan turvautua, koska se on niin, että väkivalta johtaa väkivaltaan
cool0012.gif

Tätä minäkin ihmettelen! Itse asiassa enemmän järkeen käypää on se, että vanhempi antaa pienen tukkapöllyn lapselleen, kuin se, että vanhempi kehoittaa lastansa väkivaltaan. Enkä nyt sitten tietenkään ole kehoittamassa ketään tarttumaan näihin kasvatusmetodeihin, sillä nykyään tunnetaan niin paljon muitakin keinoja.

[QUOTE="mä";24449953]Meitin poikaa ja hänen kavereitaan kiusasi yksi isompi poika koulussa kuluneella viikolla. Potki, löi ja sekotti leikkejä. Välituntivalvoja ei asiaan puuttunut eikä sanominen auttanut yhtään mitään, joten kun pojat saivat tarpeekseen, puolustivat joukolla itseään ja niitä kavereitaan, jotka eivät tohtineet tappelun nujakkaan sekaan. Eiköhän kiusaaminen loppunut nyt tähän.

Ja minä olen varsin tyytyväinen![/QUOTE]

Itse olen varsin skeptinen siitä, että joku yksi isompi on se kiusaaja. Yleensä se menee niin, että enemmistö kiusaa sitä yhtä. Miksi hänet oli jätetty leikeistä pois?

Oletko varma, että et itse ole pääkiusaajan äiti?

5-vuotiaana meidän pojan hoitopaikkaan tuli toinen 5-vuotias poika, joka raapi, puri, potki ja löi.

Kutsuttiin tämä lapsi meille leikkimään. Kiusaaminen loppui siihen.

Edelleen toisella luokalla ovat toistensa parhaat kaverit.

5-vuotiaana meidän pojan hoitopaikkaan tuli toinen 5-vuotias poika, joka raapi, puri, potki ja löi.

Kutsuttiin tämä lapsi meille leikkimään. Kiusaaminen loppui siihen.

Edelleen toisella luokalla ovat toistensa parhaat kaverit.

mun ystävn poika meni ekalle, ja häntä alkoi toinen saman ikäinen kiusaamaan. mun ystävä sitten sano pojalleen, että ota sitä käsistä jämäkästi kiinni ja kysy että mitä haluaa. että voidaan olla ystävätkin jos haluat, mutta että kiusata ei saa. siihen loppui kiusaaminen ja pojat on tällä hetkellä parhaat kaverit. aina tää ei tietenkään näin toimi. mutta joskus voi kiusaamisen saada loppumaan näin yksinkertaisesti

Yhteistyössä