Mielenkiinnosta... Miksei kahvia voi juoda raskausaikana ilman pahoja katseita?

  • Viestiketjun aloittaja outo tyyppi
  • Ensimmäinen viesti
ulkonainen
Peesi. Ihmettelen tata Suomen vahattelya "etta eihan muutamasta kupista ole mitaan haittaa", mutta sitten kyttaillaan juustoja yms. Ja varsinkaan ulkomaalaisia ei voi syoda. Kylla se kofeiini on kova myrkky sikiolle.

Minulle oli ihan selvaa etta kahvia en juo enka juo myoskaan kola-juomia. Enka todellakaan ole hysteerinen minkaan suhteen, mutta sen tiedan etta kofeiini on pahasta.
 
Ksantippa S.
[QUOTE="vieras";24426689]

Oikeasti en edes pidä kahvista, joten pidättäytyminen olisi helppoa. Mutta tutkittua haittaa ei muutamasta kupillisesta ole. [/QUOTE]

Ei tietenkään ole tutkittua haittaa. Tuollaisen tutkimuksen tekeminen olisi erittäin epäeettistä. Mutta jännittävää, kuinka raskauden ja viinilasillisen suhteen sama tutkimustiedon puute puetaan sanoihin "turvallisen käytön rajaa ei tunneta."

Ja niin kuin sanottu, itsekin join kahvia raskausaikana, kunhan aamupahoinvoinnista selvisin. On vain hyvä tiedostaa, että neuvolan(kin) suositukset ovat kulttuurisidonnaisia, ei puhtaasti faktoihin perustuvia. Toisaalta ihan hyvä niin, jos suosituksien noudattaminen tehtäisiin liian vaikeaksi, ihmiset ehkä lakkaisivat edes yrittämästä noudattaa niitä.

Oma lukunsa ovat sitten ihmiset, jotka seuraavat noita suosituksia kuin piru raamattua, tietämättä taustoja ja syitä. Paheksutaan vaikkapa henkilöä, joka syö itse graavattua kalaa, ihan kuin se kala olisi se mörkö, eikä listeriavaara.
 
Peesi. Ihmettelen tata Suomen vahattelya "etta eihan muutamasta kupista ole mitaan haittaa", mutta sitten kyttaillaan juustoja yms. Ja varsinkaan ulkomaalaisia ei voi syoda. Kylla se kofeiini on kova myrkky sikiolle.

Minulle oli ihan selvaa etta kahvia en juo enka juo myoskaan kola-juomia. Enka todellakaan ole hysteerinen minkaan suhteen, mutta sen tiedan etta kofeiini on pahasta.
Mä menin ihan suositusten mukaan ja jokaselta löytyy varmaan joku hysterisoinnin aihe. :D
Ja jokaselta voi kaivaa jonkun mitä sitten iik kauhistella. :)
Tällä palstalla tulee törmättyä siihen kuinka väärin kaiken on kuitenkin tehnyt vaikka miten päin eläis. :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Maira
Ei tietenkään ole tutkittua haittaa. Tuollaisen tutkimuksen tekeminen olisi erittäin epäeettistä. Mutta jännittävää, kuinka raskauden ja viinilasillisen suhteen sama tutkimustiedon puute puetaan sanoihin "turvallisen käytön rajaa ei tunneta."
ero tässä on se että tutkimuksissakaan ei ole saatu merkittäviä haittoja kofeiinin suurellakaan käytöllä kuin taas ihan muutamalla alkoholiannoksella kerralla juotuna tai yhdelläkin annoksella usein juotuna on todettu olevan merkittäviä haittoja sikiön kehitykselle (esim.FAS).
Tämä sama pätee noihin juustoihin (=listeria) koska listeria voi olla hengen vaarallinen niin vauvalle kuin äidillekin ja sen voi saada ihan gramman palasta saastunutta juustoa.
 
ulkonainen
Mä menin ihan suositusten mukaan ja jokaselta löytyy varmaan joku hysterisoinnin aihe. :D
Ja jokaselta voi kaivaa jonkun mitä sitten iik kauhistella. :)
Tällä palstalla tulee törmättyä siihen kuinka väärin kaiken on kuitenkin tehnyt vaikka miten päin eläis. :D
Mutta tassa on se juttu etta sikio altistetaan kofeiinille ihan paivittain. Ja edelleen minusta on janna kuinka kielteisesti Suomessa suhtaudutaan esim. Viinilasilliseen viikossa raskauden aikana, mutta kahvia voidaan kevyesti juoda monta kuppia paivassa.
 
-
Vieläkö ap on täällä, onko tämä ketju selventänyt kysymystäsi ehkä yhtään? Tarkoitan, että oliko tämä kofeiinin haitallisuus sinulle uutinen, vai ihmettelitkö varsinaisesti sitä, miksi ulkopuoliset paheksuvat kun raskaana oleva käyttäytyy sikiölle haitallisesti?
 
Mutta tassa on se juttu etta sikio altistetaan kofeiinille ihan paivittain. Ja edelleen minusta on janna kuinka kielteisesti Suomessa suhtaudutaan esim. Viinilasilliseen viikossa raskauden aikana, mutta kahvia voidaan kevyesti juoda monta kuppia paivassa.
No en tiedä alkoholijutuista raskausaikana juuri mitään, mutta en mä sitä ottanut kielteisesti kun kaveri otti viinilasillisen uutenavuotena... Olisin ottanut jos olisi vetänyt koko laatikon.. :D
 
Ksantippa S.
ero tässä on se että tutkimuksissakaan ei ole saatu merkittäviä haittoja kofeiinin suurellakaan käytöllä kuin taas ihan muutamalla alkoholiannoksella kerralla juotuna tai yhdelläkin annoksella usein juotuna on todettu olevan merkittäviä haittoja sikiön kehitykselle (esim.FAS).
Tämä sama pätee noihin juustoihin (=listeria) koska listeria voi olla hengen vaarallinen niin vauvalle kuin äidillekin ja sen voi saada ihan gramman palasta saastunutta juustoa.
FAS yhden alkoholiannoksen toistuvasta nauttimisesta? Nyt olisi lähdeviite poikaa.
 
ulkonainen
ero tässä on se että tutkimuksissakaan ei ole saatu merkittäviä haittoja kofeiinin suurellakaan käytöllä kuin taas ihan muutamalla alkoholiannoksella kerralla juotuna tai yhdelläkin annoksella usein juotuna on todettu olevan merkittäviä haittoja sikiön kehitykselle (esim.FAS).
Tämä sama pätee noihin juustoihin (=listeria) koska listeria voi olla hengen vaarallinen niin vauvalle kuin äidillekin ja sen voi saada ihan gramman palasta saastunutta juustoa.
Kysyn vaan etta miksi kahvi on kiellettyjen listalla useissa maissa, koko Keski-Eurooppa mukaan lukien? Oletko tietoinen kaikista uusista tutkimuksista? Itse en ole, mutta minulle on paivanselvaa ettei kofeiini voi olla hyvaksi sikiolle. Ei ole kauaa siita kun esim. Aspartaami on todettu haitalliseksi, varmasti kofeiinia tullaan tutkimaan enemman tulevaisuudessa. Mutta en ihmettele jos joku juo kupillisen viikossa, niinkuin en ihmettele jos joku juo viinilasillisen viikossa.

Mita ihmettelen on se etta Suomen neuvoloissa ei keskustella naemma kahvin kaytosta ollenkaan.
 
"mää"
ero tässä on se että tutkimuksissakaan ei ole saatu merkittäviä haittoja kofeiinin suurellakaan käytöllä kuin taas ihan muutamalla alkoholiannoksella kerralla juotuna tai yhdelläkin annoksella usein juotuna on todettu olevan merkittäviä haittoja sikiön kehitykselle (esim.FAS).
Tämä sama pätee noihin juustoihin (=listeria) koska listeria voi olla hengen vaarallinen niin vauvalle kuin äidillekin ja sen voi saada ihan gramman palasta saastunutta juustoa.
Okei, eli muualla maailmassa ihan suotta hysterisoivat eivätkä osaa tutkia asioita kunnolla - mutta on se hyvä että Suomessa tiedetään sanoa, että kahvi on ihan ok!

Suomi ja suomalaiset suositukset rules, ei tuolla muualla mistään mitään tiedetä. Tuulestako amerikkalaisetkin ovat kofeiinin täyskiellon tempaisseet? Kiusatakseen tulevia äitejä?

Mun mielestä joku kahvin juonti ei voi olla kellekään niin iso asia, ettei voisi olla raskausaikana ilman, vaikka ei satavarmasti tiedettäisikään sen jotain aiheuttavan. Eikö se riski riitä?
 
Vieläkö ap on täällä, onko tämä ketju selventänyt kysymystäsi ehkä yhtään? Tarkoitan, että oliko tämä kofeiinin haitallisuus sinulle uutinen, vai ihmettelitkö varsinaisesti sitä, miksi ulkopuoliset paheksuvat kun raskaana oleva käyttäytyy sikiölle haitallisesti?
Upean piilosyyllistävästi kirjotettu. :D
Muista varoa mikroa, meikkejä, hajuvesiä, hiuslakkaa, älä omista autoa, älä asu kaupungissa äläkä käytä shampoota. Varo hengittämästä väärin.
 
Kysyn vaan etta miksi kahvi on kiellettyjen listalla useissa maissa, koko Keski-Eurooppa mukaan lukien? Oletko tietoinen kaikista uusista tutkimuksista? Itse en ole, mutta minulle on paivanselvaa ettei kofeiini voi olla hyvaksi sikiolle. Ei ole kauaa siita kun esim. Aspartaami on todettu haitalliseksi, varmasti kofeiinia tullaan tutkimaan enemman tulevaisuudessa. Mutta en ihmettele jos joku juo kupillisen viikossa, niinkuin en ihmettele jos joku juo viinilasillisen viikossa.

Mita ihmettelen on se etta Suomen neuvoloissa ei keskustella naemma kahvin kaytosta ollenkaan.
huoh... pontti oli siis se että kun joku vartasi kofeiinin käytön rajoittamista juustojen kyttäilyyn ja viinilasillisen nauttimiseen... Mun mielestä noita ei voi verrata keskenään koska alkoholista ja listeriasta on todistetusti haittaa sikiölle toisin kuin kofeiinista! En väitä etteikö kofeiinista voisi olla haittaa, mutta noita ei voi verrata keskenään tai missään nimessä ei saisi vähätellä niiden haittoja (toisin kuin tällä palstalla toistuvasti tehdään esim. juustojen ja graavikalan suhteen)
 
-
Upean piilosyyllistävästi kirjotettu. :D
Tiiru, ei siinä ollut mitään "piilosyyllistävää". Se oli täysin avoin ja rehellinen toteamus: kofeiinin käyttö on sikiölle haitallista. Etkö usko vai etkö välitä? Kaikki mitä syöt tai juot, menee suoraan sikiöön - mutta esim. käyttämäsi hiuslakka, hajuvesi tai meikki (jotka ivallisesti tähän rinnastat) eivät mene (siis ellet niele niitä...).
 
"Piika-äiti"
Olen ollut viisi kertaa raskaana ja juonut jokaisen raskauden aikana kahvia alusta loppuun. Miksi olisi katsottu pahasti?

Minun pahoinvointikohtaukset aiheutuivat muista asioista (pekonin haju, kissanruuan haju, banaani, curry) mutta kahvi ei liittynyt niihin mitenkään.

Ja joo, on meillä aika pienet saaneet halutessaan kahvia. 1 v 8 kk saa halutessaan kahvitipan maitomukiin ja 4 v jäähdyttää maitokahvin ja juo sen kylmänä.
 
ulkonainen
huoh... pontti oli siis se että kun joku vartasi kofeiinin käytön rajoittamista juustojen kyttäilyyn ja viinilasillisen nauttimiseen... Mun mielestä noita ei voi verrata keskenään koska alkoholista ja listeriasta on todistetusti haittaa sikiölle toisin kuin kofeiinista! En väitä etteikö kofeiinista voisi olla haittaa, mutta noita ei voi verrata keskenään tai missään nimessä ei saisi vähätellä niiden haittoja (toisin kuin tällä palstalla toistuvasti tehdään esim. juustojen ja graavikalan suhteen)
Sina itse vahattelet kofeiinin haittoja. En voi mitenkaan uskoa etta kahvi joka on kiellettyjen listalla monessa monessa maassa, olisi vaaraton.

Yhdesta viinilasillisesta viikossa ei kylla ole osoitettu olevan mitaan haittaa, vai puhutko nyt suuremmista maarista?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";24426945]Mielenkiinnosta kyselen; te jotka sanotte että kahvista ei ole mitään haittaa, voisitteko juottaa pienelle lapsellenne/vauvalle kahvia?[/QUOTE]

Voisiko esim. "Tiiru" vastata tähän?
 
raskaana ollessa en sitä huomannut. Join kahvia jonkin verran. Mutta nyt, kun imetän, niin tätä kahvinjuontiani ihmetellään enemmän. Jostain syystä. Juon aamulla kupillisen kahvia ja päivällä toisen. En siis mitenkään merkittäviä määriä, eikä lapsen nukkuminen ole noista määristä kiinni.
 
Ksantippa S.
huoh... pontti oli siis se että kun joku vartasi kofeiinin käytön rajoittamista juustojen kyttäilyyn ja viinilasillisen nauttimiseen... Mun mielestä noita ei voi verrata keskenään koska alkoholista ja listeriasta on todistetusti haittaa sikiölle toisin kuin kofeiinista! En väitä etteikö kofeiinista voisi olla haittaa, mutta noita ei voi verrata keskenään tai missään nimessä ei saisi vähätellä niiden haittoja (toisin kuin tällä palstalla toistuvasti tehdään esim. juustojen ja graavikalan suhteen)
Miksi ei voi verrata keskenään? Listerioosi on vakava, mutta onneksi harvinainen tila. Alkoholi on myrkkyä sikiölle runsaasti nautittuna, mutta pieninä annoksina punaviini voi jopa vähentää keskenmenoriskiä. Kahvi taas on huumeena mieto, mutta sen käyttö on kulttuurissamme todella yleistä. Noin erilaisten aineiden vertaileminen on vaikeaa, mutta mielestäni on todella outoa, että kahta muuta pelätään hurjasti ja kolmannen haitoista ei saisi edes puhua kulttuurissamme.

Jos mielestäsi kofeiinista ei ole todistettua haittaa sikiölle, kannattaisi sinun ehkä perehtyä asiantuntijoiden näkemyksiin.

Maternal Substance Abuse, FAS and Pregnancy, substance abuse in pregnancy, drugs and pregnancy, alcohol abuse in pregnancy, substance and pregnancy, FAS and drugs, Emory, MSACD
 
tiiteni harmaana
Siis alkoholitonta nikolaita suoraan tölkistä yksissä kesäjuhlissa join ruoan kanssa. Olisittepa nähneet jutulle tulijoiden ilmeet. Mä sitten kaikille selittelemään, että tää on alkoholitonta.
 
[QUOTE="vieras";24427026]Voisiko esim. "Tiiru" vastata tähän?[/QUOTE]

Vastaan jos saan verrata yhtä typerästi kuin muutkin. :D
On paljon kyllä ruokia joita raskausaikana söin joita en pikkuvauvan suuhun työntäisi, en myöskään meikkaisi lasta vaikka käytin ripsiväriä.

Jokatapauksessa tuo määrä mikä suosituksissa on, pysyy kahvimääränäni raskausaikana. Jatkakaa hyeenat kiertelemistä, mä menen tästä huvittuneena jatkamaan normaalia elämää. :D Muistakaa varoa ihan kaikkea.
 
jooheippavaan
Miksi ei voi verrata keskenään? Listerioosi on vakava, mutta onneksi harvinainen tila. Alkoholi on myrkkyä sikiölle runsaasti nautittuna, mutta pieninä annoksina punaviini voi jopa vähentää keskenmenoriskiä. Kahvi taas on huumeena mieto, mutta sen käyttö on kulttuurissamme todella yleistä. Noin erilaisten aineiden vertaileminen on vaikeaa, mutta mielestäni on todella outoa, että kahta muuta pelätään hurjasti ja kolmannen haitoista ei saisi edes puhua kulttuurissamme.

Jos mielestäsi kofeiinista ei ole todistettua haittaa sikiölle, kannattaisi sinun ehkä perehtyä asiantuntijoiden näkemyksiin.

Maternal Substance Abuse, FAS and Pregnancy, substance abuse in pregnancy, drugs and pregnancy, alcohol abuse in pregnancy, substance and pregnancy, FAS and drugs, Emory, MSACD
Tuossakin puhutaan suuremmista määristä. Mistä päättelet että juuri tuo tutkimus on luotettava? Siitäkö että se ajaa sun mielipiteen. Kyllä minäkin löydän vaikka mitä tutkimuksia omani taakse ja nekö vakuuttaa vaikka monet tutkimuset sanovat muuta?
 
Sina itse vahattelet kofeiinin haittoja. En voi mitenkaan uskoa etta kahvi joka on kiellettyjen listalla monessa monessa maassa, olisi vaaraton.

Yhdesta viinilasillisesta viikossa ei kylla ole osoitettu olevan mitaan haittaa, vai puhutko nyt suuremmista maarista?
alkoholin nauttimisella tarkoitan siis (niinkuin tuossa aiemmin laitoin) joko pieniä määriä usein (esim. 1-2 annosta/päivä) tai suuria määriä kerralla (joista molemmista on todettu olevan haittaa, lähde: raskaus & alkoholi, ALKO, jossa tosetaan että 8-10 annoksen juominen/viikko voi jo aiheuttaa sikiölle vaurioita)
 

Yhteistyössä