Mielenkiinnosta... Miksei kahvia voi juoda raskausaikana ilman pahoja katseita?

  • Viestiketjun aloittaja outo tyyppi
  • Ensimmäinen viesti
Kokis+suklaa
Itse olen raskaana NYT ja sain uusimman kirjasen äidiksi tulemisesta "Vauvan odotus" Vau.fi
Siellä rajoitetaan kofeiini 300mg/päivä ja selvästi myös lukee että KOLAJUOMIA kannattaa välttää. Vaikka kolassa onkin ehkä pitkässä lasillisessa n.10mg kofeiinia ja vastaavasti pienessä kahvikupposessa on n.100mg, niin kyllä tässä uudessa kirjasessa silti puututaan jo kolaankin.

Suklaassa nyt on varmaan jo niin vähäisistä luvuista kyse, ettei ole vielä tehty mitään käyttösuosituksia siitä. Empä muuten ihmettelisi jos tulevaisuudessa tehtäisiinkin ;)
 
"vieras"
Vastaan jos saan verrata yhtä typerästi kuin muutkin. :D
On paljon kyllä ruokia joita raskausaikana söin joita en pikkuvauvan suuhun työntäisi, en myöskään meikkaisi lasta vaikka käytin ripsiväriä.

Jokatapauksessa tuo määrä mikä suosituksissa on, pysyy kahvimääränäni raskausaikana. Jatkakaa hyeenat kiertelemistä, mä menen tästä huvittuneena jatkamaan normaalia elämää. :D Muistakaa varoa ihan kaikkea.
Typerästi kyllä vastasit, siinä olet oikeassa. Eli kaiken kiertelyn jälkeen voimme todeta että et antaisi kahvia.
 
[QUOTE="vieras";24427099]Typerästi kyllä vastasit, siinä olet oikeassa. Eli kaiken kiertelyn jälkeen voimme todeta että et antaisi kahvia.[/QUOTE]

No voi helvetti, tää on ihan sama kun et mä kysyn sulta että syötkö chiliä yms. mausteita raskausaikana?Annatko niitä vauvalle?

Äly hoi..
 
Mikä peruste tämä "antaisitko pienelle lapselle kahvia?" muka on? En antaisi pienelle lapselle kahvia. Mutta en anna myöskään metwurstia tai ranskalaisia tai karkkia. Näitä kaikkia syön kuitenkin itse ja söin raskaana ollessakin.
 
  • Tykkää
Reactions: Maira
vielä tämä
[QUOTE="vieras";24427099]Typerästi kyllä vastasit, siinä olet oikeassa. Eli kaiken kiertelyn jälkeen voimme todeta että et antaisi kahvia.[/QUOTE]

Siitä alle 3 kupillisesta ei tutkitusti ole haittaa. Ei kukaan antaisi vauvalle kahvia, miksi antaisi? Hyötyä siitä ei ole kun ei vauvaa tarvitse piristää. Äitiä taas joskus tarvitsee. Joten senkus juo sen suosituksen verran.
 
ulkonainen
Alkuperäinen kirjoittaja vielä tämä;24427148:
Siitä alle 3 kupillisesta ei tutkitusti ole haittaa. Ei kukaan antaisi vauvalle kahvia, miksi antaisi? Hyötyä siitä ei ole kun ei vauvaa tarvitse piristää. Äitiä taas joskus tarvitsee. Joten senkus juo sen suosituksen verran.
En tieda mihin tutkimuksiin viittaat vai luotatko vain Suomen neuvolaan? Mutta ilmeisesti sitten sikiota tarvitsee piristaa ;).
 
vielä tämä
[QUOTE="vieras";24427149]Tottakai olen antanut chilia lapselle, sehan on todella c-vitamiinipitoinen vihannes! Tottui siihen jo raskausaikana.[/QUOTE]

Eli ranskalaiset, makkarat, karkit ja mehut menee kans pienelle vauvalle. Ok.
 
vielä tämä
[QUOTE="vieras";24427172]Kylla toki, maisteluannoksina. Kahvia en antaisi edes yhta tilkkaa.[/QUOTE]

Eli karsinogeeniä naamaan vaan. Haluat syövän lapsellesi. Ok. Minusta on ikävää kun joku käyttäytyy haitallisesti vauvaa kohtaan. :(

:D
 
ulkonainen
Alkuperäinen kirjoittaja vielä tämä;24427180:
Netti on pullollaan tutkimuksia aiheesta jossa todetaan näyttöä olevan RUNSAAN kofeiinin käytön takia raskausaikana, siksi suositus on asetettu turvalliseen rajaan.
Kukaan ei tieda mika on se turvallinen raja, samaahan sanotaan alkoholistakin! Voidaan toki olettaa etta yksi kuppi kahvia per viikko ei voi mitaan aiheuttaa, mutta tiedan etta Suomessa puhutaan paljon isommista maarista.

Toki kahvi on se pyhalehma Suomessa, eihan Ranskassakaan haluta noudattaa alkoholirajoituksia raskauden aikana. Kun joku asia on niin pyha, niin sen "haittaamattomuutta" todistellaan viimeiseen asti, vaikka rajoitukset Suomessakin voivat muuttua piakkoin.

Minulle toki sama mita nautitte raskauden aikana, ihmettelenpa vaan...
 
vielä tämä
Kukaan ei tieda mika on se turvallinen raja, samaahan sanotaan alkoholistakin! Voidaan toki olettaa etta yksi kuppi kahvia per viikko ei voi mitaan aiheuttaa, mutta tiedan etta Suomessa puhutaan paljon isommista maarista.

Toki kahvi on se pyhalehma Suomessa, eihan Ranskassakaan haluta noudattaa alkoholirajoituksia raskauden aikana. Kun joku asia on niin pyha, niin sen "haittaamattomuutta" todistellaan viimeiseen asti, vaikka rajoitukset Suomessakin voivat muuttua piakkoin.

Minulle toki sama mita nautitte raskauden aikana, ihmettelenpa vaan...
Kukkaan ei tiedä mikä on turvallinen raja...nonniin eli nyt voidaankin sitten olla hipihiljaa. Voishan sitä sanoa mistä vaan että hei en tiiä turvallista rajaa mutta musta tuntuu että sä teet väärin =syyllistäminen alkakoot. :D
 
ulkonainen
Alkuperäinen kirjoittaja vielä tämä;24427238:
Kukkaan ei tiedä mikä on turvallinen raja...nonniin eli nyt voidaankin sitten olla hipihiljaa. Voishan sitä sanoa mistä vaan että hei en tiiä turvallista rajaa mutta musta tuntuu että sä teet väärin =syyllistäminen alkakoot. :D
Ei toki ketaan pida syyllistaa kahvin eika alkoholin juonnista raskauden aikana, jokainen tehkoot kuten tykkaa.

Kaivanpa sitten muutaman vuoden paasta taman ketjun esiin kun kahvi vihdoinkin on kiellettyjen listalla Suomen neuvoloissa ;).
 
vielä tämä
Ei toki ketaan pida syyllistaa kahvin eika alkoholin juonnista raskauden aikana, jokainen tehkoot kuten tykkaa.

Kaivanpa sitten muutaman vuoden paasta taman ketjun esiin kun kahvi vihdoinkin on kiellettyjen listalla Suomen neuvoloissa ;).
Voit kaivaa ihan rauhassa. En minä siitä omantunnontuskia saa. Sitten ajattelen että ok tämä on nyt todistetusti huono jos näin kävisi. :)
Eipä siinä mitään, jatkuvastihan näitä yllättäviä kieltoja tulee ja noudattakaamme niitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vielä tämä;24427283:
Voit kaivaa ihan rauhassa. En minä siitä omantunnontuskia saa. Sitten ajattelen että ok tämä on nyt todistetusti huono jos näin kävisi. :)
Eipä siinä mitään, jatkuvastihan näitä yllättäviä kieltoja tulee ja noudattakaamme niitä.
Ellen mä ole väärin ymmärtänyt, ei suomessa ole mitään suoraan kielletty, on vain suosituksia.
 
Ksantippa S.
Tuossakin puhutaan suuremmista määristä. Mistä päättelet että juuri tuo tutkimus on luotettava? Siitäkö että se ajaa sun mielipiteen. Kyllä minäkin löydän vaikka mitä tutkimuksia omani taakse ja nekö vakuuttaa vaikka monet tutkimuset sanovat muuta?
Jos olisit vaivautunut avaamaan linkkini, tietäisit ettei siellä ollut mitään yksittäistä tutkimusta, vaan tutkijan kirjoittama FAQ kofeiinin haitoista raskausaikana. Kuten tutkija itsekin myöntää, tarkkaa tutkimustietoa on toistaiseksi varsin vähän etenkin pienten annosten vaikutuksesta. Siitä huolimatta asiasta on tehty useita ihan oikeita tutkimuksia.

Voin ihan vilpittömästi vakuuttaa, että minustakin olisi mukavampaa että kofeiini olisi täysin vaaratonta sikiölle. Eli ei todellakaan ole kysymys siitä, että olisin ensin päättänyt kofeiinin olevan haitallista ja sitten poiminut netin valtavasta salaliittomaailmasta tukea teorialleni.
 
Kaikkihan ei ryntää nettiin etsimään suosituksia raskausajan ravinnosta ja muusta heti raskaaksi tultuaan. Sieltä neuvolasta saa sen lapun ja aika moni taitaa sen mukaan mennä. Jossain toisessa maassa on erilaiset suositukset. Minä en usko, että Suomeen sen sairaampia lapsia syntyy kuin maihin, joissa kahvia ei saisi raskaana ollessa nauttia.
 
käsittämätön ketju!
Miten toteuttaisit seuraavan tutkimuksen eettisesti sopivalla tavalla:
henkilö A on raskaana eikä nauti lainkaan raskausaikanaan kofeiinia
henkilö B on raskaana ja nauttii kofeiinia max. 300 mg päivä
henkilö C on raskaana ja nauttii kofeiinia yli suositusten.
Tutkimuskysymys: miten ko. kofeiinimäärät vaikuttavat sikiön kehitykseen?

Siinäpä miettimistä. Lopullista vastausta odotellessa monissa maissa on tehty se johtopäätös, että sikiön kehitystä ei kannata riskeerata äidin pienen ja hetkellisen mielihyvän takia, ja kofeiini on kielletty raskausaikana kokonaan.

Paremman tiedon puutteessa olisin itse mieluummin varovainen kuin katuvainen. En ymmärrä esim. tiirun asennetta: aletaan ivailemaan, syyllistymään ja hysterisoimaan, kun toiset yrittävät puhua asiaa. Tämä ketjuhan on aivan karannut käsistä, uskolliseen plussatyyliin... vaikka pohjalla on ihan järkevä ja oikea asia. Juokaa sitä kahvia jos todella on pakko, mutta kannattaa edes vähän niitä määriä katsella ja olla tästä riskistä ainakin tietoinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja käsittämätön ketju!;24427416:
Miten toteuttaisit seuraavan tutkimuksen eettisesti sopivalla tavalla:
henkilö A on raskaana eikä nauti lainkaan raskausaikanaan kofeiinia
henkilö B on raskaana ja nauttii kofeiinia max. 300 mg päivä
henkilö C on raskaana ja nauttii kofeiinia yli suositusten.
Tutkimuskysymys: miten ko. kofeiinimäärät vaikuttavat sikiön kehitykseen?

Siinäpä miettimistä. Lopullista vastausta odotellessa monissa maissa on tehty se johtopäätös, että sikiön kehitystä ei kannata riskeerata äidin pienen ja hetkellisen mielihyvän takia, ja kofeiini on kielletty raskausaikana kokonaan.

Paremman tiedon puutteessa olisin itse mieluummin varovainen kuin katuvainen. En ymmärrä esim. tiirun asennetta: aletaan ivailemaan, syyllistymään ja hysterisoimaan, kun toiset yrittävät puhua asiaa. Tämä ketjuhan on aivan karannut käsistä, uskolliseen plussatyyliin... vaikka pohjalla on ihan järkevä ja oikea asia. Juokaa sitä kahvia jos todella on pakko, mutta kannattaa edes vähän niitä määriä katsella ja olla tästä riskistä ainakin tietoinen.
Mutta ymmärrättekö te ihmiset että kofeiinia on paljon muissakin yleisesti nautittavissa aineissa kuin vain kahvissa?
Toinen vetää teetä/kaakaota/limsaa/suklaata ihan rauhassa ja toinen saa paskaa niskaan kun juo aamulla kupin kahvia, kun kofeiini on saatanasta ja pitäs saada kokonaan pois odottavilta äideiltä..Niinpä niin..
 
käsittämätön ketju!
Jossain toisessa maassa on erilaiset suositukset. Minä en usko, että Suomeen sen sairaampia lapsia syntyy kuin maihin, joissa kahvia ei saisi raskaana ollessa nauttia.
Ylivilkkaus, keskittymishäiriöt, muut hermostolliset ongelmat? Uutisoinnista päätellen nämä ovat ainakin ajallisesti tarkasteltuna yleistyneet, mutta kuka sitten selvittäisi mahdollisen kahvikorrelaation ja miten...? Enimmäkseenhän noista syytetään nykyajan kasvatusta.
 
Ksantippa S.
Alkuperäinen kirjoittaja käsittämätön ketju!;24427416:
Miten toteuttaisit seuraavan tutkimuksen eettisesti sopivalla tavalla:
henkilö A on raskaana eikä nauti lainkaan raskausaikanaan kofeiinia
henkilö B on raskaana ja nauttii kofeiinia max. 300 mg päivä
henkilö C on raskaana ja nauttii kofeiinia yli suositusten.
Tutkimuskysymys: miten ko. kofeiinimäärät vaikuttavat sikiön kehitykseen?

Siinäpä miettimistä. Lopullista vastausta odotellessa monissa maissa on tehty se johtopäätös, että sikiön kehitystä ei kannata riskeerata äidin pienen ja hetkellisen mielihyvän takia, ja kofeiini on kielletty raskausaikana kokonaan.

Paremman tiedon puutteessa olisin itse mieluummin varovainen kuin katuvainen. En ymmärrä esim. tiirun asennetta: aletaan ivailemaan, syyllistymään ja hysterisoimaan, kun toiset yrittävät puhua asiaa. Tämä ketjuhan on aivan karannut käsistä, uskolliseen plussatyyliin... vaikka pohjalla on ihan järkevä ja oikea asia. Juokaa sitä kahvia jos todella on pakko, mutta kannattaa edes vähän niitä määriä katsella ja olla tästä riskistä ainakin tietoinen.
Kiitoksia, toit järjen ääntä keskusteluun! Juuri noin ajattelen itsekin: varsinkin nautintoaineista riippuvaisen ihmisen on syytä kallistaa korvansa faktatiedolle sen sijaan että ivailee ja ilkeilee ja vähättelee. Päätös aineiden nauttimisesta olkoon sitten jokaisen oma.

Lisätään vielä kuitenkin, että Suomessa on sen tyyppinen kyttäämisen kulttuuri, että jos neuvola alkaisi suositella nollatoleranssia kahvin kanssa, muutaman vuoden sisällä kofeiinitonta lattea siemaileva odottava äiti saisi osakseen samanlaisia katseita kuin minä sain käydessäni ison mahani kanssa rokkikeikoilla kourassa tuoppi alkoholitonta Nikolaita. Ei sekään tunnu niin ihastuttavalta ajatukselta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja käsittämätön ketju!;24427457:
Ylivilkkaus, keskittymishäiriöt, muut hermostolliset ongelmat? Uutisoinnista päätellen nämä ovat ainakin ajallisesti tarkasteltuna yleistyneet, mutta kuka sitten selvittäisi mahdollisen kahvikorrelaation ja miten...? Enimmäkseenhän noista syytetään nykyajan kasvatusta.
Mulla on/oli ylivilkkautta, jos ei huomaa. :D
Sori mun käytös, alko vaan niin riepomaan taas tuo vinoilu vinkkaushymiöineen. Ja nuo ihme vertailut, heittäydyin samalle tasolle.
Tottakai tiedän että kahvinjuonnissa VOI olla jotain, mutta en jaksa joka ikisestä asiasta vouhottaa omassa raskaudessani josta VOI olla jotain haittaa ja EHKÄ tulevaisuudessa kielletään. Menen mieluiten suositusten mukaan, enkä niitä raskausaikana pahemmin kyseenalaisanut. En jaksa muiden raskauskista muutenkaan yleensä vouhottaa, etenkään kahvista, lakusta tms.
 
Viimeksi muokattu:
Ksantippa S.
Mutta ymmärrättekö te ihmiset että kofeiinia on paljon muissakin yleisesti nautittavissa aineissa kuin vain kahvissa?
Toinen vetää teetä/kaakaota/limsaa/suklaata ihan rauhassa ja toinen saa paskaa niskaan kun juo aamulla kupin kahvia, kun kofeiini on saatanasta ja pitäs saada kokonaan pois odottavilta äideiltä..Niinpä niin..
Saa sitä limsaa/suklaata vetää aikamoisen määrän, että saa minun aamuannokseni verran kofeiinia :)
 

Yhteistyössä