5 v joutui olemaan 4 h 'yksin' kotona tänään - työlainsäädäntö on viturallaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ketuttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="eee";24413372]Mun mielestä kuulosti ihan ok:lta, eihän lapsi yksin ollut vaan jos hätä olisi tullut, olisi saanut apua. Ja jos lapsella oli esim. juotavaa saatavilla ja sai maata sohvalla ja katsella piirrettyjä, niin sitähän lapset nyt yleensä kipeänä tekevät. Ei siihen seuranpitoa tarvita, jos isä on kuitenkin viereisessä huoneessa nukkumassa. Tosin olisihan isä voinut mennä sohvallekin nukkumaan, tai vaikka patjalle lattialle (jos on niin hyvät unenlahjat, ettei lastenohjelmien ääni häiritse).[/QUOTE]

Muisteleppa nyt hetki miltä itse tuntui olla kipeä lapsena. Juu, käytännössä lapsi ei seuraa tarvitse, mutta kyllä minä ainakin muistan halunneeni syliä. Oikeastaan vielä aikuisenakin, on kiva käpertyä kipeänä miehen kainaloon. Mutta en toki enää sitä tarvitse. Lapsi tarvitsee. Läheisyyttä ja hoivaa, kun on kipeä.

[QUOTE="Jonna";24413261]totaaa... ensinnäkin saikkua saa kyllä, mut tietty jos lääkärille kertoo et jompikumpi vanhemmista on kotona niin sit ei varmaan. Mikä pakko sen ap:n oli pakko kertoa? Ei se lääkäri tiiä kuka kotona on vai onko kukaan![/QUOTE]

Lääkäriä asia ei kiinnosta pätkääkään, mutta työnantajaa kiinnostaa sitäkin enemmän.

[QUOTE="miima";24413294]Lapset eivät yleensä pelkää vanhempiaan vaikka he olisivat väsyneitä/kiukkuisia...[/QUOTE]

Ilmaistaan sitten asia niin, että lapsi ei halua kuunnella isän tiuskimista, jos tämän herättää kesken unien.

[QUOTE="vieras";24412630]olenko ainoa joka ap:n lisäksi näkee tuossa ongelman? Että yövuoron tekijäkö ei tarvitse unta? Nyt lapsi pärjäsi, koska oli jo iso mutta pienempi ei olisi pärjännyt, varsinkin jos olis kovasti sairaana.[/QUOTE]

Minä näen. Yhden yön jälkeen vielä voisin torkkua yhden päivän sohvalla lapsen vierellä, mutta jos vaikka alku viikosta 3 päivää menisi niin, niin menisi reilu viikko, että saisin velat nukuttua. Sitä ennen olisin kävelevä hermoraunio.

Sitä en tiedä miten lakia voisi muuttaa niin, että saataisiin kaikille perheille tasapuolinen mahdollisuus. Meillä ei onneksi ole missään työpaikoissa kyselty onko puolisot paikalla vai ei, vaan työpaikat on luottaneet, ettemme turhaan ole pois töistä olleet ja olemme olleetkin luottamuksen arvoisia.

[QUOTE="Mari";24413313]Kyllä terveen aikuisen ihmisen pitäisi pystyä olemaan hereillä tuossa tilanteessa vaikka on kuinka raskas yövuoro takana. Ja olisihan isä voinut houkutella sairaan lapsen nukkumaan hänen kanssaan, hänen viereensä. Tosi omituista käytöstä mieheltäsi ja myöskin mielestäni sinulta, koska jätät lapsen noin vain. Kyllä lapsen turvallisuus on tärkeämpi kuin yksikään työ tai palaveri, olisit ilmoittanut pomollesi vaikka, että oksennat kotona joten et pääse töihin. Kyllä hätä aina keinot pyhittää.

Ja jokin on kotonanne myös pielessä jos kerran lapsi ei uskalla isäänsä herättää....![/QUOTE]

Nähtävästi sitten mies ei ole terve, vaan sairastaa jotain narkolepsiaa tai vastaavaa, koska ei pysy hereillä. Lapsi ei ole nukkunut vuoteen päiväunia, eikä nukkunut nytkään kuin vain ensimmäisenä sairauspäivänään. Toipilaspäivänä hänelle ei enää noussut kuume lainkaan.

Olen kyllä eri mieltä tästä työpaikasta. Nykyään työpaikka on lottovoiton arvoinen asia ja siitä kannattaa pitää kiinni. Lapsen turvallisuus ei ollut vaarassa, koska olisi voinut herättää isän. Siinä olen samaa mieltä, että näin pitkä aika on liian kauan olla yksin ja se on tämän systeemin vika, ei työstä uupuneen miehen. Mutta kuten lapsi itse sanoi, niin oli hänellä sentään kissat seurana.

Mitä sun miehes tekee työksi ap? Ymmärrän unen tarpeen jos on tyyliin aivokirurgi...mut aika monessa työssä voi yhden päivän mennä vähän puolivalollakin.

Käsittelee useiden tonnien painoisia kappaleita, jotka saattavat murskata käden hetkessä, jos huomio herpaantuu. Työ vaatii myös tarkkuutta eli jos jokin menee pieleen, niin siinä tulee firmalle satojen tonnien tappio kertalaakista.

[QUOTE="aapee";24413641]Nähtävästi sitten mies ei ole terve, vaan sairastaa jotain narkolepsiaa tai vastaavaa, koska ei pysy hereillä. Lapsi ei ole nukkunut vuoteen päiväunia, eikä nukkunut nytkään kuin vain ensimmäisenä sairauspäivänään. Toipilaspäivänä hänelle ei enää noussut kuume lainkaan.

Olen kyllä eri mieltä tästä työpaikasta. Nykyään työpaikka on lottovoiton arvoinen asia ja siitä kannattaa pitää kiinni. Lapsen turvallisuus ei ollut vaarassa, koska olisi voinut herättää isän. Siinä olen samaa mieltä, että näin pitkä aika on liian kauan olla yksin ja se on tämän systeemin vika, ei työstä uupuneen miehen. Mutta kuten lapsi itse sanoi, niin oli hänellä sentään kissat seurana.[/QUOTE]
Ei vika systeemissä ole - vaan siinä että tuo vanhemmuus ei taida olla sisäistetty teillä. Valitettavasti se vaan joskus on valvomista, ei se kenestäkään ole kivaa. Mutta jessus, jos miehesi ei pysty yhtenä päivänä valvomaan, edes puoliks niin onhan se kummaa. Eri asia jos joutus valvomaan monta päivää. Mutta kun ei. Yksi kerta tyyliin 100 vuorosta.

[QUOTE="aapee";24413641]Nähtävästi sitten mies ei ole terve, vaan sairastaa jotain narkolepsiaa tai vastaavaa, koska ei pysy hereillä. Lapsi ei ole nukkunut vuoteen päiväunia, eikä nukkunut nytkään kuin vain ensimmäisenä sairauspäivänään. Toipilaspäivänä hänelle ei enää noussut kuume lainkaan.

Olen kyllä eri mieltä tästä työpaikasta. Nykyään työpaikka on lottovoiton arvoinen asia ja siitä kannattaa pitää kiinni. Lapsen turvallisuus ei ollut vaarassa, koska olisi voinut herättää isän. Siinä olen samaa mieltä, että näin pitkä aika on liian kauan olla yksin ja se on tämän systeemin vika, ei työstä uupuneen miehen. Mutta kuten lapsi itse sanoi, niin oli hänellä sentään kissat seurana.[/QUOTE]

Täähän on selvä asetelma: Sun miehen unet vs. kipeän lapsen yksin olo. Mitäs tekemistä työnantajalla on ton kanssa?

[QUOTE="aapee";24413664]Käsittelee useiden tonnien painoisia kappaleita, jotka saattavat murskata käden hetkessä, jos huomio herpaantuu. Työ vaatii myös tarkkuutta eli jos jokin menee pieleen, niin siinä tulee firmalle satojen tonnien tappio kertalaakista.[/QUOTE]

Tekeekö miehes koskaan ylitöitä?

Jännä miten päivävuoron jälkeen kyllä varmaan jaksaa tuon 4-5 tuntia valvoa ennen unille menoa. Kun taas yövuoron jälkeen puhdas mahdottomuus. Tyhmepi vois ajatella että on melkolailla sama, kun kuitenkin olisi sitten voinnut nukkua sinne saakka kun seuraava yövuoro alkaa...

Ja kaiken lisäksi ainakin KvTes mukaan, kyse on sairaan lapsen hoidon järjestämiseksi palkallista vapaata 3 päivää sairauden ALKAMISESTA eli jos kuume alkoi perjantaina, niin palkalliset päivät olisi pe, la, su eli tänään olisi jo ollut palkatonta.

Mammat osoittavat taas käsittämätöntä ahdasmielisyyttä ja suvaitsemattomuutta.

Sosiaalipuolella ollaan ongelma tiedostettu ja ratkaistu oikein. Vuoropäiväkodeissa vanhemmille annetaan yövuoron jälkeen lepoaika. Lapsia ei tarvitse tulla heti hakemaan pois hoidosta, vaan yövuorolainen saa nukkua työvuoronsa jälkeen. Ketään ei pakoteta hoitamaan (edes tervettä) lastaan vajaakuntoisena.

Valitettavasti työnantajapuoli (ja näköjään palstan mammoista suurin osa) ei näe asiaa samalla tavalla kuin sosiaalipuoli, mikä olisi kaikkien kannalta paras. Niin lapsille, vanhemmille kuin työnantajallekin.

[QUOTE="nipo";24413789]Ja kaiken lisäksi ainakin KvTes mukaan, kyse on sairaan lapsen hoidon järjestämiseksi palkallista vapaata 3 päivää sairauden ALKAMISESTA eli jos kuume alkoi perjantaina, niin palkalliset päivät olisi pe, la, su eli tänään olisi jo ollut palkatonta.[/QUOTE]

Meidän työehtosopimuksessa pe on ensimmäinen päivä ja seuraavat ma-ke. Kaikki neljä päivää palkallisia. Työehtosopimuksetkin ovat erilaisia.

No onpahan taas jeesustelua! Ja varmaan vielä semmosilta ihmisiltä ketkä eivät itse oo tehneet päivääkään vuoro/yötöitä... Itse oon ainakin yövuorojen jälkeen ihan poikki ja todellakin tarvitsen unta! Kaikki ei todellakaan oo noin mustavalkosta kun jotkut täällä ilmeisesti kuvittelee. Haluaisittekos itse muuten läheistänne hoivaamaan/lääkitsemään hoitajan, joka ei oo saanut edellisen vuoron jälkeen nukuttua?

[QUOTE="aapee";24413641]Nähtävästi sitten mies ei ole terve[/QUOTE]

TÄSTÄ OLEN AP SAMAA MIELTÄ
Kaikki muu onkin sinun selittelyä, miten miehessä ei ole mitään vikaa vaan järjestelmässä.
TOKI järjestelmässäkin voisi olla korjaamisen varaa.
Mutta eniten korjattavaa on kyllä miehesi asenteessa. Toki yövuoron jälkeen NORMAALISTI pitää päästä lepäämään. Mutta POIKKEUSTILANTEET vaativat poikkeuksellista toimintaa. Tässä tilanteessa miehen olisi pitänyt torkkua sen mitä pystyy ja olla lapsen lähellä ja saatavissa eikä SULJETTUJEN ovien takana KOKO AIKAA.

Hyvä ap, onneksi teillä on erilailainen sopimus. Siksi sanoinkin, että KvTes mukaan se on 3 kalenteripäivää ja sillä selvä. Neljäs on annettava vapaaksi palkatta, seuraavat palkattomatkin on esimiehen harkinnassa.

[QUOTE="huhhuh";24413907]Haluaisittekos itse muuten läheistänne hoivaamaan/lääkitsemään hoitajan, joka ei oo saanut edellisen vuoron jälkeen nukuttua?[/QUOTE]

Kuitenkin läheistäsi saattaa leikata lääkäri joka on valvonut perjantai illasta maanaitai aamuun päivystäessään sairaalalla. Ja nämä ovat ihan normaaleja päivystysaikoja ilman mitään oman lapsen hoitoa.
Eli ilmeisesti aika väsyneenäkin pystyy toimimaan, kun on pakko

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri ja äiti;24413955:
Kuitenkin läheistäsi saattaa leikata lääkäri joka on valvonut perjantai illasta maanaitai aamuun päivystäessään sairaalalla. Ja nämä ovat ihan normaaleja päivystysaikoja ilman mitään oman lapsen hoitoa.

Kun on pakko, joo. Mutta varmaan sinäkin lääkärinä tiedät, miten väsymys vaikuttaa esim.reagointikykyyn ja ajatteluun. Lisäksi varmaan tiedät myös, kuinka jo vuorotyö itsessään voi vaikuttaa unenlaatuun ja tarpeeseen. Itse ainakin ajattelen että oma lepo, on myös yhtä kuin potilasturvallisuusden parantaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäri ja äiti;24413955:

Tämä onkin ihan sairasta. En ole koskaan ymmärtänyt näitä ylipitkiä päivystysvuoroja. Taitaa olla kyse vain lääkärien ahneudesta. Ilmankos hoitovirheita sattuu tämän tästä ja suurin osa ei tule edes ilmi. Monelta potilaalta on elämä jäänyt aivan turhaan liian lyhyeksi, kun yliväsynyt hoitohenkilökunta ei ole selviytynyt työstään, vaan tehnyt räikeitä virheitä. Mutta tämä aihe vaatisi jo uuden ketjun.

Olen tehnyt joskus yövuoroa ja samaan aikaan opiskellut. Tiedän itse hyvin, että montaa päivää ei jaksa nukkumalla milloin sattuu. Mutta tässähän kyse oli vain yhdestä päivästä! Energiajuomaa ja kahvia juomalla jo ois selvinnyt useamman tunnin! Aikuinen mies kuitenkin... Ja eikö oikeasti ollut ketään ketä soittaa avuks?

[QUOTE="huhhuh";24414031]Kun on pakko, joo. Mutta varmaan sinäkin lääkärinä tiedät, miten väsymys vaikuttaa esim.reagointikykyyn ja ajatteluun. Lisäksi varmaan tiedät myös, kuinka jo vuorotyö itsessään voi vaikuttaa unenlaatuun ja tarpeeseen. Itse ainakin ajattelen että oma lepo, on myös yhtä kuin potilasturvallisuusden parantaminen.[/QUOTE]

Näinpä. Suurin osa säännöllisen päivätyön tekijöistä ei tajua, että vuorotyö väsyttää ihan eri tavalla. Siinä on rytmit koko ajan sekaisin ja vanhemmiten kaikki ongelmat ja häiriöt vain korostuvat. Vuorotyön on lisäksi todistettu lisäävän monien sairauksien (esim. sydäntaudin) riskiä.

Mutta eihän tämä pullamössösukupolvi tiedä näistä asioista yhtään mitään. Huudellaan vain isoon ääneen, että kun kerran MINÄ pystyn valvomaan yhden yön ja vähän yli, niin silloin on kaikkien muidenkin pystyttävä siihen.

Yhteistyössä