Poikalapsien kokema väkivalta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mies35v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No ehkä itsepuolustus on ihan ok harrastus, mutta emmä silti näkis että se on se ensisijainen keino näissä asioissa.

Ei se olekaan, mutta mä näen sen yhtenä tärkeänä osana lapsen itseluottamuksen rakentumisessa. Tieto siitä että osaa puolustautua jos paha tilanne iskee päälle. Minä en sitä osannut, ja jopa hyväksyin että minun päälleni käytiin, opinhan jo kotona että minulle saa tehdä niin. Ensin pelkäsin että joku kerta vielä kuolen, sitten en enää pelännyt kun totesin että "no, ihan sama..".

Ja ei sen puoleen, onpahan noista lajeista sitten muutakin hyötyä :)

Tuli tossa juteltua erään tutun naisen kanssa lapsuusmuistoja ja tuli sitten tajuttua, miten erilainen hänen lapsuus oli. Vaikka samoja kouluja käytiin ja näin. Tajusin, että moni nainen (ei edes äiti) ei oikein tiedä kuinka paljon väkivaltaa ja etenkin sen uhkaa poikalapset joutuu kokemaan.

Itse muistan, että koulumatkat oli usein täynnä pelkoa, että ne tietyt isot pojat iskisi jostain. Yleensä ne jotain lapsia töni, heitti laukut pellolle yms. yms. Mua ne ei kauheesti kiusannut, kunnes menin jostain hommasta kielimään ja typerän opettajan takia pahispojat osas kyllä arvata kuka oli kielinyt.

Tosta alkokin sitten pitkä piina. Noi pojat kiusas mua pitkään (se tuntui ikuisuudelta, mutta oli oikeesti varmaan vaan 2-3 kuukautta). Lisäksi ne levitti musta semmosta sanaa, että muutkin kiusas mua. Joskus esim. pari mun talossa asunutta poikaa tuli soittamaan ovikelloa ja löi mua jne. jne.

No tässä vaan alkua. Eikä kukaan kertonut. Muitakin kiusattiin, eikä hekään juuri kertoneet. Syy oli just sen, että kielikelloa pidettiin kaikkein alimpana tapauksena.

Ja en mä ollu pulmunen. Kyl mä sitten myöhemmin osallistuin semmosiin juttuhin, jossa joku poika hakattiin tms.

Sitä vaan mietin, että varmaan ajat on muuttuneet. Mutta ei varmasti ihan täysin.

kun olin 90 luvulla alaasteella. Huom oon tyttö. Pistin takas.Ei jälkiistuntoa kenellekkään vaikka opettejat näki.

Kyllä mä oon saanut laittaa parastani nyrkeistä sekä tytöille että pojille.
Onneks pystyin siihen ja sain aika sankarin maineen tyttönä joka pisti päihin isoillekkin pojille.
Tappelut oman veljen kanssa kouli aika kivasti. Tyttöjen kanssa olikin inhottavampi tapella, kun se oli sitä tukasta vetoa ja puremista.

Kotimme lähellä oli pariinkin otteeseen poikia, jotka aina kiusas kun ohitse kulki, mikä oli aika rasittavaa.

Osa ei kumpaakaan, kuten minä. Olen aloittajan kanssa saman ikäinen eikä minun tarvinnut kokea uhkaa. Johtuneeko siitä että kasvoin maaseudulle enkä suuressa kaupungissa?

Pikkukaupungista olen (n. 10 000 asukasta). Ala-asteen olin pikkukoulussa ja siellä kyllä oli aika vähän tuota uhkaa koulun puolesta. Mutta muussa elämässä enemmän asuessamme jonkinsortin lähiössä (kyllä niissä pikkukaupungeissakin on sellaisia 5-10 kerrostalon lähiöitä). Muutettuamme omakotitaloon lähiympäristö muuttui turvallisemmaksi, mutta yläasteella sitten koulussa oli enemmän uhkaa.

Kyllä ne suurimmat uhat aiheutti nimenomaan aika pieni suoraan sanoen häiriintyneiden poikien ryhmä. Näillä oli sitten siipelijöitä sun muita. Ja muistan kun jossain vaiheessa "pääsin" hetkeksi tuollaisen pahiksen johtaman "jengin" (ok, hiukan liioittelevia sanoja) jäseneksi, niin kauhea vaiva keksiä tekosyitä ettei tarvinnut lähteä hakkaamaan ketään.

Ja kun joku tossa sano, että "ei tunne mua kohtaan myötätuntoa kun itsekkin hakkasin", niin eipä se yläasteikäisen pojan itsetunto oo aina niin kova, että osaisi tehdä fiksuja, humaaneja yms. päätöksiä.

Pakko vielä lisätä tähän se, että lukiossa oli äärimmäisen vähän (jos lainkaan) väkivaltaa. Sitähän tossa jo kuvitteli, että ihmiset (jopa siis miehenalut) aikuistuu. Armeijassa kyllä romuttu nää jutut. No mitäpä sitä väkivaltakoululta muuta vois olettaa. Kiusaaminen oli siellä muutenkin ihan hervotonta välillä. Ei kylläkään kohdistunut minuun.

Olin armeijassa joukkueenjohtaja ja kouluttaja ja jouduin puuttumaan aika moniin tällaisiin tilanteisiin. Alokasaikana ei tullut puututtua kun se oma asema oli siellä nokkimisjärjestyksen alapäässä. Mut intti nyt ei kuulu tähän sinällään, eiköhän nuo väkivalta- ja kiusaamisjutut lähde nuoremmalta iältä.

Luulen että kaupungeissa saa olla eniten rauhassa. Oli sitten nörtti, homo tai lihava. Pikkukaupungit ovat pahimpia...

Luulen, että esim. Helsingissä erot ovat suurimmat. Eli on alueita ja kouluja joissa väkivaltaa sun muuta esiintyy todella paljon, mutta sitten on myös alueita joissa ollaan suvaitsevaisempia ja puututaan ongelmiin. Olen asunut Helsingissä ja melkein kaikessa vois sanoa, että siellä on kaikki paremmin ja kaikki huonommin :)

Olenkohan mä ihan eri planeetalta, kun mulla ei ole tuollaisia kokemuksia tai muistikuvia lainkaan? Nahisteluja ja tappeluja oli toki joskus, mutta ei varsinaista kiusaamista. En nyt tarkoita, ettenkö uskoisi tuollaista tapahtuvan, mutta onko siis miten yleistä?
Jotain pientä kiusaamisen poikasta kohdistui esikoiseeni aikoinaan, mutta hän vahvan itsetuntonsa ja puolustautumistaitojensa kera suoritui niistä voittajaksi. Varmasti on jättänyt mulle silloin kertomatta osan, mutta myöhemmin on puhunut avoimesti kaikesta. Armeijakin meni hienosti, ei sieltä kantautunut mitään kiusaamisjuttuja. Meillä on todella hyvät, lämpimät, läheiset ja avoimet välit pojan kanssa, joten ihan heti en usko, että salailisi isoja asioita.
Mutta kurjaa, todella kurjaa tuo kiusaaminen on. Ja kun nykyään ei saa tehdä mitään. Korvasta kiinni ja jälki-istuntoon, viivottimella sormille yms...johan saattais kiusaajatkin jo miettiä, että kannattaako...

Kaipa tuota touhua voi jossain olla vähempikin. Ja voi olla, että olet juuri sellainen "väliinputoaja", että et ole joutunut tuollaisten yksilöiden tielle. Mistä päin olet ja oletko mies vai nainen ?

[QUOTE="...";24424506]Heh vaan, pitkät piuhat vaan...tai katkos. Turussa kouluni olen käynyt, kuten esikoisenikin. Ja tässä jutussa olen kovasti mielelläni väliinputoaja.[/QUOTE]

Juu, sitä tuolla väliinputoojuudella tarkotinkin. No Turkukin on iso kaupunki, niin sielläkin ehkä ongelmaporukka kasaantuu jonnekkin. Eikä mun vaimo ole missään huomannut oikeastaan mitään tämmöistä. Eli jos jotakin ei omakohtaisesti itseen kohdistuen koe, niin saattaa olla että se menee muutenkin ohi.

Yhteistyössä