Arjen pienet säästö-, kodinhoito- yms. vinkit

• Viestiketjun aloittaja "supi"
  • Ensimmäinen viesti
"asd"
Kodinhoitovinkkinä vessanpytyn pesuun liittyvä juttu: käytän vessanpytyn pesemiseen tiskiharjaa (siis tietenkin siihen hommaan on ihan oma tiskiharja, jolla ei sitten muuta pestä). Vessassa täytyy olla lattiakaivo, sitten suihkutan käsisuihkulla vessanpytyn märäksi joka puolelta, kansien alapinnatkin. Sitten suihkutan suihkepullosta pesuainetta pytyn pinnoille ja harjaan tiskiharjalla. sieltä sisältä harjaan tietenkin vessaharjalla, ylettyy paremmin. Sitten suihkutan vielä käsisuihkulla pytyn puhtaaksi ja pyyhin lastalla veden lattialta. Ai että tulee puhdas pytty ja lattia samalla. Sillä tiskiharjan kovilla harjaksilla saa joka kolon puhtaaksi pytystä.

Ikkunoiden pesemiseen ulkopinnoilta olen huomannut tosi käteväksi sellaisen (oisko Sini-tuotteen) lasta-/sieniyhdistelmän. Mulla on siihen jatkovarsi ja kierrän ämpärin kanssa pesemässä ikkunat ulkoa ilman jakkaraa. tosi nopeaa pesemistä ja uskomattoman puhdasta. pesuanineena on astianpesuaine.

Lisäksi olen huomannut, että painepesurilla on tosi kätevä pestä esim. matkarattaat ja muut lasten jutut. Tosi puhdasta tulee!

"tyttis"
Vanhoista pyyhkeistä saa hyviä siivousrättejä. esim lattian pesuun.

Kaupasta ostetut perunasalaatti yms rasiat voi käyttää pakastusrasioina.

Biojätteet voi kääriä sanomalehteen.

"vieras"
Tarvitsee, jos ei halua saada tälliä. Esim. verkkarihousut (ne sileäpintaiset, liukkaat) ovat niin sähköiset, että karvat käristyy sääristä jos ei lorauta pesuveteen hiukan huuhteluainetta. Samoin muutkin polyesterista tehdyt vaatteet.
Etikka hoitaa saman asian, siis poistaa sähköisyyden ja antaa raikkaan tuoksun. Toimii hiuksiin ihan samalla tavoin (lisäksi tekee niistä sileät ja helposti kammattavat). Kannattaa oikeasti kokeilla, ei jää etikan hajua vaan semmoinen raikas tuoksu!

"tiimarinvihko"
[QUOTE="vieras";24419326]Tarvii sitä. Vaatteista tulee ajan mittaan ihan koppuroita jos ei laita mitään pehmentävää pesuveteen. Mut tuo etikka on hyvä huuhteluaineen korvike. Toisaalta ei mikään ole niin ihanaa kuin saunan jälkeen mennä nukkumaan sänkyyn missä puhtaat lakanat tuoksuu miedosti huuhteluaineelle (meillä sitä vauvoille tarkoitettua comfort purea) . Eri asia jos sitä huuhteluainetta käyttää niin et lemuaa jo metrien päähän.[/QUOTE]

Mä taas käytän huuhteluainetta kaikessa muussa pyykissä paitsi en lakana- tai pyyhepyykissä. Syystä että lakana on sellaista kovaa kangasta ettei se ime sitä huuhteluainetta vaan mä koen, että se jää tahmaseksi pinnalta. Eikä pyyhkeet tai lakanat muutenkaan tarvitse huuhteluainetta. Mun mielestä on ihanaa mennä puhtaisiin ilmaviin lakanoihin, joiden pinta ei ole mömmöinen. Saahan sen tuoksun myös tuoksuvalla pulverilla.

"vieras"
[QUOTE="vieras";24419470]Ja kuka käyttää vielä tällä vuosituhannella ämpäriä lattian pesussa? HYI YÄK. Ite en ainakaan sellasella kuravedellä lattioita pese. Huuhtelen luutun juoksevan veden alla ja suihkautan sitä laimennettua pesuainetta luutuun. Ämpärissä se vesi muuttuu jo ensimmäisen huuhtelun jälkeen likaiseksi. Niin et missähän niitä pöpöjä sitte on?
Ja toisaalta se on ihan tervettä ettei joka paikka ole steriiliä..[/QUOTE]

Niin en sanonutkaan käyttäväni ämpäriä. Lasken veden altaaseen, annostelen pesuaineen siihen ja kostutan mikrokuitumopin. Kun olen sillä yhdellä mopilla pessyt, vaihdan puhtaan. Ja edelleen toistan itseäni, se maalaisjärki oli sallittua ;)

"vieras"
[QUOTE="eli";24419530]Laimennettavaa pesuainetta tehdään vain sen verran kuin tarvii, eli esim. päiväksi pulloon? Siinähän vasta meneekin sitten aineita ja paljon. Miten jos käyttää astianpesuainetta laimennuttuna pullossa ja sitten lattioiden pyyhkimiseen. Vai pitääkö olla jotain desinfioivaa?[/QUOTE]

Nyt meni vähän yli toi viesti.. Tuskin kukaan käyttää litra tolkulla pesuaineita päivässä? Keittiössä pärjää ihan hyvin vaikka pelkällä astianpesuaineella, silläkin voi pyyhkiä pöytiä, muistaa vaan huuhdella rätin kanssa. Eikä ne valmiit suihkepullopesuaineet nyt niin kalliita ole ja pullo kestää jonkun aikaa.
Astianpesuainetta lattiaan... No se riippuu aika pitkälti siitä, että mikä lattia sulla on. Laminaatille ei tietenkään missään nimessä saa käyttää saippuapohjasia, mutta parketille voi ainakin.
Ei lattioiden pesuun tarkoitettu aine ole oltava desinfioivaa, wc-tiloissa olisi ihan hyvä käyttää bakteeripesiin.

Ja oon aika yllättyny, ku moni nykyään käyttää lattianpesussa jotain perustukkamoppeja :/ Vaihtakaa ne moppinne semmosiin, mistä saa pyyhinosan irti ja koneeseen.
Mä ainakin käytän kämpän lattioiden pesuun mikrokuitumoppeja, ja yhdellä kerralla menee ehkä 4 puhdasta. Likasta en huuhtele uudelleen käytettäväksi vaan menee suoraan koneeseen.

miten
Miten paljon sä olet käyttänyt rahaa noihin sun mikrokuitumoppeihin jos niitä on 4. Ostatko uusia koskaan? Meillä vain yksi. Eikö ne maksakin jotain 20euroa/kipale. Mitä desinfioivaa suosittelisit wc:hen? Entä sitten mitä pesuainetta niihin laminaatteihin? Äitini sai lattiastaan tosi kiiltavän ja hienon kun pesi laminaatin vain laimennetulla tiskiaineella (tosi vähän) ja nihkeä liina, ei ollut raitoja. Itse en oikein tykkäisi 10 eri pesuainetta käyttää vaan joku hyvä yleispesuaine olisi kiva.

Kyllä minä ainakin käytän ihan ämpäriä lattian pesussa. Onhan se tosiaan likasta jo lopussa, mutta ei nyt sentään ekan huuhtelun jälkeen oo vielä käyttökelvotonta. Voihan sen veden vaihtaa vaikka sitte välillä puhtaaseen. Luulis olevan hidastakin tuommonen, että hypätään välillä vesihanalla?!

"vieras"
Miten paljon sä olet käyttänyt rahaa noihin sun mikrokuitumoppeihin jos niitä on 4. Ostatko uusia koskaan? Meillä vain yksi. Eikö ne maksakin jotain 20euroa/kipale. Mitä desinfioivaa suosittelisit wc:hen? Entä sitten mitä pesuainetta niihin laminaatteihin? Äitini sai lattiastaan tosi kiiltavän ja hienon kun pesi laminaatin vain laimennetulla tiskiaineella (tosi vähän) ja nihkeä liina, ei ollut raitoja. Itse en oikein tykkäisi 10 eri pesuainetta käyttää vaan joku hyvä yleispesuaine olisi kiva.
Mulla on varmaan joku 20 niitä :D Joo ne maksaa parikymppiä kipale vissiin. En oo ostanu niitä ite. Ite ostan aika pitkälti siivousalan liikkeistä saatavia aineita, mutta markettikamakin kelpaa.
Vessassa käytän sani 100 vessanpesuainetta ja sit desinfiointiin ihan kloriittia.
Lattiaan käytän jontec profia (maksaa muutamia euroja siivousliikkeessä) ja joskus kiillon laminaattipesua. Astianpesuainetta (tai mitään muutakaan saippuallista) ei saa sen takia käyttää, että se kertyy pikkuhiljaa siihen lattianpintaan ja sit lattiasta tulee todella ruma. Toi jontec profi on yleispesuaine (saippuaa tais siinäkin olla, mut niin vähän, ettei kerrostu samoin ku esim. fairy) ja käy muihinkin pintoihin. Välillä pesen pelkällä vedelle, ettei tosiaan oo mitään pesuainejäämiä lattiassa. Näillä aineilla siis pärjää koko talon pesussa, joskus ostan jonkun suihkepullon keittiötasoille ja joskus astianpesuainekin kelpaa =)
Lattianpesuun kannattaa tosissaan varata noita pesimiä ainakin se 4. Se lika kun imeytyy siihen liinaan kiinni ja vaikka kuinka huuhtelet ja huuhtelet, niin ilman konepesua on lähes mahdotonta saada se puhtaaksi. Ja lattiatkin tykkää kun aina puhtaalla pestään.

Jos laminaattilattia jää likasen näköseksi, sulla on väärä pesuaine, likanen moppi tai likanen lattia. Eli oikeet pesuaineet ja puhtaat mopit. Ja lattian saat puhtaaks kun alotat ensin vedellä pesemisen, jos siinä on niitä kerrostumia. Pieni alue kerrallaan, hieman kostemmalla ku nihkeä ja välitön lastaus ja puhtaalla liinalla kuivaus. Laminaatti kun ei pidä märästä, joten tyyliin neliö kerrallaan edettävä. Jatkossa kun on hieman puhtaampi, niin perus moppaus riittää.

Laminaatin saa

"vieras"
Kyllä minä ainakin käytän ihan ämpäriä lattian pesussa. Onhan se tosiaan likasta jo lopussa, mutta ei nyt sentään ekan huuhtelun jälkeen oo vielä käyttökelvotonta. Voihan sen veden vaihtaa vaikka sitte välillä puhtaaseen. Luulis olevan hidastakin tuommonen, että hypätään välillä vesihanalla?!
Mieluummin puhtaat lattiat. Silmällä ku ei kaikkee likaa nää.
Mulla siis altaassa vesi valmiina ja pesumopit siellä. Likanen lähtee pyykkiin ja otan uuden. Menee siinä ämpärin veden vaihdossa varmaan kauemmin. Yhdellä mopilla pesee yhden huoneen, makuuhuoneeseen menee puoli moppia. Mulla siis semmoset mistä käytän molemmat puolet. Tarralla varren lastapäähän kiinitettävät.

[QUOTE="supi";24417503]Sellaisia vinkkejä kaipailisin, joilla voi joko säästää vähän rahaa (mielellään elintason liikoja kärsimättä :) ) tai helpottaa kodinhoitoa. Tietenkin myös "vanhasta uutta" -kierrätysvinkit ovat oikein tervetulleita.

Itse säästän esimerkiksi ostamalla käsisaippuan isossa kanisterissa, josta laitan sitten pumppupulloihin. Tuollainen kanisteri maksaa nelisen euroa ja siinä on 3 litraa saippuaa, eli aika monesti noita pikkupulloja tuolla täyttelee.

Kodinhoitovinkkinä: pyyhi kylpyhuoneen peilit heti suihkun jälkeen, niin ei tarvitse hangata![/QUOTE]

Mä säästin samalla tavalla, kunnes huomasin eron pikkupulloissa ostettuihin saippuoihin. Eli tossa isossa ostetulla kun pesi kädet vauvan pyllypesun (isot asiat..) jälkeen niin kädet haisi edelleen sille itselleen vaikka kuinka hinkkasi. Pikkupulloissa ostetun ja vähän enemmän maksavan jälkeen moista ei ollut. Joten siihen loppui se säästäminen.

[QUOTE="vieras";24419470]Ja kuka käyttää vielä tällä vuosituhannella ämpäriä lattian pesussa? HYI YÄK. Ite en ainakaan sellasella kuravedellä lattioita pese. Huuhtelen luutun juoksevan veden alla ja suihkautan sitä laimennettua pesuainetta luutuun. Ämpärissä se vesi muuttuu jo ensimmäisen huuhtelun jälkeen likaiseksi. Niin et missähän niitä pöpöjä sitte on?
Ja toisaalta se on ihan tervettä ettei joka paikka ole steriiliä..[/QUOTE]
No huh, mähän saisin pestä lattioita monta päivää jos joka pyyhkäisyn jälkeen kävisin huljuttelemassa juoksevan veden alla. Käsienpesulavuaarissa en haluis lattiamoppia pestä vaan kodinhoitohuoneessa. Pesen yhden huoneen lattian mopilla ja vaihdan veden, ei meillä niin moskaiset lattiat oo että se vesi ihan kamalaks menis :). Enkä tykkää muutenkaan puristella käsin lattianpesuvehkeitä.
Kivilattiat pesen kärcherillä.

Meiltä taitaa löytyä joko neljä tai kuusi kappaletta,en oo varma. Mopinvarsia on kaksi.Ne mikrokuituosat maksaa Biltemassa alle 4 euroa kappale. Joten tolla 20eurolla sais jo viisi....

Yhteistyössä